Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Renkaan vaihto aina väärään aikaan

Vierailija
27.10.2025 |

Mistä sen tietää ennustaa, mitä on tulossa? Autoilijoita syytetään, jos on nastat liian aikaisin. Voi kauheaa tiet kuluu, bensaa kuluu, katuihin tulee urat. Julkisuudessa aina näin. Sitten jos onkin mustaa jäätä ja tulee ketjukolari, kuten reilu viikko sitten Lahdessa oli valtavat ketjukolarit, niin sitten syytetään autoilijaa, että miksei ollut talvirenkaat! Eihän renkaanvaihtoon saa edes aikoja milloin haluaa ja töissäkin pitää käydä. Minulla on ollut nyt Etelä-Suomessa 2 viikkoa nastat alla, ja jos sakot tulee että liian aikaisin, niin tulkoon. Ajelenpa niillä nyt 10 asteen lämpötiloissa.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla yllätyksenä, mutta ajotavallakin voi vaikuttaa. Jos on vaara mustasta jäästä, ei pidä ajaa satasta

No ajotavalla ei kyllä voi vaikuttaa siihen, että kesärenkaat ja musta jää ovat vaarallinen yhdistelmä. Niin hiljaista vauhtia ei olekaan, että kesärenkailla pärjäisi talvikelissä. Ja jos ajat moottoritiellä kävelyvauhtia, tullaan takaa niskaan.

Vierailija
22/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän hassua ajaa +10 nastolla mutta sää voi muuttua hyvinkin nopeasti talviseksi tähän vuodenaikaan,edellisessä autossa oli kitkat jotka olivat kyllä huomattavasti joustavammat tuon vaihtoajankohdan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla ei ole mikään ongelma

Ongelma niistä kitkoista tulee täällä Pohjois-Karjalassa. Meillä päin kun ei teitä suolata muualla kuin Joensuun ydinkeskustan tienoilla. Tiet on uraiset ja silkkaa jäätä monta kuukautta putkeen. Yhdet kitkat kokeilin ja totesin turhakkeeksi, kun ei kotiin ylämäkeä jaksaneet vetää. Meillä on tie, tiessä mutka ja mutkan jälkeen nousu. Kun hidastat mutkaan, nousuun ei saa semmoista vauhtia kiihdytettyä, että kitkat jäällä vetäisi mäen ylös. Lipsuu lipsuu, heiluu ja keikkuu. Asuinalueella on 4 taloa, eikä sellaista määrää liikennettä, että sitä tietä jatkuvasti kukaan olisi jyrsimässä tai sepeliä heittämässä. Emme ole ainoita, vaan kyllä täällä suunnalla kaikilla on huonot olosuhteet, koska teiden hoidosta säästetään. Jos lähtee Joensuusta Kuopioon, iso pikatie, ja sekin on niin jäässä ja polanteinen puolet vuodesta. 

Vierailija
24/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toisessa autossa kitkat ja toisessa nastat. Selkeillä plussakeleillä käytetään nyt ensisijaisesti kitkarengasautoa. Kohta täällä etelässä alkaa se aika, kun tiet ovat jäässä, silloin taas nastat ovat ainoa turvallinen vaihtoehto.

Pohjoisemmassa pärjäisi paremmin kitkoilla, kun siellä on talvella lumipolannetta enemmän kuin tuota mustaa jäätä.

Vierailija
25/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääennustuksia voi lukea. Parhaiten sää selviää itse havainnoimalla. Mulla ei vielä ole nastarenkaat alla. Viime viikolla oli pari pakkasaamua, mutta ne oli tiedossa etukäteen ja tiesin myös, että mitään pakkoa mulla ei silloin ole ajaa. En ajanut. En kolaroinut.  

Nyt ennusteessa näkyy lauantaille saakka useamman asteen lämpöjä, eli mahdollisesti vaihdan renkaat viikonloppuna, jos silloin vielä ennusteessa on useammalle yölle nollaa tai sitten pakkasta.

Ne jo alle vaihdetut renkaat voi myös vaihtaa uudestaan pois, jos on luvassa 2vkoa lämmintä. Se on puolen tunnin homma, vaikka olis hidaskin vaihtaja. Toki jos sen aina teettään muualla, kun ei itse osaa, niin sitten on varmaan ajettava vaan niillä nastoilla.

Kalibrointi onkin sitten oma juttunsa. Se nimittäin maksaa liikkeessä 25€. Ihan turha vaihdella niitä renkaita itse, kun ne on pakko viedä kalibroitavaksi liikkeeseen. Ajotietokone vaatii.

Vierailija
26/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääennustuksia voi lukea. Parhaiten sää selviää itse havainnoimalla. Mulla ei vielä ole nastarenkaat alla. Viime viikolla oli pari pakkasaamua, mutta ne oli tiedossa etukäteen ja tiesin myös, että mitään pakkoa mulla ei silloin ole ajaa. En ajanut. En kolaroinut.  

Nyt ennusteessa näkyy lauantaille saakka useamman asteen lämpöjä, eli mahdollisesti vaihdan renkaat viikonloppuna, jos silloin vielä ennusteessa on useammalle yölle nollaa tai sitten pakkasta.

Ne jo alle vaihdetut renkaat voi myös vaihtaa uudestaan pois, jos on luvassa 2vkoa lämmintä. Se on puolen tunnin homma, vaikka olis hidaskin vaihtaja. Toki jos sen aina teettään muualla, kun ei itse osaa, niin sitten on varmaan ajettava vaan niillä nastoilla.

Kalibrointi onkin sitten oma juttunsa. Se nimittäin maksaa liikkeessä 25€. Ihan turha vaihdella niitä renkaita itse, kun ne on pakko viedä ka

missä autossa muka ei voi itse tuota tehdä??

Vierailija
27/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvirenkaat vaihdetaan vasta kun Pekka Pouta lupaa päiväksikin pakkasta. Yöpakkaset ei ole ongelma.

Vierailija
28/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toisessa autossa kitkat ja toisessa nastat. Selkeillä plussakeleillä käytetään nyt ensisijaisesti kitkarengasautoa. Kohta täällä etelässä alkaa se aika, kun tiet ovat jäässä, silloin taas nastat ovat ainoa turvallinen vaihtoehto.

Pohjoisemmassa pärjäisi paremmin kitkoilla, kun siellä on talvella lumipolannetta enemmän kuin tuota mustaa jäätä.

No ei ihan noinkaan. Kirjoitin juuri Pohjois-Karjalasta ja miten huonoksi itse koin kitkat, ne oli yhden talven ja kevätpuolella jo ostin nastat kun meni hermot. Täällä on suolaus ja hiekoitus ihan todella vähäistä, säästetään ja säästetään. Jäätiköllä täällä talvet ajellaan. Kitka ei pidä.

Vierailija
29/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin nastat alle tänään aamulla rengasliikkeessä pk- seudulla. 

Muuten olisin vielä kytännyt kelejä ja vitkutellut, mutta lapsella on torstaina inssiajo (opetuslupa), joten päätettiin pelata varman päälle ja vaihtaa nastoihin, ettei torstaiaamuna tule inssiltä narinaa kesärenkaista, kun aamulle klo 9 on luvattu +2c ja sumua.

Vierailija
30/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaan aina lokakuun lopulla. Nyt aika varattu perjantaiksi. Päätös on tehtävä kun renkaat on rengashotellissa. 

Vierailija
31/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat on tosi hyvät varsinkin painavissa sähköautoissa. Auto ikäänkuin painuu jään sisälle ja pysähtyy varjoakin nopeammin. Varo siis pienellä kinderillä ja nastarenkailla ajeleva ettet aja perään :D

Vierailija
32/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä Lahden kolarissa olisi selvinnyt talvirenkailla koska muillakin olisi pitänyt ne olla. 

Vierailija
33/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä että on toistuvasti yöpakkasia. Silloin on hyvä aika vaihtaa talvi renkaisiin. Kun se aamu usva voi jäätyä mustaksi jääksi tien pintaan.

Vierailija
34/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan vaihda enää takaisin kesärenkaisiin. =D 

&

Hui, täällähän on oikea internet-kovanaama.  

Vierailija
35/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalibrointi onkin sitten oma juttunsa. Se nimittäin maksaa liikkeessä 25€. Ihan turha vaihdella niitä renkaita itse, kun ne on pakko viedä ka

No tuota... etkö sä voi itse tehdä sitä kalibrointia? Eihän se ole kuin muutama napinpainallus. 

Vai onko tää jotain ihan uusien autojen rahastusjuttuja? Kyllä meidän Audiin ja Mersuun pystyy itse tekemään, mutta niistä ei kumpikaan ole ihan uusi.

Vierailija
36/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaan on keksitty ratkaisu, kitkarenkaat.

Vierailija
37/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaat voi vaihtaa myös itse. 

Vierailija
38/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes joka syksy toistuu sama ilmiö, et hyvissä ajoin ennen talven tuloa on parina päivänä pakkasta, tai lähinnä öisin, ja sit porukka alkaa hullunlailla vaihtaa talvirenkaita aivan pää märkänä. Sen jälkeen onkin lämpötila useita viikkoja yötä-päivää reippaasti plussan puolella ja tiet jyristellään nastoilla paskaksi.

Pakkohan ne nastarenkaat on laittaa, jos tulee vaikka yhdenkin pöivän liukkaat kelit. 

Vaikka se liukas olisi vain aamulla, niin silti pakko vaihtaa, jottei tule ketjukolareita. 

Huomatkaa, että vakuutusyhtiöt syyttää heitä  joilla oli kesärenkaat tuossa suuressa ketjukolarissa. Ei tule täysiä korvauksia. 

Vierailija
39/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vaihdattamassa tällä viikolla, ja imekää parsaa kaikki, joiden mielestä väärään aikaan vaihdettu. 

Vierailija
40/112 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla ei ole mikään ongelma

Siskonpojalla lähti henki, ei sen kummempaa ongelmaa. Halvat kitkat tappaa

Halvat renkaat tappaa. Ihan sama onko kesä- vai talvirenkaat, kitkat vai nastat.

Ja kaikilla renkailla pitää aina ajaa kelin mukaan. Parhaillakaan renkeilla ei voi kaahata yli niiden suorityskyvyn.

HUONOT renkaat tappaa. Edullinen rengas ei automaattisesti ole huono. Esimerkiksi paljon parjattu Ling Long tekee nykyään hyviä renkaita ja hinta on edelleen edullinen. Huono maine tulee siitä mitä laatu oli vuosia sitten suomen markkinoille saapuessaan.

Mitä noissa halvoissa renkaissa ei testeissä näy on niiden kuluminen. Ne kuluvat 50-30 prosenttia nopeammin kuin laaturenkaat ja siksi ne ovat huonot paljon nopeammin kuin laadukkaammat. Vaikka ne ihan uusina olisivatkin yllättävän hyvät, se on usein saavutettu pehmeämmällä kumiseoksella joka sitten kuluu ja menettää ominaisuuksiaan nopeammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan