Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (390)

Vierailija
381/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siis on sinun tekosyysi sille että koirasi ei osaa kävellä ohi?

Mistä olet saanut päähäsi, ettei se osaa? Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet sinun näkemäsi ohikiitävän hetken kertovan jotain siitä, mitä koirani osaa? :D

Itse sanoit niin. Koira toimii ohitustilanteessa vain istumalla. Tai jopa paremmin. Se tarkoittaa sitä että ohi kävely ei siltä suju.

Vierailija
382/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro itse miten olet noin kamalan vanha etkä ole opetellut kouluttamaan koiraasi? Ja kirjoittelet tänne noin hirvittävän lapsellisia juttuja, viesti toisensa jälkeen. Hävettää puolestasi.

Sinulla on oikeus tunteisiisi, mutta koeta nyt edes sen verran tsempata, että vastaat kysymykseen etkä väistele kuin mikäkin vajaaälyinen. 

Haukkuminen ei anna kovin fiksua vaikutelmaa. Toki ei kyllä muukaan käytös tässä keskustelussa. Ei uskoisi että olet jo vähän alle satavuotias.

Se ei ole haukkumista, jos sanoo sinun käyttäytyvän KUIN vajaaälyinen. Se olisi haukkumista, jos sanoisi, että sinä OLET vajaaälyinen. Ei uskoisi, että olet jo tokaluokkalainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut päähäsi, ettei se osaa? Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet sinun näkemäsi ohikiitävän hetken kertovan jotain siitä, mitä koirani osaa? :D

Itse sanoit niin. Koira toimii ohitustilanteessa vain istumalla. Tai jopa paremmin. Se tarkoittaa sitä että ohi kävely ei siltä suju.

En ole mssään sanonut, että minun koirani ei osaa kävellä ohi. Koeta joku päivä oppia, että täällä kirjoittaa monta ihmstä eikä jokainen sinulle vastannut ole aina sama kommenoija. 

Vierailija
384/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin noloa että yksi ihminen täyttää koko ketjun ala-arvoisilla viesteillä. Siis vielä nolompaa kuin koiran kanssa avuttomana nököttäminen.

Vierailija
385/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mssään sanonut, että minun koirani ei osaa kävellä ohi. Koeta joku päivä oppia, että täällä kirjoittaa monta ihmstä eikä jokainen sinulle vastannut ole aina sama kommenoija. 

No olen valtavan huolissani jos useampi kirjoittaja on noin nuija.

Vierailija
386/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP teksti kertoo kaiken,hän ei pidä koirastaan. Koska on hankkinut on kovaääninen eikä pysty luopumaan. Kokee sen luovuttamisen,ehkä ystävien ja perheensä silmissä. Koska koira on aivan väärään rotua,vaativa,vahva. Näitä koiran kiusaajia on,koska ei pärjää eläimen kanssa rankaisee,lyö ja tempo hihnasta. Yrittää alistaa pakottaa koiran käyttäytymään. Käy vielä huonosti. Tuollaisilla henkilöiltä pitäisi koirat ottaa pois. Eläinsuojelu ilmoitus.

Vierailija
387/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että lapset ja koirat kuuluvat eri lajeihin? Koiralla tuijotus on uhkaava ele ja haaste. Ei ole reilua vastaantulijoille, että annat koirasi tuijottaa niitä liikkumatta. Kiltille ja tottelevaisellekin koiralle se on hyvin epämukavaa.

Ymmärrätkö, että koiralle voi opettaa asioita? Kun koiralla on turvallinen olo ja se luottaa omistajaansa sillä ei ole minkäänlaista tarvetta hyökätä tai pelätä, vaikka toinen koira miten tuijottelisi. Ihan samoin kuin sinulla ei ole mitään tarvetta hyökätä tai pelätä, jos joku limainen äijä tuijottelee sinua, mutta ei kuitenkaan muulla tavoin ota sinuun kontaktia. Älä opeta koiraasi pelkäämään tilannetta, jossa ei ole mitään pelättävää. 

Ymmärrätkö, että esimerkiksi pennun opettaminen ottaa aikansa eikä sitä helpota, että muut päästävät koiransa haastamaan tai tulevat pyytämättä liian lähelle. En ole kirjoittamut hyökkäämisestä tai pelkäämisestä. Lue uudelleen: kirjoitin, että koirille vieras tuijottava koira on epämukava.

Vierailija
388/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt aloitusta. Siis tarkoittaako Ap tilannetta, jossa ohitettava koira ja omistaja vain seisovat paikoillaan? Vai omistaja vaan seisoo vieressä, kun koiransa riekkuu ja räksyttää päin? Vai mikä on se ongelma?

Eihän sen pitäisi olla ongelma, jos oma koira on koulutettu oikein, onko ympärillä liikkuvia, vai paikallaan olevia objekteja, ihmisiä, autoja, koiria, tai kissoja. 

Oman koiran kanssa tiesin, että koulutuksessa oltiin tultu vihdoin maaliin, kun se kulki vierellä rauhallisesti siitä huolimatta, mitä meidän ympärillä oli tai tapahtui. Ei esim ryhtynyt edes räksyttämään takaisin, vaikka sille oltaisi räksytetty. Meni vaan tyynesti ohi. 

Aloittaja on idiootti, minun koirani saattaa haistella jotain itselleen tärkeää hajua eikä välitä jos joku menee ohi, pitäisikö minun siis vetää koirani pois hajusta vain siksi kun aloittajan monio

Ei, rauhallisesti maata haisteleva, luonnollisesti käyttäytyvä koira ei ole ongelma. 

Nämä maassa makaavat, kimppuun tulevat tai tien sivuun istumaan laitetut remmiräyhät ovat ongelma. 

Jos koirasi rähisee jo sadan metrin päästä vastaantulijalle, miksi jäät seisomaan paikoillesi? 

Vierailija
389/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni koira rähjää, jos ei pääse moikkaamaan. Siksi nää omistajat haluaa pakkomoikata, sellaisiakin jotka selvästi harjoittelee ohittamista.

Omistaja ei siis halua kohdata koiransa ongelmaa etsiäkseen siihen ratkaisun, vaan laittaa kaikki vastaantulijat oman koiransa epävarmuuden maksumiehiksi. Vähän kuin vanhempi, joka ei uskalla kieltää lapselta karkkia kaupassa raivokohtausta pelätessään.

Omistaja, et voi pakottaa jokaista vastaantulijaa päästämään jännittynyttä vaanijakoiraasi iholle. Sinun tehtäväsi on selvittää, miten saisit ohitustilanteet koirallesi vähemmän jännittäviksi niin, ettei koirasi tartte vaania ja aina kasata ja purkaa jännitystä varmistelemalla jokainen vastaantulija iholle tulemalla! On paljon koiria, joita ei aikuistumisen jälkeen kiinnosta vähääkään moikkailla jatkuvasti oman lauman ulkopuolisia koiria, etenkään uhkaavasti paikoilleen liimaantuneita vaanijoita joista ihan rätisee jännitys ympäristöön. Sellaiset on kiusankappaleita!

Vierailija
390/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koira saattaa pelätä tai kokea tilanteen uhkaavaksi, ja se voi näkyä esim rähjäyksenä. 

Tässä tullaan sen omistajan rooliin. Omistajan tehtävä on toistojen kautta opettaa koira pois tuollaisesta käytöksestä rauhoittelemalla ja osoittamalal sille, että paikallaan oleva koira ei ole uhka. 

Mistä tiedät ettei paikallaan oleva koira ole uhka? Olen lukuisia kertoja joutunut ohittelemaan näitä maassavaanijoita, jotka sivuttaessa ponkaisevat raivoten ylös. Omistaja naureskelee vieressä eikä tee mitään asialle.