Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu
Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.
Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
"Eniten kuitenkin ihmetettää mistä jotkut ovat saaneet käsityksen, että Suomessa olisi ollut joku kotiäitikulttuuri, jossa naiset ovat olleet nyrkin ja hella välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota yhteiskunnan ja miesten sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa."
Suomessa on puhuttu Amerikasta pöllityillä termeillä, joita ei olla itsekään tajuttu. Ne istuvat huonosti suomalaiseen kulttuuriin, mutta ne saavat luvun kelvata kun ei ollut parempaakaan tarjolla.
Tuo on otettu tossa itärajan takana tosissaan. Alettu aktiivisesti levittämään "faktaa" että Suomessa on naisella orjan asema. Tälläkin palstalla osa (ei läheskään kaikki) näistä ulvojista on trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai naiset haluaa että mies valvoo. Naisia kiinnostaa vain oma etu. Eihän naista kiinnosta yhtään se että mies joutuu aamulla lähteä töihin kun nainen saa jäädä kotiin lepäämään ja nukkua vaikka päikkärit kun lapsi mukkuu
Ai että mies saa nukkua hyvät 7-8h yöunet ja nainen saa vain 45min päikkärit?
Teidän perheessänne mies varmaan saa syödä kaikki ruoatkin, eihän nainen tarvitse kuin pelkän myslipatukan kun kerran on vain kotona. Suihkuunkaan ei kotona olevan äidin tarvitse mennä, säästyypähän enemmän lämmintä vettä miehelle.
Uni on ruoan ja veden veroinen perustarve, ihan riippumatta siitä käykö töissä vai onko lapsen kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asiat on useinmiten sellaisia kun miten ne järjestää."
Tämä on vaikeaa jopa useimmille suomalaisille. Paljon tavallisempaa on tehdä hölmösti ja itsensä uhraavasti kuin strategisesti ja itseä säästäen.
Vain yksi esimerkki: A saa flunssan. A jatkaa töitä ja touhua ja vetää Buranaa kuin leipää. Flunssa kestää kuukauden ja ylikin. B saa saman flunssan. B lepää muutaman päivän ja ottaa Buranan vain yöunien varmistamiseksi. Flunssa on ohi muutamassa päivässä.
Vaivaa liiallinen suorittaminen ja toisillemme mieliksi oleminen sen sijaan, että tekisimme aina itsellemme parhaaksi neuvotellen sosiaalisten tilanteiden viidakossa. Vanhemmuudestakin on tullut hurja projekti, jossa itse ja parisuhde jopa tuhotaan, jotta vauva saa elää.
Viisas tasapaino ja harmonia ovat monelle vaikeita. Moni myös kavahtaa pysähtymistä sekä yhä useampi suomalainen jopa hilj
No niitä hiljaisia on aina vältelty. Tietoisesti tai ei. Osa jopa ihan aktiivisesti.
Terveisin entinen hiljainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ja itsekkäät ukot eivät välitä lapsistaan tai vaimoistaan, olipa yllätys!
Melkoisen typeriä naaraita kun menevät parisuhteeseen tuollaisen miehen kanssa, ja vielä porsii sille.
Kuinka typeriä suomalaiset naaraat oikein on :D
Mutta kun se mies oli niin ihana, osallistuva, hoivaava, ystävällinen, jne mutta kun saimme lapsia hänestä tuli kelvoton ja se tekee lastenkin elämästä ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies joutuu linnaan jos se yrittää imettää vauvaa ainoalla ulokkeellaan josta tulee mitään ulos, kun sitä imee oikein huolella.
Ei tuttipullon käytöstä linnaan joudu. Prismasta saa hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitien pitäisi vaan oppia olemaan itsekkäitä ja huolehtimaan itsestään ja omasta hyvinvoinnista... Teistä ei ole mitään apua kenellekään jos olette täysin uupuneita.
Käännätte vaan kylkeä kun lapsi itkee ja kun isä valittaa niin sanotte, että sun lapsi myös minä lepään nyt.
Marttyyriksi muuttuminen ei auta.
Minä toimin noin ja toimi meille. Mutta ei noin voi kovin kauaa jatkaa, jos haluaa että vauvalle muodostuu terve kiintymyssuhde.
Kuten sanoin jo aiemmin, järki vaihtui tunteisiin...Kummalla on paremmat valmiudet ymmärtää sitä omaa lasta, vanhemmilla vai sillä, joka on lukenut vuosikausia akateemisten kirjoittamaa teoreettista humpuukia?
Eikä niillä tunteilla sinänsä mitään vikaa ole. Niillä vaan ei pitäisi alkaa kilpailemaan siitä, kuka on parempi missäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitien pitäisi vaan oppia olemaan itsekkäitä ja huolehtimaan itsestään ja omasta hyvinvoinnista... Teistä ei ole mitään apua kenellekään jos olette täysin uupuneita.
Käännätte vaan kylkeä kun lapsi itkee ja kun isä valittaa niin sanotte, että sun lapsi myös minä lepään nyt.
Marttyyriksi muuttuminen ei auta.
Minä toimin noin ja toimi meille. Mutta ei noin voi kovin kauaa jatkaa, jos haluaa että vauvalle muodostuu terve kiintymyssuhde.
Kuten sanoin jo aiemmin, järki vaihtui tunteisiin...Kummalla on paremmat valmiudet ymmärtää sitä omaa lasta, vanhemmilla vai sillä, joka on lukenut vuosikausia akateemisten kirjoittamaa teoreettista humpuukia?
?? En ymmärrä mitä yrität sanoa
Älä sit vaivaudu edes yrittämään
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos vaatii itseltään aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla ja teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.
Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja uhritumisen sijaan vaihtamaan sitä omaa päässä jatkuvasti soivaa levyä."
Tai sitten voi olla vaikea myöntää, että ihan sattuman kaupalla se oma arki on voinut olla paljon helpompaa kuin tällaisen "valittajan".
Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman tunnin unilla. Ja esikoisen kohdalla, miten se puol
Pienen lapsen unisykli on lyhyempi kuin aikuisella. Lapsi siis herää siinä vaiheessa, kun aikuisella on syvän unen vaihe kesken.
Jos käy hyvä tuuri ja lapsi on hiljaa, aikuinen saa nukkua syklin loppuun. Mutta jos lapsi alkaa huutaa, sykli keskeytyy ja menee ns. hukkaan. Sitten pitää yrittää saada uusi, ja toivoa että tällä kerralla lapsi ymmärtää olla herätessään hiljaa. Ja harvoin ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on päivät töissä, niin kyllä mä pidän loogisena, että äiti valvoo yöllä. En ymmärrä miksi kummankin pitäisi olla kuolemanväsyneitä.
Herttileijaan sentään, voi sitä pientä miestä kun vähän väsyyttää. Miten siinä molemmat on kuoleman väsyneitä, kun se koppi otetaan vuorotellen?
- kuulokkeiden kanssa nukkuva äitiNiinpä kyllä sen miehen kuuluu olla väsynyt että äiti saa olla hyvin levännyt. Eihän sillä ole merkitystä että miehen pitää lähteä aamulla tienaamaan rahaa että saa perheen laskut maksettua kun ainoa mikä merkitsee on äidin ja lapsen hyvinvointi
Mies saa nukkua joka toisen yön rauhassa. Ovat siis lapsen äidin kanssa tasoissa, saavat saman määrän unta ja ovat yhtä väsyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asiat on useinmiten sellaisia kun miten ne järjestää."
Tämä on vaikeaa jopa useimmille suomalaisille. Paljon tavallisempaa on tehdä hölmösti ja itsensä uhraavasti kuin strategisesti ja itseä säästäen.
Vain yksi esimerkki: A saa flunssan. A jatkaa töitä ja touhua ja vetää Buranaa kuin leipää. Flunssa kestää kuukauden ja ylikin. B saa saman flunssan. B lepää muutaman päivän ja ottaa Buranan vain yöunien varmistamiseksi. Flunssa on ohi muutamassa päivässä.
Eli unettomuus ja väsymys ovat vauva-aikana vanhempien omaa syytä? Tätähän alkuperäinen kommentti koski. En ihmettele, ettei lapsia haluta tehdä.
Taas. Pointti meni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.
Kuka niiden kahden muun lapsen kanssa sitten on päivällä, kun äiti nukkuu? Itsellä oli samaan aikaan vauva, 1-vuotias ja 4-vuotias.Suomeen halutaan lisää lapsia, joten kysymys on tärkeä.
Äitien ei tarvi eikä saa mennä töihin, koska isäntä hoitaa toimeentulon. Ei siinä tarvi miehen öisin heräillä
Eli milloin äiti siis nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on päivät töissä, niin kyllä mä pidän loogisena, että äiti valvoo yöllä. En ymmärrä miksi kummankin pitäisi olla kuolemanväsyneitä.
Herttileijaan sentään, voi sitä pientä miestä kun vähän väsyyttää. Miten siinä molemmat on kuoleman väsyneitä, kun se koppi otetaan vuorotellen?
- kuulokkeiden kanssa nukkuva äitiNiinpä kyllä sen miehen kuuluu olla väsynyt että äiti saa olla hyvin levännyt. Eihän sillä ole merkitystä että miehen pitää lähteä aamulla tienaamaan rahaa että saa perheen laskut maksettua kun ainoa mikä merkitsee on äidin ja lapsen hyvinvointi
Minä ainakin sain ansiosidonnaista vanhempainrahaa, jolla maksoin samaan tapaan 50-50 kuten ennenkin. Joten olisin tietty olettanut muidenkin juttujen menevän 50-50.
Aikanaan kun lapsi tuli mieheni kanssa ajankohtaiseksi, niin hän itse sanoi haluavansa herätä yöllä jos vauva herää, jotta minä saan nukuttua.
Anoppi aloitti tuosta hirveän huudon, että hänen poikansa ei jaksa jos hän valvoo yöt vauvan kanssa, en saisi hänen antaa herätä ja itse nukkua. Loppui se huuto, kun mies laittoi äidilleen vastaan.
Kyllä nämä myös toisinaan sukupolvesta riippuvaisia on.
"Ihminen on laiska ja tykkää toimia vanhalla tavalla. Aivot hiihtävät mielellään samoja latuja, koska se säästää energiaa.
Onko kuitenkin niin, että tasa-arvo on ymmärretty väärin? Se, kun ei tarkoita sitä, että kaikki jaetaan käytännössä tismalleen tasan. Itse käsitän tasa-arvon siten, että seistään rintarinnan ja saadaan tukea toistemme vahvuuksista."
Olen samaa mieltä. Toista tuetaan aina tarpeen mukaan. Se taas vaatii kommunikointia. Sitä, että sanoo asian niin kuin se on, eikä aina tuppisuuna odota, että toinen automaattisesti tietäisi. Siitä päästäänkin tähän suomalaisten uuteen suosikkilajiin, eli uhriutumiseen. Siellä keskellä on aina "minä". "Minä haluan." "Minä ansaitsen." Kertaakaan ei tule mieleen edes ajatus siitä, että se toinenkin ansaitsee jotain. Edes sen että tulee kohdelluksi yhdenveroisena, tasa-arvoisena ihmisenä. Sen sijaan taskulaskimen kanssa lasketaan kumpi on suorittanut eniten.
Miten hemmetissä tasa-arvosta on onnistuttu tekemään kilpailu!?
Vierailija kirjoitti:
Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.
Jep. Ja isä menee aikaisin raskaaseen ruumiilliseen TYÖHÖN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin sain ansiosi
Hölmö.
Kuka nainen enää nykyään on niin hullu että alkaa miehen kanssa lapsia tekemään? Tietäähän sen miten siinä käy, itse saa yksinään penskat kasvattaa ja paimmassa tapauksessa ukkokin heittäytyy yhdeksi lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa ei haluaisi vauvaa
No minä en ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nainen enää nykyään on niin hullu että alkaa miehen kanssa lapsia tekemään? Tietäähän sen miten siinä käy, itse saa yksinään penskat kasvattaa ja paimmassa tapauksessa ukkokin heittäytyy yhdeksi lapsista.
Ja kroppa menee pilalle ja huonossa tapauksessa pidätyskykykin menee.
Mitä nyt ketjussa haukutaan kaikki miehet.
Älä nyt pilaa näiden spermaviemäreiden narratiivia