Suurin syy sille miksi ihmiset eivät käy kuntosaleilla
Se porukka siellä on totaalisen kusipäistä sakkia joiden kanssa kukaan ei halua olla missään tekemisissä, ja vielä maksaa siitä vetutuksesta.
Kommentit (130)
Voin mennä kuntosalille sitten takaisin, kun laihdutus on itseäni tyydyttävällä tasolla. Tällä hetkellä bmi on ylipainon ja lievän ylipainon rajoilla, joten salia voin harkita sitten kun olen edes lähellä normipainoa.
En osaa samaan aikaa kasvattaa lihaksia ja vähentää läskiä (yritetty on!), vaan jos yritän sitä, niin syön liikaa, koska lihakset eivät kasva ilman kunnon syömistä. Enkä myös pysty esim. karppaamiseen, mitä inhoan. Lihas ehkä kasvaa, mutta läski ei katoa punttihommissa minua tyydyttävällä tavalla.
Inhoan myös olla epäedustavassa kunnossa paikassa, missä suuri osa muista ihmisistä on timmissä kunnossa tiukoissa vaateissa. Ihan sama vaikka yksikään muu ei kiinnittäisi minuun ja läskeihini huomiota, mutta koska itseäni se tunne häiritsee helvetisti, niin sekin on jo riittävä syy välttää kuntosalia.
Pelkkiä aerobisia treenejä varten en taas tarvitse kuntosalia yhtään mihinkään. Syrjäisiä lenkkipaikkoja löytyy riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mullakin tapahtuu nuo kaikki punttisalilla käynättä. Tuo kauppakassin kantaminen oli vain yksi konkreettinen esimerkki. Ilmeisesti sinäkin olet vain työntänyt turhaan rahaa salille, kun kotioloissa perustekemisillä olisit päässyt ihan ilmaiseksi."
Katsotaan sitten kasikymppisinä, kumpiko meistä vielä kävelee kauppaan.
Ja ei, mulla ei ole kotona telineitä joilla voisin kyykätä raskailla vastuksilla. Minä teen myös kotona treeniä, mutta ei siitä saa oikein mitenkään yhtä raskasta ja monipuolista kuin salilla. Se raha mitä laitan saliin menee pankkiin.
Mun äiti on yli 80 v. Ei ole koko ikänään harrastanut juurikaan muuta kuin hyötyliikuntaa ja kyllä edelleen erittäin sujuvasti kävelee kauppaan.
Itse olen harrastanut koko ikäni tanssia ja t
Sinähän väitit että kuntosalitreeni on mm. rahan hukkaa. Aika vähättelevältä kuulostaa. Käyttäydy kunnolla ja keskustele nätisti, jos haluat kohteliasta puhetta internetissä anonyymeiltä ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaapa vanhuksia: ei heillä enää ole lihaksikasta vartaloa kun elämässä on ollut niin vähän vuosikymmeniä kestävää jokaviikkoista voimien koitosta. Lihasmassaa on erittäin vähän, kun vanhusta vertaa esimerkiksi kuntosalilla pidempään ja ankarasti vuosikymmenenkin käyneeseen.
Punttien nostelu alkoi yleistyä vasta 1980-luvulla Suomessa, ja silloin nykyiset vanhukset eivät vielä läheskään kaikki ottaneet onkeensa.
Lähisuvun vanhus on 98-vuotias. Hän ei ole käynyt koskaan kuntosalilla ja liikkuu yhä ketterästi ja asuu yksin omassa kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt saleilla kymmeniä vuosia, enkä ole kohdannut yhtään kusipäätä, salakuvaajaa tmv. Aivan rauhassa siellä saa olla. Siksi salilla käymisestä tykkäänkin. Pahinta, mitä on sattunut, on se kun joku on mölöttänyt puhelimeen isoon ääneen.
Ja mikään kotijumppa tai juoksulenkki ei korvaa isoja painoja.
N54
En ymmärrä tuota, että kaikkien pitäis vetää isoilla painoilla.
Itselleen tarpeeksi haastavilla painoilla pitää vetää. Lue tuolta ukk:sta, miksi voimaa tarvitaan:
https://ukkinstituutti.fi/fyysinen-kunto/kunnon-osa-alueet/lihasvoima-j…
Asian voisi kärjistää siihen, että joku väittäisi, että nostamalla lyijykynän 1000 kertaa lihaskunto on kovempi kuin nostamalla riittävän vastuksen, jota jaksaa vaikkapa n. 3-15 kertaa.
Ei se pelkkä raajojen sätkyttely kehitä, tai mikään muukaan sellainen, joka ei ole riittävän 1. säännöllistä, 2. raskasta, 3. pitkäkestoista ja 4. monipuolista.
Itse asiassa jopa luut muuttuvat aivan teräksen lujiksi, jos nostaa vuosikymmeniä raskaita kuormia. Myös nivelet ja tukilihaksisto kehittyvät. Koordinaatio paranee. Hyötyjä on valtavasti. Mutta se vaatii pitkäjänteistä työtä ja samalla monipuolista itsensä haastamista.
Mulle suurimmat syyt on 1) hienhajuiset ja tahmaiset laitteet 2) tylsää rehkimistä 3) en pidä siitä että joku tuijottaa (tai siitä tunteesta vaikka kukaan ei tuijottaisikaan jatkuvasti) kun teen treeniä
Vierailija kirjoitti:
Eniten häiritsee musiikin möly.
Se peittää muita ääniä, ja lurkkeja kuuntelemasta muiden käymä keskusteluja. Ei haittaa.
Meillä on tässä hyvin lähellä ulkoliikuntapaikka, jossa on laitteita ja kuntoportaitakin kaksin kappalein. Nämä riittävät minulle kotijumpan lisäksi.
Raitis ilma on parempi kuin hien ja pierun hajuinen kuntosali.
Painonhallintakin on helpompaa suuremmalla lihasmassalla kuin pienemmällä. Lihaksisto vie jatkuvasti energiaa sitä enemmän, mitä enemmän sitä on eli täytyy myös syödä enemmän. Siten syöminen voi olla vapaampaa ja suurpiirteisempää verrattuna henkilöön, jolla lihasmassaa on vähemmän. Silti tuloksena voi olla esimerkiksi helpompi laihtuminen arjen suuremman lepokulutuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiin saa hankituksi painoja ja laitteita. Ei ole pakko mennä yleisille saleille, jos on omakotitalossa tilaa puuhastella.
No toki jos sinulla on ainakin (saa ottaa talteen jos joku kaipaa muistilistaa):
-penkkipunnerruspaikka,
-kyykkypaikka,
-maastavetopaikka,
-rekkitanko,
-selkälihaksille vetomahdollisuus eli talja,
-voimapyörä vatsalihaksille
-säädettävä penkki eri käsipainotreenille
-levypainoja noin 150, mieluiten 200 kg
-käsipainoja noin 40 kg asti, pieniä ja suuria
-levytankoja mieluiten vähintään kolme (penkkipunnerrus, jalkakyykky maastaveto) tai enemmän (jos haluat pienemmällä tangolla tehdä käsivarsia)
(-kahvakuulia fiiliksen mukaan, ei pakollisia)
Ei kannata jättää hankkimatta koko repertuaar
Apua. Olen 50 kiloinen nainen, jolla on lyhyet ja pienet kädet. En mä mitään kymmeniä kiloja nostele.
En ymmärrä sitä liikettä, jossa maataan penkillä ja nostetaan painoja, penkkipunnerrus tai jotain? Saisin tuosta ehkä korkeintaan kymmenen kiloa nousemaan. En ymmärrä sen funktiota.
"Tukkeja ja renkaita nostamalla"
Joo, mutta ensiksikin rengas tai tukki on sen verran raskas useimmille, ettei sitä hirveästi nostele. Jatkuvasti sama ohjelma väsyttää kehoa eikä kehitä läheskään optimaalisesti.
Toiseksi et pelkästään noilla tule vahvaksi joka paikasta. Esimerkiksi rintalihakset ja takareidet jäävät tuossa vähälle käytölle.
Osa näet tekee myös sen virheen, että nostelee kyllä, mutta ei treenaa joka aluetta kehosta. Mikä johtaa aikaa myöten ja ikääntyessä epätasapainoon kehossa. Yksi osa kehosta on väkevä ja toinen taas hyvinkin heikko. On kehitettävä monipuolisesti joka puolelta.
En käy siksi koska siitä ei ole mitään hyötyä. Saman saa tehtyä ihan kotona ja lenkkeillessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mullakin tapahtuu nuo kaikki punttisalilla käynättä. Tuo kauppakassin kantaminen oli vain yksi konkreettinen esimerkki. Ilmeisesti sinäkin olet vain työntänyt turhaan rahaa salille, kun kotioloissa perustekemisillä olisit päässyt ihan ilmaiseksi."
Katsotaan sitten kasikymppisinä, kumpiko meistä vielä kävelee kauppaan.
Ja ei, mulla ei ole kotona telineitä joilla voisin kyykätä raskailla vastuksilla. Minä teen myös kotona treeniä, mutta ei siitä saa oikein mitenkään yhtä raskasta ja monipuolista kuin salilla. Se raha mitä laitan saliin menee pankkiin.
Mun äiti on yli 80 v. Ei ole koko ikänään harrastanut juurikaan muuta kuin hyötyliikuntaa ja kyllä edelleen erittäin sujuvasti kävelee kauppaan.
Sinähän väitit että kuntosalitreeni on mm. rahan hukkaa. Aika vähättelevältä kuulostaa. Käyttäydy kunnolla ja keskustele nätisti, jos haluat kohteliasta puhetta internetissä anonyymeiltä ihmisiltä.
En ole puhunut rahasta tai sen hukasta mitään. Melko aggressiivinen on sävy sinulla.
Sekin on kiva kotona treenatessa, ettei joudu kohtaamaan muiden ihmisten aggressioita.
Vierailija kirjoitti:
Voin mennä kuntosalille sitten takaisin, kun laihdutus on itseäni tyydyttävällä tasolla. Tällä hetkellä bmi on ylipainon ja lievän ylipainon rajoilla, joten salia voin harkita sitten kun olen edes lähellä normipainoa.
En osaa samaan aikaa kasvattaa lihaksia ja vähentää läskiä (yritetty on!), vaan jos yritän sitä, niin syön liikaa, koska lihakset eivät kasva ilman kunnon syömistä. Enkä myös pysty esim. karppaamiseen, mitä inhoan. Lihas ehkä kasvaa, mutta läski ei katoa punttihommissa minua tyydyttävällä tavalla.
Inhoan myös olla epäedustavassa kunnossa paikassa, missä suuri osa muista ihmisistä on timmissä kunnossa tiukoissa vaateissa. Ihan sama vaikka yksikään muu ei kiinnittäisi minuun ja läskeihini huomiota, mutta koska itseäni se tunne häiritsee helvetisti, niin sekin on jo riittävä syy välttää kuntosalia.
Pelkkiä aerobisia treenejä varten en taas tarvitse kuntosalia yhtään mihinkään. Syrjäisiä le
Olen miettinyt samaa asiaa, minulla bmi on nyt 27,5. Nyt koitan ratkaista ongelman vuoropäiväpaastolla, katsotaan, kuinka käy. Koska eihän läski liikunnalla lähde, vaan ruokavaliolla. Meidän salilla on kyllä ihan kaikennäköisiä ihmisiä, keskellä päivää hyvinkin iäkkäitä eläkeläisiä. Emme katsele toisiamme, ja kilpaillahan pitää vain itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä liikettä, jossa maataan penkillä ja nostetaan painoja, penkkipunnerrus tai jotain? Saisin tuosta ehkä korkeintaan kymmenen kiloa nousemaan. En ymmärrä sen funktiota.
Se kehittää olkapäitä, rintalihaksia ja ojentajia. Ylävartalon moninivelliike, joka tarkoittaa, että se vaatii useamman lihasryhmän yhteistyötä ja on siten raskaampi ja kriittisempi liikkeenä kuin sellainen, jossa on vain yksi lihasryhmä käytössä, esimerkiksi hauiskääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiä aerobisia treenejä varten en taas tarv
Liikunta kyllä tukee painonpudotusta tosi hyvin. Se parantaa aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
"Tukkeja ja renkaita nostamalla"
Joo, mutta ensiksikin rengas tai tukki on sen verran raskas useimmille, ettei sitä hirveästi nostele. Jatkuvasti sama ohjelma väsyttää kehoa eikä kehitä läheskään optimaalisesti.
Toiseksi et pelkästään noilla tule vahvaksi joka paikasta. Esimerkiksi rintalihakset ja takareidet jäävät tuossa vähälle käytölle.
Osa näet tekee myös sen virheen, että nostelee kyllä, mutta ei treenaa joka aluetta kehosta. Mikä johtaa aikaa myöten ja ikääntyessä epätasapainoon kehossa. Yksi osa kehosta on väkevä ja toinen taas hyvinkin heikko. On kehitettävä monipuolisesti joka puolelta.
Eihän ne olleetkaan ainoa treeni. Nyt keksit sen ihan omasta päästäsi.
En mene koska äidit tuovat ihanat iloiset lapsensa tekemään kärrynpyöriä ja kuperkeikkoja salille treenaajien sekaan.
Höpöhöpö. Tavallinen tallaaja ei tuollaisia tarvitse. Kelvollisia kotikuntosaleja saa vähemmälläkin tavaramäärällä. Pihalla voi lisäksi nostella tukkeja tai traktorin renkaita.