Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu
Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.
Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Täältä sivusta: Kyllä minä sain sairaalassa nukkua koska minulla oli mies mukana. En tietenkään joka yö kahdeksaa tuntia, mutta niin että mielenterveys säilyi. Vuorottelimme ja vauva söi myös pullosta. Ensimmäisenä yönä vauva oli toimistolla ja nukuin täydet unet.
Saitte ilmeisesti perhehuoneen, jos puolisosi sai jäädä yöksikin. Niitä ei tosiaan ole kuin harvalle ja tuurista kiinni onko vapaana.
Itse en saanut, joten yöt meni yksin. Päiväsaikaan taas kun valot räväytettiin päälle ja ympärillä oli jatkuvaa hälinää, niin nukahtamisen oli vaikeaa. Ja jos sattui vähänkin torkahtamaan, niin tultiin herättämään koska nyt juuri pitää harjoitella tämä imetysjuttu tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että tuo vauva-ajan jatkuva unenpuute oli yksi vahva syy sille, miksi lapsiluku jäi yhteen.
Kun kuukausia ja kuukausia nukkuu max. 5 tuntia vuorokaudessa ja senkin pätkissä, niin se on kyllä unohtumaton kokemus.
Miksi sun vauvasi valvoi? Oliko koliikkia tms.?
Meillä vauvat nukkui yöt ensimmäisen kuukauden jälkeen, siksi kai sitten neljä lasta. En ole koskaan käsittänyt miksi ihmiset valvovat, jos ei ole jotain todellista syytä, koska vauvat nukkuu kyllä enemmän kuin 5 tuntia vuorokaudessa. Itse menin t
Ja sä väität että muut saa nukkua sairaalassa täydet unet? Kuopuksen kohdalla mulla oli kotona jo kolme vanhempaa lasta. Nyt ei ole kyse erinomaisuudesta, vaan siitä, että hoitaa puitteet kuntoon, että arki rulla ja ei hötkyile jonkun hemmetin pyykin tai nurkissa olevien pullanmurujen takia. Ja nukkuu silloin kuin lapsilta pystyy.
Ei sun tartte tehdä lapsia, mutta älä lataa negatiivisuuttasi nettiin vain koska sulla asiat ei mennyt niin kuin alunperin haaveilit.
Joskus on hyvä pysähtyä ja miettiä syita ja niiden seurauksia.
Meinaat, ettei vauva-arjesta saa kertoa, jos ei ole kerrottavana ihanasta vauvakuplasta?
Minä en valitettavasti voinut varautua siihen, että yhtäkkiä kaikki tekemäni oli lähtökohtaisesti huonoa ja väärin ("priorisoi, nuku kun vauva nukkuu, mutta hei mikset ole siivonnut???"), ja vahvassa unenpuutteessa rajojen asettaminen ei nyt vaan onnistunut samalla tavalla kuin virkeänä.
Kuka sulta kysyy että MIKSI ET OLE SIIVONNUT? Ääni päässä? Jos puoliso niin sitten hälle imuri kouraan. Pitää olla vähän "munaa" pistää puoliso kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitien pitäisi vaan oppia olemaan itsekkäitä ja huolehtimaan itsestään ja omasta hyvinvoinnista... Teistä ei ole mitään apua kenellekään jos olette täysin uupuneita.
Käännätte vaan kylkeä kun lapsi itkee ja kun isä valittaa niin sanotte, että sun lapsi myös minä lepään nyt.
Marttyyriksi muuttuminen ei auta.
Minä toimin noin ja toimi meille. Mutta ei noin voi kovin kauaa jatkaa, jos haluaa että vauvalle muodostuu terve kiintymyssuhde.
Kuten sanoin jo aiemmin, järki vaihtui tunteisiin...Kummalla on paremmat valmiudet ymmärtää sitä omaa lasta, vanhemmilla vai sillä, joka on lukenut vuosikausia akateemisten kirjoittamaa teoreettista humpuukia?
Ihan oikeasti, MOLEMPIA tarvitaan. Nykyään monell
Nykyään kasvatukseen ovat tulleet ne kasvatusoppaat. Oikeassa elämässä et voi kasvattaa sitä lastasi tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Sellaista keskiverto ihmistä ei ole olemassakaan, eikä kaikkia voi kasvattaa samalla tavalla. Jumalauta, vanhemman loputon velvollisuus on oppia tuntemaan se oma lapsi ja vastata tämän tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitien pitäisi vaan oppia olemaan itsekkäitä ja huolehtimaan itsestään ja omasta hyvinvoinnista... Teistä ei ole mitään apua kenellekään jos olette täysin uupuneita.
Käännätte vaan kylkeä kun lapsi itkee ja kun isä valittaa niin sanotte, että sun lapsi myös minä lepään nyt.
Minä toimin noin ja toimi meille. Mutta ei noin voi kovin kauaa jatkaa, jos haluaa että vauvalle muodostuu terve kiintymyssuhde.
Kuten sanoin jo aiemmin, järki vaihtui tunteisiin...Kummalla on paremmat valmiudet ymmärtää sitä omaa lasta, vanhemmilla vai sillä, joka on lukenut vuosikausia akateemisten kirjoittamaa teoreettista humpuukia?
Ihan oikeasti, MOLEMPIA tarvitaan. Nykyään monell
Nykyään kasvatukseen ovat tulleet ne kasvatusoppaat. Oikeassa elämässä et voi kasvattaa sitä lastasi tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Sellaista keskiverto ihmistä ei ole olemassakaan, eikä kaikkia voi kasvattaa samalla tavalla. Jumalauta, vanhemman loputon velvollisuus on oppia tuntemaan se oma lapsi ja vastata tämän tarpeisiin.
Luet siis kasvatusoppaita kirjaimellisesti. Niitä luetaan siksi, että saadaan näkökulmaa asioihin. Ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen.
Suurimmalla osalla ihmisitä ns. maalaisjärki ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Isä tienaa perheen rahat ja maksaa laskut ja nainen nauttii ilmaisesta elämästä lapsen kanssa joka yksin nainen haluaa
Minä kyllä maksoin entiseen tapaan kuluja saamastani andiosidonnaisesta äitiys- ja vanhempainpäivärahasta.
Ja jos ei halua lasta, niin siitä pitää sanoa siinä kohtaa kun aletaan puhua, että pitäisikö jättää ehkäisy pois. Meillä tästä puhuttiin ja puhuttiin, eikä raskaus edes alkanut kerrasta, eli monta kohtaa oli ilmoittaa, ettei ehkä haluaisi lapsia ollenkaan.
Vaan silti siinä vauva-arjen raskaimmissa vaiheissa toinen valitteli, että ei hän olisi välttämättä halunnut lasta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että tuo vauva-ajan jatkuva unenpuute oli yksi vahva syy sille, miksi lapsiluku jäi yhteen.
Kun kuukausia ja kuukausia nukkuu max. 5 tuntia vuorokaudessa ja senkin pätkissä, niin se on kyllä unohtumaton kokemus.
Meillä vauvat nukkui yöt ensimmäisen kuukauden jälkeen, siksi kai sitten neljä lasta. En ole koskaan käsittänyt miksi ihmiset valvovat, jos ei ole jotain todellista syytä, koska vauvat nukkuu kyllä enemmän kuin 5 tuntia vuorokaudessa. Itse menin t
Meinaat, ettei vauva-arjesta saa kertoa, jos ei ole kerrottavana ihanasta vauvakuplasta?
Minä en valitettavasti voinut varautua siihen, että yhtäkkiä kaikki tekemäni oli lähtökohtaisesti huonoa ja väärin ("priorisoi, nuku kun vauva nukkuu, mutta hei mikset ole siivonnut???"), ja vahvassa unenpuutteessa rajojen asettaminen ei nyt vaan onnistunut samalla tavalla kuin virkeänä.
Jos vaatii itseltään aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla ja teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.
Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja uhritumisen sijaan vaihtamaan sitä omaa päässä jatkuvasti soivaa levyä.
Neljännen sektion jälkeen kieltäydyin vierihoidosta, koska olin ollut koko raskausajan huonossa kunnossa sillä sairastin useita keuhkoputken- ja virtsatieinfektioita ja hoidin vuoden ikäistä lasta. Kieltäydyin myös äitiysjumpasta ja lastenhoitoharjoituksista ym, ja nukuin sairaalassa viikon. Sitten lähdin pirteänä kotiin. Vanhempien lasten ollessa 1 vuotias ja 7-viikkoinen, mies lähti armeijaan ja viipyi siellä 11 kuukautta. Onneksi kaikki lapset ovat olleet aika hyviä nukkumaan. Yösyötöt toki hoidin, mutta imettäminen säästää valtavasti työtä sekä yöllä, että päivällä. Sukulaiset asuivat kaukana ja naapureissa ei ollut tuttuja, koska olimme vasta muuttaneet. En minä ainakaan mikään erinomainen ollut ja koti oli välillä mullin mallin, mutta pärjäsimme iläma pahempia traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala syntyvyys tarkoittaa, että tulevaisuudessa on liian vähän työntekijöitä maksamassa eläkkeitä. Kun maksajia on vähemmän ja eläkkeensaajia enemmän, maksut nousevat väistämättä. Ilman lapsia ei ole tekijöitä - ja ilman tekijöitä ei ole eläkkeitä.
Väestön romahdus on alkanutJoka päivä jää 10 alle 30 vuotiasta mielen vammojen vuoksi eläkkeelle. Yhtä hyvin voimme spekuloida, että jos joku ei tee lapsia, hän ei tee muiden lapsille kilpailijoita, jotka taistelevat tarha-, koulu- ja työpaikoista tai vähenevistä luonnonvaroista.
Niin eli heikkous on hyve, ja luovuttaa pitää jo kättelyssä. Naisen logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin jo aiemmin, järki vaihtui tunteisiin...Kummalla on paremmat valmiudet ymmärtää sitä omaa lasta, vanhemmilla vai sillä, joka on lukenut vuosikausia akateemisten kirjoitta
Luet siis kasvatusoppaita kirjaimellisesti. Niitä luetaan siksi, että saadaan näkökulmaa asioihin. Ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen.
Suurimmalla osalla ihmisitä ns. maalaisjärki ei toimi.
Just...järkeä saa käyttää, jos sitä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauvat nukkui yöt ensimmäisen kuukauden jälkeen, siksi kai sitten neljä lasta. En ole koskaan käsittänyt miksi ihmiset valvovat, jos ei ole jotain todellista syytä, koska vauvat nukkuu kyllä enemmän kuin 5 tuntia vuorokaudessa. Itse menin töihinkin aina nuorimman lapsen täyttäessä noin vuoden.
En ole tuo jolta kysyt mutta esikoinen heräsi 20min välein ensimmäisen vuoden. Ilman mitään terveysongelmaa. Ei vain nukkunut, heräsin iloiseen jokelteluun koko ajan. Toi
Kuule ei ole. Merkitsin ajat aikoinaan ylös, sillä luulin olevani täysin sekaisin. Mitä toki olinkin jatkuvasta unenpuutteesta. Toisinaan oli öitä etten edes nukahtanut välissä. Miksi se on niin vaikea uskoa? Tuon ensimmäisen vuoden jälkeen kesti 3(!) vuotta että kykenin nukkumaan kokonaisen yön, sillä elimistöni ei yksinkertaisesti rauhoittunut. Ja lapsi oli 6v kuopuksen syntyessä, sillä aiemmin ei uskaltanut harkitakaan toista lasta.
Jos nyt elisin saman ajan uudelleen niin lopettaisin imetyksen heti ja menisin joka viikonloppu nukkumaan muualle. Tuolloin valvomisen kierre ei olisi edes alkanut, olisin voinut levätä säännöllisesti. Kappas vauva ei edes huolinut pulloa, joten oli oltava saatavilla koko ajan. Kun hyvät äidit imettää eikös niin? Se syyllistys ja paine oli selvää joka puolelta.
#
venäjän vauva vastaista propagandaa
#
Mies ei voi imettää ja jos äiti ei imetä öisin vähenee Maidon tuotanto ja lopulta lakkaa.
Vain nainen voi imettää lasta. Lapset heräävät öisin syömään, etenkin kasvuspurttien aikana. Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee kuuden kuukauden täysimetystä. WHO suosittaa imetyksen jatkamista kahden vuoden ikään asti kiinteiden ruokien rinnalla.
https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/vauva--/kuinka-usein-ja…
Imetetyt lapset itkevät vähemmän ja ovat tyytyväisempiä. Imetetyillä lapsilla esiintyy vähemmän tulehdussairauksia, kuten korvatulehduksia, suolistotulehduksia, ripulia, alahengitystietulehduksia ja virtsatulehduksia. Terveysvaikutus näkyy myös myöhemmin siten, että se vähentää lapsuusiän lihavuutta ja vaikuttaa myönteisesti veren rasva-arvoihin, joilla taas on merkitystä sydän- ja verisuonisairauksien ilmenemisessä. Vaikutusta on todennäköisesti myös atooppiseen ihottumaan, astmaan ja mahdollisesti lapsuus- ja aikuistyypin diabetekseen, Crohnin tautiin ja keliakian puhkeamiseen.
Vanhemman terveyshyödyistä on heti nähtävissä verenpaineen ja pulssin aleneminen, joka johtuu ihokosketuksen ja oksitosiinihormonin vaikutuksesta imetyksen aikana. Oksitosiinihormoni vähentää synnytyksen jälkeistä verenvuotoa kohdun seinämässä sekä pienentää kohtutulehdusriskiä. Imetys, varsinkin yli 6 kuukautta jatkunut imetys, vähentää vanhemman riskiä sairastua rintasyöpään ja munasarjasyöpään ennen vaihdevuosia. Imetys vähentää myös naisen riskiä sairastua osteoporoosiin vaihdevuosien jälkeen. Painonhallinnan kannalta imetys kuluttaa vanhemman perusaineenvaihdunnan lisäksi energiaa noin 600 kcal /vrk, joten pitkään jatkuessaan imetys tukee painonhallintaa, mikä edelleen vähentää tyypin 1 diabeetikolla insuliinin tarvetta ja ehkäisee tyypin 2 diabeteksen puhkeamista.
https://rinnalla.fi/imetystietoa/
Imetyksellä korkeampi älykkyysosamäärä
Espanjalaistutkijat tarkastelivat 613 pojan ja tytön tietoja. Lasten älykkyysosamäärä ja yleisiä kognitiivisia ja kykyjä testattiin. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös edellä mainitut tekijät.
Tutkijat päättelivät, että imetyksestä on pitkäaikaisia kognitiivisia hyötyjä.
Paremmat älylliset kyvyt. Tutkijat korostavat, että lapsilla, joita imetettiin pitkään, oli korkeampi älykkyysosamäärä verrattuna lapsiin, joita ei ollut imetetty.
https://tieku.fi/ihminen/kahdeksan-kuukauden-imetys-voi-antaa-lapselle-…
Siksi on hyvin tärkeää, että äiti herää öisin imettämään lastaan. Mies ei voi imettää ja jos äiti ei imetä öisin vähenee Maidon tuotanto ja lopulta lakkaa.
"Jos vaatii itseltään aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla ja teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.
Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja uhritumisen sijaan vaihtamaan sitä omaa päässä jatkuvasti soivaa levyä."
Tai sitten voi olla vaikea myöntää, että ihan sattuman kaupalla se oma arki on voinut olla paljon helpompaa kuin tällaisen "valittajan".
Alkaen jo siitä, että nukkuuko vauva yöt, vai menetkö päivästä toiseen muutaman tunnin unilla. Ja esikoisen kohdalla, miten se puoliso tositilanteessa handlaa vanhemmuuden. Puheita ja sopimuksia voi olla vaikka mitä etukäteen, mutta siinä itse tilanteessa sen vasta näkee miten menee oikeasti.
Äitinä valvoin yöt, koska valvominen on itselleni luontevampaa muutenkin ja koska isällä oli aamuisin töihin meno. Isä kuitenkin heräsi lapsen kanssa aamulla ja työpäivän jälkeen leikitti lasta, käytti puistossa yms, jopa vauvatanssiin meni pienen kanssa tanssahtelemaan. Ihan hyvä työnjako minusta.
"Jos vaatii itseltään aamusta iltaan, niin on taatusti ikävä olo kaiket päivät. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla ja teoilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä. Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja uhritumisen sijaan vaihtamaan sitä omaa päässä jatkuvasti soivaa levyä."
Joka hetki voi valita mitä ajattelee ja miten toimii. Emme ole ohjelmoituja robotteja vaan meillä on oma tahto ja vapaa valinta päättää, miten toimimme. Huijaamme itseämme alistumalla "olosuhteisiin". Elämä ei ole vankila, vaikka aika moni tuntuu niin välillä uskovan.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa kotonaoleminen on tärkeämpää työtä, jossa on tärkeää olla virkeä ihan turvallisuussyistä. Jos isä on joku sydänkirurgi joka ei myöskään voi valvoa, pitää palkata sitten yöhoitaja tms.
Mutta miehen olisi pitänyt ottaa jo ammattiaan valitessaan huomioon, että pienet lapset tarvitsevat hoitoa myös yöllä. Jos siis haluaa lapsia, pitää valita sellainen ammatti jossa voi työskennellä myös valvotun yön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.
Ai, kaikki äidit on kotiäitejä?
Aika usein se yövalvominen liittyy vauva-ajan ensimmäisiin kuukausiin. Joten kyllä. Äiti on yleensä kotona äitiyslomalla silloin. Voi sitä varmaan kotiäitiydeksikin kutsua jos välttämättä tahtoo
Onko sulla edes lapsia?
Ohi pointin. Mutta se taisikin olla se pointti. Kun ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
"Asiat on useinmiten sellaisia kun miten ne järjestää."
Tämä on vaikeaa jopa useimmille suomalaisille. Paljon tavallisempaa on tehdä hölmösti ja itsensä uhraavasti kuin strategisesti ja itseä säästäen.
Vain yksi esimerkki: A saa flunssan. A jatkaa töitä ja touhua ja vetää Buranaa kuin leipää. Flunssa kestää kuukauden ja ylikin. B saa saman flunssan. B lepää muutaman päivän ja ottaa Buranan vain yöunien varmistamiseksi. Flunssa on ohi muutamassa päivässä.
Eli unettomuus ja väsymys ovat vauva-aikana vanhempien omaa syytä? Tätähän alkuperäinen kommentti koski. En ihmettele, ettei lapsia haluta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M
Mä ymmärrän täysin että lapsia ei enää tehdä. Naisille äiteys on täys loukku.
Miestä yritetään ajaa nyt vuorostaan kotiin lasten kanssa, koska voimaantunut naiskunta haluaa oman vuoronsa mennä töissä ja harrasteissaan. Sori. Yksikään mies ei mene siihen miinaan, jossa he ovat nähneet naisten riutuvan sukupolvesta toiseen. Kuka mies edes yrittäisi alkaa tekemään töitä ja vielä kotona hoitamaan pennut? Sori naiset. Ei onnistu tämä miinan virittely.
Ettekö te penistelineet kestä edes 1% siitä sorrosta, mitä naiset ovat joutuneet kestämään???
Mee imemään Puten mulkkua - uskallatko?