Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat ostivat siskolle asunnon, minä en saanut mitään. Nyt vaativat minulta apua.

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne perheessämme: Vanhempani ostivat 5 vuotta sitten siskolleni ensiasunnon (kaksio Helsingistä), jotta hän pääsi elämässä alkuun, koska hänellä oli taloudellisesti vaikeaa. Minä, joka olen aina pärjännyt omillani ja tehnyt kovasti töitä, en saanut vastaavaa tukea. Heidän mukaansa minä "en tarvinnut sitä".

Nyt vanhempani alkavat ikääntyä ja heidän omakotitalossaan riittää jatkuvasti remonttia ja pihanhoitoa. He olettavat automaattisesti, että minä (joka asun lähempänä) käyn auttamassa heitä viikoittain. Siskoni ei osallistu mitenkään.

Minusta tuntuu äärimmäisen epäreilulta. Miksi minun pitäisi uhrata vapaa-aikani, kun taloudellinen tuki meni kokonaan siskolle? Olen alkanut kieltäytyä auttamasta ja nyt vanhempani syyllistävät minua. Onko kohtuutonta ajatella, että siskon pitäisi nyt kantaa isompi vastuu?

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän otetaan ennakkoperintönä huomioon, jos vaadit niin perinnönjaossa.. Ns elatuslahjana ei voi maksaa toisen lainaa/kerryttää pääomaa. 

Vierailija
122/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnönjaossa siskollesi ostettu asunto tulee ottaa huomioon ennakkoperintönä ja otetaankin tietääkseni automaattisesti lain mukaan.

Sinä saat vastaavan summan muusta perinnöstä ja jos se ei riitä, saat tietääkseni tasoitusta siskoltasi. 

Höpsis, siinä on aikaraja. Ei vuosikymmeniä vanhoja rahoja ja asuntoja aleta laskemaan. Ap:n pitää unohtaa typerä katkeruutensa kerran on pärjännyt omillaan ja lakattava olemasta lapanen.

Eikä ole aikarajaa. Suosiolahjassa on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkasitko siskoasi pienenä? Näin se kostautuu.

Vierailija
124/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnönjaossa siskollesi ostettu asunto tulee ottaa huomioon ennakkoperintönä ja otetaankin tietääkseni automaattisesti lain mukaan.

Sinä saat vastaavan summan muusta perinnöstä ja jos se ei riitä, saat tietääkseni tasoitusta siskoltasi. 

Höpsis, siinä on aikaraja. Ei vuosikymmeniä vanhoja rahoja ja asuntoja aleta laskemaan. Ap:n pitää unohtaa typerä katkeruutensa kerran on pärjännyt omillaan ja lakattava olemasta lapanen.

Eikä ole aikarajaa. Suosiolahjassa on

on :)

Vierailija
125/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minut potkittiin pihalle kun peruskoulu päättyi, vanhempi broidi asui himassa päälle pari kymppiseksi. Hänelle maksettiin ajokortit, autot, takuu vuokrat, huonekalut jne. Mitä nyt ikinä tarvitsikaan itsenäisen elämänsä aloitukseen. Minä olen pyytänyt tasan kerran LAINAA jotta olisin saanut ostettua 16 vuotiaana pesukoneen siihen hankkimaani asuntoon kun pihalle heitettiin, ei ollut pesutupaan, ei rahaa koneeseen, joten nyrkki pyykillä mentiin. En saanut. Sain kyllä haukut siitä että kehtasin kysyä, ei se mitään, nyrkkipyykki jatkui kunnes sain säästettyä tarpeeksi, sujuihan se niinkin. Joten nyt kun vanhemnat ovat vanhoja ja tarvitsisivat apuja vähän siinä ja tässä niin olenko auttanut kun on pyydetty? No en todellakaan ole, olen käskenyt soittaa veljelleni. Ovatko soittaneet? Eivät, keskittyvöt ennemmin syyllistämään ja haukkumaan minua sekä itselleni että kaikille jotka tuntevat... Joten olen estänyt sekä heidät että kaikki tähän haukkuma/syyllistämis kuoroon liittyneet. Ei katsos voisi vähempää kiinnostaa. Mä kun en todellakaan ole kenenkään kynnysmatto, enkä ota käskyjä vastaan. Ja ei, ei todellakaan soimaa omatunto. Yksi ainoa neuvo: Kasvata munat ja lakkaa olemasta uhri. 

Vierailija
126/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat työssäkäyviä ja terveitä. Oli se omituista seurata vierestä, itse koin epäreilua, vaikka olin vain osa seuruetta.

Vierailija
127/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minut potkittiin pihalle kun peruskoulu päättyi, vanhempi broidi asui himassa päälle pari kymppiseksi. Hänelle maksettiin ajokortit, autot, takuu vuokrat, huonekalut jne. Mitä nyt ikinä tarvitsikaan itsenäisen elämänsä aloitukseen. Minä olen pyytänyt tasan kerran LAINAA jotta olisin saanut ostettua 16 vuotiaana pesukoneen siihen hankkimaani asuntoon kun pihalle heitettiin, ei ollut pesutupaan, ei rahaa koneeseen, joten nyrkki pyykillä mentiin. En saanut. Sain kyllä haukut siitä että kehtasin kysyä, ei se mitään, nyrkkipyykki jatkui kunnes sain säästettyä tarpeeksi, sujuihan se niinkin. Joten nyt kun vanhemnat ovat vanhoja ja tarvitsisivat apuja vähän siinä ja tässä niin olenko auttanut kun on pyydetty? No en todellakaan ole, olen käskenyt soittaa veljelleni. Ovatko soittaneet? Eivät, keskittyvöt ennemmin syyllistämään ja haukkumaan minua sekä itselleni että kaikille jotka tuntevat... Joten olen estänyt sekä heidät että kaikki tähän haukkuma/syyllistämis kuoroon liittyneet. Ei katsos voisi vähempää kiinnostaa. Mä kun en todellakaan ole kenenkään kynnysmatto, enkä ota käskyjä vastaan. Ja ei, ei todellakaan soimaa omatunto. Yksi ainoa neuvo: Kasvata munat ja lakkaa olemasta uhri. 

Komppaan tätä täydellisesti. Ei ole mitään syytä jäädä ulisemaan jotain vuosikymmeniä vanhoja asioita eikä myöskään auttaa vanhempiaan jos ei halua auttaa. Siinä ei tarvita mitään kaunoja edes. Jos et halua auttaa, se riittää.

Tosi yleistä tuntuu olevan tämä, että jäädään hellimään jotain lapsuusaikaisia "traumoja" ja kieltäydytään menemästä elämässä eteenpäin. Ap:n tilanne on mitä yksinkertaisin. Ainoa joka siitä tekee ongelman on ap itse.

Vierailija
128/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä se nyt mitään traumojen hellimistä ole, jos kokee epäreiluutta nykytilanteesta, joka on jatkumoa jo menneessä tapahtuneelle epätasa-arvoiselle kohtelulle. Vanhemmilta kyllä todella epäreilua käytöstä, nyt kuitenkin puhutaan isosta hankinnasta eikä mistään nallekarkeista.

Vierailija
129/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä se nyt mitään traumojen hellimistä ole, jos kokee epäreiluutta nykytilanteesta, joka on jatkumoa jo menneessä tapahtuneelle epätasa-arvoiselle kohtelulle. Vanhemmilta kyllä todella epäreilua käytöstä, nyt kuitenkin puhutaan isosta hankinnasta eikä mistään nallekarkeista.

Josta on vuosikymmeniä aikaa. Sen olisi voinut sopia perheen kanssa aikaa sitten, käydä terapiassa ja laittaa vaikka välit poikki jos noin paljon hiertää. Ei ole tervettä helliä niitä traumoja vuosikymmeniä, oli epäreilua eli ei. Se asunto ei liity millään tavalla tämänhetkiseen vanhempien avuntarpeeseen. Kenenkään ei tarvi auttaa jos ei huvita.

Vierailija
130/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu en ole uskovainen, mutta raamatun kirjoitus tuhlaaja pojasta vaan pitää paikkansa. Lukaiseppa se.

Vierailija
131/132 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5/5 Uppos palstamammoihin ihan täydestä.

Epäoikeudenmukaisia vanhempia on vaikka kuinka paljon. Appivanhempani suosivat tytärtään ja jättivät miehen selviämään miten parhaiten taitoi. Selityksiä on aina ollut, lapset ovat niin erilaisia. No, tottakai lapset ovat erilaisia. Mutta vain hyvin häiriintynyt vanhempi on epätasa-arvoinen. Ja itse asiassa, ainakin appivanhempien kohdalla molemmat lapset kärsivät. Sisarusten välit olivat huonot, ja hemmoteltu lapsi oli epäitsenäinen ja ahdistuva. Ja syrjitty ylisuorittaja, joka ei koskaan kokenut kelpaavansa vanhemmilleen. 

Aloitus on silti provo. 

Entä sitten? Olkoot. Jos asia sua kerran häiritsee, niin mitä vittua sä roikut täällä ulisemassa? Olet kertonut näkemyksesi, nyt voi lopettaa jankutuksesi ja länkytyksesi kun se ei ketään ihan oikeasti tipoaakaan kiinnosta. Mene hyvä ihminen johonkin muualle jos sua noin tämä keskustelu ahdistaa, niin ei tarvitse vinkua ja ulista. 

Vierailija
132/132 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän otetaan ennakkoperintönä huomioon, jos vaadit niin perinnönjaossa.. Ns elatuslahjana ei voi maksaa toisen lainaa/kerryttää pääomaa. 

Itse asiassa lahjan antaja voi sulkea asian niin, ettei kyse ole ennakkoperinnöstä. Kun äitini antoi isän kuoleman jälkeen auton veljelleni 500 eurolla, hän teki kauppakirjat ja niissä maininta, ettei ole ennakkoperintöä. Se on todella vaikeaa myöhemmin riitauttaa, saako joku myydä omaisuutta alihinnalla. Kysyin tätä lakiasiaintoimistosta ja siellä sanottiin, että voi riitauttaa asian, jos on näyttöä ettei kaupantekijä ole ymmärtänyt kaupan arvoa tai on toiminut painostuksen alla. Suomessa kuulemma monet rikkaat siirtävät omaisuutta lapsilleen ja sulkevat pois ennakkoperinnöstä, ja siis esimerkiksi jos omaisuutta on myyty alle sen arvon, mutta myyjä on ollut täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja tehnyt sen vakaasti harkiten, sellaista kauppaa on mahdotonta saada ulkopuolisen purettua. Eikä se tahdo onnistua, vaikka ei täysin järjissään olisi, koska lääkäri pitäisi saada vielä kirjoittamaan lausunto, ettei ole ymmärtänyt kaupan merkitystä tmv. Hyvä jos saa lausunnon, mutta suurin osa lääkäreistä ei kirjoita, jos kyseessä ei ole täysin dementoitunut vanhus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi