Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?
Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.
Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.
Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Pätemistarpeiset ihmiset ovat säälittävintä. Toisille se aihe voi näköjään olla koiran oikeaoppinen kävelyttäminen.
Koiraihmiset, varsinkin ne jotka oikeen hurahtaa tohon hommaan, on pahimpia pätijöitä. Aivan helvetin raskasta sakkia, ei ollut tuollaista joskus 15-20 vuotta sitten. Nää on usein myös hevosihmisiä, siinä on toinen pätijäryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi paimen kaupungissa? Saattaa kyseessä olla jopa Kangalinkoira jota AP ei pysty käsittelemään. Todella paimentaa vahva koira EI kuulu kaupunkiin. Koiran kaltoin kohtelua!
Jos ainoa rotu, joka tulee mieleen paimenkoirasta on kangalinkoira tms, olisi parempi ottaa asioista ensin selvää ennen kuin mainostaa omaa tyhmyyttään julkisesti...
Sun kaltaisen tyypin ei pitäisi missään tapauksessa omistaa yhtään mitään koiraa. Aivan törkeä asenne muita kohtaan. Olet siis tympeä puupää joka ei arvosta kuin raakaa voimaa ja väkivaltaa. Jaa, että vain isoja koiria koulutetaan? Ethän sinä tollo oikeasti tiedä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan yksi lysti, miten ja missä sä hoidat koirasi sosialisoinnin, mutta et todellakaan taluttimessa kadulla mun koirien kanssa, vaikka ne ovatkin kilttejä. En ota koskaan mitään riskiä vieraiden koirien kanssa, koska jos jotain tapahtuu, pahimmillaan mun koirat on sen jälkeen arkoja.
Älä pelkää. Ihan niin sekaisin en edes minä ole, että sinuun ja sinun rakkeihisi yrittäisin tutustua. En kaipaa elämääni lukutaidottomia ihimisiä.
Enkä mä kirjoitustaidottomia 😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä flexipellet ovat kaikista pahimpia ohitettavia. Itsellä pelkoagre koira, johtuen siitä, että joutui pentuna toisen koiran hyökkäyksen kohteeksi. Onneksi ei sattunut mitään. Ohitukset menee hienosti, jos vastaantuleva koira on joko lyhyessä hihnassa tai liikkumatta, mutta jos toinen koira on irti tai siinä 10m flexissä poukkoilemassa, oma koira hermostuu ja alkaa poukkoileen ja ärähtelemään. Ja prkl, nyt on (varsinkin naispuolisilla koiranulkoilijoilla) yleistynyt täällä taajama-alueella nämä 50m:set jäljestysliinat koirilla.
Jep ja nämä ei osaa lukea sitä tilannetta, että jos itse vedän hihnan lyhyelle, että se voisi tarkoittaa myös sitä, ettei sen vastaan tulevan koiran hihnan ehkä kannattaisi yltää minun koiraani asti.
Mä en anna koirani enää lähestyä lainkaan flexissä olevia koiria. Vuosia sitten mun koiralla oli ihan hyvvä koirakaveri, jonka kanssa tykkäsikin leikkiä. Mutta tällä toisella koiralla oli aina flexi ja kun omistajansa antoi koiran juosta ihan miten sattuu sen flexinsä kanssa, niin lääkärireissuhan siitä mulle tuli, kun se flexi vetäisi mun molemmat nilkat auki koiran juostua mun ympäri. Lääkäri totesi, että tässä oli vain millimetristä kiinni, että mun akillesjänteet ei katkenneet. Flexit on joskus ihan ok, mutta flexissä olevaa koiran ei pidä antaa lähestyä kenenkään kanssa. Ei toisen koiran eikä ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa sanoin, että koiraa pitää pidetään vapaan kaupunkialueella? Aivan, en missään. Kirjoitin, että tilanteessa missä niiden on mahdollista olla vapaana. Tällä tarkoitetaan vaikkapa aidattua aluetta. Onko sun vanhemmat sisaruksia keskenään vai oletko vain syntymätyhmä?
Et missään. Mutta koeta nyt hyvä lapsi tajuta, että hyvin moni koiran omistaja asuu kaupunkialueella. Silloin ei ole laillista pitää koiraa vapaana. Eikä välttämättä ole mitään aidattuja alueita, joihin voisi mennä. Kannattaa opetella lukemaan ja sen jälkeen keskustelemaan niin kuin täysipäiset ihmiset. Helpottaa kaikkien elämää.
Missä kaupungissa ei ole koirapuistoja?
No en minä ainakaan lähde koiran kanssa jonnekin 10km päähän koirapuistoon. Koirani osaa tutustua muihin ihan lenkilläk
Ja kas näin! Ihminen joka hankkii eläimen jolla on tarpeet, jonka omistamisessa on vastuu sen luontaisesta hyvinvoinnista (ei vaan se mikä mammalle sopii) ja syntyy koko ongelma!
ÄLÄ HANKI KOIRAA ellei sinulla ole alkeellisintakaan aietta huolehtia siitä, että ymmärrät miten se toimii, mitä ja MITEN se toimii. Se ei ole pelkkä esine tai halikaveri! Tai jos olet tällainen, niin älä ainakaan tule pätemään keskusteluun, jossa oikeesti vastuuntuntoiset koiranomistajat, jotka haluavat kasvattaa koiransa jotta ne voisivat hyvin, turhautuneena purkavat ärsytystä juuri sinunkaltaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te koiran kanssa psyähtelijät: sekin on raktiivisen käytöksen vahvistamista.
Koirien kuuluu sosialisoida ja tutustua toisiinsa sellaisissa tilanteissa, missä niiden on mahdollista olla vapaana ja tehdä se omaan tahtiin. Hihnassa sitä ei kuulu tehdä. Mutta tätähän on turha jankata, kun suurin osa ei osaa tulkita oman eläimensä viestejä.
Kyllä. Ja ihan tietoisesti vahvistan käytöstä, että ollaan rauhassa ja odotellaan eikä hyökätä sekopäänä toisten kimppuun. Asumme kaupungissa eikä koiraa ole laillista pitää vapaana, joten tutustumisetkin hoidetaan ihan hihnassa olessa. Poislukien koirapuistot tms. joissa koiraa saa pitää vapaana.
Miksi pitää odottaa? Miksi et vain kävele ohi? Parasta on just tällaiset keskelle kulkuväylää jääv
No siksi pitää odottaa, että se koira oppii olemaan rauhassa eikä hyökkäile sekopäänä toisten kimppuun. Kukaan ei ole missään puhunut, että odottamaan jäädään keskelle kulkuväylää. Kannattaa ihan oikeasti opetella lukemaan ennen kuin sekoilee enempää.
Tuli mieleen, että osa näistä kommentoijista kuulostaa itse ihan remmirähjiltä 😄. Koirat varmaan osaa käyttäytyä täydellisesti, mutta omistajat ei 🤭.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätemistarpeiset ihmiset ovat säälittävintä. Toisille se aihe voi näköjään olla koiran oikeaoppinen kävelyttäminen.
Koiraihmiset, varsinkin ne jotka oikeen hurahtaa tohon hommaan, on pahimpia pätijöitä. Aivan helvetin raskasta sakkia, ei ollut tuollaista joskus 15-20 vuotta sitten. Nää on usein myös hevosihmisiä, siinä on toinen pätijäryhmä.
Olipas. Mä kisasin jo 90-luvun alussa koirieni kanssa ja ihan samanlaista se silloin oli. Nykyään on vaan enää kotikoiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan yksi lysti, miten ja missä sä hoidat koirasi sosialisoinnin, mutta et todellakaan taluttimessa kadulla mun koirien kanssa, vaikka ne ovatkin kilttejä. En ota koskaan mitään riskiä vieraiden koirien kanssa, koska jos jotain tapahtuu, pahimmillaan mun koirat on sen jälkeen arkoja.
Älä pelkää. Ihan niin sekaisin en edes minä ole, että sinuun ja sinun rakkeihisi yrittäisin tutustua. En kaipaa elämääni lukutaidottomia ihimisiä.
Se ei ole kirjoitustaidottomuutta, jos kirjoittaa vauvapalstalle yhden ylimäärisen kirjaimen. Mutta ymmärrän, että sinunlaisellesi hymiöpellelle tuo on ainut tapa yrittää "nokittaa", kun argumentit loppuivat kesken jo aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sun kaltaisen tyypin ei pitäisi missään tapauksessa omistaa yhtään mitään koiraa. Aivan törkeä asenne muita kohtaan. Olet siis tympeä puupää joka ei arvosta kuin raakaa voimaa ja väkivaltaa. Jaa, että vain isoja koiria koulutetaan? Ethän sinä tollo oikeasti tiedä yhtään mitään.
Tästä jäi lainaus pois, eikä ollut tarkoitettu APlle, vaan sille p.päälle jonka mielestä pikku koirat on turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kommentoit? Ettei vaan olisi kuitenkin kiinnostus herännyt 😂😂😂😂
Silloin kun oma koirani oli pentu niin tämä kuvattu vastaantulijoiden käytös oli silkkaa tuskaa. Itselläni riekkuva pentu, jonka huomiota yritin pitää itsessäni ja vastassa seisoo kuuromykkä möllöttäjä, jonka huomio on meissä eikä siinä omassa koirassaan, joka vaanii ja haastaa tuijottamalla.
Tästä vieläkin pahempi versio oli ne, joita väistimme puskaan ja jotka seurasivat perässsä sinne puskaan kysellen, miksi emme moikkaa.
Nyt koirani on jo aikuinen ja osaa ohittaa muut hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en jähmety mutta koirani käy maahan joskus makaamaan. Usein yritän jutella sen vastaantulijan kanssa. Tilanne on todella koominen. Koirani on maassa valmiina leikkiin minä juttelen ystävällisesti ja vastaatulija on hiljaa kuin jälkeenjäänyt.
Itsepä olen asuinpaikkani valinnut. Tiedän että Suomessa on sosiaalisia asuinalueita mutta tällä mennään nyt.
Ei v****u mä inhoan näitä sosiaalisia koirantaluttajia. Kun oma koirani ei ole ystävällinen toisia koiria kohtaan, ohittamiset on haasteellisia, itsellä rankka päivä töissä ja sitten yrität vaan käyttää koiran ulkona ja saada mielen jotenkinkaan rauhoittumaan, niin eiköhän vastaan kävele nämä *heippa hei, minullakin on koira niin keksitäänkö tikusta asiaa*. Jättäkää nyt saat anassa rauhaan. Se että omistaa koiran ei tarkoita että olisi ekstrovertti.
Parhaimmillaan nämä sosiaaliset koiraihmiset löytää toisensa ja jäköttyy ryhmänä siihen jalkakäytävälle turisemaan murrejensa kanssa. Tällaisesta ryhmästä on kyllä sitten taas tosi ihanaa yrittää päästä nätisti ohi. Yleensä siellä on osa koirista pitkässä fleksissä, niin että itse joutuu koiransa kanssa väistämään autotien puolelle päästäkseen ohi.
Ihmiset orjailevat koiraan liikaa. Sen sijaan, että he yrittäisivät saada koiraansa kontaktia, he lamaantuvat ja pysähtyvät koiransa kanssa vaanimaan muita, koska "koira ei halua liikkua". Se on omistajan tehtävä kouluttaa koiraansa ja saada se liikkumaan. Pysähtyneen koiran tuijotus on vastaantulevalle koiralle tosi iso haaste. Koirien maailmassa uhkaava ele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Meidän meno eteenpäin näissä toisen koiran kohtaamistilanteissa ei välttämättä näytä kauhean hienolta ja hallitulta, mutta kuitenkin yritetään mennä ohi mahdollisimman nopeasti (koira yleensä pomppien tai muuta vastaavaa). Meillä innokas koira, joka haluaisi mennä tapaamaan ja ohitus on tosi vaikeaa, ja vielä vaikeampaa, jos toinen koira vaan nököttää paikallaan. Ohituksen pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti. Ja kyllä, ollaan käyty kouluttajilla ja ohittamista ollaan kyllä työstetty.
Miksi koirat ei saa kohdata ja tehdä tuttavuutta ihmisten valvonnassa. Mitä te pelkäätte? Koira haluaa kohdata muita eikä ohittaa hiljaa.
Minä pysähdyn koska haluan antaa koiralleni mahdollisimman hyvän elämän. Siihen kuuluu koirakaverit.
Jos koira hyppii ja tempoo ja tällä pyrkii ohitettavan luo ja jos tällä käytöksellä myös pääsee ohitettavaan kohteeseen, niin sehän koiralle palkka käytöksestä josta yleensä pyritään eroon.
Edellä mainitun sijaan tulisi pyrkiä lähestymään ohitettavaa kohdetta rennon rauhallisesti ja vasta kun taluttaja antaa luvan koira saa tervehtiä ohitettavaa. Vain toivotusta käytöksestä saa palkan, eli luvan tervehtiä ohitettavaa.
Ja huom. vierailta ohitettavilta on aina ensin kysyttävä lupa tervehtimiseen.
Ideaalitilanne on, että vastaantulevat koirat + koiran ulkoiluttajat kävelevät pysähtymättä toisistaan ohi, ilman hyppimistä ja tempomista. Koiran ulkoiluttaja palkitsee tällaisesta onnistuneesta ohituksesta oma koiransa itse. Sillä eihän jokaista vastaantulijaa suinkaan tervehtimään mennä. Tämän takia on tärkeää että ei pysähdytä jönöttämään jokaisen vastaantulijan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas. Mä kisasin jo 90-luvun alussa koirieni kanssa ja ihan samanlaista se silloin oli. Nykyään on vaan enää kotikoiria.
Voi olla. Oma psyyke ei olis ikinä jaksanut mitään kisailua, niin on ne piirit jääneet kokematta. Nyt se on sitten levinnyt taviksiinkin. Tyypillinen pätijä on sellainen, joka on fantasioinut tietyn rodun hankinnasta vuosia, ja kun nyt vihdoin sellaisen saa, niin on sen ekan koiran myötä jo omasta mielestään aivan ylimaalliinen koiratietäjä, ja jakaa viisauttaan ihan ilman kysymistä muille.
En jähmety. Sanon koiralle "sivu" jolloin koira tulee sivulleni ja kuljemme ohitse.
Tuli mieleen, että osa näistä kommentoijista kuulostaa itse ihan remmirähjiltä 😄. Koirat varmaan osaa käyttäytyä täydellisesti, mutta omistajat ei 🤭.
Vähemmästäkin menee hermo, kun va ti päät jankkaavat asioista, joita kukaan ei ole sanonut ja vääristelevät jokaisen kommentin päin persesttä. Sitten kun päälle tulee vielä joku hymiöpelle tirskumaan niin kärsivällisempikin ihminen ärähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhat kertaa tämä! Nyt kaikki jähmettyjät, vaanijat ja koiranne istuttajat: herätkää!
Herää ihan itse vaan ja opeta se koirasi tavoille. Et sinä lastakaan voi päästää hyökkäämään muiden kimppuun vain siksi, että nämä istuvat paikallaan. Sama pätee koiriin.
Ymmärrätkö, että lapset ja koirat kuuluvat eri lajeihin? Koiralla tuijotus on uhkaava ele ja haaste. Ei ole reilua vastaantulijoille, että annat koirasi tuijottaa niitä liikkumatta. Kiltille ja tottelevaisellekin koiralle se on hyvin epämukavaa.
Ja täällä Joensuussa juuri lopetettiin koirapuisto, joka oli ainut järjellisen matkan päässä meiltä sijaitseva puisto.
t. eri