Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä neuroepätyypillinen, mistä neurokirjon ominaisuudestasi olet eniten ylpeä?

Vierailija
05.05.2025 |

Nostetaan esiin meidän vahvuuksia

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyydestäni. Sen avulla kompensoin ja sopeudun autismini ikäviin puoliin. 

Eipä silti, elämäni on raskasta monella tavalla, jota tavis nentti ei voi edes ymmärtää.

Vierailija
2/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyperfokus. Aikamoinen supervoima näin tutkijana! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyydestäni. Sen avulla kompensoin ja sopeudun autismini ikäviin puoliin. 

Eipä silti, elämäni on raskasta monella tavalla, jota tavis nentti ei voi edes ymmärtää.

Jatkan: toki mieluummin olisin yhtä älykäs ILMAN autismia. 😏

Kyky sietää yksinäisyyttä, viihtyä yksin. Tästä nyt ei voi olla 'ylpeä', vaikka tulee älykkyyden kylkiäisenä. Mutta tuskin kärsin ainaisesta yksinolosta niin kuin neurotyypillinen.

Vierailija
4/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisuus. Osaan puhua kenelle vaan.

Vierailija
5/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontainen vahva oikeudentuntoni, edellä listattujen lisäksi.

Vierailija
6/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analysointikyky. Se tapahtuu nopeasti ja automaattisesti kaikessa ja koko ajan. Se on kyllä myös vähän rasittavaa, mutta sen ansiosta olen koko ajan pari askelta edellä ja varautunut lähes kaikkeen. Ärsyttää vain sitten muiden hitaus ja se, että he tajuavat näkökulmani vasta viiveellä. Kokonaisuuksien hahmottaminen. Strategiat. 

Myös se, että viihdyn yksin ja kykenen itsenäiseen toimintaan, päätöksentekoon ja vastuunottoon. 

Olen niin perusteellinen, että osaan selittää ja opettaa kenelle tahansa mitä tahansa, jos itse osaan tai ymmärrän asian. 

Kääntöpuolena jatkuva uupuminen tähän maailmaan, ihmisiin, meluun, sotkuun ja kaikkeen mitä ei hoideta kunnolla. 

Vierailija
7/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyperfokus ja rohkeus (ADHD)

Vierailija
8/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ymmärtänyt, että säännöt ovat yleensä ihmisen omaksi parhaaksi. Katselin lapsena oikeasti kauhuissani huonosti käyttäytyviä luokkakavereita, jotka tulivat myöhässä kouluun, jättivät läksyt tekemättä, eivät istuneet aloillaan ja puhuivat opettajan päälle. Edes teininä en kokenutta minkäänlaista kapinavaihetta, koska ei vain yksinkertaisesti tullut tarvetta.

Vierailija
9/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä sosiaalisista suhteista, kerrallaan yksi tai kaksi ihmissuhdetta tai ei yhtään.

Nettiaika kyllä räjäyttänyt oman sisäisen maailmani. Nautin jo ihmisten kasvojen erilaisuudesta. Kuuntelen paljon keskusteluja ja keskenään varsin erilaisia ihmisiä. Eläinaiheiset sisällöt innostavat myös.

Toisaalta blokkaan valtavasti ulos mm menot, tv:n, radion, tuubamedian, lehdet..

Kun elän yksin elämä on simppeliä ja valikoitua. Eli koen olevani valintojeni kautta onnekas. Vertailut lopetin jo aikaa sitten.

Vierailija
10/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Analysointikyky. Se tapahtuu nopeasti ja automaattisesti kaikessa ja koko ajan. Se on kyllä myös vähän rasittavaa, mutta sen ansiosta olen koko ajan pari askelta edellä ja varautunut lähes kaikkeen. Ärsyttää vain sitten muiden hitaus ja se, että he tajuavat näkökulmani vasta viiveellä. Kokonaisuuksien hahmottaminen. Strategiat. 

Myös se, että viihdyn yksin ja kykenen itsenäiseen toimintaan, päätöksentekoon ja vastuunottoon. 

Olen niin perusteellinen, että osaan selittää ja opettaa kenelle tahansa mitä tahansa, jos itse osaan tai ymmärrän asian. 

Kääntöpuolena jatkuva uupuminen tähän maailmaan, ihmisiin, meluun, sotkuun ja kaikkeen mitä ei hoideta kunnolla. 

Olen itse hyvin samanlainen, mutta pidän itseäni ihan nenttinä. Tunnistan kuitenkin tuon uupumisen ihmisiin, sotkuun ja huonosti hoidettuihin asioihin. Vihaan sähläämistä ja säätämistä. Kuitenkin olen tosi hyvä ihmisten kanssa ja työni on hyvin ihmisläheistä. Mutta uupumus on kyllä aina läsnä. 

Vierailija
11/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

intuitiivuus, näen kaikkien ja kaiken läpi,

Vierailija
12/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hyvin samanlainen, mutta pidän itseäni ihan nenttinä. Tunnistan kuitenkin tuon uupumisen ihmisiin, sotkuun ja huonosti hoidettuihin asioihin. Vihaan sähläämi

Minäkin pidin vielä 5 vuotta sitten. ;)

Edellisen kirjoittaja

Vierailija
13/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

alienista

Vierailija
14/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyteni, sosiaalisuuteni, hyväkäytöksisyyteni ja kiltteyteni puolesta mun on helppo olla ihmisryhmässä,a

Vierailija
15/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luontainen vahva oikeudentuntoni, edellä listattujen lisäksi.

Käytännössä tuo on rasite ja kirous (itselle). Mutta voihan siitä tuntea moraalista ylemmyyttä.

Vierailija
16/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, täällähän luetellaan ihan tavallisia ominaisuuksia. Siis ihan normaaleilla ihmisillä esiintyviä ominaisuuksia. Erikoinen muoti tämä että joka toinen haluaa identifioitua "epätyypilliseksi" ja mielellään saada sille vielä lääkärin leiman.

Samanlainen muoti oli parikymmentä vuotta sitten, kun nuoret naiset kilvan vakuuttivat olevansa biseksuaaleja erottuakseen muista.

Vierailija
17/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylpeästä en tiedä, mutta työhommia ajatellen hyödyllisin lienee multitaskaamisen taito ja nopea ongelmanratkaisukyky. ADHD

Vierailija
18/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopulta et enää jaksa, kadotat motivaatiosi ja vetäydyt erakoksi. Yhteiskunnan jyrä ja ihmismassojen häly on ajanut sensitiivisyytesi hulluuden ja ekshaustion rajalle.  Pelastaudu kun vielä voit!

-Terveiset eläkkeeltä, PDA-autisti

Vierailija
19/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta et enää jaksa, kadotat motivaatiosi ja vetäydyt erakoksi. Yhteiskunnan jyrä ja ihmismassojen häly on ajanut sensitiivisyytesi hulluuden ja ekshaustion rajalle.&

Voi ei... sinussakin menee yksi huipputyyppi hukkaan tältä yhteiskunnalta, ellet keksi jotain keinoa palata. Olisiko hyviä vinkkejä, mitä olisi kannattanut tehdä toisin? 

Vierailija
20/49 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, täällähän luetellaan ihan tavallisia ominaisuuksia. Siis ihan normaaleilla ihmisillä esiintyviä ominaisuuksia. Erikoinen muoti tämä että joka toinen haluaa identifioitua "epätyypilliseksi" ja mielellään saada sille vielä lääkärin leiman.

Samanlainen muoti oli parikymmentä vuotta sitten, kun nuoret naiset kilvan vakuuttivat olevansa biseksuaaleja erottuakseen muista.

Normo siellä heti hermostuu kun joskus yritetään vaihteeksi tarkastella positiivisen kautta nepsyyttä! :D jos lohduttaa niin nämä voimat eivät tule ilmaiseksi, vaan myös uuvuttavat ja kuormittavat, muutenhan ei näitä diagnooseja tarvittaisikaan.