Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu
Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.
Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nainen enää nykyään on niin hullu että alkaa miehen kanssa lapsia tekemään? Tietäähän sen miten siinä käy, itse saa yksinään penskat kasvattaa ja paimmassa tapauksessa ukkokin heittäytyy yhdeksi lapsista.
Ja kroppa menee pilalle ja huonossa tapauksessa pidätyskykykin menee.
Ei se kroppa kyllä juurikaan käsi, jos ollenkaan, mutta muuten ymmärrän, ettei ehkä halua alkaa kantamaan vastuuta, mitä tuo uusi ja täysin aikuisen armoilla oleva käärö tuo tullessaan.
Vastuu lapsesta pitäisi jakautua nykyistä paremmin juurikin noiden yövalvomisten ym juttujen kanssa.
Vaikka kyllä nämä muutama tuore isä, jotka tunnen jakaa vastuuta ihan erilailla, kuin oma mies aikoinaan. Oma mies ei jakanut vastuuta mitenkään vaan jätti sen yksin minulle. Niin yövalvomiset, vaipanvaihdot, ruokkimiset ym ym siis ihan kaiken lapsiin liittyvä.
Yritti saada jopa lapset parkumaan perääni ovella, kun lähdin kauppaan että olisin ottanut heidät ja vauvan mukaani ja mies olisi saanut vetää kotona lonkkaa :D Ja aina kun tulin sieltä kaupasta, mies oli jo ovella vastassa ja lähti samalla ovenavauksella ulos, koska oli ollut niin rankkaa lasten kanssa tunti kotona.
Tommosia ne miehet ennen oli. Enää ei taitaisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
"Niissä tapauksissa, joissa isä vastasi yöheräämisistä äidin kanssa tasavertaisesti, perusteluksi esitettiin erityisesti isän oma halu hoivata ja jakaa vanhemmuutta."
Voiko tuosta siis päätellä, että ne isät jotka tyytyväisenä nukkuvat yönsä, eivät halua hoivata omaa lastaan ja jakaa vanhemmuutta?
Voi.
Häiritsi 6. jaksossa kun jotkut kaks juoni jotain siinä sohvien luona ja taustalla näkyi kun Emilia istu ruokapöydän ääressä puhelinta räpläämässä ja lopulta lähtikin soittamaan jonnekkin xD
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se yövalvominen liittyy vauva-ajan ensimmäisiin kuukausiin. Joten kyllä. Äiti on yleensä kotona äitiyslomalla silloin. Voi sitä varmaan kotiäitiydeksikin kutsua jos välttämättä tahtoo
Vai ensimmäisiin kuukausiin?!! Salli mun nauraa. Ensimmäisen vuoden jälkipuoliskolla vasta valvotaankin, kun maidon tarve kasvaa, hampaita tulee ja liikkumisen opettelu tekee levottomaksi. Toisena vuotena opetellaan eroon tutista, siirrytään pinnasängystä lastensänkyyn jne. jne. Sitten usein ollaankin jo raskaana uudelleen ja koko rumba lähtee alusta sillä seurauksella että se yksin valvova äiti (myös minä) herää vuoroin imettämään vauvaa ja vuoroin nukuttamaan kesken unia heräilevää taaperoa. Ja se taapero herää aamuisin viideltä ja ei nukahda enää päiväunille. Pahimmillaan nukuin kaksi 1,5h pätkää yhden yön aikana. Ei ollut päiväkodissa vielä esikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni nousi joka toinen kerta öisin, kun keskosen unirytmi oli päinvastoin (nukkui päivät) antamaan vauvan minulle imetettäväksi. Ja mies siis kävi töissä, itse olin kotona. Tätä kesti vuoden tai vähän alle, sitten unirytmi kääntyi. Eli meillä kyllä jaettiin tuo asia ja mieheni on muutenkin ollut erinomainen isä.
Uskon, että tuon keskosen (nyt 30) avomies on yhtä osallistuva, heillä nimittäin on koira, jonka kanssa kaikki on sujunut hienosti eli mies hoitaa koiraa tunnollisesti, vaikka koira ei edes ole hänen eikä muutenkaan mitenkään helppo (rescue), vaikka onkin periaatteessa kiltti.
Vertaat koiraa ja lasta? Ei hyvää päivää.
Mitä sitten? Koira on perheenjäsen ja aiheuttaa vaivaa siinä missä lapsetkin. Jos koiralla on ripuli kerrostalossa, niin se mies, joka lähtee sitä viemään tunnin välein ulos, että toinen saa nukkua, koska on tärkeä palaveri töissä, niin voi ennustaa, että tuosta miehestä on lastenkin kohdalla apua. Koira siis ei siis ole edes hänen, vaan otettu ennen hänen tuloaan talouteen.
Omalla kohdalla oli sama eli en olisi huolinut miestä, joka ei pärjää koirieni kanssa ja huolehdi niistä. Tuskinpa silloin olisi huolehtinut lapsistakaan.
Meillä yöheräämiset ovat siirtyneet isän vastuulle siinä vaiheessa, kun yöimetys on loppunut. Toki niitä heräämisiä on silloin vähemmän mutta ihan hyvä jako on ollut.
Vierailija kirjoitti:
"Niissä tapauksissa, joissa isä vastasi yöheräämisistä äidin kanssa tasavertaisesti, perusteluksi esitettiin erityisesti isän oma halu hoivata ja jakaa vanhemmuutta."
Voiko tuosta siis päätellä, että ne isät jotka tyytyväisenä nukkuvat yönsä, eivät halua hoivata omaa lastaan ja jakaa vanhemmuutta?
Itse herään jos jaksan, mutta minä en voi imettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset tissiä öisin syö kuin ensimmäisen ikävuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.
Äitiyslomalla tämä onkin ok, mutta entäs jos äitikin käy töissä? Valvoo silti.
Omalla kohdalla tuo äitiysloman valvominen käynnisti unettomuuden ja en nukkunut reiluun 10 vuoteen kunnolla. Siitä sitten sairauslomalle, burn out ja lääkitykselle. Ei tule koskaan korjautumaan tuo unettomuusongelma, edelleen on jaksoja jolloin unet menee ja sitten olen työkyvytön. Mutta olinpahan joutilas. Puolison vika asia ei ole, sillä olen herkkäuninen ollut aina ja havahduin hereille vain nopeammin, puoliso nukkuu sikeästi eikä koskaan ehtinyt herätä vauvan ääniin.
Olisitkin voinut herättää puolison ja antaa hänen sitten hoitaa lapsen tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isi nukkuu että jaksaa aamulla töihin.
Entäs äidin jaksaminen töissä? Vain pieni osa tutkimuksen äidistä oli vanhempainvapaalla.
Eli "tutkimus" kattoi yhden kokonaisen äidin. Osoitanko sormella, mikä tutkimuksessa meni pieleen?
Juuri tällä viikolla vedin yliopiston erän alan opiskelijoille tutkimuskurssin luennon ja harkat aiheesta laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu. Haluatko aiheesta lisää tietoa?
Kerro toki lisää. Mitenkähän tässäkin tutkimuksessa nämä perheet valittiin? Omasta tuttavapiiristä? Pelkällä tutkittavan joukon valinnalla voi lopp
Miksi sinua harmittaa jos noita järjestöjä on hyödynnetty haastattelukutsun levittämisessä? Tässä nimenomaisessa paperissa on käsitelty niitä perheitä, joiden vanhemmat ovat eri sukupuolta, koska tässä on tutkittu isiä.
Artsussa sanotaan näin: As the focus of the chapter is on the fathers care role, interviews of fathers (n = 8) and mothers (n = 23) living in different-sex relationships with the other parent of their child(ren) were examined, whereas interviews with mothers living in same-sex relationships and single mothers collected for the project were excluded from the analysis.
Vierailija kirjoitti:
#
venäjän vauva vastaista propagandaa
#
Mies ei voi imettää ja jos äiti ei imetä öisin vähenee Maidon tuotanto ja lopulta lakkaa.
Vain nainen voi imettää lasta. Lapset heräävät öisin syömään, etenkin kasvuspurttien aikana. Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee kuuden kuukauden täysimetystä. WHO suosittaa imetyksen jatkamista kahden vuoden ikään asti kiinteiden ruokien rinnalla.
https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/vauva--/kuinka-usein-ja…
Imetetyt lapset itkevät vähemmän ja ovat tyytyväisempiä. Imetetyillä lapsilla esiintyy vähemmän tulehdussairauksia, kuten korvatulehduksia, suolistotulehduksia, ripulia, alahengitystietulehduksia ja virtsatulehduksia. Terveysvaikutus näkyy myös myöhemmin siten, että se vähentää lapsuusiän lihavuutta ja vaikuttaa myönteisesti veren rasva-arvoihin, joilla taas on merkitystä sydän- ja verisuon
Johtuuko äidinmaidosta vai imetyksestä? Äidinmaitoa voi lypsää, että isäkin voi syöttää vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai naiset haluaa että mies valvoo. Naisia kiinnostaa vain oma etu. Eihän naista kiinnosta yhtään se että mies joutuu aamulla lähteä töihin kun nainen saa jäädä kotiin lepäämään ja nukkua vaikka päikkärit kun lapsi mukkuu
Monilla on enemmän kuin yksi lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä näitä "isi nukkuu, että jaksaa töihin" jankkaajia, kun pääsääntöisesti isät ei ole mitään erityisen vanhoja. Mä ymmärrän jos nyt joku reilusti yli 50v tulee isäksi, niin sitten, mutta että 30-35v tarvii tauottoman unen, ollakseen ilmeisesti liikuntakykyinen tai jotain?
Enkä mä sano, että se ei veroansa ota se unesta nipistäminen, tottakai ottaa, mutta ei se nyt herranen aika niin raakaa ole, että siihen ei ollenkaan voi osallistua.
Miksi se äiti sitten tarvii unta, eihän mikään päälle 50v synnytä lapsia?
Jos molemmat heräilee vuorollaan ja molemmat nukkuu vuorollaan, molemmat ovat vähemmän väsyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut tarjolla lasten päivähoitoa laajassa mittakaavassa vasta 60-luvulta lähtien. Päivähoitolaki astui voimaan vasta 1973. Sitä ennen äidit hoitivat lapset kotona.
Täytyy myös muistaa, että vielä 1990-luvullakin pidettiin normaalina hoitaa pieniä lapsia kotona, vaikka olisivat jo ikänsä puolesta päässeet päiväkotiin. Pienten lasten äidit olivat työnantajille iso riski, koska lapset sairastelevat paljon ja jostain syystä yleensä juuri äiti oli se joka jäi pois töistä hoitamaan flunssat, vatsataudit jne.
Eli kyllä, Suomessa on aivan viime vuosikymmeninä ollut naisia alistava kotiäitikulttuuri jossa pienten lasten äideillä oli muita ihmisiä huonommat mahdollisuudet tehdä töitä. Onneksi nykyään on tasa-arvoiset perhevapaat, vielä pitäisi saada kotihoidontuki pois ja jakaa lasten sairastelupäivät tasan.
Ei ihan näin suoraviivaisesti. Monet naiset kävivät kodin ulkopuolella töissä jo ennen tuota vuotta -73, lastenhoidon järjestäminen vain oli monin verroin vaikeampaa kuin nykyisin. Olen syntynyt -67, asuimme eräässä pikkukaupungissa ja äitini kävi töissä. Ennen tuota vuotta -73 meillä oli todella vaihtelevasti järjestetty päivähoito, oli kotiapulaisia, jotka minimissään viipyivät päivän töissä; oli kotiapulainen, jonka poikaystävä tuli meille ja meidät lapset pistettiin pihalle siksi aikaa. Sanomattakin selvää että se hoitaja ei myöskään pitkään meillä työskennellyt. Siinä vaiheessa tilanne helpotti, kun pääsimme perhepäivähoitoon ja vuonna -73 minä pääsin eskariin. Josta juuri sinä vuonna alkoi kokeilu joillakin paikkakunnilla. 
Kyllä meitä työssäkäyvien äitien lapsia oli ainakin kaupungeissa runsaasti jo silloin 70-luvulla. Avainkaulalapsiksi säälitellen tituleerattiin, vaikka ei siinä säälin tarpeessa oltu. Minusta se oli tavallista elämää ja siinä kasvoi siihen, että kotiäitiys ei myöskään minulle ole koskaan ollut vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että tuo vauva-ajan jatkuva unenpuute oli yksi vahva syy sille, miksi lapsiluku jäi yhteen.
Kun kuukausia ja kuukausia nukkuu max. 5 tuntia vuorokaudessa ja senkin pätkissä, niin se on kyllä unohtumaton kokemus.
Tästä syystä mulla ei ole lapsia. Kärsin erään fyysisen vaivan takia useamman vuoden unettomuudesta. Heräilin tunnin parin välein ja olin jo valmis luovuttamaan koko elämän. Ajattelin, että jos tämä on tällaista, niin ei ole elämisen arvoista elämää. Yritin saada apua jatkuvasti lääkäristä, mutta en saanut. Sellainen traumatisoiva kauhukokemus oli, että en ikinä laittaisi itseäni vapaaehtoisesti enää sellaiseen tilanteeseen, jossa todennäköisesti joutuisin kärsimään unen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus maidon voi pumpata yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus maidon voi pumpata yöksi.
Mulla ei ikinä herunut pumpulle, joten ei onnistunut.
Äitien valvottaminen alkaa jo sairaalassa. Vauva heti vierihoitoon, vaikka olisit kaksi vuorokautta synnyttänyt. Ei lepoa äidille edes synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehen pitää uhrata oma hyvinvointinsa naisen ja lapsen hyväksi!!! Miehet on sairaita kun ei tajua tätä
Niin? Miksi nainen on se joka joutuu uhraamaan oman hyvinvointinsa ja mies on joku etuoikeutettu snowflake jonka ei tarvitse uhrata mitään?
Miehet eivät ansaitse lapsia.
Isän vaistot sanoo, ettei tarvii herätä eikä välittää vaikka lapsi tekee kuolemaa, äidinvaisto sanoo, että pitää välittää ja mennä katsomaan mikä on hätänä.
Totuushan on se, että ihminen kuulee myös nukkuessaan ja aivot osaavat reagoida niihin ääniin joihin sen pitää reagoida. Miehen mielestä lapsen takia ei tarvii herätä. Pärjätköön miten lystää, minä nukun.
Jos lapset olisi miehen vastuulla, ihmiskunta olisi jo hävinnyt maapallolta :D
Suurimmalla miehiä, jotka ei viitsi koskaan hoitaa lastaan yöllä tai muuten ikäviin vuorokauden aikoihin ainoa syy on laiskuus ja mukavuuden halu. Ja ollaan vähän vastuuttomia jopa sen oman lapsen suhteen, ja ajatellaan, että hoitakoot vaimo.
Miehen itsekkäässä mielessä ei käy ajatus siitä, että miten se nainen jaksaa.