Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Renkaan vaihto aina väärään aikaan

Vierailija
27.10.2025 |

Mistä sen tietää ennustaa, mitä on tulossa? Autoilijoita syytetään, jos on nastat liian aikaisin. Voi kauheaa tiet kuluu, bensaa kuluu, katuihin tulee urat. Julkisuudessa aina näin. Sitten jos onkin mustaa jäätä ja tulee ketjukolari, kuten reilu viikko sitten Lahdessa oli valtavat ketjukolarit, niin sitten syytetään autoilijaa, että miksei ollut talvirenkaat! Eihän renkaanvaihtoon saa edes aikoja milloin haluaa ja töissäkin pitää käydä. Minulla on ollut nyt Etelä-Suomessa 2 viikkoa nastat alla, ja jos sakot tulee että liian aikaisin, niin tulkoon. Ajelenpa niillä nyt 10 asteen lämpötiloissa.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä taas tietäjiä. Jos kaupungissa olisi kaikilla kitkat ja tulisi lunta niin kitkat tamppaisi lumen kovaksi kuin jää eli kitkoilla ei pääsisi kunnolla edes liikkeelle.

Kitkat ei pidä tosiaan jäällä yhtään. Lunta taas on suurimmassa osassa Suomea teillä noin viikko, pari talvella. Muulloin jääkuori ja sula vuorotellen. 

Pysykää kitkajuntit siellä Kemi-Tornion pohjoispuolella.

Vierailija
82/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Renkaiden kalibrointi = autolle kerrotaan jokaisen renkaan todellinen rengaspaine. Sen voit itse tarkistaa rengaspainemittarilla ja ainakin minun autossa voin itse syöttää ne ajotietokoneeseen.

Homma kestää n. 30sekuntia.

Kalibrointi tehdään rengaspaineen valvontajärjestelmän takia. Se ilmoittaa sitten, jos jostain renkaasta se paine muuttuu, esimerkiksi renkaan alkaessa vuotaa.

Vanhoissa autoissa tätä järjestelmää ei ole. Tai no, mikä kellekin on vanha. Mun 2011 vuosimallin autossa on, -07 ei ole.

No mulla oli jo 2005 vuosimallin autossa.

Niin, joissain voi olla, esim. Mersuissa, mullakin oli -05 Mersussa. Mutta kaikissa 2011 mallisissakaan ei välttämättä ole. En tiedä onko edes ihan kaikissa 2020 mallisissa... Riippuu hyvin paljon merkistä.

Voi kun de tuli pakolliseksi jo vuonna 2014, eli kyllä se on ollut meillä yli 10 vuotta. Osassa autoista voit kalibroida auton sisältä nappia painaen ja osassa pitää olla kalibrointilsite, ulkoisesti kierretään renkaat tietyssä järjestyksessä ja toivotaan, että kalibrointi pysyy. Ei se aina toimi. Joskus on tehty ihan kuten piti, mutta tallissa oli lämmintä ja kun ajelet ulkoilmassa, rengas jäähtyy ja painevalo alkaa hälyttää uudestaan. Sitten voi käydä ilmaiseksi laitattamassa ne uudelleen. Jotkut ostaa oman laitteen kotiin, mutta sekin on vähän tuurista kiinni, sattuuko oikea. Maksaa useista kympeistä satasiin. Minun entisen auton rengaspaineita ei ole saatu edes kaikissa liikkeissä kalibroitua kun ei ole ollut sopivaa laitetta. Isommilla rengasliikkeillä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kitkojen selkein etu ettei ole vaihtoajankohdalla niin nöpönuukaa. 

Toinen etu ettei ne ropise, hiljaisuus. Motarilla kuulee omaan autoonsa sisälle onko ohitettavassa/ohittavassa autossa nastat.

Vierailija
84/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaat vaihdetaan sään mukaan. 

Juu, ja saa ajaa vain kotikulmilla, niinkö ?

Vierailija
85/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen etu ettei ne ropise, hiljaisuus. Motarilla kuulee omaan autoonsa sisälle onko ohitettavassa/ohittavassa autossa nastat.

Jep. Ja jos se motarin pinta on jäässä, toivot kuulevasi ohittavan auton nastarenkaat.

Vierailija
86/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaat voi vaihtaa myös itse. 

Nykyajan ihmiset on niin uusavuttomia, etteivät osaa tunkata autoa itse. Ja rengashotellit rahastaa näiltä kädettömiltä ihmisiltä noinkin yksinkertaisesta asiasta kuin renkaiden vaihto.

Vierailija
87/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes joka syksy toistuu sama ilmiö, et hyvissä ajoin ennen talven tuloa on parina päivänä pakkasta, tai lähinnä öisin, ja sit porukka alkaa hullunlailla vaihtaa talvirenkaita aivan pää märkänä. Sen jälkeen onkin lämpötila useita viikkoja yötä-päivää reippaasti plussan puolella ja tiet jyristellään nastoilla paskaksi.

Hemmetin hyvä asia. Meillä täällä maaseudulla uusittiin just tälleen talvea vasten asfaltti, mieti mikä jääkenttä se on, kun tulee kunnon talvi, kun se on liukas jo näillä vesisateillakin. Hyvä vaan, jos porukka "rouhii" sitä pintaa hyvissä ajoin ennen niitä kelejä. Minä mukaan lukien. Tekee tien myös kitkalla ajajille turvallisemmaksi.

Vierailija
88/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan ihmiset on niin uusavuttomia, etteivät osaa tunkata autoa itse. Ja rengashotellit rahastaa näiltä kädettömiltä ihmisiltä noinkin yksinkertaisesta asiasta kuin renkaiden vaihto.

Mä vaihdan yleensä itse. Lähinnä sen takia, ettei tarvitse varata aikaa.

Mutta rahastamisesta en tiedä. Ei tolla renkaanvaihtohinnalla viedä edes perhettä heseen. Joten joskus oon vienyt ns. drive-in vaihtoon jos ei tarvii odotella. Ja saanut kahvit kaupan päälle. Ihan rahansa väärti hommaa maksaa 20e tosta ettei tarvii pihalla kontata.

Toki jos on halli ja nosturi yms. Mutta harvalla konttorirotalla on. 

Vierailija
89/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdoin renkaat autooni (sekä usein myös exän autoon ja äitini autoon) kahdesti vuodessa melkein 30 vuoden ajan. Kun nyt ostin 2v sitten eron jäljiltä auton itselleni, päätin, että mulla on varaa kyllä maksaa siitä, että joku vaihtaa renkaat mun puolesta. Tarvittaessa vaihto onnistuu minultakin 20 minuutissa, joten avuton en ole (en vaan viitsinyt investoida kalliiseen hyvään tunkkiin, kun ex vei meidän yhteisen tunkin erossa). 

t. kätevä emäntä

Vierailija
90/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastaa? Renkaan vaihdosta? Älkää nyt viitsiikö pihtailla. Suomi ei pyöri ilman työtä. Oma poikani oli armeijan jälkeen 6 viikkoa renkaanvaihtosesongissa töissä rengasliikkeessä. Teki töitä 6 pv viikossa. Hyvä kokemus ja oppii työnteon moraalia. Muutenkin nuorille ihmisille liian vähän työtä tarjolla. Mielellään maksaa siitä hyvästä edes vähän, että tulee rengasliikettä ja nuoria poikia siellä töissä.

Minä en ylipäänsä ymmärrä, että jos rahaa on, yhtään ei voi mitään palvelua hankkia. Joku aina pätemässä, että tuon nyt tekee itsekin, en myöskään ole leikannut hiuksia itse sen jälkeen kun palkkatöihin pääsin. Palvelut eivät pysy pystyssä, jos niitä ei käytetä, oli sitten kyseessä kampaamo tai rengasliike tai tilitoimisto tai siivousfirma. Pesetän muuten ikkunatkin kerran vuodessa, vaikka varsin hyvin osaisin tehdä sen itse.

Vierailija
91/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaat vaihdetaan sään mukaan. 

Markkinamiehet yritti myydä suomalaisille välikelinrenkaita muutama vuosi sitten. Ei mennyt kaupaksi. 

Vierailija
92/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastaa? Renkaan vaihdosta? Älkää nyt viitsiikö pihtailla. Suomi ei pyöri ilman työtä. Oma poikani oli armeijan jälkeen 6 viikkoa renkaanvaihtosesongissa töissä rengasliikkeessä. Teki töitä 6 pv viikossa. Hyvä kokemus ja oppii työnteon moraalia. Muutenkin nuorille ihmisille liian vähän työtä tarjolla. Mielellään maksaa siitä hyvästä edes vähän, että tulee rengasliikettä ja nuoria poikia siellä töissä.

Minä en ylipäänsä ymmärrä, että jos rahaa on, yhtään ei voi mitään palvelua hankkia. Joku aina pätemässä, että tuon nyt tekee itsekin, en myöskään ole leikannut hiuksia itse sen jälkeen kun palkkatöihin pääsin. Palvelut eivät pysy pystyssä, jos niitä ei käytetä, oli sitten kyseessä kampaamo tai rengasliike tai tilitoimisto tai siivousfirma. Pesetän muuten ikkunatkin kerran vuodessa, vaikka varsin hyvin osaisin tehdä sen itse.

Suurin ilo itse vaihtamisessa on se, että saa renkaat vaihdettua juuri sinä päivänä kun haluaa. Ei tarvi jonotella minnekään. Jaa saahan siitä myös pientä tyydytystä kun osaa ja saa tehtyä jotain myös itse. Ostopalveluja joutuu kyllä ostamaan ihan riittävästi muutenkin.

Vierailija
93/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Continentalin kitkoilla on ajettu vuodesta 2002. Ei ongelmia.

Eiks ne ala olla jo aika kuluneet?

Vierailija
94/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla ei ole mikään ongelma

Siskonpojalla lähti henki, ei sen kummempaa ongelmaa. Halvat kitkat tappaa

Ei se ole edes hinnasta kiinni. Minulla on testivoittajakitkat ja kyllä on niilläkin joutunut ajamaan motarilla kuuttakymppiä, nelivetoisella autolla, kun on sattunut liukas ajokeli. Se on hirveän vaarallista, koska takaa tullaan nastarenkailla satasta tai kovempaakin, jopa rekatkin ajavat kahdeksaakymppiä. Jos sellaisella kuskilla on huomio kännykässä tai auton ruudulla, se tulee takakontista sisään ihan väistämättä.

Vierailija
95/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa pihi ukko säästi ja vaihtoi itse sähköautoon renkaat. Tunkkasi akkukotelon lommolle ja uusi akkukotelo 38k€! Jos on varaa uuteen autoon niin kyllä pitäisi olla varaa myös käyttää rengashotellin palveluita 👍

Vierailija
96/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että nastarenkaat tullaan kieltämään noin 10v sisään. Myös muualla kuin kaupunkien keskustoissa. Joten voi alkaa totutella niihin kitkoihin jo nyt. 

Lisätyötä se toki teettää jos asut kalliollakukkulalla jonne menee 4-5kk vuodesta jäinen tie. Pitää hiekotella ahkerasti.

Mitä mieltä te ootte nastarengaskiellosta?

Kyllä niillä kitkoillakin pärjää ja huonosti voi käydä myös piikkipyörillä. 

Vierailija
97/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan valita enää tässä vaiheessa syksyä nastarenkaista. No joku hörhö, kuten tässä palstassa, mutta ei muut. Päin vastoin kehutaan järkevästä ennakoinnista.

Vierailija
98/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut, kuten minä, ovat luonnostaan DIY-henkilöitä. Itse olen viimeiset parikymmentä vuotta leikannut hiuksenikin itse. Säästö on suuri kun kaiken tekee itse ja sen rahan voi joko säästää sijoituksiin, huvituksiin tai kalliimpiin hankintoihin, kuten itse teen. Yksi juttu on työn laatu, eli monesti ammattilainen tekee huonosti ja sit joutuu vaan itse korjaamaan jälkikäteen! Reklamaatio? Älä viitsi! Eihän ne Jumalasta seuraavat "ammattilaiset" myönnä mitään virheitä. Itse kun tekee, niin eipähän joudu jälkikäteen riitelemään. Ja vaikka jotain menisikin vikaan, niin tietääpähän mitä. Kun ammattilainen säheltää, niin ei tiedä yhtään mitä kaikkea siellä sun täällä saattaa olla "vähän sinne päin" ja siinäpä sitä sit pitää arpoa tai viedä taas jonkun "ammattilaisen" käsiin tuhottavaksi. DIY-juttuja on muutenkin pakko tehdä, sillä Suomessa julkisen sektorin koko on 57 % BTK:sta, eli veroja joutuu maksamaan sikana + TyEL-maksut ovat n. 25 %, eli 1/4 palkan päältä otetaan kädestä suuhun työntekijältä, jotta kiittämättömät nyky-eläkeläiset saisivat eläkkeensä. Kaikki nuo ovat hyviä syitä välttää teettämästä itse tehtäviä töitä muilla. Jos ei DIY-juttuja tekisi, niin eipä jäisi paljon varaa sijoituksiin. Ehkä jos TyEL-maksut vähennettäisiin 15 prosenttiin ja julkisen sektorin henkilöstöstä leikattaisiin kolmasosa ja veroja vähennettäisiin, jolloin hinnat tippuisivat, niin voisin harkita palveluiden käyttämistä.

Vierailija
99/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen totaalikieltoa todennäköisesti nastoille tulee haittavero.

Siirryttekö halvempiin renkaisiin jos nastat maksaa esim 30% enemmän kuin kitkat? 

Vierailija
100/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja jos se motarin pinta on jäässä, toivot kuulevasi ohittavan auton nastarenkaat.

Kyllä on erittäin harvinaista, jos se on jäässä. Ehkä kerran vuodessa voi olla joku pätkä. Ajan 150 km motaria joka työpäivä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme