Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu

Vierailija
31.10.2025 |

Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.

Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.

https://yle.fi/a/74-20191236

Kommentit (280)

Vierailija
1/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, enpä olisi uskonut.

Vierailija
2/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee. Ja sitten isä yllättyy ja uhriutuu, kun vaimo ei jaksa illalla innostua seksistä.

Vierailija
4/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isi nukkuu että jaksaa aamulla töihin.

Vierailija
5/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona voi nukkua päivällä. Työpaikalla huonommin.

Vierailija
6/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, kaikki äidit on kotiäitejä? 

Vierailija
7/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs äidin jaksaminen töissä? Vain pieni osa tutkimuksen äidistä oli vanhempainvapaalla. 

Vierailija
8/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niissä tapauksissa, joissa isä vastasi yöheräämisistä äidin kanssa tasavertaisesti, perusteluksi esitettiin erityisesti isän oma halu hoivata ja jakaa vanhemmuutta."

Voiko tuosta siis päätellä, että ne isät jotka tyytyväisenä nukkuvat yönsä, eivät halua hoivata omaa lastaan ja jakaa vanhemmuutta?

Vierailija
9/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi luulet että ne äidit voi jäädä töistä pois? 

Vierailija
10/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niiden kahden muun lapsen kanssa sitten on päivällä, kun äiti nukkuu? Itsellä oli samaan aikaan vauva, 1-vuotias ja 4-vuotias.

Suomeen halutaan lisää lapsia, joten kysymys on tärkeä.

Vierailija
11/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niissä tapauksissa, joissa isä vastasi yöheräämisistä äidin kanssa tasavertaisesti, perusteluksi esitettiin erityisesti isän oma halu hoivata ja jakaa vanhemmuutta."

Voiko tuosta siis päätellä, että ne isät jotka tyytyväisenä nukkuvat yönsä, eivät halua hoivata omaa lastaan ja jakaa vanhemmuutta?

Ei mun mies ainakaan koskaan hoivannut sairasta lastaan. Minä valvoin, oli töitä tai ei. 

Vierailija
12/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep niin valitettavasti meidänkin äiti että herra narsisti jota ei kiinnostanut padkaakan olla isä sais nukuttua, muiden töiden lisäksi äidille puhkesi sen seurauksena aivokalvontulehdus tuloksena työelämästä pois, ei pysty enää työskentelemään kun muisti ei toimi. 

Vierailija
13/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Tai ehkä jos  lapsia on vai yksi. Ei joku 4v nuku päikkäreitä joten jos perheessä on vauva, valvoo äiti sekä yön että päivän.

Voin kokemuksesta kertoa, että on miehenkin paras, että hän jakaa yövalvomiset. Meillä ei herännyt yhtenäkään yönä hoitamaan ja minä olin loppujen lopuksi siinä tilassa, etten uskaltanut istua vauva sylissä, etten vain nukahda istualleni ja pudota vauvaa. Olin niin väsynyt, että kaikilla oli kamalaa. Niin minulla, lapsilla ja miehellä. 

Olen monesti miettinyt, että jos mies olisi tajunnut mitä hallaa hän teki koko porulalle sillä, että antoi minun uupua totaalisesti, niin olisiko tuo vaivautunut tekemään jotakin toisin.

Miehen omien lasten parhaaksi on, ettei niitä hoida hulluuteen asti valvotettu äiti. Jotkut lapset kun ei nuku yöllä juuri ollenkaan. 

Vierailija
14/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet nukkunut vuoden pätkissä, niin lopulta et saa enää unta. Meillä isä meni nukkumaan n. klo 21 ja minä hoidin vauvan syönnit n. klo 2 saakka. Isä otti seuraavan syötön klo 5, jolloin myös minä sain nukuttua putkeen n. 6 tuntia. 

Vierailija
15/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin, lisäksi näiden mieslasten pitää päästä harrastamaan ja tekemään omia juttuja, vauvaa ei jakseta pitää sylitä, ei vaihtaa vaippoja, ei syöttää tuttipullosta yms. Mieslapset silti haluaa palveluksia ja kilpailevat huomiosta että naisen pitäis vauvan lisäksi passata teiniukkoa. 

Vierailija
16/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Ja sitten isä yllättyy ja uhriutuu, kun vaimo ei jaksa illalla innostua seksistä.

Ja etenkin yllättyy eropapereiden saapuessa. 

Vierailija
17/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, enpä olisi uskonut.

Niinpä . . . No se niin v it un noloa tuhlata veroeuroja näihin pyllyreikäni on silmäni tutkimuksiin. 

Vierailija
18/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva siisti koti, ruoka pöydässä, puhtaat vaatteet ja sitä seksiä. Jos ei kotoa, niin sitten jostain muualta.

Vierailija
19/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva siisti koti, ruoka pöydässä, puhtaat vaatteet ja sitä seksiä. Jos ei kotoa, niin sitten jostain muualta.

Kaikki miehet eivät ole tuollaisia, onneksi. 

Vierailija
20/280 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se isi ennen lapsen syntymää on jaksanut valvoa puolille öin ja joskus aamupuolelle yötä ja silti lähteä aamulla töihin? Lapsi kun syntyy niin iskä tarviikin unta ilta 9 aina  aamu 7 ja mitään häiriö ei saa olla, että jaksaa lähteä töihin :D

Oikeasti kotona oleminen pienten lasten kanssa on paljon raskaampaa, kuin työelämä.

Ja luulisi ihan jokaisen järjellisen ymmärtävän, että ei voi olla oikein, että toinen ei koskaan saa nukkua kokonaista yötä ja silti pitäisi jaksaa hoitaa lapsia päivällä ja yöllä. Jokainen ihminen tarvitsee unta. 

Ihmiset valittaa jo monesti siitä, kun on yksi yö mennyt niin, ettei ole saanut kunnolla nukuttua, niin päivä menee pilalle ja väsyttää.

Entä, kun niitä huonosti nukuttuja öitä on takana 180 ja loppua ei näy. Silti vastuullasi on pieni ihminen joka vaatii paljon ja jonka eloonjääminen/henki on sinun vastuullasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi