Suurin syy sille miksi ihmiset eivät käy kuntosaleilla
Se porukka siellä on totaalisen kusipäistä sakkia joiden kanssa kukaan ei halua olla missään tekemisissä, ja vielä maksaa siitä vetutuksesta.
Kommentit (149)
Kahvakuulatreeni kyllä riittää tälllaisen perus-pirkon lihaskunnon ylläpitämiseen, kuulat mahtuu pieneen tilaan ja on käytettävissä aina kun on aika treenata. Ja voi treenata myös raikkaassa ulkoilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäisi käydä. Olen 45-vuotias nainen ja haluan pysyä kunnossa vanhanakin. Ei pelkät kävelylenkit kauaa riitä.
Salilla on vaan niin julmetun tylsää kun pitää keskittyä siihen että nyt treenaan tätä lihasta. Musiikkia tai äänikirjoja en halua kuunnella. Lenkilläkään en ikinä kuuntele mitään. Luontoäänet on lataavia eikä mikään musiikki. Kuormitun jo ajatuksesta.
Jos jotenkin saisinkin motivaation lähteä salille, niin matka olisi pelottava. Lähin naisten sali on sellaisen matkan päässä, että pitäisi pimeitä alikulkutunneleita kulkea. Minua sellainen pelottaa.
En oikein usko, että kukaan ajattelee treenaavansa tiettyä lihasta. Itse aloitan lämmittelemällä kymmenen minuuttia pyörällä, mihin kuuluu kolme hiittipyrähdystä à 20 sekuntia, tämä saa minusta veren kiertämään ja keuhkot toimimaan kunnolla. Sitten huvittelen erilaisilla laitteilla koko kehon lihakset läpi noin 45 minuuttia/kerta, käyn suihkussa ja poistun itseeni ja maailmaan tyytyväisenä. Teen tämän kolmesti viikossa, ja koska olen jo eläkeikäinen, toivon lähinnä, että saisin nykyisen lihaskuntoni säilymään. Käyn muuten salilla sen vuoksi, että selkäni on sen verran huonossa kunnossa, etten enää pysty juoksemaan ja kävelenkin aika huonosti, liukkailla keleillä varsinkin. Ja jotta saan itseni kotoa liikkeelle, ajan salille ihan härskisti autolla. En muuten minäkään kuuntele mitään musiikkia, se häiritsisi keskittymistä. Mutta jokainen liikkuu tavallaan.
N66
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt saleilla kymmeniä vuosia, enkä ole kohdannut yhtään kusipäätä, salakuvaajaa tmv. Aivan rauhassa siellä saa olla. Siksi salilla käymisestä tykkäänkin. Pahinta, mitä on sattunut, on se kun joku on mölöttänyt puhelimeen isoon ääneen.
Ja mikään kotijumppa tai juoksulenkki ei korvaa isoja painoja.
N54
En ymmärrä tuota, että kaikkien pitäis vetää isoilla painoilla.
Itselleen tarpeeksi haastavilla painoilla pitää vetää. Lue tuolta ukk:sta, miksi voimaa tarvitaan:
https://ukkinstituutti.fi/fyysinen-kunto/kunnon-osa-alueet/lihasvoima-j…
Harjoittelun tehon kasvaessa on suositeltavaa antaa lihasten palautua vähintään 48 tuntia ennen seuraavaa harjoitusta.
Teetkö sinä myös näin eli noudatat antamiasi ohjeita?
Näinhän se on. Jos joutuu vähääkään kuuntelemaan pukopissa juttuja, niin ei jaksa. Hirveätä kilpailua koko ajan.
Salilla lihaskipu on tietysti yksi osa tekemistä. Jos inhoaa kaikkea kipua, silloin voi olla vaikea viedä lihasta väsymyksen tilaan. Ja kun lihas ei väsy, se ei kehity ja vahvistu, insentiiviä ei ole. Joku haluaa kivaa ja leppoisaa liikuskelua, mutta se tarkoittaa käytännössä esimerkiksi kävelyä ja jumppaa.
Yksilöiden temperamenteissa on eroja tässä. Yksi voi haluta lyhyen ja mukavan elämän, vaikka se sitten olisi yhä suurempia käytännön vaikeuksia liikkumisessa ja yleisessä jaksamisessa ja jo aika varhain. Toinen taas haluaa pitkän ja pitkälle sujuvan elämän, jonka haasteisiin rakentaa kehonsa säästöpossun tapaan kuin taistelupanssarin.
Maitohappojen tuoma kipu on osa tavoitteellista saliharrastusta. Sitäkin voi kuitenkin vähentää hieronnalla, levolla ja syömällä hyvin. Ja kun on käynyt parikin kuukautta säännöllisesti nostamassa painoja 3-15 toiston alueella, elimistö myös sopeutuu tiettyyn rajaan asti, mikä hieman helpottaa lihaskipuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään. Päiväsaikaan hiljaista. Loistavar Technogymin laitteet.
Ikityötön siis. Kelako maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Mun mielestä "kymmeniä tunteja", on kolmestakymmenestä eteenpäin eli treenaatko sen verran viikossa ja jo kauan aikaa?
Vastaan tähän, joka oli vastauksena minun kommenttiini:
"En oikein usko, että kukaan ajattelee treenaavansa tiettyä lihasta. "
Juurihan minä sanoin, että minä ajattelen niin. Koska se ympäristö on minusta niin ankea eikä siellä ole mitään mikä veisi ajatuksia muualle. Olen minä salilla käynyt, jotta tiedän ettei se ole minulle ominainen paikka. Siellä vaan pitäisi iän puolesta alkaa käydä. Motivaatiota 0.
Ei liity lihaskuntoon vaan siihen, ettei kaikki tykkää kaikesta vaikka miten yrittäisi. Olen aikoinaan harrastanut aerobicia, karatea, itämaista tanssia ja spinningiä. Pandemian aikaan tajusin kävelyn olevan minun juttuni. Kävelen 5-6 kertaa viikossa 1,5 tunnin lenkin. Sillä pysyy ainakin veriarvot ja mielenterveys kunnossa. Ulkokuntosalilla voisin ehkä käydä, mutta lyhyenä ihmisenä moni laite ei säätämälläkään ole sopiva.
Ihan kiva paikka, aika rientää nopeasti. Ihmiset tervehtii, omat treenit) kukaan ei vahtaa toisten tekemisiä.
Käyn salilla pitääkseni lihaskuntoa yllä. Aikuisen ihmisen liikuntasuositukseen kuuluu kahdesti viikossa. Ihan normaaleita ihmisiä siellä käy eikä kyllä juuri koskaan ole tarvetta kenenkään kanssa mitään puhua. Ihanan rentoa.
Olen käynyt yli 20v.salilla mutta homma hiipui siihen että siellä oli tylsää.Koko touhu alkoi tuntumaan siltä että pakotin itseni laitteisiin ja otti päähän kun olisi kotona ollut mielekkäämpää tekemistä.Työni on sosiaalista joten en halua edes nähdä ihmisiä työajan ulkopuolella,niinpä menen mieluummin metsälenkille.Lihaskunto kärsii kyllä mutta ketut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tähän, joka oli vastauksena minun kommenttiini:
"En oikein usko, että kukaan ajattelee treenaavansa tiettyä lihasta. "
Juurihan minä sanoin, että minä ajattelen niin. Koska se ympäristö on minusta niin ankea eikä siellä ole mitään mikä veisi ajatuksia muualle. Olen minä salilla käynyt, jotta tiedän ettei se ole minulle ominainen paikka. Siellä vaan pitäisi iän puolesta alkaa käydä. Motivaatiota 0.
Ei liity lihaskuntoon vaan siihen, ettei kaikki tykkää kaikesta vaikka miten yrittäisi. Olen aikoinaan harrastanut aerobicia, karatea, itämaista tanssia ja spinningiä. Pandemian aikaan tajusin kävelyn olevan minun juttuni. Kävelen 5-6 kertaa viikossa 1,5 tunnin lenkin. Sillä pysyy ainakin veriarvot ja mielenterveys kunnossa. Ulkokuntosalilla voisin ehkä käydä, mutta lyhyenä ihmisenä moni laite ei säätämälläkään ole sopiva.
Puuta vasten voi punnertaa ja kyykkyjä tehdä myös metsässä.
Koska asun maalla, teen polttopuut itse, lämmitän taloa niillä itse, ja muutakin kivaa puuhaa riittää kropalle täällä.
Minusta salilla käy jo ihan tarpeeksi ihmisiä. Ei tarvitse enempää käydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Salilla on vaan niin julmetun tylsää kun pitää keskittyä siihen että nyt treenaan tätä lihasta."
Minulla helpottaa, kun nostan liikkeen raskautta huomattavasti. Kun liikkeestä tulee taistelua, eikä vain heiluttelua, se muuttaa aivojen kemiaa pois päin ainakin tylsyydestä. Tietysti ensin on hyvä varmistua, että hallitsee liikkeen.
Kehon voi samalla totuttaa vain lyhyisiin taukoihin sarjojen välissä, mikä lisää intensiteettiä ja nostaa myös hien helpommin pintaan.
Tässä voi tietysti olla yksilöllisiä eroja.
Minusta sali vaan on sellainen paikka, että sieluni tekee hidasta kuolemaa. Ulkona kun liikun, niin on ihanaa kuunnella meren aaltoja tai metsän huminaa. Ajatukset virtaa kuin itsestään. Se on niin parasta ajanvietettä.
Salilla ei olisi mitään katsottavaa enkä menisi eteenpäin. Tönöttäisin vain penkissä ja miett
Eikö ole hienoa että ei tarvitse sinne tulla!
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalien tissiposkipojat saa tulla kanssani kantamaan tukkeja metsätöihin ja katsotaan miten käy?
Maksatko minkälaista palkkaa ?
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalien tissiposkipojat saa tulla kanssani kantamaan tukkeja metsätöihin ja katsotaan miten käy?
Hyvä että ei ole pakko tulla.
Kuntosaleilla, varsinkin sellaisilla pienemmillä/ei-ketjupaikoilla tuntuu olevan usein semmoinen oma sisäpiiri, ja uutta tulokasta katsotaan vähän nenän vartta pitkin. Ei tee mieli uutena tulokkaana mennä kyseisille saleille.
Niitä 24 hoo salejakin on.
Itse en käy, kun olen introvertti. Taloyhtiössä on sali ja hommasin kotiin lisää rautaa. Lisäksi käyn introverttinä silti eri ulkoliikuntapuistoissa ja siellä saa hyviä nauruja.
Eihän tässä ole mitään vastusta. Ai kato mave. Eihän tää paina mitään. Ja sit joku toinen tulee ja ottaa sen 20 kymppisen selkään ja tekee sillä 50 sarjan alkulämpöjä. Vaihtaa painon paikkaa ja vetää toisen 50 sarjan.
Sit 3 ihmistä on käynyt vetämässä treenin ja sitten tullaan siihen. Miten tämä toimii. Mitä tällä noin niinku tehdään.
Mut ei siel ulkopuistoissa ole mitään kuspäitä.
Vaan omanlaisia treenejään tekeviä vasta alkajia, tylsiin saliliikkeisiin juurtuneita mielikuvituksettomia ihmisiä. Ja pitkään monipuolisesti treenaavia ihmisiä.
Kuspäitä on näkynyt vain ohi ajava kilpapyöräilijä joka kaverilleen haukkui kaikki ulkoliikuntapuiston ihmiset saamattomiksi.
En halua ajaa 140 km keskellä tietä ja kuvitella sen olevan maailman ainoa liikuntalaji.
Ei se sinua huonommaksi tee.