Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (390)

Vierailija
181/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä lasten että koirien kanssa on nykymaailmassa sama ongelma. Ihan liian moni ei osaa kasvatta omiaan ja jos jotain menee pieleen vika on aina kaikkialla muualla paitsi siinä omassa herrantertussa. 

Vierailija
182/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan yksi lysti, miten ja missä sä hoidat koirasi sosialisoinnin, mutta et todellakaan taluttimessa kadulla mun koirien kanssa, vaikka ne ovatkin kilttejä. En ota koskaan mitään riskiä vieraiden koirien kanssa, koska jos jotain tapahtuu, pahimmillaan mun koirat on sen jälkeen arkoja. 

Älä pelkää. Ihan niin sekaisin en edes minä ole, että sinuun ja sinun rakkeihisi yrittäisin tutustua. En kaipaa elämääni lukutaidottomia ihimisiä. 

Enkä mä kirjoitustaidottomia 😂😂😂😂

Se ei ole kirjoitustaidottomuutta, jos kirjoittaa vauvapalstalle yhden ylimäärisen kirjaimen. Mutta ymmärrän, että sinunlaisellesi hymiöpellelle tuo on ainut tapa yrittää "nokittaa", kun argumentit loppuivat kesken jo aikoja sitten.

Ei ehkä kannattaisi itse alkaa ensimmäisenä viisastelemaan, joskus osuu omaan nilkkaan. Lisäksi sen viestin sisältö oli silkkaa kuraa, koska sen kirjoittaja ei voi tietää, tulenko koirineni vastaan jo huomenna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan yksi lysti, miten ja missä sä hoidat koirasi sosialisoinnin, mutta et todellakaan taluttimessa kadulla mun koirien kanssa, vaikka ne ovatkin kilttejä. En ota koskaan mitään riskiä vieraiden koirien kanssa, koska jos jotain tapahtuu, pahimmillaan mun koirat on sen jälkeen arkoja. 

Älä pelkää. Ihan niin sekaisin en edes minä ole, että sinuun ja sinun rakkeihisi yrittäisin tutustua. En kaipaa elämääni lukutaidottomia ihimisiä. 

Miksi sitten kommentoit? Ettei vaan olisi kuitenkin kiinnostus herännyt 😂😂😂😂

Ootko sä aina noin kuutamolla? Tässähän puhuttiin koirien kohtaamisesta 😂😂😂😂

Vierailija
184/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira aistii omistajansa stressin ja kiihtyy. Ottakaa rennommin.

Vierailija
185/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannattaisi itse alkaa ensimmäisenä viisastelemaan, joskus osuu omaan nilkkaan. Lisäksi sen viestin sisältö oli silkkaa kuraa, koska sen kirjoittaja ei voi tietää, tulenko koirineni vastaan jo huomenna. 

Älä sinä pentu tulee neuvomaan mitä täällä kannattaa tehdä ja mitä ei. Olen ollut täällä jo ennen kuin äitisikään oli syntynyt. Tuolallaset lapselliset lällättelyt ovat puhkikulunutta kamaa, jotka lähinnä haukotuttavat. Mutta aina yhtä ilo nähdä, miten nohevat pikkuvesselit saavat herneen syvälle nenukkiin, kun heille vähän antaa omaa lääkettään ja alentuu samalle tasolle viisastelemaan. Joka helvetin kerta se noheva pikkuinen tulee paistattelemaan, miten "osui omaan nilkkaan" tai "osui ja upposi". Kertoo kaiken olennaisen nykylasten tasosta. Tämä kirjoittaja voi helposti tietää, että tuollainen tenava ei huomenna tule koirineen vastaan, koska tuollainen tenava ei uskalla tulla edes lähelle minua. 

Vierailija
186/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä artikkeli tästä hihnassa tapaamisesta:

https://kotiliesi.fi/koti/lemmikit/koirat-tervehtivat-toisiaan/

Helpointahan nää tilanteet olisi, kun molemmat kommunikoisi keskenään. Jos toinen jää odottaa syystä x, voi sanoa, että "Hei, me tässä treenaillaan koiran kanssa ohituksia eikä nyt oteta mielellään kontaktia". Jolloin jos siellä hihnan toisessa päässä on järkevä ja tilannelukutaitoinen tyyppi toteaa "ok, kiitos kun ilmoitit". 

Oliso tosi tärkeää, että kunnioitettaisiin toisia puolin ja toisin. Vaikka just sun koiralla olisi hinku tutustua ja leikkiä, pitää hyväksyä, ettei kaikki nyt vaan pysähdy ja mee sen mukaan. Oma koirani on sosiaalinen, mutta itsellä taas on työpäivän jälkeen sosiaalinen patteri ihan nollissa ja siksi työpäivän jälkeisellä lenkillä ei pysähdellä tai jäädä juttelemaan kenenkään kanssa. Iltalenkille akku on sen verran latautunyt, että sitten siihen pystyy.

Pitää myös ymmärtää, että pysähtyminen ja odottaminen ei tarkoita automaatiolla sitä, että haluttaisiin tervehtiä toista. Me joskus pysähdytään ja odotetaan, että toiset on ohittaneet, koska se on meille helpompi niin. Oma koirani on joskus turhan innokas toista kohtaa ja haluaisi leikkiä ja tutustua. Joskus siis saatetaan jäädä odottamaan niin, että käsken koirani tien sivuun istumaan ja itse asetun sen eteen selin tiehen päin. Joo, koirani ottaa kontaktia toiseen ja katsoo tätä innokkaana, mutta se ei tarkoita sitä, että toisten olisi ok päästää oma koiransa siihen. Joskus kaikki ei tätä tajua, ja sanon, että "menkää vaan ohi". 

Meitä ei myöskään haittaa jos jotkut muut odottelee samalla tavalla, jos he kokevat tilanteen sitä vaativan. Sitten vaan otan koiran lyhyelle hihnalle viereen ja vaikka se vetää, tempoo ym, niin mennään vaan ohi. Sen sijaan räjäyttävät ja haukkuvat koirat on meillä kaikkein helpoimpia ohittaa. Ne on vaikeita, jos koirat on joskus tutustuneet ja toinen koira todennut, että ei kiinnostakaan tai en tykkää susta, mutta tykkäisi. Nää on ne haastavat tilanteet meille.

Tuohon yllä olevaan. Anna koiran haistella. Jos yhtä mittaan juoksu ei ole sen juttu ja nautinto, niin anna olla ja käy sinä itseksesi juoksemassa. Koiran lenkki pitäisi olla koiran aikaa. 

Vierailija
187/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en jähmety mutta koirani käy maahan joskus makaamaan. Usein yritän jutella sen vastaantulijan kanssa. Tilanne on todella koominen. Koirani on maassa valmiina leikkiin  minä juttelen ystävällisesti ja vastaatulija on hiljaa kuin jälkeenjäänyt.

Itsepä olen asuinpaikkani valinnut. Tiedän että Suomessa on sosiaalisia asuinalueita mutta tällä mennään nyt.

Se maassa makaavan koira on kaikista pahin! Niistä oikein näkee miten jännittyneitä ne ovat ja tietää satavarmasti, että sen sieltä ponnahtaa kuin vieteri päin. NOSTA SE KOIRASI SIELTÄ MAASTA vaikka hihnasta vetämällä. Ja kyllä, sen todellakin saa sieltä ylös. Tuollaisten omistajien kanssa itse en todellakaan juttele yhtään mitään, koska tuo tilanne sille toiselle koirakolle on kuin suoraan helvetistä. Ikinä ei tiedä pääseekö se äkkiliikkeitä tekevä koira sen omistajansa otteesta ja käykö kimpp

Olet kyllä tosi pelokas ihminen.

Koiralle tyypillinen leikkiin kutsu on sellainen, että se menee maahan tai niiaa takajaloilleen.

Vierailija
188/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä aloituksissa on aina se ristiriita, että ollaan tuohduttu toisen koiran ja omistajan toiminnan vaikutuksesta oman koiran käytökseen, eli käytännössä syystä tai toisesta oman koiran koulutus on jäänyt siihen pisteeseen, että koiran käytös on kiinni vastaantulijasta, ei omistajan käskyistä. Tässäkin aloituksessa annetaan jopa viitteitä siitä, että oman koiran kanssa olisi niin hankalaa, että liukkaita kelejä odotetaan kauhulla ja vielä viitataan ongelmakoiriin.

Minulla on neljä koiraa, joista kolme eri tavoin ongelmallisia. Ongelmattoman koiran kanssa pystyn ohittamaan sujuvasti muut koirat täysin riippumatta siitä jähmettyykö vastaan tuleva koira, kulkee sujuvasti vaiko on remmirähjä. Sitten tuon tuoreimman ongelmani kanssa, jonka koulutus on vielä pahasti kesken, en missään nimessä pysty. Silloin en tosiaankaan vie koiraani sellaiseen tilanteeseen mikä käy sille liian vaikeaksi ja itselleni jopa vaaralliseksi jos on liukkaat kelit. Kierrän suosiolla niin kaukaa, että oma koira pystyy keskittymään minuun toisen koiran sijasta.

Omaa toimintaa on aina paljon helpompi kontrolloida kuin toisen toimintaa.

Vierailija
189/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten kommentoit? Ettei vaan olisi kuitenkin kiinnostus herännyt 😂😂😂😂

Ootko sä aina noin kuutamolla? Tässähän puhuttiin koirien kohtaamisesta 😂😂😂😂

"Enkä mä kirjoitustaidottomia 😂😂😂😂"

Kerropas nyt ihan omin sanoin, miten tuo kommentti liittyy KOIRIEN kohtaamiseen? Ihan rohkeasti vain. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 160: "No juurihan tässä on kysymys tilan ottamisesta ja kohteliaasti myös sen antamisesta,  etenkin jos näkee, että toinen yrittää sitä ottaa. Mutta ongelmahan on nää, joiden mielestä oman koiran pitää päästä haistelemaan ja kontaktiin. "

Joo, sori. Kävin lukemassa uudestaan aloituksen. Itsekin jämähdin vain siihen jämähtämiseen, mutta aloituksessahan oli kyse paljon muustakin. Siis siitä, että annetaan oman koiran lähestyä, vaikka selvästi toisen koiran kanssa halutaan mennä vaan reippaasti ohi. Törmään aika ajoin itsekin tilanteisiin, joissa vastaantulevan koiran omistajalla ei ole mitään hallintaa omaan koiraansa ja antaa koiransa lähestyä mun koiraani. Näissä tilanteissa minä jähmetyn silloin, jos huomaan toisen koiran elekielestä agressiivisuutta ja siitä hihnan jatkeesta täydellistä typeryyttää. Jähmetyn siksi, että varaudun menemään - jos tarve vaatii - oman koirani ja sen toisen koiran väliin. Olen äärettömän eläinrakas, mutta jos mun pitäisi valita man koirani ja jonkun toisen koiran väliltä, niin valitsisin oman koirani. Toivon, että en koskaan enkä ikinä joudu tilanteeseen, jossa mun pitäisi potkaista kenenkään koiraa päähän puolustaakseni omaa koiraani. 

Vierailija
191/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi "jäätyvät" kun näkevät ongelmakoirasi eivätkä tiedä käykö se kimppuun. Ovat valmiita pakenemaan.

Voi, mun ongelmalapsen yksi ongelmista oli juuri se, että se on niin söpö ja kiltin näköinen. Harmi vaan, että edellinen omistaja oli piessyt kiltteyden siitä pihalle. Kelpo koira siitä tuli, mutta aikaa se otti, uuden luottamuksen maailman rakentaminen. 

Vierailija
192/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhat kertaa tämä! Nyt kaikki jähmettyjät, vaanijat ja koiranne istuttajat: herätkää!

Herää ihan itse vaan ja opeta se koirasi tavoille. Et sinä lastakaan voi päästää hyökkäämään muiden kimppuun vain siksi, että nämä istuvat paikallaan. Sama pätee koiriin. 

Ymmärrätkö, että lapset ja koirat kuuluvat eri lajeihin? Koiralla tuijotus on uhkaava ele ja haaste. Ei ole reilua vastaantulijoille, että annat koirasi tuijottaa niitä liikkumatta. Kiltille ja tottelevaisellekin koiralle se on hyvin epämukavaa.

Olet siis sitä mieltä, että koiraa ei tarvise opettaa tavoille, koska se on eri lajia kuin ihmislapsi? Normaalille koiralle se ei ole minkäänlainen uhka tai haaste, että vieras koira on paikallaan ja katselee. Normaali koira on OPETETTU suhtautumaan tuollaisiin tilanteisiin neurtrralisti ilman tarvetta hyökätä. Sama pätee lapsiin. 

Vierailija
193/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sinä pentu tulee neuvomaan mitä täällä kannattaa tehdä ja mitä ei. Olen ollut täällä jo ennen kuin äitisikään oli syntynyt. Tuolallaset lapselliset lällättelyt ovat puhkikulunutta kamaa, jotka lähinnä haukotuttavat. Mutta aina yhtä ilo nähdä, miten nohevat pikkuvesselit saavat herneen syvälle nenukkiin, kun heille vähän antaa omaa lääkettään ja alentuu samalle tasolle viisastelemaan. Joka helvetin kerta se noheva pikkuinen tulee paistattelemaan, miten "osui omaan nilkkaan" tai "osui ja upposi". Kertoo kaiken olennaisen nykylasten tasosta. Tämä kirjoittaja voi helposti tietää, että tuollainen tenava ei huomenna tule koirineen vastaan, koska tuollainen tenava ei uskalla tulla edes lähelle minua. 

Ohhoh, kylläpä jollakulla meni tunteisiin 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Joo, kieltämättä kuulostat 68-vuotiaalta vihaiselta tädiltä 🥰 Varmaan kukaan uskalla tulla sun lähelle 🤗😄

Vierailija
194/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö, että lapset ja koirat kuuluvat eri lajeihin? Koiralla tuijotus on uhkaava ele ja haaste. Ei ole reilua vastaantulijoille, että annat koirasi tuijottaa niitä liikkumatta. Kiltille ja tottelevaisellekin koiralle se on hyvin epämukavaa.

Ymmärrätkö, että koiralle voi opettaa asioita? Kun koiralla on turvallinen olo ja se luottaa omistajaansa sillä ei ole minkäänlaista tarvetta hyökätä tai pelätä, vaikka toinen koira miten tuijottelisi. Ihan samoin kuin sinulla ei ole mitään tarvetta hyökätä tai pelätä, jos joku limainen äijä tuijottelee sinua, mutta ei kuitenkaan muulla tavoin ota sinuun kontaktia. Älä opeta koiraasi pelkäämään tilannetta, jossa ei ole mitään pelättävää. 

Vierailija
195/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Meidän meno eteenpäin näissä toisen koiran kohtaamistilanteissa ei välttämättä näytä kauhean hienolta ja hallitulta, mutta kuitenkin yritetään mennä ohi mahdollisimman nopeasti (koira yleensä pomppien tai muuta vastaavaa). Meillä innokas koira, joka haluaisi mennä tapaamaan ja ohitus on tosi vaikeaa, ja vielä vaikeampaa, jos toinen koira vaan nököttää paikallaan. Ohituksen pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti. Ja kyllä, ollaan käyty kouluttajilla ja ohittamista ollaan kyllä työstetty.

Miksi koirat ei saa kohdata ja tehdä tuttavuutta ihmisten valvonnassa. Mitä te pelkäätte? Koira haluaa kohdata muita eikä ohittaa hiljaa.

Minä pysähdyn koska haluan antaa koiralleni mahdollisimman hyvän elämän. Siihen kuuluu koirakaverit.

Oma koirani käyttäytyy niin, että saattaa nuuskia hetken ihan rauhallisesti toista koiraa ja sitten saakin yhtäkkiä raivokohtauksen. Se että vastaan tuleva koira näyttää sinusta siltä, että sitä on kiva ja turvallista moikata, ei tarkoita että niin oikeasti olisi. 

Olen epävarma päästämään koiraani tuntemattomien koirien luo, koska sen reaktiot ovat vaikeita ennustaa. Lähelle tunkevat tuntemattomat koirat ovat minulle henkilökohtaisesti hirvittävän stressaavia, koska pelkään, että koirani puree niitä. 

Ja en tiedä miten tuon käytöksen saa koulutettua pois. Koira oli nuorena sosiaalinen, mutta muuttui murkkuiässä. En voi mennä sen kanssa mihinkään koirakouluun, jossa on muita koiria. Ajatuskin todella stressaava.

Meillä on muutama tuttu koira, joiden kanssa leikki sujuu ja tyydymme siihen.

Vierailija
196/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma nykyään on se, että ihmiset ottaa sellaisia koiria, joihin niiden rahkeet. Hankitaan työ- ja metsästyskoiria kaupunkikoiriksi, koska "ne on niin kivan näköisiä", ja sitten ihmetellään kun lenkit on perseilyä, eikä koulutuksella ole vaikutusta. 

Toinen on nää rescue-koirat ja kodinvaihtajat. Vaikka ajatus on ihan kiva, niin monen paikka ei ole kaupungissa vaan maalla jossain rauhassa.

Vierailija
197/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, kylläpä jollakulla meni tunteisiin 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Joo, kieltämättä kuulostat 68-vuotiaalta vihaiselta tädiltä 🥰 Varmaan kukaan uskalla tulla sun lähelle 🤗😄

En tarvitse ketään muita, kun minulla on sinut. Innokas pikkufanini, joka uskollisesti seuraa minua ketjusta toiseen. Pusipusi, kullannuppu <3

Vierailija
198/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhat kertaa tämä! Nyt kaikki jähmettyjät, vaanijat ja koiranne istuttajat: herätkää!

Herää ihan itse vaan ja opeta se koirasi tavoille. Et sinä lastakaan voi päästää hyökkäämään muiden kimppuun vain siksi, että nämä istuvat paikallaan. Sama pätee koiriin. 

Olet siis sitä mieltä, että koiraa ei tarvise opettaa tavoille, koska se on eri lajia kuin ihmislapsi? Normaalille koiralle se ei ole minkäänlainen uhka tai haaste, että vieras koira on paikallaan ja katselee. Normaali ko

Määrittele normaalikoira? Kyllähän se on hyvin paljon kiinni myös siitä rodusta ja mihin se on jalostettu.

Vierailija
199/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa on aina se ristiriita, että ollaan tuohduttu toisen koiran ja omistajan toiminnan vaikutuksesta oman koiran käytökseen, eli käytännössä syystä tai toisesta oman koiran koulutus on jäänyt siihen pisteeseen, että koiran käytös on kiinni vastaantulijasta, ei omistajan käskyistä. Tässäkin aloituksessa annetaan jopa viitteitä siitä, että oman koiran kanssa olisi niin hankalaa, että liukkaita kelejä odotetaan kauhulla ja vielä viitataan ongelmakoiriin.

Minulla on neljä koiraa, joista kolme eri tavoin ongelmallisia. Ongelmattoman koiran kanssa pystyn ohittamaan sujuvasti muut koirat täysin riippumatta siitä jähmettyykö vastaan tuleva koira, kulkee sujuvasti vaiko on remmirähjä. Sitten tuon tuoreimman ongelmani kanssa, jonka koulutus on vielä pahasti kesken, en missään nimessä pysty. Silloin en tosiaankaan vie koiraani sellaiseen tilanteeseen mikä käy sille liian vaikeaksi ja itselleni jopa vaaralliseksi jos on liukkaat kel

Sitähän tilaahan tässä on pyydetty, että jos mä selvästi yritän viedä koiraani kauemmas, niin annettaisiin se tila. Mutta täällä osa on sitä mieltä, että oman koiran pitää päästä sosialisoimaan taluttimessa. 

Vierailija
200/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele normaalikoira? Kyllähän se on hyvin paljon kiinni myös siitä rodusta ja mihin se on jalostettu.

Lue lainaamasi viesti ihan ajatuksen kanssa. Sieltä löydät selkokielellä määritelmän normaalista koirasta. Se on sitten toinen tarina, jos olet niin pöljä, ettet osaa ennen koiran hankkimista selvittää, millaiseen ympäristöön se sopii. Silloin syypää koiran "huonoon" käytökseen löytyy katsomalla peiliin.