Renkaan vaihto aina väärään aikaan
Mistä sen tietää ennustaa, mitä on tulossa? Autoilijoita syytetään, jos on nastat liian aikaisin. Voi kauheaa tiet kuluu, bensaa kuluu, katuihin tulee urat. Julkisuudessa aina näin. Sitten jos onkin mustaa jäätä ja tulee ketjukolari, kuten reilu viikko sitten Lahdessa oli valtavat ketjukolarit, niin sitten syytetään autoilijaa, että miksei ollut talvirenkaat! Eihän renkaanvaihtoon saa edes aikoja milloin haluaa ja töissäkin pitää käydä. Minulla on ollut nyt Etelä-Suomessa 2 viikkoa nastat alla, ja jos sakot tulee että liian aikaisin, niin tulkoon. Ajelenpa niillä nyt 10 asteen lämpötiloissa.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä taas tietäjiä. Jos kaupungissa olisi kaikilla kitkat ja tulisi lunta niin kitkat tamppaisi lumen kovaksi kuin jää eli kitkoilla ei pääsisi kunnolla edes liikkeelle.
Kitkat ei pidä tosiaan jäällä yhtään. Lunta taas on suurimmassa osassa Suomea teillä noin viikko, pari talvella. Muulloin jääkuori ja sula vuorotellen.
Pysykää kitkajuntit siellä Kemi-Tornion pohjoispuolella.
Jostain syystä en tätä ongelmaa yli kahdenkymmenen vuoden aikana kitkoilla pääkaupunkiseudulla todennut. Vuodessa on muutama päivä, jolloin on todella liukasta, mutta ennakoivalla ajotyylillä ja hyvillä kitkoilla tämäkään ei ole ongelma. Ehkä kannattaisi kokeilla moderneja kitkoja ja opetella ajamaan ennen kuin täällä huutelee ennakkoasenteita.
Jotkut sankarit ne menee polkupyörälläkin kuulemma kesärenkailla talvetkin kun on niin perhanan hyviä kaltaisiasi kuskeja. Ihmettelen kyllä kovin kun itsellä jo ensimmäisillä mustilla jäillä on hengenvaarallista pyöräily kesärenkailla ellei pyörää sitten taluta suurinta osaa matkasta. Eli taidat sinäkin sitten ennakoivasti körötellä 30km/h koko matkan?
Jo on etelä aina täynnä 20 vuotta kitkoilla kolareitta ajaneita vaikka joka vuosi siellä pellit rytisee massoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkat vaatii vähän erilaisen ajotyylin mutta sellaista paikkaa ei ole eteen vielä tullut mistä en olisi kitkoilla selvinnyt. 30 vuotta ajoin nastoilla, nyt 15 vuotta kitkoilla enkä aio enää nastoja huolia. N65
Samoin yli 20 vuotta kitkoilla. En myöskään enää ikinä hanki nastarenkaita. M62
Tekö siellä olette aina tien tukkona kun varovasti luistelette niillä kitkoillanne!
Vierailija kirjoitti:
Renkaat vaihdetaan sään mukaan.
Ei vaan kerran keväällä ja kerran syksyllä. Välissä on mitä ihmeellisimpiä säitä. Ei kukaan pysty ennakoimaan säitå viikkojen päähän. Olisi eri asia, jos rengashotelista saisi ajan samalle päivälle, mutta kun ei saa. Eikä muutkaan kymmenet tuhannet heidän asiakkaansa.
Nuorena tuli tuota harrastettua että turhan aikaisin vaihtoi kesärenkaisiin juuri ettei vaan turhaan nastat ropisisi. Aika usein sitten tuli sitä takatalvea ja vaarallista tilannetta kun auto se vaan luisti eteenpäin yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaat voi vaihtaa myös itse.
Nykyajan ihmiset on niin uusavuttomia, etteivät osaa tunkata autoa itse. Ja rengashotellit rahastaa näiltä kädettömiltä ihmisiltä noinkin yksinkertaisesta asiasta kuin renkaiden vaihto.
Mihin saat kerrostalossa renkaat säilytykseen? Häkkivarastossa niiden säilytys on kielletty, joten mihin ajattelit ne omassa kämpässä laittaa? Käviskö olohuoneen sohvapöydäksi vai sängyn alle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääennustuksia voi lukea. Parhaiten sää selviää itse havainnoimalla. Mulla ei vielä ole nastarenkaat alla. Viime viikolla oli pari pakkasaamua, mutta ne oli tiedossa etukäteen ja tiesin myös, että mitään pakkoa mulla ei silloin ole ajaa. En ajanut. En kolaroinut.
Nyt ennusteessa näkyy lauantaille saakka useamman asteen lämpöjä, eli mahdollisesti vaihdan renkaat viikonloppuna, jos silloin vielä ennusteessa on useammalle yölle nollaa tai sitten pakkasta.
Ne jo alle vaihdetut renkaat voi myös vaihtaa uudestaan pois, jos on luvassa 2vkoa lämmintä. Se on puolen tunnin homma, vaikka olis hidaskin vaihtaja. Toki jos sen aina teettään muualla, kun ei itse osaa, niin sitten on varmaan ajettava vaan niillä nastoilla.
Kalibrointi onkin sitten oma juttunsa. Se nimittäin maksaa liikkeessä 25€. Ihan turha vaihd
Meillä kesärenkaat näyttää paineet oikein ja katsastus on kesärenkailla. Talveksi vedetään musta teippi merkkivalon päälle, ettei kuski ihan häikäisty. Maksaa ehkä.10.senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se eläkeläisellä helppoa. Ainoat ajot ovat Lidlissä ja viinakaupassa käynti. 3 000 km/vuosi. Kitkat alla kesät/talvet.
Hellekesän jälkeen ne sun kitkas on paskana.
On ne neljä kesää kestäneet. Tulis kunnon helle, semmoinen 45 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Osta kitkat. Nastat pitäisi kieltää ainakin pääkaupunkiseudulla. Täysin tarpeettomat.
Kaikki pääkaupunkilaiset ei autoile kehäkolmosen sisällä. Osa vetää kärryäkin perässä kelillä kuin kelillä. Kokeileppa vajaavetoisella kitkarenkain peilijäällä vetää kärryä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaat voi vaihtaa myös itse.
Nykyajan ihmiset on niin uusavuttomia, etteivät osaa tunkata autoa itse. Ja rengashotellit rahastaa näiltä kädettömiltä ihmisiltä noinkin yksinkertaisesta asiasta kuin renkaiden vaihto.
Leasing autojen renkaita ei itse vaihdeta. Niitä on valtava määrä liikenteessä.
En ole vaihtanut vielä enkä aio vaihtaa edes ensi viikonloppuna koska täällä etelässä ei ole ollut tarvetta. Katotaan sitten marraskuun puolivälissä.
Meidän pojan autoon laitoin jo viikko sitten koska hän asuu toisella paikkakunnalla enkä tiedä milloin hän tulee seuraavan kerran käymään. Vaimo pakotti kun oli nähnyt uutiset Lahden ketjukolarista.