Miksi yhteiskunta vaatii tekemään lapsia, mutta ei sitten auta jos sattuu saamaan nepsylapsen?
Faktahan on, että jos kukaan ei tee lapsia, niin maastamme loppuu veronmaksajat ja ne ihmiset, jotka pitäisi yhteiskuntaa pystyssä (roskakuskit, sairaanhoitajat, vesihuollon työntekijät jne) kun me olemme eläkkeellä. Eli käytännössä pakko on, että ihmiset tekee lapsia. Ja kaikki päättäjät ja muut tietää tämän oikein hyvin. Siksi yhteiskunta vaatii lapsia. Kauniimmin sanoen kannustaa perheiden perustamiseen. Mutta sama se on eri paketissa, lapsia on pakko tehdä vähintään nykyinen määrä tai käy huonosti. Jopa yksityiset gynekologit alkaa asiakkaan saavuttaessa noin 27-vuoden iän puheen siitä, että olet jo sen ikäinen, että nyt kannattaisi kyllä viimein alkaa suunnittelemaan raskautta. Tällaista painostusta on koko ajan monesta suunnasta, moni ei vain edes tajua sitä kun se on välillä niin hienovaraista. Vähemmän hienovaraista on sitten poliitikkojen puheet siitä, että naisten pitää nyt urakalla alkaa vauvatalkoisiin.
Sitten kun päättää perustaa perhe, niin se on aika arpaonnea millaisen lapsen saa. Lapsella voi olla yllättäen vaikka mitä sairauksia tai vastaavaa. Iso prosentti viimeisen 15 vuoden aikana syntyneistä lapsista on nepsyjä. Ja jatkossakin tulee olemaan. Tutkimusten mukaan nepsyys johtuu pitkälti esimerkiksi geeneistä, isän vanhasta iästä siittämisen hetkellä, synnytyskomplikaatioista kuten hapenpuute synnytyksessä jne. Eli biologiset syyt taustalla siinä. Ja se, että yhteiskunta on tullut vaativammaksi ympäristöksi lapsille, niin seminepsyt, jotka ennen pärjäsi, niin ei enää pärjää. Eli jos päätät tehdä lapsen, niin yllättävän isolla todennäköisyydellä saat nepsylapsen.
Ja sitten kun sinulla on tahtomattasi siinä se nepsylapsi, niin yhteiskunta jättää sinut ilman apua ja tukea. Saat taistella aamusta iltaan, että saisit jostain jotain apua, tutkimuksia, kuntoutusta sille lapselle. Vuosien taistelun jälkeen saat ehkä jotain, ehkä diagnoosinkin, mutta mitään käytännön apua, sellaista millä olisi vaikutusta lapsen oireiluun ja todella vaikeaan arkeen, sellaista et saa mistään. Vanhemmat joutuu todella kohtuuttomiin ja valtavan raskaisiin tilanteisiin nepsylasten kanssa. Joutuu luopumaan urastaan, oma terveys pettää.
Onko teidän mielestä reilua? Yhteiskunta käskee tekemään asian X, ja sitten kun sen teet ja joudut sen vuoksi pahaan pulaan vuosikausiksi, niin yhteiskunta ei auta tippaakaan, ainoastaan syyllistää jos jotain. Kas kun ei naura vielä räkäisesti päälle.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh 😂 tiesitkö, että etänä voi käydä koulua?
Ei voinut 90-luvulla eikä vuosituhannen alussa.
Mikset nyt aloittaisi jotain opintoja etänä niin voit todistaa pystyväsi siihen? Sinullahan on vielä montakymmentä vuotta aikaa tehdä töitä. Esim. IT alalle pystyy kouluttautua kokonaan verkossa ja tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt ymmärrä, mitä työkyvyttömyys tarkoittaa. Nimenomaisesti tuollaisiin töihin mä en pystyisi ikinä, koska ne vaatii ihmisten ilmoilla olemista ja sosiaalista kanssakäymistä. Mun ainoa lahjakkuus on älykkyys teoreettisissa asioissa, ei mikään käytännön tekeminen. Kouluttautumisessa olisin nimenomaan pärjännyt - siis siinä itse opiskelussa ja lukemisessa, en koulussa käymisessä.
Et kuitenkaan viitsinyt edes niitä kouluja käydä.
Olisin mä viitsinyt ja halunnut, mutta mä en pystynyt.
Voitko antaa esimerkin missä tilanteessa "et pystynyt" ja raja tuli vastaan? Mille alalle olisit edes halunnut kouluttautua?
Junnasin sitä peruskouluakin monta vuotta ylimääräistä, kun ysiluokalla koulu päätti, että en saakaan enää todistukseen numeroita koemenestyksen perusteella, vaan poissaoloista johtuen todistukseen tulee nelonen. Sitten mua palloteltiim jossain tarkkisluokissa ja "ongelmatapausten" kymppiluokalla jne., joissa muut oppilaat pelotti mua ja opetuksen taso oli sitä, että miten saadaan todistukseen vähimmällä vaivalla vitonen, että saadaan nää oppilaat pääsemään tää läpi.
Koska halusin opiskelemaan uskontotiedettä, niin korottelin pikkuhiljaa niitä peruskoulun numeroita vielä joku vuosi tuon jälkeen, ja menin sitten kaverin kanssa iltalukioon, mikä sujui tosi hyvin, mutta sitten kaveri lopetti sen ja mä en enää yksin saanut mentyä sinne. Tästä seurasi kaikenlaista mielenterveyden romahtelua jne.
Kun se lukio jäi kesken niin jouduin luopumaan yliopistohaaveistani. Kokeilin sitten useampaa eri alaa eri ammattikouluissa vuosien varrella, enkä yhtäkään pystynyt käymään edes ensimmäistä vuotta loppuun.
Ja kun mä en tosiaan tiennyt, miksi en pysty. Olen aika varma, että jos olisin tiennyt omasta autismistani, niin asiat ois voinut mennä toisin. Nyt olen jo viisikymppinen, että kyllä se juna mun kohdalla meni jo. Onneksi mun lapsilla on paljon paremmat edellytykset ja mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta on selvästi jotenkin hukassa se, mitä tarkoittaa, jos johonkin ei pysty ja kykene.
Elon Muskkin on nepsy. Hän kävi koulunsa ja rakensi imperiumin. Myös Bill Gates ja Albert Einstein olivat nepsyjä. Ja sinä tulet nyt kertomaan, että suomalainen nepsy ei peruskoulusta selviä.
Jaa jokainen nepsy on siis täsmälleen samanlainen sun mielestä? Jokaisen autistin täytyy kyetä samaan kuin Einstein?
Mä en selvinnyt peruskoulussa käymisestä, sen oppisisällöstä kyllä selvisin keskimäärin 8 -
Nepsydiagnooseja ei tosiaan hyväksytä tk-eläkkeen syyksi, paitsi kansaneläkkeessä, jos kyse on niin vakavasta oirekuvasta, ettei esimerkiksi normaali koulunkäynti tai työnteko ole koskaan onnistunut. Silloin yleensä puhutaan vaikeasta autismista. Nepsyinfluensserit tekevät aikamoista hallaa, kun puhuvat suoervoimasta ja ominaisuudesta, kun kyse on pahimmillaan invalidisoivasta sairaudentilasta, joka ilmeisesti sinulla aiheutti vastaavat oireet kuin aiemmin vaikea masennus.
Tämähän se ongelma on, että kun aiemmin mun oireiden kuviteltiin johtuvan vaikeasta masennuksesta, ahdistuneisuushäiriöstä ja paniikkihäiriöstä, niin ne Kela hyväksyy syyksi työkyvyttömyyteen, mutta aspergeria ei, vaikka tosiaan mun oireet ei ole muuttuneet mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset nyt aloittaisi jotain opintoja etänä niin voit todistaa pystyväsi siihen? Sinullahan on vielä montakymmentä vuotta aikaa tehdä töitä. Esim. IT alalle pystyy kouluttautua kokonaan verkossa ja tehdä töitä.
En mä tällä hetkellä ainakaan pysty perusarkeni lisäksi tekemään mitään muuta, kun se arjen hallinta vie kaikki mun voimat.
Haaveilen kyllä välillä kieliopinnoista etänä, että jos joskus pystyisin tekemään jotain käännöshommia vaikka.
Mutta mun hoitotahot on siis sitä mieltä, että mun arki ei kestäisi yhtään lisäkuormitusta nyt, kun sekin on vuosien työn tulos, että se arki edes pyörii joten kuten nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta on selvästi jotenkin hukassa se, mitä tarkoittaa, jos johonkin ei pysty ja kykene.
Elon Muskkin on nepsy. Hän kävi koulunsa ja rakensi imperiumin. Myös Bill Gates ja Albert Einstein olivat nepsyjä. Ja sinä tulet nyt kertomaan, että suomalainen nepsy ei peruskoulusta selviä.
Jaa jokainen nepsy on siis täsmälleen samanlainen sun mielestä? Jokaisen autistin täytyy kyetä samaan kuin Einstein?
Mä en selvinnyt peruskoulussa käymisestä, sen
Asperger ei poissulje masennusta, ahdistusta ja paniikkihäiriötä vaan kaikki voivat olla liitännäisinä. Ei ole niin, että se AS olisi se yksi selittävä syy oireiden taustalla. Kannattaa selvittää, voisitko saada nuo diagnoosit takaisin listalle, jos kerran samat oireet on yhä - paniikkikohtaukset tai vaikean masennuksen oirekuva kun ei sellaisenaan kuulu Aspergeriin. Jos kerran oireet eivät mystisesti poistuneet AS-diagnoosin myötä, sinulla luultavasti on masennus yhä eikä sitä ole hoidettu asianmukaisesti ja olisit oikeutettu sen perusteella kuntoutustukeen.
Miten ihmeessä sitten olet pystynyt kasvattamaan lapsesi, jos et yhtään mihinkään pysty? Ovatko lapsesikin mihinkään pystymättömiä nepsyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tällä hetkellä ainakaan pysty perusarkeni lisäksi tekemään mitään muuta, kun se arjen hallinta vie kaikki mun voimat.
Haaveilen kyllä välillä kieliopinnoista etänä, että jos joskus pystyisin tekemään jotain käännöshommia vaikka.
Mutta mun hoitotahot on siis sitä mieltä, että mun arki ei kestäisi yhtään lisäkuormitusta nyt, kun sekin on vuosien työn tulos, että se
Hankitko oikeasti silti lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sitten olet pystynyt kasvattamaan lapsesi, jos et yhtään mihinkään pysty? Ovatko lapsesikin mihinkään pystymättömiä nepsyjä?
Ja niistä tulee yhteiskunna loisia kuin ap:sta
Siis et käy edes töissä ja silti tarvitsisit jotain ylimääräistä tukea lasten hoitoon? Mikä ihme kotona olemisessa voi olla vaikeaa?
Mikä on se käytännön apu mitä kaipaat? Avaa vähän.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei yhteiskunta vaadi eikä pakota ketään "tekemään lapsia".
Lasta pitää haluta ja toivoa ja myös rakastaa. Ei yhteiskunta sitä puolestasi tee, vaikka oisitkin tuottanut nepsylapsen. Kantakaa vastuunne!
Aina ollaan huutamassa yhteiskuntaa vastuuseen ihan kaikesta, en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en selvinnyt peruskoulussa käymisestä, sen
Siis teette lapsia ja vaaditte yhteiskuntaa vastuuseen lapsistanne siksi, että tuotatte veronmaksajia? Ja silti pitäs nää teidän lapset saada eläkkeelle heti teini-ikäsenä? Missä logiikka?
Onko joku niin vtun tyhmä lammas, että tekee lapsen, kun "yhteiskunta vaatii" (= joku poliitikko tai kolumnisti tai kaksikin heittää ajatuksen, että oispa niitä lapsia)? Sellainen ansaitseekin jäädä oman onnensa nojaan, jos ei itse kykene edes lisääntymisestään päättämään.
Ei Suomessa kukaan "käske" yhtään ketään lisääntymään. Lisääntyminen on täysin vapaaehtoista ja jokaisen ihan ikioma valinta, ihan jokaiselle.
Jos on jotain vaaraa, että syntyy poikkeavuuksia, silloin kannattaa harkita lisääntymistä toisenkin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä "yhteiskunta" haluaa käskeä, mutta ei halua ottaa vastuuta mistään. Kokoomuksen myyräntyö on alkanut tuottaa tulosta. Muiden pitää tehdä kaikki, koska kokkare ei vaan osaa.
Asia on juuri toisinpäin, ymmärtäisit kyllä, jos sut olisi kasvatettu ja olisit käynyt koulusi.
Yhteiskunta toimii niin, että yhdessä kannetaan vastuu ja saadaan sitä myötä oikeuksia. Tietysti yhteiskunnassa on säännöt, vai haluatko anarkiaa? Sitten Suomi tai mikään demokratia on sulle väärä paikka. Eli toki yhteiskunta käskee, esim tappaminen on kiellettyä. Jos ei näitä sääntöjä pysty noudattamaan, ei kuulu yhteiskuntaan. Sillon on ihan turha huutaa yhteiskunnan tarjoamien oikeuksin perään.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei yhteiskunta vaadi eikä pakota ketään "tekemään lapsia".
Lasta pitää haluta ja toivoa ja myös rakastaa. Ei yhteiskunta sitä puolestasi tee, vaikka oisitkin tuottanut nepsylapsen. Kantakaa vastuunne!
Lasten syntyminen on edellytys yhteiskunnan jatkuvuudelle. Sen pitäisi kiinnostaa jokaista, jos lapsia ei synny. Se on se vanhempien syyllistäjä, joka ei kanna vastuutaan, eivätkä apua tarvitsevat vanhemmat. Jokaisen syyllistäjän pitäisi kysyä itseltään, mitä hän itse on tehnyt yhteiskunnan jatkuvuuden eteen.
Ai että pistää vihaksi tämmöset tyhmät, jotka lisääntyy. "Kun yhteiskunta käskee" niin pannaan, mutta mitään muuta mitä yhteiskunta käskee ei noudateta. Ei vaan osata ku lisääntyä. Jonku pitää olla pesemässä pyykit ja syöttämässä. Ja hoitamassa ne lapset, joita vaan tulee ja tulee, kun äly riitä ehkäsyyn. Miten ne osaa ees panna? Eiks siinäkin joudu kohtaamaan toisen ihmisen, ehkä puhumaan, ehkä liikkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se käytännön apu mitä kaipaat? Avaa vähän.
Olisiko laitos oikea paikka ap:lle jos ei selviä arjesta johon ei kuulu edes muutenkaan työ tai kotoa poistuminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten syntyminen on edellytys yhteiskunnan jatkuvuudelle. Sen pitäisi kiinnostaa jokaista, jos lapsia ei synny. Se on se vanhempien syyllistäjä, joka ei kanna vastuutaan, eivätkä apua tarvitsevat vanhemmat. Jokaisen syyllistäjän pitäisi kysyä itseltään, mitä hän itse on tehnyt yhteiskunnan jatkuvuuden eteen.
Maksan veroja, joilla näitä vauvatehtaiden "veronmaksajia" kasvatetaan.
Säälittävää, jos ainoa vastuu, jota aikuinen(?) ihminen osaa kantaa, on lisääntyminen. Holhouksenalaisia tommoset.
Nepsydiagnooseja ei tosiaan hyväksytä tk-eläkkeen syyksi, paitsi kansaneläkkeessä, jos kyse on niin vakavasta oirekuvasta, ettei esimerkiksi normaali koulunkäynti tai työnteko ole koskaan onnistunut. Silloin yleensä puhutaan vaikeasta autismista. Nepsyinfluensserit tekevät aikamoista hallaa, kun puhuvat suoervoimasta ja ominaisuudesta, kun kyse on pahimmillaan invalidisoivasta sairaudentilasta, joka ilmeisesti sinulla aiheutti vastaavat oireet kuin aiemmin vaikea masennus.