Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?
Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?
Kommentit (1446)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin siis nostaa 1000 euroani hyvällä omalla tunnolla. Jos kolmen lapseni keskipalkka on 5000 euroa, eli 15000 kuussa. Siitä eläkevakuutusyhtiö saa 25 % eli 3500 euroa jos päässäni laskin oikein.
Mitä te oikkeen nalkutatte?
Ymmärsit jotain väärin. Epäoikeudenmukaista se omiltakin lapsiltasi ottaa, kun et ITSE ole panostanut suhteessa siihen mitä saat.
Miksi hekumoit omien lastesi epäonnella?
Jos olin 43 vuotta työelämässä kai nyt jotain olen panostanut vähäisellä palkalla.
Olette kuin tuuliviirejö, ensin : vain lapsia tehneille eläke, sitten sinä muutit mielesi ja hyökkäät.
Ja ilmarinen mulle eläkkeen maksaa, ei lapset etkä sinä.
Valitkaa päättäjiä, liittykää amnattiliitt
Mistähän kuvittelet sen Ilmarisen saavan ne rahat josta sulle maksetaan eläkkeesi. Taikaseinästäkö ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin eläkeikää pitää nostaa, kun suurin osa on eläkkeelle jäädessään edelleen hyvässä kunnossa tekemään töitä.
Elinikä ja kunto on noussut.
Joo ja nykyään hankitaan eka työpaikka 30-40 vuotiaina kun pitää opiskella vuosikymmeniä työttömäksi.Ennen mentiin jo töihin alle kaksikymppisinä, kun ei ollut varaa opiskella leipää piti saada pöytään.
En ymmärrä tällaisia puheita, kun opintotuki on 299 ja sitä saa vaan tietyn vuosimäärän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin siis nostaa 1000 euroani hyvällä omalla tunnolla. Jos kolmen lapseni keskipalkka on 5000 euroa, eli 15000 kuussa. Siitä eläkevakuutusyhtiö saa 25 % eli 3500 euroa jos päässäni laskin oikein.
Kai niillä lapsilla isäkin on ? Ja mediaanipalkka ei ole mitään viittä tonnia, ei sinne päinkään. Ja tietysti kaikki lapsiesi palkasta menevät eläkemaksut kuuluvat SINULLE, mitä väliä sillä jos lapsesi eivät saa koskaan eläkettä koska sinä ja miehesi olette ryöstäneet kaikki heidän eläkemaksunsa itsellenne.
Voi luoja sentään. Puhuin omien lasteni keskipalkasta, yhteensä 15000 kuussa eli jaettuna kolmella on 5000. Keskiarvosta.
Peruskouluko on heikentänyt lukemisen ymmärtämisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin eläkeikää pitää nostaa, kun suurin osa on eläkkeelle jäädessään edelleen hyvässä kunnossa tekemään töitä.
Joo ja nykyään hankitaan eka työpaikka 30-40 vuotiaina kun pitää opiskella vuosikymmeniä työttömäksi.Ennen mentiin jo töihin alle kaksikymppisinä, kun ei ollut varaa opiskella leipää piti saada pöytään.
En ymmärrä tällaisia puheita, kun opintotuki on 299 ja sitä saa vaan tietyn vuosimäärän.
Ja siihen asumislisät. Opiskelijaetuudet. Opetuksen arvo.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden leikkaajat ja eläkeiän nostajat ovat kylläkin nuoria vasemmistolaisia ja vihreitä.
Vihreät aivan innokkaimpia ja syykin on selvä: hiilijalanjälki pienennee, kun eläkkeitä leikataan.
Menkää töihin, minä lähden jouluksi ulkomaille ja palaan keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siihen asumislisät. Opiskelijaetuudet. Opetuksen arvo.
Asumislisä on maksimissaan 296 ja sitä saa vain opiskelukuukausilta. Jos ei ele opintoja kesällä ei saa opintotukea eikä asumislisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit jotain väärin. Epäoikeudenmukaista se omiltakin lapsiltasi ottaa, kun et ITSE ole panostanut suhteessa siihen mitä saat.
Miksi hekumoit omien lastesi epäonnella?
Jos olin 43 vuotta työelämässä kai nyt jotain olen panostanut vähäisellä palkalla.
Olette kuin tuuliviirejö, ensin : vain lapsia tehneille eläke, sitten sinä muutit mielesi ja hyökkäät.
Ja ilmarinen mulle eläkkeen maksaa, ei lapset etkä sinä.
Jos et ymmärrä eläkejärjestelmää en voi mitään. Tokko ymmärtäisit vaikka joku vääntäsi sulle minkälaisella rautalangalla tahansa.
Miten kehtaat noin tyhmiä ja lapsellisia kirjoittaa? Ikää joku 21 . Amk kesken.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajat vaativat itselleen pieniä eläkkeitä. Tottakai olette tyytyväisiä kun saatte sen 1000 euroa kuussa sitten.
Asialla on kääntöpuoli. Tel-eläkettä saavat saavat rahansa työnantajien keräämästä rahasta ja moni pärjää ilman muita tulonsiirtoja.
Eläkkeiden ollessa pieniä veronmaksajat kuitenkin rahoittaisivat vanhusten elämää kuitenkin. Joku sosiaaliturvamaksu voisi kohota kun vanhukset hakisivat toimeentulotukea, heiltä ei voisi periä kotihoidosta rahaa jne . Verotus kohoaisi kun pienistä eläkkeistä joutuisi yhteiskunta korvaamaan enemmän hoitokodissa olemisestakin
Tuo on tilanne jo nyt. Luuletko että eläkeläinen pärjää 1 000 euron eläkkeellä tämän päivän Suomessa? Varsinkin kun lääkkeisiin ja terveydenhoitoon menee entistä enemmän rajaa. Tuolla eläkkeellä saa vähintään asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit tarvitsevat eläkkeensä. Ei nuorempien eläkkeellä ole niin väliä.
Niin ja ne samat boomerit tekee teille testamentit jossa määrätään teille heidän omaisuutensa joten mitä itket?Tekemättä päiväkään töitä voit saada rahaa, auton, talon, metsää joten vali vali, mene töihin ja äkkiä että sinunkin jälkeläiset perivät muutakin kun velkaa.
Aiemmille sukupolville oli lähes kunnia-asia, että jäi perintöä jaettavaksi jälkipolville. Mutta suuret ikäluokat ovat kyllä omien havaintojeni mukaan käyttäneet suuren osan omaisuudestaan ihan itse. Vanhalla autolla ei paljoa arvoa ole, talo jossain syrjemmälle ei ole paljon minkään arvoinen, koska se ei enää kelpaa kenellekään (eli perintötalosta syntyy lähinnä kuluja). Metsää on aika harvalla. Aika monet ovat vaihtaneet asuntonsa piene
Taas tuo typerähkö suuret ikäluokat. Kaikki 1, 6 milj? Suuret ikäluokat olivat lapsia kun eläkejärjestelmä kehitettiin. Heitä on nyt jäljellä noin 380 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajat vaativat itselleen pieniä eläkkeitä. Tottakai olette tyytyväisiä kun saatte sen 1000 euroa kuussa sitten.
Asialla on kääntöpuoli. Tel-eläkettä saavat saavat rahansa työnantajien keräämästä rahasta ja moni pärjää ilman muita tulonsiirtoja.
Eläkkeiden ollessa pieniä veronmaksajat kuitenkin rahoittaisivat vanhusten elämää kuitenkin. Joku sosiaaliturvamaksu voisi kohota kun vanhukset hakisivat toimeentulotukea, heiltä ei voisi periä kotihoidosta rahaa jne . Verotus kohoaisi kun pienistä eläkkeistä joutuisi yhteiskunta korvaamaan enemmän hoitokodissa olemisestakin
Tuo on tilanne jo nyt. Luuletko että eläkeläinen pärjää 1 000 euron eläkkeellä tämän päivän Suomessa? Varsinkin kun lääkkeisiin ja terveydenhoitoon menee entistä enemmän rajaa. Tuolla eläkkeellä saa vähintään asumistuk
Minun on pärjättävä en asu heasessa siellä en todellakaan pärjäisi, ellen sitten saisi toisen tonnin asumistukea ja toimeentulotukea.
olen yrittäjä, olen 20v maksanut vain minimin, ja sijoittanut 300€/kk itse. jään kohta eläkkeelle kun täytyän 60v, 45 vuotta työelämässä riittä minulle. elän omien sijoituksien turvin eläkeikään asti. varmaan saan rahaa hyvin kun myyn yrityksen, jolla myös oma kiinteistö ja autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai niillä lapsilla isäkin on ? Ja mediaanipalkka ei ole mitään viittä tonnia, ei sinne päinkään. Ja tietysti kaikki lapsiesi palkasta menevät eläkemaksut kuuluvat SINULLE, mitä väliä sillä jos lapsesi eivät saa koskaan eläkettä koska sinä ja miehesi olette ryöstäneet kaikki heidän eläkemaksunsa itsellenne.
Voi luoja sentään. Puhuin omien lasteni keskipalkasta, yhteensä 15000 kuussa eli jaettuna kolmella on 5000. Keskiarvosta.
Peruskouluko on heikentänyt lukemi
Juu juu, ihan varmasti uskotaan, että lapsesi tienaavat sen viis tonnia per kärsä :-). Ja kukas sen miehesi eläkkeen maksaa ? Ja en tiedä millainen koulutus on sun päässälaskutaitoosi vaikuttanut kun et osaa laskea edes yksinkertaista prosenttilaskua oikein 😀
Vierailija kirjoitti:
Naurettavat pellet siis moittivat vanhempiaan ja isovanhempiaan, miksi ette sano suoraan sitä heille, onko pelko perseessä että ei tule perintöä latin latia jos menette suoraan turpaanne aukomaan, täällä on helppo lässyttää anonyymina.
Mitä hyötyä omille vanhemmille (tai isovanhemmille) puhumisesta on? Eiväthän he päätä, miten eläkejärjestelmä toimii ja paljonko eläkettä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.
Työtulo on myös heikentynyt nuorilla ja samalla eläkemaksujen maksukyky. Nykyisillä maksuilla kuitataan nykyisiä eläkkeitä ja palkkatulo on pudonnut monella alle keskimääräisen eläkkeen. Kestämätön yhtälö.
Palkatko pieniä? Ainakin omat jälkeläiset saa 4 - 7 kertaa bruttoeläkkeeni verran palkkaa? Kaikkihan on tietusti suhteellista. Voihan se 7000 euroa kuussa olla pieni.
Ja oma työeläkkeeni on noin puolet kuukausiansioistani eli alle 1000 euroa.
No
Eläkejärjestelmää ei ole muutettu. Koita nyt chillata.
Suomessa on myös omaisuudensuoja, ja asiantuntijoiden mukaan tämä suojaa myös eläkekertymääsi. Siihen kukaan ei voi koskea.
Eläkkeidenmaksussa nyt ei ole mitään ongelmaa, rahaa riittää ylikin ja sijoitettuna olevat eläkevarat ovat melko muhkeat.
Ongelma, josta keskustellaan ja jota varten eläkejärjestelmää harkitaan muutettavaksi, tulee vastaan vasta tulevaisuudessa. On hyvä varauta ajoissa. Turha pillastua tuolla lailla.
Ei ole myöskään merkitystä sillä, että eläkeikää nostetaan, ensinnäkin se tulee koskemaan nuoria sukupolvia eli 2007 jälkeen syntyneitä. Jos haluat eläköityä aikaisemmin, niin voit tehdä itse asian eteen jotain. Kenenkään ei ole pakko käydä töissä eläkeikään asti, voi lopettaa työt silloin kun haluat, jos sulla on omia säästöjä ja/tai esim. vapaaehtoinen eläke.
Jos sun eläkeikä olisi esim. 67 vuotta, mutta haluat eläköityä 60-vuotiaana niin sun pitää etukäteen järjestää elämäsi niin, että pystyt elättämään itsesi 67-vuotiaaksi asti, jolloin alat saada työeläkettä (+ mahd kansaneläkettä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin 90-luvulla töihin suoraan peruskoulusta. Eläkeikä loittonee aina vaan. Saankohan sitä koskaan?
No jos hengissä selviät, niin jossain vaiheessa pääset eläkkeelle. Jos kertynyt työeläke on kovin pieni, pääset eläkkeelle jo 65-vuotiaana, koska voit alkaa nostaa kansaneläkettä. Ovea voit alkaa nostaa n. 63 vuotiaana (ellei tämä ihana hallitus keksi lopettaa koko systeemiä).
Ja jos pystyt säästämään rahaa itse, pääset eläkkeelle kun haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ei tarvitse eläkettä. Hän ei ehtinyt sitä saada
Onko sinusta epäuskottavaa jos kolme korkeasti koulutettua viiskymppistä saa yhteensä 15 000 euroa kuussa? Kolme lääkäriä hankkisi jopa enemmän. Ja siis keskiarvo käsite on sulla hukassa? 3750 euro a on 25 % tulsta summasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin asiaton viesti. Lopeta ihmisten syyllistäminen siitä, että ovat käyneet vuosikymmeniä töissä ja ansainneet eläkkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.
Työtulo on myös heikentynyt nuorilla ja samalla eläkemaksujen maksukyky. Nykyisillä maksuilla kuitataan nykyisiä eläkkeitä ja palkkatulo on pudonnut monella alle keskimääräisen eläkkeen. Kestämätön yhtälö.
Palkatko pieniä? Ainakin omat jälkeläiset saa 4 - 7 kertaa bruttoeläkkeeni verran palkkaa? Kaikkihan on tietusti suhteellista. Voihan se 7000 euroa kuussa olla pieni.
Ja oma työeläkkeeni on noin puolet kuukausiansioistani eli alle 1000 euroa.
Yksittäistapauksia ei pidä yleistää. Minun käsittääkseni vanhempani saavat eläkettä suunnilleen saman summan kuin minä saan palkkaa (bruttona). Rehellisesti sanottuna saan palkkaa koulutukseeni ja työtehtäviini nähden aivan liian vähän. Palkan pitäisi olla 6000-7000€/kk, mutta kuten muutkin tällä alalla, palkkani on 4500-5000€/kk huolimatta siitä, että minulla on tohtorin paperit.
Aiemmille sukupolville oli lähes kunnia-asia, että jäi perintöä jaettavaksi jälkipolville. Mutta suuret ikäluokat ovat kyllä omien havaintojeni mukaan käyttäneet suuren osan omaisuudestaan ihan itse. Vanhalla autolla ei paljoa arvoa ole, talo jossain syrjemmälle ei ole paljon minkään arvoinen, koska se ei enää kelpaa kenellekään (eli perintötalosta syntyy lähinnä kuluja). Metsää on aika harvalla. Aika monet ovat vaihtaneet asuntonsa pienempään. Se melko iso eläke (suhteessa nuorempiin) ja myyntivoittorahat mahdollisesta asuntokaupasta käytetään matkusteluun, erilaisiin terveyspalveluihin ja vaikkapa palveluasemiseen. Se on ihan ok, koska heidän omaa rahaansa se on. Mutta samalla on selvää, että aika harva on saamassa mitään merkittävää perintöä, koska rahat on jo käytetty.
Suuret ikäluokat järjestivät itselleen aika mukavan turvatun vanhuuden, jonka muut maksavat. Me nuoremmat olemme aika lailla omillamme. Rehellisesti sanottuna alkaa näyttää siltä, että meille ainoa vanhuuden turva ovat omat lapset, jotka ehkä vähän katsovat perään, jotta ei ihan heitteille jouduta.