Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (390)

Vierailija
141/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi paimen kaupungissa? Saattaa kyseessä olla jopa Kangalinkoira jota AP ei pysty käsittelemään. Todella paimentaa vahva koira EI kuulu kaupunkiin. Koiran kaltoin kohtelua!

Vierailija
142/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te koiran kanssa psyähtelijät: sekin on raktiivisen käytöksen vahvistamista.

Koirien kuuluu sosialisoida ja tutustua toisiinsa sellaisissa tilanteissa, missä niiden on mahdollista olla vapaana ja tehdä se omaan tahtiin. Hihnassa sitä ei kuulu tehdä. Mutta tätähän on turha jankata, kun suurin osa ei osaa tulkita oman eläimensä viestejä.

Kyllä. Ja ihan tietoisesti vahvistan käytöstä, että ollaan rauhassa ja odotellaan eikä hyökätä sekopäänä toisten kimppuun. Asumme kaupungissa eikä koiraa ole laillista pitää vapaana, joten tutustumisetkin hoidetaan ihan hihnassa olessa. Poislukien koirapuistot tms. joissa koiraa saa pitää vapaana. 

Miksi pitää odottaa? Miksi et vain kävele ohi? Parasta on just tällaiset keskelle kulkuväylää jäävät odottelijat

No siksi pitää odottaa, että se koira oppii olemaan rauhassa eikä hyökkäile sekopäänä toisten kimppuun. Kukaan ei ole missään puhunut, että odottamaan jäädään keskelle kulkuväylää. Kannattaa ihan oikeasti opetella lukemaan ennen kuin sekoilee enempää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koirani käytös on ongelma, joten annan tilaa jotta siitä ei tule ongelmaa muille. Kelpaako?

Vierailija
144/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te koiran kanssa psyähtelijät: sekin on raktiivisen käytöksen vahvistamista.

Koirien kuuluu sosialisoida ja tutustua toisiinsa sellaisissa tilanteissa, missä niiden on mahdollista olla vapaana ja tehdä se omaan tahtiin. Hihnassa sitä ei kuulu tehdä. Mutta tätähän on turha jankata, kun suurin osa ei osaa tulkita oman eläimensä viestejä.

Kuinka usein luulet taajama-alueella olevan mahdollista pitää koira vapaana? 

Niin. Jos nyt yhtään omaat päättelykykyä, niin kohta "missä niiden on mahdollista olla vapaana" tarkoittaa esim. aidattua aluetta, kuten vaikka jonkun piha tai tyhjänä oleva koirapuisto. Ymmärsitkö nyt?

Miten sä meinasit hoitaa muihin koiriin tutustumisen tyhjässä koirapuistossa? Sinähän kirjoitit näin

Mulle on ihan yksi lysti, miten ja missä sä hoidat koirasi sosialisoinnin, mutta et todellakaan taluttimessa kadulla mun koirien kanssa, vaikka ne ovatkin kilttejä. En ota koskaan mitään riskiä vieraiden koirien kanssa, koska jos jotain tapahtuu, pahimmillaan mun koirat on sen jälkeen arkoja. 

Vierailija
145/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kouhkaaja, mutta mun koiran kaverit on tulleet sitä kautta, että on lenkillä törmätty muutamia kertoja jonkun kanssa, huomattu, että koirat haluais tutustua ja sitten käyty katsomassa mikä läheisen koirapuiston tilanne on tai sovittu treffit sinne.

Eli koirat ovat tutustuneet ihan hihnan päässä. Sehän on tuon koohkajan mielestä ihan nou-nou. 

No ei varsinaisesti, nopeaa nuuhkaisua lukuunottamatta.

Se on koiralle hyvinkin suuri tututuminen. Koiralle haju on ensimmäinen asia, jonka pesusteella päätetään, onko toinen vihollinen, ystävä vai rakastattu. 

Vierailija
146/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi paimen kaupungissa? Saattaa kyseessä olla jopa Kangalinkoira jota AP ei pysty käsittelemään. Todella paimentaa vahva koira EI kuulu kaupunkiin. Koiran kaltoin kohtelua!

Kangal ei ole paimen, se on laumanvartija. Niiden paikka ei ole kaupungissa. 

Vierailija
147/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa on kouluttelijan elämä, kun 30 vuoden kokemuksella ei ole oppinut toimimaan päivittäin kohtaamassaan tilanteessa ja talvella on liukasta.

Vierailija
148/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätemistarpeiset ihmiset ovat säälittävintä. Toisille se aihe voi näköjään olla koiran oikeaoppinen kävelyttäminen. 

Vierailija
149/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan yksi lysti, miten ja missä sä hoidat koirasi sosialisoinnin, mutta et todellakaan taluttimessa kadulla mun koirien kanssa, vaikka ne ovatkin kilttejä. En ota koskaan mitään riskiä vieraiden koirien kanssa, koska jos jotain tapahtuu, pahimmillaan mun koirat on sen jälkeen arkoja. 

Älä pelkää. Ihan niin sekaisin en edes minä ole, että sinuun ja sinun rakkeihisi yrittäisin tutustua. En kaipaa elämääni lukutaidottomia ihimisiä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vähän tuli kyllä nyt kieltämättä mieleen, että aloittajan oma koira ei ole kunnolla koulutettu. Hyvin koulutettu koira hoitaa ohitustilanteet mallikkaasti ihan riippumatta siitä, rähiseekö vastaantuleva koira, heittäytyykö se koira rähmälleen, onko sen koiran omistaja kännissä tai vaikka Halloween asuun pukeutunut tms. Täälläpäin on aika paljonkin nuoria koiria, jotka olisivat innokkaita leikkimään ja koittavat ottaa kontaktia vastaantuleviin koiriin, mutta kun sanon mun koiralle "annetaan kaverin mennä ohi", niin ei mun koiraa kiinnosta, vaikka toinen koira matelisi maassa. 

Ei tule mieleen, että ehkä sen koiran kanssa vasta harjoitellaan? Ei? 

No jos se omistaja ei ole kuuromykkä, niin varmaan voisi jo 15 metrin päästä hihkaista, että mulla tällanen ongelmatapaus, jonka kanssa vasta harjoitellaan? Siis on tuo munkin iso sekarotuinen rescuerekku, mutta en mä nyt ole ikinä olettanut, että kaikki muut koiranomistajat olisi olleet tuntosarvet pystyssä ja miettineet, mitähän mun rekkuni mahtaa haluta. Vastuu koirasta on AINA koiran omistajalla eikä kenelläkään muulla. Mutta joo, ymmärrän kyllä suakin. Tällä alueella on yksi joku näitä hankalia rotuja yhdellä miehellä ja on se tuolla Facebookin paikallisryhmässä joskus kirjoittanutkin, että kun kukaan ei halua koiransa tutustuvan tähän hänen koiraansa. No ei tietenkään kukaan halua antaa omaa koiraansa toisen koiran purtavaksi. Vaikka mun oma rescuerekkuni onkin aina tullut varsin hyvin toimeen muiden koirien kanssa, niin en mä nyt ehdoin tahdoin vie omaa koiraani tuon koiran purtavaksi. Ollaan sen verran usein kohdattu, että mä näen sen koiran eleistä, että se on valmis ihan just hyökkäämään, mutta omistajansa on niin tampio, että ei tajua koko asiaa. Just niitä koiranomistajia, jotka sanoo "ei tää mitään tee" ja sitten koiransa iskee hampaillaan kiinni. 

Mulla on jo yli 30 vuotta ollut koiria ja tunnistan kyllä tuolla ulkona, milloin joku on vasta kouluttamassa koiraansa. Jos koira on rodultaan sellainen, mikä voi olla hyvinkin arvaamaton, tai omistaja vaikuttaa täysin tampiolta, niin oman koirani kanssa mä väistän. Siis kierrän mahdollisimman kaukaa. Mun koirani ei ole eikä tule koskaan olemaankaan kenenkään toisen koiralle mikään harjoituskappale, jota voi käydä puremassa. 

Vierailija
151/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä flexipellet ovat kaikista pahimpia ohitettavia. Itsellä pelkoagre koira, johtuen siitä, että joutui pentuna toisen koiran hyökkäyksen kohteeksi. Onneksi ei sattunut mitään. Ohitukset menee hienosti, jos vastaantuleva koira on joko lyhyessä hihnassa tai liikkumatta, mutta jos toinen koira on irti tai siinä 10m flexissä poukkoilemassa, oma koira hermostuu ja alkaa poukkoileen ja ärähtelemään. Ja prkl, nyt on (varsinkin naispuolisilla koiranulkoilijoilla) yleistynyt täällä taajama-alueella nämä 50m:set jäljestysliinat koirilla.

Jep ja nämä ei osaa lukea sitä tilannetta, että jos itse vedän hihnan lyhyelle, että se voisi tarkoittaa myös sitä, ettei sen vastaan tulevan koiran hihnan ehkä kannattaisi yltää minun koiraani asti.

Vierailija
152/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa sanoin, että koiraa pitää pidetään vapaan kaupunkialueella? Aivan, en missään. Kirjoitin, että tilanteessa missä niiden on mahdollista olla vapaana. Tällä tarkoitetaan vaikkapa aidattua aluetta. Onko sun vanhemmat sisaruksia keskenään vai oletko vain syntymätyhmä?

Et missään. Mutta koeta nyt hyvä lapsi tajuta, että hyvin moni koiran omistaja asuu kaupunkialueella. Silloin ei ole laillista pitää koiraa vapaana. Eikä välttämättä ole mitään aidattuja alueita, joihin voisi mennä. Kannattaa opetella lukemaan ja sen jälkeen keskustelemaan niin kuin täysipäiset ihmiset. Helpottaa kaikkien elämää. 

Missä kaupungissa ei ole koirapuistoja? 

No onhan niitä. Esimerkiksi meidän kaupunki oli vuosia ilman koirapuistoa.

Eri

Vierailija
153/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun koirani käytös on ongelma, joten annan tilaa jotta siitä ei tule ongelmaa muille. Kelpaako?

Sitähän tässä on koitettu sanoa, että juuri näin, mutta näköjään on ihmisiä, joiden mielestä oman koiran pitää päästä haistelemaan vieraita taluttimessa. 

Vierailija
154/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätemistarpeiset ihmiset ovat säälittävintä. Toisille se aihe voi näköjään olla koiran oikeaoppinen kävelyttäminen. 

Hyvin olennainen taito koiranomistajalle. Ihan jo sen oman koirankin turvallisuuden takia. Puhumattakaan muista koirista ja lapsista. 

Vierailija
155/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä artikkeli tästä hihnassa tapaamisesta:

https://kotiliesi.fi/koti/lemmikit/koirat-tervehtivat-toisiaan/

Helpointahan nää tilanteet olisi, kun molemmat kommunikoisi keskenään. Jos toinen jää odottaa syystä x, voi sanoa, että "Hei, me tässä treenaillaan koiran kanssa ohituksia eikä nyt oteta mielellään kontaktia". Jolloin jos siellä hihnan toisessa päässä on järkevä ja tilannelukutaitoinen tyyppi toteaa "ok, kiitos kun ilmoitit". 

Oliso tosi tärkeää, että kunnioitettaisiin toisia puolin ja toisin. Vaikka just sun koiralla olisi hinku tutustua ja leikkiä, pitää hyväksyä, ettei kaikki nyt vaan pysähdy ja mee sen mukaan. Oma koirani on sosiaalinen, mutta itsellä taas on työpäivän jälkeen sosiaalinen patteri ihan nollissa ja siksi työpäivän jälkeisellä lenkillä ei pysähdellä tai jäädä juttelemaan kenenkään kanssa. Iltalenkille akku on sen verran latautunyt, että sitten siihen pystyy.

Vierailija
156/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän tässä on koitettu sanoa, että juuri näin, mutta näköjään on ihmisiä, joiden mielestä oman koiran pitää päästä haistelemaan vieraita taluttimessa. 

Miksi ei saisi päästää, jos oma koira ja se toinenkin koira osaavat käyttäytyä? 

Vierailija
157/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, mutta mulla ei ole niin paljoa koirista kokemusta ja silti pakko munkin on sitä käyttää joskus, että saa lenkkinsä ja käytyä tarpeillaan.

Mies otti kotimaisen rescuen. Koira on aivan ihana seurakoira ja kärsivällisyyttäkin kuulemma löytyy koulutukseen. Mä olen yrittänyt opetella tiettyjä juttuja tämän koiran kanssa, että saan sen paremmin hallintaani. Koira on siis yli-innokas tervehtijä. Ei ollenkaan pahalla hauku, mutta hilluu ja haukahtelee.

Mies on mua ja koiraa opettanut ja olen käynyt ulkopuolisen koulutuksessa. Teinit ja koira tulee toimeen keskenään ja saavat ulkoilutukset hoidettua, mutta mä en osaa. 

Mun pinnani ei ole kaikkein pisin ja koirahan sen varmasti vaistoaa. Pidän sitten ohitustilanteissa koiraa lyhyessä vitjassa ja liikkeessä pyrin olemaan, vaikka toinen hyppis ja haukkuisikin. Toisaalta on sitten paljon ulkoiluttajia, jotka haluavat päästä hajulle. En päästä, kun meillä on siinä tilanne päällä. Ei se kuitenkaan kaikkia haittaa... 

Mä haluan saada erävoiton tuosta asiasta. Mäkin haluaisin käydä koiran kanssa juoksulenkillä, siten että hän ei vedä ja hyppää kaikkien hajujen ja rapsahtelujen perään ja hauku. Juostais vaan rinnakkain ja naatittais.

Vierailija
158/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Meidän meno eteenpäin näissä toisen koiran kohtaamistilanteissa ei välttämättä näytä kauhean hienolta ja hallitulta, mutta kuitenkin yritetään mennä ohi mahdollisimman nopeasti (koira yleensä pomppien tai muuta vastaavaa). Meillä innokas koira, joka haluaisi mennä tapaamaan ja ohitus on tosi vaikeaa, ja vielä vaikeampaa, jos toinen koira vaan nököttää paikallaan. Ohituksen pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti. Ja kyllä, ollaan käyty kouluttajilla ja ohittamista ollaan kyllä työstetty.

Miksi koirat ei saa kohdata ja tehdä tuttavuutta ihmisten valvonnassa. Mitä te pelkäätte? Koira haluaa kohdata muita eikä ohittaa hiljaa.

Minä pysähdyn koska haluan antaa koiralleni mahdollisimman hyvän elämän. Siihen kuuluu koirakaverit.

Ai mitä pelkään? Että mun 30 kiloinen aikuinen kodinvaihtaja repii sun koiralta pää irti. Tai mikä jottei jos haluat antaa tehdä tuttavuutta? 

No mutta sehän on sinun ongelmasi, jos et ole saanut koiraasi siinä määrin sosiaalistettua ja hallintaan, että ei tarvitsisi tuollaista pelätä.

Normaali koira tervehtii muita koiria.

Vierailija
159/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ottaa tuollainen Ilmestyskirjan peto taajamaan?

Vierailija
160/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän tuli kyllä nyt kieltämättä mieleen, että aloittajan oma koira ei ole kunnolla koulutettu. Hyvin koulutettu koira hoitaa ohitustilanteet mallikkaasti ihan riippumatta siitä, rähiseekö vastaantuleva koira, heittäytyykö se koira rähmälleen, onko sen koiran omistaja kännissä tai vaikka Halloween asuun pukeutunut tms. Täälläpäin on aika paljonkin nuoria koiria, jotka olisivat innokkaita leikkimään ja koittavat ottaa kontaktia vastaantuleviin koiriin, mutta kun sanon mun koiralle "annetaan kaverin mennä ohi", niin ei mun koiraa kiinnosta, vaikka toinen koira matelisi maassa. 

Ei tule mieleen, että ehkä sen koiran kanssa vasta harjoitellaan? Ei? 

No jos se omistaja ei ole kuuromykkä, niin varmaan voisi jo 15 metrin päästä hihkaista, että mulla tällanen ongelmatapaus, jonka k

No juurihan tässä on kysymys tilan ottamisesta ja kohteliaasti myös sen antamisesta,  etenkin jos näkee, että toinen yrittää sitä ottaa. Mutta ongelmahan on nää, joiden mielestä oman koiran pitää päästä haistelemaan ja kontaktiin.