Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu

Vierailija
31.10.2025 |

Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.

Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.

https://yle.fi/a/74-20191236

Kommentit (283)

Vierailija
201/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on päivät töissä, niin kyllä mä pidän loogisena, että äiti valvoo yöllä. En ymmärrä miksi kummankin pitäisi olla kuolemanväsyneitä

Ja äidin on hyvä olla pahasti unenpuutteisena päivällä yksin vauvasta vastuussa?

Kai tiedät vahvan unenpuutteen vastaavan humalatilaa?

Meillä minä ja mies ainakin jaettiin heräämisiä yöllä. Luonnollisesti minä hoidin syötöt, mutta mies kävi rauhoittelemassa huutavaa vauvaa tai vaihtamassa vaippoja. Mitä niin vaikeaa siinä muka on? Oltiin sitten molemmat aika väsyneitä päivisin, mutta ei tuo vaihe kauaa kestänyt.

Luehan tuo lainaus, johon kommentillani vastasin. 

Vierailija
202/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat ja itsekkäät ukot eivät välitä lapsistaan tai vaimoistaan, olipa yllätys!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on päivät töissä, niin kyllä mä pidän loogisena, että äiti valvoo yöllä. En ymmärrä miksi kummankin pitäisi olla kuolemanväsyneitä

Jos ei ole tarpeeksi ruokaa, on loogista että se syö joka on päivät töissä. En ymmärrä, miksi molempien pitäisi olla nälässä. 

Vierailija
204/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on päivät töissä, niin kyllä mä pidän loogisena, että äiti valvoo yöllä. En ymmärrä miksi kummankin pitäisi olla kuolemanväsyneitä.

Herttileijaan sentään, voi sitä pientä miestä kun vähän väsyyttää. Miten siinä molemmat on kuoleman väsyneitä, kun se koppi otetaan vuorotellen? 

- kuulokkeiden kanssa nukkuva äiti

Vierailija
205/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää tutkimukset voidaan jättää kokonaan tekemättä, koska vastaus löytyy vauvapalstalta. Kaikki on äitien syytä! Se etteivä patista isiä valvomaan, nuku itse, siivoa tai jätä siivoamatta, nukuta lasta kunnolla, mene töihin tai jää kotiin lasten kanssa, imetä tai anna korviketta, tee lapsia sopivan ikäisinä... Ja tämä lista on LOPUTON! Odotan aikaa, kun isillä on sama vastuu kuin äideillä.

Isyys saadaan äidin armosta.

Vierailija
206/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos vaatii itseltään aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla ja teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.

Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja uhritumisen sijaan vaihtamaan sitä omaa päässä jatkuvasti soivaa levyä."

Tai sitten voi olla vaikea myöntää, että ihan sattuman kaupalla se oma arki on voinut olla paljon helpompaa kuin tällaisen "valittajan".

Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman tunnin unilla. Ja esikoisen kohdalla, miten se puoliso tositilanteessa handlaa vanhemmuuden. Puheita ja sopimuksia voi olla vaikka mitä etukäteen, mutta

Mun puolisolla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin handalta. Mä nukuin joka toisen viikon lapsen kanssa ja joka toisen viikon eri huoneessa. 

Ja teillä ei ollut jatkuvasti kireä tunnelma kotona? Itse jos yritin höllentää omaa taakkaa, ryhtyi toinen kylmäksi ja passiivisaggressiiviseksi. Niin nopeasti sitä yritti vaan pitää pakan kasassa yksinään.

Ero tuli toki myöhemmin, kun oli päästy vaikeimmasta vauvavaiheesta yli. Mutta eipä kuule näitäkään voi mistään kristallipallosta ennakkon nähdä, miten ne asiat oikeasti tulee menemään. 

Vierailija
207/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää tutkimukset voidaan jättää kokonaan tekemättä, koska vastaus löytyy vauvapalstalta. Kaikki on äitien syytä! Se etteivä patista isiä valvomaan, nuku itse, siivoa tai jätä siivoamatta, nukuta lasta kunnolla, mene töihin tai jää kotiin lasten kanssa, imetä tai anna korviketta, tee lapsia sopivan ikäisinä... Ja tämä lista on LOPUTON! Odotan aikaa, kun isillä on sama vastuu kuin äideillä.

Nainen on lapsen tasolle typistetty uhri! Nainen on lapsen tasolle typistetty uhri! Nainen on lapsen tasolle typistetty uhri!

Vierailija
208/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos vaatii itseltään aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla ja teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.

Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja uhritumisen sijaan vaihtamaan sitä omaa päässä jatkuvasti soivaa levyä."

Tai sitten voi olla vaikea myöntää, että ihan sattuman kaupalla se oma arki on voinut olla paljon helpompaa kuin tällaisen "valittajan".

Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman tunnin unilla. Ja esikoisen kohdalla, miten se puoliso tositilanteessa handlaa vanhemmuuden. Puheita ja

Kierrätte kehää. Jos lapsi on TERVE se nukkuu tasan tarkkaa vähintään 1/3 osan ajasta. Sun tarttee vaan rytmittää joko itsesi tai lapsi. Ja lopettaa haihattelu. eri

Eli minun olisi pitänyt opiskella lastenlääkäriksi ennen lapsen hankkimista?

Kun ei tuo heräily missään mitään huolta herättänyt, vauvathan nyt itkee jne. 

Ja tuo 1/3 osa ajasta voi mennä pitkin päivää pienissä erissä. Tai kuten omalla kohdallani sillon, kun vauva oli liikkuvissa vaunuissa. Olin itse niin uusavuton, etten osannut kävellä vaunuja työntäen ja samaan aikaan nukkuen.

Rytmittäminen tarkoittaa että nukut silloin kuin lapsikin nukkuu. Sua on kasvatettu nukkumaan yöllä ja valvomaan päivällä niin et enää tajua omia tarpeitasi. Miksi provosoit ja provosoidut?

Vierailija
209/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on ihan per seestä että noinkin haastavaan elämänvaiheeseen pitää yhdistää vielä joku puolison kuriin laittaminen. 

Vierailija
210/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen on lapsen tasolle typistetty uhri! Nainen on lapsen tasolle typistetty uhri! Nainen on lapsen tasolle typistetty uhri!

Sulle jäi nyt joku jumi päälle.

Vierailija
211/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai naiset haluaa että mies valvoo. Naisia kiinnostaa vain oma etu. Eihän naista kiinnosta yhtään se että mies joutuu aamulla lähteä töihin kun nainen saa jäädä kotiin lepäämään ja nukkua vaikka päikkärit kun lapsi mukkuu

Vierailija
212/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman tunnin unilla. Ja esikoisen kohdalla, miten se puol

Eli minun olisi pitänyt opiskella lastenlääkäriksi ennen lapsen hankkimista?

Kun ei tuo heräily missään mitään huolta herättänyt, vauvathan nyt itkee jne. 

Ja tuo 1/3 osa ajasta voi mennä pitkin päivää pienissä erissä. Tai kuten omalla kohdallani sillon, kun vauva oli liikkuvissa vaunuissa. Olin itse niin uusavuton, etten osannut kävellä vaunuja työntäen ja samaan aikaan nukkuen.

Rytmittäminen tarkoittaa että nukut silloin kuin lapsikin nukkuu. Sua on kasvatettu nukkumaan yöllä ja valvomaan päivällä niin et enää tajua omia tarpeitasi. Miksi provosoit ja provosoidut?

Lisäksi keinuttava sänkykin on jo keksitty.

Vierailija
213/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies synnyttäisi niin palstan vaativaa asiantuntijatyötä tekevät av-mammat eivät todellakaan valvoisi öitä

Vierailija
214/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on päivät töissä, niin kyllä mä pidän loogisena, että äiti valvoo yöllä. En ymmärrä miksi kummankin pitäisi olla kuolemanväsyneitä.

Herttileijaan sentään, voi sitä pientä miestä kun vähän väsyyttää. Miten siinä molemmat on kuoleman väsyneitä, kun se koppi otetaan vuorotellen? 

- kuulokkeiden kanssa nukkuva äiti

Niinpä kyllä sen miehen kuuluu olla väsynyt että äiti saa olla hyvin levännyt. Eihän sillä ole merkitystä että miehen pitää lähteä aamulla tienaamaan rahaa että saa perheen laskut maksettua kun ainoa mikä merkitsee on äidin ja lapsen hyvinvointi

Vierailija
215/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä näitä "isi nukkuu, että jaksaa töihin" jankkaajia, kun pääsääntöisesti isät ei ole mitään erityisen vanhoja. Mä ymmärrän jos nyt joku reilusti yli 50v tulee isäksi, niin sitten, mutta että 30-35v tarvii tauottoman unen, ollakseen ilmeisesti liikuntakykyinen tai jotain? 

Enkä mä sano, että se ei veroansa ota se unesta nipistäminen, tottakai ottaa, mutta ei se nyt herranen aika niin raakaa ole, että siihen ei ollenkaan voi osallistua. 

Vierailija
216/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä näitä "isi nukkuu, että jaksaa töihin" jankkaajia, kun pääsääntöisesti isät ei ole mitään erityisen vanhoja. Mä ymmärrän jos nyt joku reilusti yli 50v tulee isäksi, niin sitten, mutta että 30-35v tarvii tauottoman unen, ollakseen ilmeisesti liikuntakykyinen tai jotain? 

Enkä mä sano, että se ei veroansa ota se unesta nipistäminen, tottakai ottaa, mutta ei se nyt herranen aika niin raakaa ole, että siihen ei ollenkaan voi osallistua. 

Miksi se äiti sitten tarvii unta, eihän mikään päälle 50v synnytä lapsia?

Vierailija
217/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman tunnin unilla. Ja esikoisen kohdalla, miten se puol

Pystyisitkö itse nyt yhtäkkiä alkaa nukkumaan max tunnin pätkissä? Ja jaksottuen pitkin päivää.

Vierailija
218/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti isä on yleisempi kuin luullaan.

Vierailija
219/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka on kotona hoitaa. Kun molemmat taas töissä, niin mies hoitaa kun nukkuu lähempänä ovea. Osallistun jos on isompi kriisi, täytyy lakanoita vaihtaa tms.

Aika vähän noita on ollut.

Vierailija
220/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman tunnin unilla. Ja esikoisen kohdalla, miten se puoliso tositilanteessa handlaa vanhemmuuden. Puheita ja

Ja teillä ei ollut jatkuvasti kireä tunnelma kotona? Itse jos yritin höllentää omaa taakkaa, ryhtyi toinen kylmäksi ja passiivisaggressiiviseksi. Niin nopeasti sitä yritti vaan pitää pakan kasassa yksinään.

Ero tuli toki myöhemmin, kun oli päästy vaikeimmasta vauvavaiheesta yli. Mutta eipä kuule näitäkään voi mistään kristallipallosta ennakkon nähdä, miten ne asiat oikeasti tulee menemään. 

Ei ole. Miksi olisi? Kun teillä oli? 

Jo seurustelun alkuvaiheessa on hyvin helppo tehdä havaintoja niistä vioista ja puutteista, mutta niiltä sulkee ne silmänsä kun on liian kiire siihen omaan unelmaan.