Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Renkaan vaihto aina väärään aikaan

Vierailija
27.10.2025 |

Mistä sen tietää ennustaa, mitä on tulossa? Autoilijoita syytetään, jos on nastat liian aikaisin. Voi kauheaa tiet kuluu, bensaa kuluu, katuihin tulee urat. Julkisuudessa aina näin. Sitten jos onkin mustaa jäätä ja tulee ketjukolari, kuten reilu viikko sitten Lahdessa oli valtavat ketjukolarit, niin sitten syytetään autoilijaa, että miksei ollut talvirenkaat! Eihän renkaanvaihtoon saa edes aikoja milloin haluaa ja töissäkin pitää käydä. Minulla on ollut nyt Etelä-Suomessa 2 viikkoa nastat alla, ja jos sakot tulee että liian aikaisin, niin tulkoon. Ajelenpa niillä nyt 10 asteen lämpötiloissa.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä syytetä, eikä sakko ole automaattinen.  Nyt ei ole esim juhannus. 

Vierailija
42/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla ei ole mikään ongelma

Ongelma niistä kitkoista tulee täällä Pohjois-Karjalassa. Meillä päin kun ei teitä suolata muualla kuin Joensuun ydinkeskustan tienoilla. Tiet on uraiset ja silkkaa jäätä monta kuukautta putkeen. Yhdet kitkat kokeilin ja totesin turhakkeeksi, kun ei kotiin ylämäkeä jaksaneet vetää. Meillä on tie, tiessä mutka ja mutkan jälkeen nousu. Kun hidastat mutkaan, nousuun ei saa semmoista vauhtia kiihdytettyä, että kitkat jäällä vetäisi mäen ylös. Lipsuu lipsuu, heiluu ja keikkuu. Asuinalueella on 4 taloa, eikä sellaista määrää liikennettä, että sitä tietä jatkuvasti kukaan olisi jyrsimässä tai sepeliä heittämässä. Emme ole ainoita, vaan kyllä täällä suunnalla kaikilla on huonot olosuhteet, koska teiden hoidosta säästetään. Jos lähtee Joensuusta Kuopioon, iso pikatie, ja sekin on niin jäässä ja polanteinen puolet vuodesta. 

Pari pussia hiekoitushiekaan peräkonttiin mukaan niin sitä voi pahimpiin paikkoihin heitellä jos ei muuten pääse. Sillä konstilla menty mökille kitkoilla jo vuosia.

Ei ainakaan itsellä kannata nastoja laittaa sen muutaman paikan takia jotka voi sitten tarvittaessa hiekottaa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ne renkaat on vaihdettuna nastoihin se ei ole liian aikaisin, eri asia olisi jos oltaisiin syyskuun lopussa.

Vierailija
44/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka valveutuneet toimittajat voivat tuomita trollauksen, median ansaintamalli halaa sitä: pöyristystä aiheuttavat aiheet muuttuvat repäiseviksi otsikoiksi, jotka houkuttelevat mainostajien toivomia silmäpareja ja klikkauksia.

Vierailija
45/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet yksi niistä typeristä jyrsijöistä, toivottavasti nastarenkaille määrätään todella tuntuva haittavero.

Ktkathan on aivan surkeita, kesärenkaat ajan saman asian kun vähän laskee ilmanpaineita.

Vierailija
46/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut viikon nastat alla. Sitä ennen oli pakkasaamuja viikon verran. Mutta nyt satelee. Syy on kuitenkin looginen. Ostin uudet joten en viittinyt enää kesärenkaita sorvata max kuukaudeksi päälle. Kun kyllä noita saattaa tarvita jo seuraavana aamuna.

Uudet nastat vaan tykkää kun ajaa sisään ne rauhallisesti tässä pikkuhiljaa sulilla teillä. 

Vierailija
47/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskonpojalla lähti henki, ei sen kummempaa ongelmaa. Halvat kitkat tappaa

..Tyyliin auto ajoi väkijoukkoon !

Vierailija
48/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka valveutuneet toimittajat voivat tuomita trollauksen, median ansaintamalli halaa sitä: pöyristystä aiheuttavat aiheet muuttuvat repäiseviksi otsikoiksi, jotka houkuttelevat mainostajien toivomia silmäpareja ja klikkauksia.

Ap on iltaseiskan aivopesemä. 

Vierailija
49/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi pito puuttuu täysin mutta sillä ei ole kai väliä kun yleisö ei valita ja poliisi ei valita.

Vierailija
50/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneehän se niinkin, et on kuukausi pakkasta ja lunta sitten voi pari viikkoa olla sulat tirt, kukaan ei tiedä, siksi talvirenkaat alle lokakuun loppupuolella, jos ei ennemmin luikasta tule.

Vierailija
51/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääennustuksia voi lukea. Parhaiten sää selviää itse havainnoimalla. Mulla ei vielä ole nastarenkaat alla. Viime viikolla oli pari pakkasaamua, mutta ne oli tiedossa etukäteen ja tiesin myös, että mitään pakkoa mulla ei silloin ole ajaa. En ajanut. En kolaroinut.  

Nyt ennusteessa näkyy lauantaille saakka useamman asteen lämpöjä, eli mahdollisesti vaihdan renkaat viikonloppuna, jos silloin vielä ennusteessa on useammalle yölle nollaa tai sitten pakkasta.

Ne jo alle vaihdetut renkaat voi myös vaihtaa uudestaan pois, jos on luvassa 2vkoa lämmintä. Se on puolen tunnin homma, vaikka olis hidaskin vaihtaja. Toki jos sen aina teettään muualla, kun ei itse osaa, niin sitten on varmaan ajettava vaan niillä nastoilla.

Kalibrointi onkin sitten oma juttunsa. Se nimittäin maksaa liikkeessä 25€. Ihan turha vaihdella niitä renkaita itse, kun ne on pakko viedä ka

Sama meillä. Opel Corsa. Ostin jo kerran kalibrointikoneen, ei toiminut tähän autoon ja laitoin myyntiin eteenpäin. Se on kumma kun se kaveri käy joka renkaan luona koneen kanssa minuutin korkeintaan ja loppulasku just luokkaa 20-25€. Ostettiin toiseksi autoksi Astra, josta autoliike väitti, että ei ole TPMS-kalibrointia. Höpöhöpö. Vaihdettiin renkaat kotipihassa ja alettiin selvittää, pystyykö auton sisältä kalibroimaan. No ei pystynyt. Lainasin naapurin kalibrointilaitetta, ei ollut meidän autoon soveltuva. Ja taas varaamaan kalibrointiaikaa.

Vierailija
52/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes joka syksy toistuu sama ilmiö, et hyvissä ajoin ennen talven tuloa on parina päivänä pakkasta, tai lähinnä öisin, ja sit porukka alkaa hullunlailla vaihtaa talvirenkaita aivan pää märkänä. Sen jälkeen onkin lämpötila useita viikkoja yötä-päivää reippaasti plussan puolella ja tiet jyristellään nastoilla paskaksi.

Mieluummin vaihdan ne silloin, kun aamulla on tienpinta jäässä, vaikka niitä pakkasöitä olisikin vain muutama ja seuraavat viikot plussaa. Ei siinä auta pomolle selitellä, että en nyt pääsekään töihin, kun on kesärenkaat alla ja tie jäässä. 

Enkö todellakaan käy vaihtelemaan vähän väliä ees taas, kun niitä satunnaisia pakkasaamuja sattuu myös muuten lämpimän jakson aikana. 

Vierailija
53/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi pito puuttuu täysin mutta sillä ei ole kai väliä kun yleisö ei valita ja poliisi ei valita.

Pito puuttuu ainoastaan jääkelillä. Silloin autoilu on muutenkin melkoista uhkapeliä. Mutta joo. Välillä sitä jäätä riittää Suomessa. Koska on märkää ja öisin taas jäätyy. 

Muina keleinä kitkojen ajo-ominaisuudet on lähtökohtaisesti paremmat kuin nastarenkaan. Edellyttäen toki, että kitkarengas on kunnossa ja Suomen oloihin tehty.

Vierailija
54/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi mitä tee se itse- henkilöitä taas. Ota auton peräkonttiin pari säkkiä hiekkaa ja hienoita itse. Buahaha. Ei taida olla muuta liikennettä? Vai kulkeeko toinen edellä kävellen hiekoittamassa ja toinen ajaa autolla perässä sen hiekan päältä? Vai mennäänkö siellä kokeillen, että onpa liukasta, alkaa auto vetää sivuttain, peruutanpa sata metriä, pysäytän, hiekoitetaan ja sitten uusi yritys. Ja on se piru jos ei kitkat kelpaa, kun on noinkin kätevä konsti teillä. 

Vierailija
55/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskonpojalla lähti henki, ei sen kummempaa ongelmaa. Halvat kitkat tappaa

Tappoi itse itsensä. Autolla ajetaan kelin ja mukaan.

Saa kalliilla kitkoillakin itsensä hengiltä kun ajaa liian kovaa olosuhteisiin nähden.

Vierailija
56/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ajellut kesärenkailla jo kolme talvea. Hyvin pärjää pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
57/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet yksi niistä typeristä jyrsijöistä, toivottavasti nastarenkaille määrätään todella tuntuva haittavero.

Ktkathan on aivan surkeita, kesärenkaat ajan saman asian kun vähän laskee ilmanpaineita.

Huomaa ettei sulla ole kokemuksia kitkoista eikä kesärenkaista talvella.

Vierailija
58/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan peilijäätä lukuunottamatta kitkojen pito usein ylittää nastojen pidon. Esim. lumella nastoista on vain haittaa.

Vierailija
59/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääennustuksia voi lukea. Parhaiten sää selviää itse havainnoimalla. Mulla ei vielä ole nastarenkaat alla. Viime viikolla oli pari pakkasaamua, mutta ne oli tiedossa etukäteen ja tiesin myös, että mitään pakkoa mulla ei silloin ole ajaa. En ajanut. En kolaroinut.  

Nyt ennusteessa näkyy lauantaille saakka useamman asteen lämpöjä, eli mahdollisesti vaihdan renkaat viikonloppuna, jos silloin vielä ennusteessa on useammalle yölle nollaa tai sitten pakkasta.

Ne jo alle vaihdetut renkaat voi myös vaihtaa uudestaan pois, jos on luvassa 2vkoa lämmintä. Se on puolen tunnin homma, vaikka olis hidaskin vaihtaja. Toki jos sen aina teettään muualla, kun ei itse osaa, niin sitten on varmaan ajettava vaan niillä nastoilla.

Kalibrointi onkin sitten oma juttunsa. Se nimittäin maksaa liikkeessä 25€. Ihan turha vaihdella niitä renkaita itse, kun ne on pakko viedä ka

Mitä ihmettä selität jostain hiton kalibroinnista?

Vierailija
60/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ette osaa edes näin yksinkertaista asiaa?! Vaihdatte heti talvirenkaat alle kun alkaa tulemaan yö- ja aamupakkasia. Eikä niiden ole pakko olla nastat. Mulla on kitkat. Hankook W616. Pirun hyvät renkaat hintaisekseen! Sit kun vaihdan kesärenkaat alle, niin toki pesen talvirenkaat/-vanteet ja nypin ainakin isoimmat kivet pois. Ne renkaat kun ei tahdo toimia, jos ovat täynnä kiviä, jolloin kumi ei jousta. Joidenkin naapureiden varastoissa näkyy umpilikaisia renkaita ja vanteita, eli eivät huolehdi yhtään niistä. Tarpeeksi kun on likaa, voi se jo vaikuttaa tasapainotukseen, puhumattakaan pintoja syövästä suola- ja likapinnasta, jolloin siis rengas kuluu jo ihan eri tavalla varastoitunakin. Jos ette jaksa edes näitä yksinkertaisia asioita tehdä, niin lopettakaa autoilu kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä