Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat ostivat siskolle asunnon, minä en saanut mitään. Nyt vaativat minulta apua.

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne perheessämme: Vanhempani ostivat 5 vuotta sitten siskolleni ensiasunnon (kaksio Helsingistä), jotta hän pääsi elämässä alkuun, koska hänellä oli taloudellisesti vaikeaa. Minä, joka olen aina pärjännyt omillani ja tehnyt kovasti töitä, en saanut vastaavaa tukea. Heidän mukaansa minä "en tarvinnut sitä".

Nyt vanhempani alkavat ikääntyä ja heidän omakotitalossaan riittää jatkuvasti remonttia ja pihanhoitoa. He olettavat automaattisesti, että minä (joka asun lähempänä) käyn auttamassa heitä viikoittain. Siskoni ei osallistu mitenkään.

Minusta tuntuu äärimmäisen epäreilulta. Miksi minun pitäisi uhrata vapaa-aikani, kun taloudellinen tuki meni kokonaan siskolle? Olen alkanut kieltäytyä auttamasta ja nyt vanhempani syyllistävät minua. Onko kohtuutonta ajatella, että siskon pitäisi nyt kantaa isompi vastuu?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhemmat ajettelevat että talo jää sinulle kun kuolevat. Kun siskokin on kerran asunnon saanut.

Hauska vitsi. 

Vierailija
62/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä. Veljelläni on lapsia ja vanhemmat aina auttaneet heitä myös rahallisesti ja minä lapseton olen ollut aitaa rakentamassa, vienyt heitä kauppaan ja lääkäriin, aina ilmaiseksi.

Oma on häpeäsi.

Terveisin ilkeä vanhus. 

Kyllä se on tuon auttajan oma häpeä jos aina auttaa, sanokoon veljelleen että auttaa vanhempiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain rajaa nyt siihen narsisti sitä ja narsisti tätä, ei kaikki ikävät ihmiset ole narsisteja.

Voidaan sanoa, että jokaisessa meissä on eriasteisia narsistisia piirteitä, sillä niiden kirjo on laaja.

Vierailija
64/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin asian esille ja selvittäisin, onko perinnönjaossa tai testamentissa mahdollisuus saada tasoitusta kaksion osalta. Ja auttaisin ainakin silloin tällöin. 

Vierailija
65/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain rajaa nyt siihen narsisti sitä ja narsisti tätä, ei kaikki ikävät ihmiset ole narsisteja.

Voidaan sanoa, että jokaisessa meissä on eriasteisia narsistisia piirteitä, sillä niiden kirjo on laaja.

Marttyyrius on yksi mahdollinen narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

Vierailija
66/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kipupiste on hirvittävän herkkä itsetunto; kun itsearvostus ei ole kunnossa, syntyy häpeän tunteita. Tästä seuraa, että narsistin pitää saada koko ajan kehua ja ihailua.

Vierailija
67/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sisko sai tontin lahjaksi ja minulle lähetettiin postissa ruisleipää. Sisko jäi siihen vanhempien naapuriin ja joutui auttamaan heitä ja oli siitä katkera. Mitäs jäi sinne! Minä muutin 600 km päähän.

Vierailija
68/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varmasti muistanut laskea kaikki nallekarkit? 

Tässä ei ole enää kyse nallekarkeista jos toinen on saanut asunnon Helsingistä ja toinen ei yhtään mitään. Sinulla ei taida olla käsitystä mitä asunnot Helsingissä maksavat.

Kaksio Helsingissä maksoi 5 v sitten lähes 300 000 euroa, eikä se ole edes kalleimpien keskustan alueiden, vaan keskiluokkaisen lähiön hinta.

Ap:n sisko sai lahjoituksena tuon, ap ei mitään ja nyt ap:n pitäisi vielä ryhtyä piiaksi vanhemmilleen.

Sanoisin suoraan, että koen heidän käytöksensä niin epäreiluna, että törkeää pyytää nyt apua itselleen. 

Vierailija
69/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vastaavassa tilanteessa. Tosin veljeni ei saanut koko asuntoa, mutta käsirahat sen ostoon. Minulle sanottiin vain, että nyt ei kannata asuntoa ostaa, kun korot ovat nousemassa. 

Nyt sitten itketään perään, kun Lissu ei käy enää kylässä. Veljenikin yrittää syyllistää minua asiasta, mutta Lissu yritti lähes 50 vuotta tulla näkyväksi, mutta kun ei, niin ei sitten saatana! Nähdään perinnönjaossa seuraavan kerran. Siinäkin jää varmaan tyhjin käsin, omisuus siirretty pikkuhiljaa varmaan veljelleni.

Vierailija
70/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siskosi saama apu lasketa ennakkoperinnöksi, joka huomioidaan, kun perintö teidän kesken jaetaan.

Keskustele asioista reilusti vanhempiesi kanssa.  Älä missään tapauksessa riko välejäsi vanhempiisi tai siskoosi. 

Riidat syövät ihmistä ja menetät miellenrauhasi. Toimi mahdollisimman viisaasti  ja salli jos on pakko itsellesi hieman huonoa kohtelua. Laiha sopu on parempi, kuin lihava riita.

Vierailija
71/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole enää kyse nallekarkeista jos toinen on saanut asunnon Helsingistä ja toinen ei yhtään mitään. Sinulla ei taida olla käsitystä mitä asunnot Helsingissä maksavat.

Sinulla ei taida olla käsitystä mitä asunnot Helsingissä maksavat, kun uskoit että ap vanhemmat sellaisen ostivat. 

Vierailija
72/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisinpäin, vanhemmat oli maataloista ja poika oli tärkein, tyttö ei mitään. Veljeni sai kaiken, minä en mitään. Keljuttaa mutta en silti raaski olla auttamatta kun Äitini tarvitsee apua.

Vierailija
73/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta heistä kauemmaksi kuin siskosi. 

Vierailija
74/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on todella omituisia jeesustelijoita. Varmaan se ap:n sisko aktivoitui.

Vanhempien kuuluu kohdella lapsiaan tasapuolisesti. En ymmärrä ollenkaan tuollaista, että yhdelle ostellaan asioita, mutta siltä toiselta vaaditaan palveluksia.

Lapset eivät ole vanhemmilleen mitään velkaa. Ja vanhempien on hyvä muistaa, että yleensä se menee niin, että mitä kylvää, sitä saa niittää, kuten Tuure Kilpeläinenkin laulaa.

T. Kahden jo aikuisen lapsen äiti 

Vierailija
75/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä että vanhemmat halusivat toisen pääsevän elämässään alkuun, toinen taas pystyi sen tekemään ilman sitä apuakin. Totta kai sitä autetaan jolla on sille oikea tarve. 

Vierailija
76/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siskosi saama apu lasketa ennakkoperinnöksi, joka huomioidaan, kun perintö teidän kesken jaetaan.

Keskustele asioista reilusti vanhempiesi kanssa.  Älä missään tapauksessa riko välejäsi vanhempiisi tai siskoosi. 

Riidat syövät ihmistä ja menetät miellenrauhasi. Toimi mahdollisimman viisaasti  ja salli jos on pakko itsellesi hieman huonoa kohtelua. Laiha sopu on parempi, kuin lihava riita.

Lässyn lässyn. Juuri noinhan te toivotte sen hyljeksityn toimivan. 

Vierailija
77/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin siskon kanssa puheeksi vanhenevat vanhempanne. Puhutte siitä miten olette valmiit heitä auttamaan. Sisko asuu kauempana, mutta etäältäkin voi hyvin osallistua tietyissä asioissa. Sovitte mitä tekee sisko ja mitä sinä teet ja loput vanhemmat ostavat palveluina. Sinun ei tarvitse tehdä remppoja tms mitä et halua tehdä. 

Unohda asuntoasia, siitä on turha katkeroitua. Ehkä se oli ennakkoperintö ja sinua odottaa joku muu asia.

Vierailija
78/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samanlainen tilanne, tosin tietääkseni ei sisarus ihan asunnon veroista lahjaa ole saanut, rahaa varmastikin. Hän auttaa enemmän kuin minä ja on vanhempieni luonteinen muutenkin. Minä olen ihan erilainen ja olen tämän hyväksynyt eikä ole mitään hinkua rientää auttamaan. Pärjäävät vielä hyvin arjessa ja on varaa ostaa palveluja. En itse halua yhtään mitään siitä huushollista, en rahaa, en tavaraa, en huomiota. Selvän pesäeron tein viime keväänä. Mitä tuota väkisin yrittää saada jotain välittämisen tunteita kun ei niitä ole koskaan ollut puolin eikä toisin. On täysin mahdollista että lapset on aivan kuin eri suvusta kuin vanhempansa. Minulla on oma perheeni ja lapseni perheineen, keskityn pitämään yllä välejä sinne suuntaan. Joskus se pitää se napanuora katkaista molempiin suuntiin. Minä kykenen itse hankkimaan rahani ja omaisuuteni eikä ole mitään halua kilpailla vanhempien rakkaudesta koska ovat tehneet jo 50v sitten selväksi että rakkautta riittää vain esikoiselle. On tervettä päästää irti ja antaa olla. Suosittelen samaa aplle.

Vierailija
79/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Muistathan, että sisareni saama omakotitalo on ennakkoperintöä. Eli sinä perit enemmän. Jos omakotitalo on huonossa kunnossa, niin voit olla pulassa. 

Vierailija
80/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ralli jatkuu kun vanhemmat nukkuvat lopullisesti pois.

Hautaa ei halua kukaan hoitaa. Jouluna viedään kyllä kynttilä haudalle. Vielä toukokuussaki ne kynttilän jämät pyörii haudalla.

Ehdottakaa vanhemmille, että olisi tuhlaus ja nimi kylttiin johonkin paaluun. Ei tule riitaa sitten haudan hoidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi