Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu
Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.
Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos vaatii itseltään aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla ja teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.
Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja uhritumisen sijaan vaihtamaan sitä omaa päässä jatkuvasti soivaa levyä."
Tai sitten voi olla vaikea myöntää, että ihan sattuman kaupalla se oma arki on voinut olla paljon helpompaa kuin tällaisen "valittajan".
Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman
Lisäksi keinuttava sänkykin on jo keksitty.
Meillä kaikilla kommentoijilla se vauva-arki ei ole nyt juuri meneillään, vaan jo vuosikausia sitten koettua.
Niin kauan kuin isä ei voi imettää... Biologia on ihmeellinen asia.
Kyllä miehen pitää uhrata oma hyvinvointinsa naisen ja lapsen hyväksi!!! Miehet on sairaita kun ei tajua tätä
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on ihan per seestä että noinkin haastavaan elämänvaiheeseen pitää yhdistää vielä joku puolison kuriin laittaminen.
No jos oot menny tossukan idiootin kanssa naimaan ja et ole kouluttanut ennen lasta vikoja pois, niin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isi nukkuu että jaksaa aamulla töihin.
Entäs äidin jaksaminen töissä? Vain pieni osa tutkimuksen äidistä oli vanhempainvapaalla.
Ne naiset tuskin valvoo 24/7, vain pienet vauvat tarvitsevat hoivaa öisin ja naiset viettää aikansa muutenkin Netflixissä kun isä on jo nukkumassa.
Joku raja tälle olkiukkoilulle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos vaatii itseltään aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla ja teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.
Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja uhritumisen sijaan vaihtamaan sitä omaa päässä jatkuvasti soivaa levyä."
Tai sitten voi olla vaikea myöntää, että ihan sattuman kaupalla se oma arki on voinut olla paljon helpompaa kuin tällaisen "valittajan".
Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman tunnin unilla. Ja esikoisen kohdalla, miten se puol
Ei ole. Miksi olisi? Kun teillä oli?
Jo seurustelun alkuvaiheessa on hyvin helppo tehdä havaintoja niistä vioista ja puutteista, mutta niiltä sulkee ne silmänsä kun on liian kiire siihen omaan unelmaan.
On kyllä pysäyttävää, kuinka pitkälle joku on valmis menemään saadakseen siitä rankasta tilanteesta vain ja ainoastaan äidin syytä.
Tiedoksesi, meillä yhteistä taivalta oli takana lähes vuosikymmen ennen vauvaa. Ei ollut kristallipalloa, josta olisi nähnyt lapsen syntymän laukaisevan toisessa jotain traumoja, ja sitä myöten aloittavan kylmän käytöksen.
Mielenkiinnolla odotan, miten käännät tuon 100% minun syykseni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehen pitää uhrata oma hyvinvointinsa naisen ja lapsen hyväksi!!! Miehet on sairaita kun ei tajua tätä
Niin? Miksi nainen on se joka joutuu uhraamaan oman hyvinvointinsa ja mies on joku etuoikeutettu snowflake jonka ei tarvitse uhrata mitään?
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on ihan per seestä että noinkin haastavaan elämänvaiheeseen pitää yhdistää vielä joku puolison kuriin laittaminen.
Isä sano veljelle aina katsoa äitiä, näet tyttären. Ei tämä ollut huono vinkki minullekaan.😂 Pari miestä tuli pistettyä liuskaan kun seurasi heidän lapsuudenperheen dynamiikkaan. Kun malttaa seurustella riittävä pitkään, ei tarvitse alkaa kouluttamaan miestä vasta saatua niitä lapsia.
Ja ei se ole liian raskas ponnistus laittaa kuulokkeita korvilla ja mennä toiseen huoneeseen nukkumaan.
- kuulokkeiden kanssa nukkuva äiti
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi opetettiin heti myös pullolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.
Kuka niiden kahden muun lapsen kanssa sitten on päivällä, kun äiti nukkuu? Itsellä oli samaan aikaan vauva, 1-vuotias ja 4-vuotias.Suomeen halutaan lisää lapsia, joten kysymys on tärkeä.
Minulla oli kaksos vauvat ja vanhemmat lapset 2 ja 6 vuotiaita, nukuttiin yhdessä päikkärit
Vierailija kirjoitti:
Tottakai naiset haluaa että mies valvoo. Naisia kiinnostaa vain oma etu. Eihän naista kiinnosta yhtään se että mies joutuu aamulla lähteä töihin kun nainen saa jäädä kotiin lepäämään ja nukkua vaikka päikkärit kun lapsi mukkuu
Onko siellä joku kodinhoitaja, vai se isäkö ne kotityöt tekee, jos äiti nukkuu silloin kun vauva nukkuu?
Olin lapsiemme vauvavuodet kotona, mies päivätöissä - ja hoidin lasten yö valvomiset mahatauteja lukuun ottamatta (minulla paha emetofiboa). Lasten teini-iässä hoidin yö valvomiset, ja nyt hoidan kotieläintemme aiheuttamat yö valvomiset. Oikeastaan nauratti edellisenä iltana. Koiralla oli vatsa sekaisin ja illalla nukkumaan mennessä mies valitsi vierashuoneen nukkumapaikakseen, että minä voin ulkoiluttaa koiraa hänen yöunensa häiriintymättä. Meni vanhalla kaavalla. Nainen, äiti, emäntä hoitaa yö valvomiset edelleen - ja aamulla kahvia aivosumuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vauva sellaiseenkaan välttämättä opi. Ei ollut oma, mutta lähipiirissä oli vauva, joka ei suostunut pullosta syömään.
Kun ne vauvat voi olla keskenään tosi erilaisia. Siksi jollekin se vauva-arki voi olla helppoa ja yhtä unelmaa, ja toinen rämpii syvässä suossa unikidutusta vastaavassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä näitä "isi nukkuu, että jaksaa töihin" jankkaajia, kun pääsääntöisesti isät ei ole mitään erityisen vanhoja. Mä ymmärrän jos nyt joku reilusti yli 50v tulee isäksi, niin sitten, mutta että 30-35v tarvii tauottoman unen, ollakseen ilmeisesti liikuntakykyinen tai jotain?
Enkä mä sano, että se ei veroansa ota se unesta nipistäminen, tottakai ottaa, mutta ei se nyt herranen aika niin raakaa ole, että siihen ei ollenkaan voi osallistua.
Miksi se äiti sitten tarvii unta, eihän mikään päälle 50v synnytä lapsia?
Ei se "tarvikaan", mutta se on hieman eri kuormitus, jos jakaa sen valvomisen kuin jos vain äiti valvoo.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsiemme vauvavuodet kotona, mies päivätöissä - ja hoidin lasten yö valvomiset mahatauteja lukuun ottamatta (minulla paha emetofiboa). Lasten teini-iässä hoidin yö valvomiset, ja nyt hoidan kotieläintemme aiheuttamat yö valvomiset. Oikeastaan nauratti edellisenä iltana. Koiralla oli vatsa sekaisin ja illalla nukkumaan mennessä mies valitsi vierashuoneen nukkumapaikakseen, että minä voin ulkoiluttaa koiraa hänen yöunensa häiriintymättä. Meni vanhalla kaavalla. Nainen, äiti, emäntä hoitaa yö valvomiset edelleen - ja aamulla kahvia aivosumuun!
Mikset raottanut vierashuoneen ovea sen verran, että olisit päästänyt koiran sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman
Mielenkiinnolla odotan, miten käännät tuon 100% minun syykseni.
Reaktio syyllisyydestä syntyy sinussa. Jos jokainen teksti jossa ollaan sun kanssa erimieltä on henkilökohtainen loukkaus sinua kohtaan kannattaa keksiä parempaan tekemistä. Nyt ei puhuta vain sinusta ja vain sinusta vaan ns ihan yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
"Asiat on useinmiten sellaisia kun miten ne järjestää."
Tämä on vaikeaa jopa useimmille suomalaisille. Paljon tavallisempaa on tehdä hölmösti ja itsensä uhraavasti kuin strategisesti ja itseä säästäen.
Vain yksi esimerkki: A saa flunssan. A jatkaa töitä ja touhua ja vetää Buranaa kuin leipää. Flunssa kestää kuukauden ja ylikin. B saa saman flunssan. B lepää muutaman päivän ja ottaa Buranan vain yöunien varmistamiseksi. Flunssa on ohi muutamassa päivässä.
A maksaa yhteiskunnalle kokonaisuudessaan 10000 euroa kuukauden sairastelullaan, B 1000 euroa muutaman päivän sairastelulla. A saa kehuja ahkeruudestaan. B saa haukut laiskuudestaan. Hyvällä säkällä B saa vielä bonuksena potkut.
Tervetuloa Suoleen v 2025
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ja itsekkäät ukot eivät välitä lapsistaan tai vaimoistaan, olipa yllätys!
Melkoisen typeriä naaraita kun menevät parisuhteeseen tuollaisen miehen kanssa, ja vielä porsii sille.
Kuinka typeriä suomalaiset naaraat oikein on :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vauva sellaiseenkaan välttämättä opi. Ei ollut oma, mutta lähipiirissä oli vauva, joka ei suostunut pullosta syömään.
Kun ne vauvat voi olla keskenään tosi erilaisia. Siksi jollekin se vauva-arki voi olla helppoa ja yhtä unelmaa, ja toinen rämpii syvässä suossa unikidutusta vastaavassa tilanteessa.
Ja minä en voinut imettää, joten ei kaikki naisetkaan imetä.
Naisethan ne lapset synnyttävätkin, niin tietenkin hehän niistä lapsista huolehtivatkin. Eivät miehet kuulu millään lailla siihen lastenhoitoon.