Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhteiskunta vaatii tekemään lapsia, mutta ei sitten auta jos sattuu saamaan nepsylapsen?

Vierailija
27.10.2025 |

Faktahan on, että jos kukaan ei tee lapsia, niin maastamme loppuu veronmaksajat ja ne ihmiset, jotka pitäisi yhteiskuntaa pystyssä (roskakuskit, sairaanhoitajat, vesihuollon työntekijät jne) kun me olemme eläkkeellä. Eli käytännössä pakko on, että ihmiset tekee lapsia. Ja kaikki päättäjät ja muut tietää tämän oikein hyvin. Siksi yhteiskunta vaatii lapsia. Kauniimmin sanoen kannustaa perheiden perustamiseen. Mutta sama se on eri paketissa, lapsia on pakko tehdä vähintään nykyinen määrä tai käy huonosti. Jopa yksityiset gynekologit alkaa asiakkaan saavuttaessa noin 27-vuoden iän puheen siitä, että olet jo sen ikäinen, että nyt kannattaisi kyllä viimein alkaa suunnittelemaan raskautta. Tällaista painostusta on koko ajan monesta suunnasta, moni ei vain edes tajua sitä kun se on välillä niin hienovaraista. Vähemmän hienovaraista on sitten poliitikkojen puheet siitä, että naisten pitää nyt urakalla alkaa vauvatalkoisiin. 

Sitten kun päättää perustaa perhe, niin se on aika arpaonnea millaisen lapsen saa. Lapsella voi olla yllättäen vaikka mitä sairauksia tai vastaavaa. Iso prosentti viimeisen 15 vuoden aikana syntyneistä lapsista on nepsyjä. Ja jatkossakin tulee olemaan. Tutkimusten mukaan nepsyys johtuu pitkälti esimerkiksi geeneistä, isän vanhasta iästä siittämisen hetkellä, synnytyskomplikaatioista kuten hapenpuute synnytyksessä jne. Eli biologiset syyt taustalla siinä. Ja se, että yhteiskunta on tullut vaativammaksi ympäristöksi lapsille, niin seminepsyt, jotka ennen pärjäsi, niin ei enää pärjää. Eli jos päätät tehdä lapsen, niin yllättävän isolla todennäköisyydellä saat nepsylapsen. 

Ja sitten kun sinulla on tahtomattasi siinä se nepsylapsi, niin yhteiskunta jättää sinut ilman apua ja tukea. Saat taistella aamusta iltaan, että saisit jostain jotain apua, tutkimuksia, kuntoutusta sille lapselle. Vuosien taistelun jälkeen saat ehkä jotain, ehkä diagnoosinkin, mutta mitään käytännön apua, sellaista millä olisi vaikutusta lapsen oireiluun ja todella vaikeaan arkeen, sellaista et saa mistään. Vanhemmat joutuu todella kohtuuttomiin ja valtavan raskaisiin tilanteisiin nepsylasten kanssa. Joutuu luopumaan urastaan, oma terveys pettää. 

Onko teidän mielestä reilua? Yhteiskunta käskee tekemään asian X, ja sitten kun sen teet ja joudut sen vuoksi pahaan pulaan vuosikausiksi, niin yhteiskunta ei auta tippaakaan, ainoastaan syyllistää jos jotain. Kas kun ei naura vielä räkäisesti päälle. 

Kommentit (237)

Vierailija
141/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloitusta

Vierailija
142/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuitenkin olet mennyt tekemään lapsia, vaikka elämä on omien sanojesi mukaan ollut yhtä pään seinän hakkaamista, koulunkäyti ei sujunut etkä ole töihinkään pystynyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta on selvästi jotenkin hukassa se, mitä tarkoittaa, jos johonkin ei pysty ja kykene.

Elon Muskkin on nepsy. Hän kävi koulunsa ja rakensi imperiumin. Myös Bill Gates ja Albert Einstein olivat nepsyjä. Ja sinä tulet nyt kertomaan, että suomalainen nepsy ei peruskoulusta selviä. 

Jaa jokainen nepsy on siis täsmälleen samanlainen sun mielestä? Jokaisen autistin täytyy kyetä samaan kuin Einstein?

Mä en selvinnyt peruskoulussa käymisestä, sen oppisisällöstä kyllä selvisin keskimäärin 8 - 10 arvosanoin. 

Ja mihin sinä et kykene ja vaadit tukea meiltä muilta?

No mä olen

Kannattaa kokeilla ennen kuin julistautuu työkyvyttömäksi. Kokeilemalla se selviää. Harva on kaikille mahdollisille aloille työkyvytön.

Vierailija
144/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on mennyt pieleen, mutta mikään ei ole ikinä ollut minun vika.

Olen niin erityinen, että tarvitsen erityistukea blaa blaa blaa...

Tiedän niin tämän ihmistyypin. Ehkä parempi tai ainakin toinen diagnoosi olisi haavoittuva narsisti.

Vierailija
145/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta on selvästi jotenkin hukassa se, mitä tarkoittaa, jos johonkin ei pysty ja kykene.

Elon Muskkin on nepsy. Hän kävi koulunsa ja rakensi imperiumin. Myös Bill Gates ja Albert Einstein olivat nepsyjä. Ja sinä tulet nyt kertomaan, että suomalainen nepsy ei peruskoulusta selviä. 

Jaa jokainen nepsy on siis täsmälleen samanlainen sun mielestä? Jokaisen autistin täytyy kyetä samaan kuin Einstein?

Mä en selvinnyt peruskoulussa käymisestä, sen oppisisällöstä kyllä selvisin keskimäärin 8 - 10 arvosanoin. 

No mä olen työkyvytön, joten työkyvyttömyyseläkkeen mä v

Ei tulisi. Työmarkkinatuki on 595 e / kk netto, minimikansaneläke 986 e. Luultavasti on jokin yksinkertainen työ, johon sinäkin kykenisit, vaikka kouluttautuminen ei onnistunutkaan. Siivoamaan, henkilökohtaiseksi avustajaksi, postinlajittelijaksi.

Niin mutta niin kauan kun mun pitää olla työkkärin kirjoilla, niin mun takia tulee jatkuva kuluja kun mun asioita pitää pyöritellä eri virkailijoiden kesken ja pitää palavereja jne. 

Sä et nyt ymmärrä, mitä työkyvyttömyys tarkoittaa. Nimenomaisesti tuollaisiin töihin mä en pystyisi ikinä, koska ne vaatii ihmisten ilmoilla olemista ja sosiaalista kanssakäymistä. Mun ainoa lahjakkuus on älykkyys teoreettisissa asioissa, ei mikään käytännön tekeminen. Kouluttautumisessa olisin nimenomaan pärjännyt - siis siinä itse opiskelussa ja lukemisessa, en koulussa käymisessä. 

Vierailija
146/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh 😂 tiesitkö, että etänä voi käydä koulua?

Vierailija
147/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla huippuälykäs, mutta elämä ei vaan onnistu?

Vierailija
148/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuitenkin olet mennyt tekemään lapsia, vaikka elämä on omien sanojesi mukaan ollut yhtä pään seinän hakkaamista, koulunkäyti ei sujunut etkä ole töihinkään pystynyt?

Niin, mähän kuvittelin koko ajan, että kyllä mä vielä pystyn niihin asioihin, kun niinhän mulle kokoajan kerrottiin. Että olen niin älykäs, että pakko mun on onnistua opiskeluissa, kunhan vaan otan itseäni niskasta kiinni. 

Vierailija
149/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et nyt ymmärrä, mitä työkyvyttömyys tarkoittaa. Nimenomaisesti tuollaisiin töihin mä en pystyisi ikinä, koska ne vaatii ihmisten ilmoilla olemista ja sosiaalista kanssakäymistä. Mun ainoa lahjakkuus on älykkyys teoreettisissa asioissa, ei mikään käytännön tekeminen. Kouluttautumisessa olisin nimenomaan pärjännyt - siis siinä itse opiskelussa ja lukemisessa, en koulussa käymisessä. 

Et kuitenkaan viitsinyt edes niitä kouluja käydä. 

Vierailija
150/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsitkö ikinä sinne kouluun ap? Ja mikä koulu?

Vierailija
151/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee sitten nepsylasta. Siinä ratkaisu. 

Nykyisin nepsyjä syntyy yhä enemmän myös synnytyksen hapenpuutteen takia, kun kätilö ja lääkäri eivät ehdi paikalle tai sairaalaan ei oteta.

Vierailija
152/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mähän kuvittelin koko ajan, että kyllä mä vielä pystyn niihin asioihin, kun niinhän mulle kokoajan kerrottiin. Että olen niin älykäs, että pakko mun on onnistua opiskeluissa, kunhan vaan otan itseäni niskasta kiinni. 

Ai äitisikö niin sanoi? Miksei se auta?

Vierailija
153/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Areenassa pyörii sarjoja nepsylapsista. Ainakin niiden perusteella kaikenlaista tukea näyttää olevan:

-Rahalliset etuudet (korotetut vammaistuet, omaishoidontuet, kuntoutusraha)

-Tukiperheet

-Henkilökohtaiset avustajat

-Terapiat (ratastusterapia, allasterapia, neuropsykologinen kuntoutus, toimintaterapia, puheterapia)

-Lääkkeet Kela-korvauksineen

-Erityis- ja sairaalakoulupaikat

-Osasto- ja tutkimusjaksot

-Erikoissairaanhoito

-Avustajakoirat

-Koulukuljetukset

-Vammaispalvelun saattajapalvelut

-Invapysäköinti

-Avustajakoirat

Ainoa apua mikä ei näytä kelpaavan, on lastensuojelu, vaikka juuri vanhemmuuteen tukea näytettäisiin kaipaavan. Näyttävät nepsylapset olevan useimmiten yh-äideillä, isä ei kuvioissa mukana tai vaihtuvia miesystäviä.

Vierailija
154/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla ennen kuin julistautuu työkyvyttömäksi. Kokeilemalla se selviää. Harva on kaikille mahdollisille aloille työkyvytön.

Hei, haluatko palkata viisikymppisen autistin, joka ei ole saanut yksiäkään opintoja päätökseen eikä ole ikinä ollut missään töissä, eikä ole yhdenkään hoitotahon mukaan työkykyinen eikä kykene olemaan vieraiden ihmisten seurassa useita päiviä peräkkäin, eikä kykene vastaamaan puhelimeen jos soitellaan perään jne. 

Vierailija
155/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan vaadi yhtään mitään

Vierailija
156/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäh 😂 tiesitkö, että etänä voi käydä koulua?

Ei voinut 90-luvulla eikä vuosituhannen alussa. 

Vierailija
157/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsitkö ikinä sinne kouluun ap? Ja mikä koulu?

En minä päässyt kouluun kun olin liian ujo 😥

Äitii sanoo, että olen huippuälykäs 🥺

Vierailija
158/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit mut on julistaneet työkyvyttömäksi. 

Vierailija
159/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa vaaditaan liikaa -ap

Vierailija
160/237 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai äitisikö niin sanoi? Miksei se auta?

Ei vaan opettajat, psykiatrit, terapeutit jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä