Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhteiskunta vaatii tekemään lapsia, mutta ei sitten auta jos sattuu saamaan nepsylapsen?

Vierailija
27.10.2025 |

Faktahan on, että jos kukaan ei tee lapsia, niin maastamme loppuu veronmaksajat ja ne ihmiset, jotka pitäisi yhteiskuntaa pystyssä (roskakuskit, sairaanhoitajat, vesihuollon työntekijät jne) kun me olemme eläkkeellä. Eli käytännössä pakko on, että ihmiset tekee lapsia. Ja kaikki päättäjät ja muut tietää tämän oikein hyvin. Siksi yhteiskunta vaatii lapsia. Kauniimmin sanoen kannustaa perheiden perustamiseen. Mutta sama se on eri paketissa, lapsia on pakko tehdä vähintään nykyinen määrä tai käy huonosti. Jopa yksityiset gynekologit alkaa asiakkaan saavuttaessa noin 27-vuoden iän puheen siitä, että olet jo sen ikäinen, että nyt kannattaisi kyllä viimein alkaa suunnittelemaan raskautta. Tällaista painostusta on koko ajan monesta suunnasta, moni ei vain edes tajua sitä kun se on välillä niin hienovaraista. Vähemmän hienovaraista on sitten poliitikkojen puheet siitä, että naisten pitää nyt urakalla alkaa vauvatalkoisiin. 

Sitten kun päättää perustaa perhe, niin se on aika arpaonnea millaisen lapsen saa. Lapsella voi olla yllättäen vaikka mitä sairauksia tai vastaavaa. Iso prosentti viimeisen 15 vuoden aikana syntyneistä lapsista on nepsyjä. Ja jatkossakin tulee olemaan. Tutkimusten mukaan nepsyys johtuu pitkälti esimerkiksi geeneistä, isän vanhasta iästä siittämisen hetkellä, synnytyskomplikaatioista kuten hapenpuute synnytyksessä jne. Eli biologiset syyt taustalla siinä. Ja se, että yhteiskunta on tullut vaativammaksi ympäristöksi lapsille, niin seminepsyt, jotka ennen pärjäsi, niin ei enää pärjää. Eli jos päätät tehdä lapsen, niin yllättävän isolla todennäköisyydellä saat nepsylapsen. 

Ja sitten kun sinulla on tahtomattasi siinä se nepsylapsi, niin yhteiskunta jättää sinut ilman apua ja tukea. Saat taistella aamusta iltaan, että saisit jostain jotain apua, tutkimuksia, kuntoutusta sille lapselle. Vuosien taistelun jälkeen saat ehkä jotain, ehkä diagnoosinkin, mutta mitään käytännön apua, sellaista millä olisi vaikutusta lapsen oireiluun ja todella vaikeaan arkeen, sellaista et saa mistään. Vanhemmat joutuu todella kohtuuttomiin ja valtavan raskaisiin tilanteisiin nepsylasten kanssa. Joutuu luopumaan urastaan, oma terveys pettää. 

Onko teidän mielestä reilua? Yhteiskunta käskee tekemään asian X, ja sitten kun sen teet ja joudut sen vuoksi pahaan pulaan vuosikausiksi, niin yhteiskunta ei auta tippaakaan, ainoastaan syyllistää jos jotain. Kas kun ei naura vielä räkäisesti päälle. 

Kommentit (237)

Vierailija
221/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa kukaan "käske" yhtään ketään lisääntymään. Lisääntyminen on täysin vapaaehtoista ja jokaisen ihan ikioma valinta, ihan jokaiselle.

Jos on jotain vaaraa, että syntyy poikkeavuuksia, silloin kannattaa harkita lisääntymistä toisenkin kerran. 

Yhteiskunta, joka ei mahdollista perhe-elämän elämistä kohtuullisella tavalla (eli ilman terveydelle vaarallista kuormitusta, ilman lapsen laiminlyömisen vaatimista ja ilman dramaattista elintason laskua), on epäonnistunut yhteiskunta. Jokaisen, joka elää tällaisessa yhteiskunnassa, tulisi olla huolissaan tilanteesta. 

Siinä tapauksessa onnistunutta yhteiskuntaa ei ole vielä nähtykään tällä pallolla, eikä todennäköisesti koskaan tulla näkemäänkään. 

-eri 

Vierailija
222/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa kukaan "käske" yhtään ketään lisääntymään. Lisääntyminen on täysin vapaaehtoista ja jokaisen ihan ikioma valinta, ihan jokaiselle.

Jos on jotain vaaraa, että syntyy poikkeavuuksia, silloin kannattaa harkita lisääntymistä toisenkin kerran. 

Yhteiskunta, joka ei mahdollista perhe-elämän elämistä kohtuullisella tavalla (eli ilman terveydelle vaarallista kuormitusta, ilman lapsen laiminlyömisen vaatimista ja ilman dramaattista elintason laskua), on epäonnistunut yhteiskunta. Jokaisen, joka elää tällaisessa yhteiskunnassa, tulisi olla huolissaan tilanteesta. 

Mikä sinua kuormittaa?

No ku ei pääse särkänniemeen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäh 😂 tiesitkö, että etänä voi käydä koulua?

Ei voinut 90-luvulla eikä vuosituhannen alussa. 

Mikset nyt aloittaisi jotain opintoja etänä niin voit todistaa pystyväsi siihen? Sinullahan on vielä montakymmentä vuotta aikaa tehdä töitä. Esim. IT alalle pystyy kouluttautua kokonaan verkossa ja tehdä töitä.

En mä tällä hetkellä ainakaan pysty perusarkeni lisäksi tekemään mitään muuta, kun se arjen hallinta vie kaikki mun voimat. 

Haaveilen kyllä välillä kieliopinnoista etänä, että jos joskus pystyisin tekemään jotain käännöshommia vaikka. 

Mutta mun hoitotahot on siis sitä mieltä, että mun arki ei kestäisi yhtään lisäkuormit

Hankitko oikeasti silti lapsia?

Joo olen hankkinut lapsia jokunen vuosikymmen sitten, kun olin nuori. En tiennyt silloin vielä hirveästi haasteistani. 

Vierailija
224/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei niistä moniongelmaisista nepsyistä tule veronmaksajia, vaan kustannuseriä kalliine kuntoutuksineen ja työkyvyttömyseläkkeineen. Yhtään nepsylasta ei kaivata, eikä lasten hankintaa tule jättää ikään, kun sukusolujen parasta ennen -päivä on jo kauan sitten mennyt.

Kaikkia ei voida pelastaa, mutta olen itse (entinen) moniongelmainen nepsy ja luulen, että maksan enemmän veroja kuin sinä :)

Vierailija
225/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun tekee mieli äänestää oikeistoa niin kannattaa palauttaa mieliin miten Saksan Aatu hoiteli hommat. On meinaan sama pelikirja käytössä kautta maailman. Aatunkin aikana rohkaistiin lasten tekoon. Vanhempien vastuulle jäi tehdä oikean oloisia ja värisiä sellaisia. Vialliset päätyivät uuniin.

Vierailija
226/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa onnistunutta yhteiskuntaa ei ole vielä nähtykään tällä pallolla, eikä todennäköisesti koskaan tulla näkemäänkään. 

-eri 

Tietysti, mutta entä sitten? Pitäisikö yhteiskunnan tavoitteena olla jotain muuta? Ehkäpä se, että perheellistyminen olisi niin hankalaa, ettei sitä enää tehtäisi lainkaan?  

Vierailija
227/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei niistä moniongelmaisista nepsyistä tule veronmaksajia, vaan kustannuseriä kalliine kuntoutuksineen ja työkyvyttömyseläkkeineen. Yhtään nepsylasta ei kaivata, eikä lasten hankintaa tule jättää ikään, kun sukusolujen parasta ennen -päivä on jo kauan sitten mennyt.

Kaikkia ei voida pelastaa, mutta olen itse (entinen) moniongelmainen nepsy ja luulen, että maksan enemmän veroja kuin sinä :)

Tämä on se aikamme perversio, että ihan tavalliset kansalaisetkin mittaa elämän arvoa yhteiskunnalle veronmaksun kautta, vaikka kautta aikain ne on ollut ne "maan hiljaiset", jotka tämän esityksen pitää pyörimässä. He hoitavat ilman suurempaa meteliä ja rikkauksia oman tonttinsa, siitäkin huolimatta, että nykyään melkein päivittäin tulee poliitikkojenkin suusta, että itseasiassa he ovat yhteiskunnan ongelma, kun ovat lääkärin sijasta siivoojia tai hitsaajia.

Pelkkiä numeroita katsomalla suomalaisista vain ylimmällä prosentilla on mitään arvoa meidän yhteiskunnalle. 

Vierailija
228/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä sitten olet pystynyt kasvattamaan lapsesi, jos et yhtään mihinkään pysty? Ovatko lapsesikin mihinkään pystymättömiä nepsyjä?

Ja niistä tulee yhteiskunna loisia kuin ap:sta

Ap ei kirjoituksensa perusteella ole yhteiskunnan loinen. 

Sen sijaan minä, joka olen, halusin nimenomaan kertoa siitä erosta mikä itseni ja lasteni välillä on. Minulla ei ollut lapsena diagnoosia, enkä saanut mitään tukea haasteisiin, vaan vaadittiin vain pärjäämään niin kuin kaikki muutkin. En pärjännyt. Mun lapset taas on saaneet diagnoosit, ymmärrystä ja tukea, ja he pärjäävät toisin kuin minä. Että kyllä siihen autististen lasten tukemiseen kannattaa panostaa. 

Vierailija
229/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä sitten olet pystynyt kasvattamaan lapsesi, jos et yhtään mihinkään pysty? Ovatko lapsesikin mihinkään pystymättömiä nepsyjä?

Niitä lapsia saa kasvattaa siellä omassa kodissa. 

Mun lapset on paljon enempään pystyviä nepsyjä, koska ovat saaneet ymmärrystä ja tukea, toisin kuin minä lapsena. Se on vähän niin kuin ollut se mun pointti tässä. 

En muuten siis ole ap, jos joku on niin luullut. 

Eli olet opettanut niille lapsille, että ne ovat erilaisia ja tarvitsevat tukea

Vierailija
230/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tutkimusten mukaan nepsyys johtuu pitkälti esimerkiksi geeneistä, isän vanhasta iästä siittämisen hetkellä, synnytyskomplikaatioista kuten hapenpuute synnytyksessä jne. Eli biologiset syyt taustalla siinä. Ja se, että yhteiskunta on tullut vaativammaksi ympäristöksi lapsille..."

Sulla on varmaan heittää jotain lähteitä väitteille? Eikö äitien korkea ikä vaikuta? Nepsyys on yleisempää koska diagnooseja tehdään enemmän. Some ja kännykät sekunnin dopamiinihiteillä tekee taviksestakin mukulasta levottoman, impulsiivisen ja keskittymishäiriöisen.

Vierailija
231/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä lapsia saa kasvattaa siellä omassa kodissa. 

Mun lapset on paljon enempään pystyviä nepsyjä, koska ovat saaneet ymmärrystä ja tukea, toisin kuin minä lapsena. Se on vähän niin kuin ollut se mun pointti tässä. 

En muuten siis ole ap, jos joku on niin luullut. 

Eli olet opettanut niille lapsille, että ne ovat erilaisia ja tarvitsevat tukea

Ei ne siihen mitään opettamista ole tarvinneet, kun se nyt vaan on niin. 

Yhäkin, minä en saanut sitä tukea, ja olen nyt työkyvytön luuseri. Mun lapset on saaneet sitä tukea, ja he pärjää elämässä. Miksi tää jälkimmäinen ois susta jotenkin huono asia? 

Vierailija
232/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa onnistunutta yhteiskuntaa ei ole vielä nähtykään tällä pallolla, eikä todennäköisesti koskaan tulla näkemäänkään.&n

Tietysti, mutta entä sitten? Pitäisikö yhteiskunnan tavoitteena olla jotain muuta? Ehkäpä se, että perheellistyminen olisi niin hankalaa, ettei sitä enää tehtäisi lainkaan?  

Tuo mainitsemasi maailma ei ilman o*jia tms vaihtoehtoa yksinkertaisesti ole mahdollinen. Yhdessäkään maassa ei ole ensinnäkään niin paljon kaikenlaisia hoitajia yms, että jokainen nepsy sun muu voitaisiin toivotulla tavalla hoitaa. Resursseista nyt puhumattakaan. Toinen vaihtoehto tietysti on lopettaa hoito kokonaisuudessaan eläkeläisiltä ja ohjata ne resurssit nuoremmille, mutta tuskin sekään kauheasti kannatusta kerää. 

Realistisemmat vaihtoehdothan on, että joko lapsia ei tehdä, tai sitten että niitä tehdään, mutta hyväksytään siitä seuraava elintason laskeminen. 

Vierailija
233/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mainitsemasi maailma ei ilman o*jia tms vaihtoehtoa yksinkertaisesti ole mahdollinen. Yhdessäkään maassa ei ole ensinnäkään niin paljon kaikenlaisia hoitajia yms, että jokainen nepsy sun muu voitaisiin toivotulla tavalla hoitaa. Resursseista nyt puhumattakaan. Toinen vaihtoehto tietysti on lopettaa hoito kokonaisuudessaan eläkeläisiltä ja ohjata ne resurssit nuoremmille, mutta tuskin sekään kauheasti kannatusta kerää. 

Realistisemmat vaihtoehdothan on, että joko lapsia ei tehdä, tai sitten että niitä tehdään, mutta hyväksytään siitä seuraava elintason laskeminen. 

Näistä kuvaamistasi realistisista vaihtoehdoista on tapahtumassa se, ettei lapsia tehdä. Kaikki muu on täysin epäolennaista. On täysin epäolennaista vaatia tai suostutella ihmisiä hyväksymään perheellistymisen seuraukset, jos tosiasiassa ihmiset eivät hyväksy niitä. Realistiset vaihtoehdot (jos kerran haluat käyttää tuota sanaa) ovat todellisuudessa se, että yhteiskunnan olemassaolo  jatkuu tai se, että se ei jatku. Sellainen yhteiskunta ei jatku, jossa ei tehdä lapsia. Kaikki yhteiskunnan ongelmat ratkeavat pian, koska ei ole enää ketään kärsimässä niistä. 

Vierailija
234/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kuvaamistasi realistisista vaihtoehdoista on tapahtumassa se, ettei lapsia tehdä. Kaikki muu on täysin epäolennaista. On täysin epäolennaista vaatia tai suostutella ihmisiä hyväksymään perheellistymisen seuraukset, jos tosiasiassa ihmiset eivät hyväksy niitä. Realistiset vaihtoehdot (jos kerran haluat käyt

No sitten se päättyy tässä muodossaan, ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. Kurjaahan se on tietysti niille suomalaisille, jotka lapsia haluaa, mutta niitä jotka kaiken omistaa, ei kiinnosta millään muotoa onko sun sukujuuret Kihniössä vai Bagdadissa, jos vaan työmuurahaisia riittää. Eli vaikka suomalaiset loppuukin, niin ihmiset ei. 

Vierailija
235/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 20 vuotta sitten tilanne oli toinen. Silloin oli vallalla huolihullutus ja lapsista etsittiin väkisin diagnoosiin viittavia piirteitä. Toimintaterapiaa jne tyrkytettiin. Ei tämäkään ollut hyvä. Turhaa huolta vanhemmille ja lapsille traumoja. Toki rahaa myös hukkaan.

Vierailija
236/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten se päättyy tässä muodossaan, ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. Kurjaahan se on tietysti niille suomalaisille, jotka lapsia haluaa, mutta niitä jotka kaiken omistaa, ei kiinnosta millään muotoa onko sun sukujuuret Kihniössä vai Bagdadissa, jos vaan työmuurahaisia riittää. Eli vaikka suomalaiset loppuukin, niin ihmiset ei. 

Toivottavasti he osaavat nauttia siitä lyhyestä ajasta, jonka he voivat olla kiinnostumatta. 

Vierailija
237/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista vastuussa ovat vanhemmat!!! Ei yhteiskunta ole vastuussa siittä päätöksestä minkä teet sinä yksin. Hoida itse lapsesi äläkä yritä vaatia yhteiskuntaa hoitamaan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi