Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?

Vierailija
26.10.2025 |

Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?

Kommentit (1446)

Vierailija
961/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiän pitäisi riippua lasten lukumäärästä, ihan yksilötasolla. Pyramidi on kaatumassa, koska uusia maksajia tulee liian vähän. Pannaan ne kärsimään, jotka kriisin ovat aiheuttaneet.

tämä olisi loistava porkkana lisääntymiseen👍

Minulle sopii, minulla on keskimääräistä enemmän lapsia, jotka lisäksi ovat jo osittain ehtineet yhteiskunnan tuottaviksi jäseniksi eli opiskelleet, valmistuneet ja saaneet töitä.

Vierailija
962/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipiläorpon aikana vuoden 2017 eläkeuudistuksen keskeisiä muutoksia olivat eläkeiän nousu, eläkkeen karttumisen muuttuminen ja uusien eläkelajien käyttöönotto. Uudistuksella pyrittiin kannustamaan pidempiin työuriin ja turvaamaan eläkkeiden kestävyys. Muutosten seurauksena esimerkiksi 1,5 prosentin eläkkeen karttuma alkoi jo 17-vuotiaana ja eläkeikää nostettiin asteittain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi eläkeläisten kotihoidosta 1,6 miljoonaa. Jotta voi ostaa hyvinvointialueen palveluita tarvitaan lääkärin arvio terveyden tilasta. Palveluita ei riitä kaikille ja ne on maksullisia.

Hyvä uutinen.

Tarkoittaa suomeksi, että SINÄ joudut sitten hoitamaan sitä iäkästä äitiäsi tai isääsi. Ja jos heillä ei ole varaa palveluihin, ne maksat SINÄ.

En tiedä mikä siinä on hyvää. Omaisten rooli on iso jo nyt vaikka iäkäs saa jotain maksullisia palveluja kunnilta ja muilta palveluntarjoajilta.

Ei omaiset 595 työmarkkinatuella mitään maksa eikä hoideta eläkeläisiä, koska ei ole autoa, millä pääsisi eläkkeell

Se on oma valinta jos jättää omat vanhempansa heitteille, merkki moraalin puutteesta. Suomessa kulkee bussit ja junatkin, ja digitaalisestikin voi pitää yhteyttä vanhempiinsa. 

Vierailija
964/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai Orpo niitä leikkasi, onko siirtynyt vasemmalle?

Vassarintrolli taas vauhdissa.

Teboil nyt helvettiin täältä ja vassarit samalla kiitos.

Vierailija
965/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri punakuono.

Vierailija
966/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin siis nostaa 1000 euroani hyvällä omalla tunnolla. Jos kolmen lapseni keskipalkka on 5000 euroa,   eli 15000 kuussa.  Siitä eläkevakuutusyhtiö saa 25 % eli 3500 euroa jos päässäni laskin oikein.  

Mitä te oikkeen nalkutatte?

Ymmärsit jotain väärin. Epäoikeudenmukaista se omiltakin lapsiltasi ottaa, kun et ITSE ole panostanut suhteessa siihen mitä saat.

Miksi hekumoit omien lastesi epäonnella?

Jos olin 43 vuotta työelämässä kai nyt jotain olen panostanut vähäisellä palkalla.

Olette kuin tuuliviirejö, ensin :  vain lapsia tehneille eläke,  sitten sinä muutit mielesi ja hyökkäät.

Ja ilmarinen mulle eläkkeen maksaa, ei lapset etkä sinä.

Ilmarinen on kerännyt vuosikymmeniä rahaa nykyisen eläkkeensaajan työuran aikana tältä työntekijältä ja hänen työnantajaltaan. 

Sieltä ne rahat tulee, siltä eläkeläiseltä itseltään ja hänen työnantajaltaan. 

Vierailija
967/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.

Työtulo on myös heikentynyt nuorilla ja samalla eläkemaksujen maksukyky. Nykyisillä maksuilla kuitataan nykyisiä eläkkeitä ja palkkatulo on pudonnut monella alle keskimääräisen eläkkeen. Kestämätön yhtälö. 

Palkatko pieniä?  Ainakin omat jälkeläiset saa  4  - 7 kertaa bruttoeläkkeeni verran palkkaa?  Kaikkihan on tietusti suhteellista.  Voihan se 7000 euroa kuussa olla pieni.

Ja oma työeläkkeeni on noin puolet  kuukausiansioistani eli alle 1000 euroa.

No sinusta tässä ketjussa ei sitten puhuta. 1000€

takautuvasti eläkkeisiin kajoaminen tarkoittaa, että järjestelmä menettää uskottavuutensa. Ei enää tiedä, että paljonko saa eläkettä. Sen jälkeen loppuu eläkemaksujen maksu ja jokainen alkaa säästää omaa eläkettään (kokonaan rahastoiva järjestelmä)

Järjestelmä menettää paljon enemmän uskottavuutta siksi, että rahat eivät riitä tulevien eläkkeiden maksamiseen, koska ikäluokat ovat liian pieniä. Uskottavuutta parantaisi aika paljin se, että eläkkeiden maksimi rajattaisiin esim. 5000€/kk tällä hetkellä ja maksimiin tehtäisiin sitten jotain indeksitarkistuksia. Suurimmalla osalla ihmisistä eläke jää tuon rajan alle.  Jos järjestelmä pysyy pystyssä ja pysyn töissä 70-vuotiaaksi, minun laskennallinen eläkkeeni olisi noin 3400€/kk. Satun kuulumaan siihen väliinputoajasukupolveen, jolle eläkettä kertyy poikkeuksellisen huonosti.

Vierailija
968/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin eläkeikää pitää nostaa, kun suurin osa on eläkkeelle jäädessään edelleen hyvässä kunnossa tekemään töitä. 

Elinikä ja kunto on noussut. 

Joo ja nykyään hankitaan  eka työpaikka 30-40 vuotiaina kun pitää opiskella vuosikymmeniä työttömäksi.Ennen mentiin jo töihin alle kaksikymppisinä, kun ei ollut varaa opiskella leipää piti saada pöytään.

En ymmärrä tällaisia puheita, kun opintotuki on 299 ja sitä saa vaan tietyn vuosimäärän. 

Koitapa ymmärtää, että ennen 1960- ja 1970- lukujen vaihdetta kukaan opiskelija ei saanut mitään yhteiskunnan tukia opiskeluun (paitsi sen lukukausimaksujen puutteen). Siis ei opintorahaa, ei asumislisää, ei opintolainaa.

Jos vanhemmat eivät tukeneet rahallisesti, et opiskellut. 

Ja siihen asumislisät.  Opiskelijaetuudet.  Opetuksen arvo.

&nbsp

Vierailija
969/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavat pellet siis moittivat vanhempiaan  ja isovanhempiaan, miksi ette sano suoraan sitä heille, onko pelko perseessä että ei tule perintöä latin latia jos menette suoraan turpaanne aukomaan, täällä on helppo lässyttää anonyymina.

Mitä hyötyä omille vanhemmille (tai isovanhemmille) puhumisesta on? Eiväthän he päätä, miten eläkejärjestelmä toimii ja paljonko eläkettä maksetaan.

Mutta syyttelet täällä muita eläkeläisiä  koko ajan. Äänestämisestä lähtien.

Vierailija
970/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.

Työtulo on myös heikentynyt nuorilla ja samalla eläkemaksujen maksukyky. Nykyisillä maksuilla kuitataan nykyisiä eläkkeitä ja palkkatulo on pudonnut monella alle keskimääräisen eläkkeen. Kestämätön yhtälö. 

Palkatko pieniä?  Ainakin omat jälkeläiset saa  4  - 7 kertaa bruttoeläkkeeni verran palkkaa?  Kaikkihan on tietusti suhteellista.  Voihan se 7000 euroa kuussa olla pieni.

No

Voi teidän nuorten rahantajua.  Yli kolmentonnin eläke "poikkeuksellisen huono"..  kun nyt on mediaanieläke n. 1800.

Vierailija
971/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset ovat rasite. Sekä nuorille, että maapallolle.

Minun puolestani heiltä voisi ottaa paljon enemmänkin, korvauksina tekemästään pahasta. He ajoivat maailman ja Suomen tähän tilaan, elostelivat ja hurvittelivat yli maapallon kantokyvyn. Kylvivät sodan siemenet. Eivät tehneet lapsia. Ja ne jotka tekivät, loivat lapsilleen epävarman työmaailman. Pätkää, keikkaa, osa-aikaista.

Eivätkä eläkeläiset ole itse maksaneet edes omia eläkkeitään! Maksoivat noin kolmanneksen, loput revitään nuorten selkänahasta.

Aika katsoa peiliin, raimot ja riitat.

Vierailija
972/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksittäistapauksia ei pidä yleistää. Minun käsittääkseni vanhempani saavat eläkettä suunnilleen s

Tämä on totta, Suomessa palkat ovat monilla aloilla jääneet jälkeen. Vaaditaan korkeaa koulutusta, mutta palkkapussissa ei vaatimus näy.

Vierailija
973/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani heiltä voisi ottaa paljon enemmänkin, korvauksina tekemästään pahasta. He ajoivat maailman ja Suomen tähän tilaan, elostelivat ja hurvittelivat yli maapallon kantokyvyn. Kylvivät sodan siemenet. Eivät tehneet lapsia. Ja ne jotka tekivät, loivat lapsilleen epävarman työmaailman. Pätkää, keikkaa, osa-aikaista.

Eivätkä eläkeläiset ole itse maksaneet edes omia eläkkeitään! Maksoivat noin kolmanneksen, loput revitään nuorten selkänahasta.

Kappas, nuori tyhjäpää kuvittelee osaavansa trollata.

Vierailija
974/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan eläkkeiden ja hoivan omarahoitteisuutta.

Nyt on aika käyttää niitä hilloamiaan rahoja, jotka Keihäsmatkojen Mallorcan lomilta ovat vielä tallessa.

Jos mitään ei ole jäänyt jäljelle, voi anella almuja lapsiltaan. Siinä realisoituu sitten se, kuka oli hyvä vanhempi ja kuka ei.

Vierailija
975/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten htin typeriä te Nikot ja Neeat olette kun ette tajua sanaa vakuutus?  Tel alkoi tyhjästä, silloiset eläkeläiset rupesivat heti saamaan työeläkettä ja ne maksettiin vakuutusyhtiöille sisään tulevista rahoista eli työnantajat.

Työeläkkeet ovat työnantajien kustantamat edelleenkin.  

Haluatteko oikeasti palata aikaan ennen eläkkeitä?  Syytinkeihin?  Esim isäni elätti vanhempuaan 20 vuotta syytingillä, ennenkuin edes oli kansaneläkettä.

Palkansaajilla ei ollut mitään paitsi isoilla tehtailla oli eläkekassoja. 

Vierailija
976/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan eläkkeiden ja hoivan omarahoitteisuutta.

Nyt on aika käyttää niitä hilloamiaan rahoja, jotka Keihäsmatkojen Mallorcan lomilta ovat vielä tallessa.

Jos mitään ei ole jäänyt jäljelle, voi anella almuja lapsiltaan. Siinä realisoituu sitten se, kuka oli hyvä vanhempi ja kuka ei.

Ootte te kipeitä.  Ei ihme että jää tuhansia alle 35 eläkkeelle vuosittain.

Vierailija
977/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten htin typeriä te Nikot ja Neeat olette kun ette tajua sanaa vakuutus?  Tel alkoi tyhjästä, silloiset eläkeläiset rupesivat heti saamaan työeläkettä ja ne maksettiin vakuutusyhtiöille sisään tulevista rahoista eli työnan

Te maksoitte liian vähän eläkemaksuja. 

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Vierailija
978/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten htin typeriä te Nikot ja Neeat olette kun ette tajua sanaa vakuutus?  Tel alkoi tyhjästä, silloiset eläkeläiset rupesivat heti saamaan työeläkettä ja ne maksettiin vakuut

Me emme maksaneet yhtään mitään.  Työnantajat maksoivat.  Me silloiset palkansaajat emme päättäneet mitään, kyllä eläkesysteemin loivat ihan muut, työnantajaliitot pääosassa.

Entisajan patruunat olivat inhimillisempiä kuin te nykyiset yo-nöössipojat muotipopoissanne.  Heillä oli työntekijöille eläkekassoja ja sairauskassoja.  He arvostivat työntekijöitä.

Mikähän sinäkin olet kun selkeästi olet palkansaajia vastaan?  Ps?

Vierailija
979/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten htin typeriä te Nikot ja Neeat olette kun ette tajua sanaa vakuutus?  Tel alkoi tyhjästä, silloiset eläkeläiset rupesivat heti saamaan työeläkettä ja ne maksettiin vakuut

Ei nykyisiä eläkeläisiä turhaan kutsuta ahneeksi sukupolveksi.

Vielä toinen jalka haudassakin vaaditaan lisää, lisää ja lisää etuja itselle. Mulle! Minulle! Minäminäminä!

Vierailija
980/1446 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahne sukupolvi: Suurten ikäluokkien perintö (Ajatus Kirjat 2006) on Osku Pajamäen kirja, joka kertoo suurten ikäluokkien ja pätkätyösukupolven eturistiriidoista. Kirjassa Pajamäki kuvaa suuria ikäluokkia ahneeksi sukupolveksi, joka pian jättää työelämän ja siirtää elatusvastuun nuoremmille samalla kun eläkeikää nostetaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ahne_sukupolvi