Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?
Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.
Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.
Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.
Kommentit (390)
No luehan se tämän viestiketjun ensimmäinen viesti uudelleen hitaasti ja tule sitten vasta naiivisti ja mukatietävästi sanomaan tosi pelokkaaksi, jos sitä edelleen kuvittelet 🤦🏻. Siinä nimenomaan puhutaan MAKAAMISESTA. Ei mistään takaliston ylläpitämisestä, makaamisesta. Ymmärrät eron?
Omakin koirani lukee makaavat eli väijyvät koirat uhaksi ja vaaraksi, ja jähmettyy paikoilleen eikä haluaisi tällaisia ohittaa ollenkaan. Ei ole kyse vain minun "pelokkudestani" vaan ihan realistisesta tilanteen lukemisesta. Tuollaisessa tilanteessa ei voi luottaa yhtään siihen toiseen koiraan tai omistajaan.
Mä oon varmaan jotenkin ihan helvetin tyhmä, kun en lukuisista yrityksistä onnistu lukemaan siitä näitä maksamista ja vaanimisia ja tuijottamisia, vaan ihan vaan paikoilleen jähmettymistä.
Öö, ei. Trauma on täysin terve reaktio yksilön kokemaan pelkoon tai muuhun traumaattiseen kokemukseen.
Öö ei. Trauma on merkki vauriosta, joka on tullut joka mieleen tai kehoon. Terveessä mielessä tai kehossa ei ole traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, tästä ketjusta opin että on tosi hyvää käytöstä jäädä paikoilleen. 20 vuotta saanut yksin ottaa vastuun ohitustilanteista vaan enpä tee enää, jään minäkin paikoilleni siinä missä toinenkin. Siinä sitten jökötetään kuin tikut paskassa, toi mun laiskimus jaksaa kyllä istua.
Mä oon joskus tehnyt tälleen. Oli todella hilpeä tilanne. Meitä oli neljä, heitä kaksi, joten varmaan siksi päättivät palata sinne, mistä tulivatkin😆
Kyllä itsekin tekisin saman ratkaisun vaikka on vain yksi koira mulla. Ei herätä luottamusta, jos näyttää yhtään siltä, että toinen on haalinut niin monta koiraa kerrallaan hyppysiinsä, ettei pysty niitä hallitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö porukka ihan oikeasti tajua, että jatkuvasti toisten kimpussa oleva koira ei ole terve? Ei ole koiralle ollenkaan luontaista käytöstä olla jatkuvasti sotajalalla. Varsinkaan, jos vastapuoli ei osoita mitään halua tapella.
Tuollainen on ihan tavallinen koira jolla on pelkoaggressiivisuutta ja joka on viety toistuvasti sille liian vaikeaa tilanteeseen.
Koira pelkää vastaan tulevaa koiraa ja sillä ei ole ollut mahdollisuutta väistää sille riittävän kauas. Tällöin koira alkaa rähjäämään näyttääkseen, vastaan tulijalle, ettei kannata lähestyä. Toinen koira ei pääse lähestymään rähjäävää koiraa, joten koira on "onnistunut" rähjäämisellä turvaamaan itsensä. Kun omistaja vie koiran toistuvasti noihin tilanteisiin, koira ehdollistuu sille, että rähjääminen toimii ja sen avulla vastaan tuleva koira e
Uutispommi: Pelkoaggreessio ei ole tervettä. Se on merkki siitä, että koiralla on trauma eli koira on mieleltään sairas.
Ei sentään, hyvänen aika sentään. Tuo on ihan normaalia täysin "tervepäisilläkin" koirilla, koska hihnassa kulkeminen ja lajitoverien ohittelu ilman, että koita itse pystyy tilanteeseen millään tavalla vaikuttamaan, on täysin epäluonnollista koirille. Tästä syystä esim. moni remmissä hankala koira pärjää hyvin saadessaan olla vapaana lajitoveriensa kanssa. Eikä kaikki haastava käytös aina muutenkaan johdu traumasta. Koiran käytökseen vaikuttaa aina sen rotuperimä ja geeniperimä. Lisäksi saman lajin yksilöjen erot ovat aina tärkeä ominaisuus lauman toimivuuden kannalta. Laumassa tarvitaan myös niitä teräviä yksilöitä ja sen takia tuollaiset geenit ovat kantaneet ja niitä on myös rotujalostuksessa suosittu silloin kun siitä on ollut ihmisille hyötyä.
Ei koirassa ole mitään vikaa silloin kuin se käyttäytyy sille luonnottomassa tilanteessa kuten sille luonnollista on, vaistojaan kuunnellen. Meidän koiranomistajien tehtävä on opettaa positiivisella vahvistamiselle koirille niille turvallisuuden tunnetta tuovia käytösmalleja.
Hyvä että tästä puhutaan. Ei moni ole törppö tai ikävä tarkoituksella. Moni ei varmaan tule edes ajatelleeksi, että ohittaminen on toisille koirille ja koiranomistajille vaikeaa jos itse pysähtyy.
Itse en ole koiranomistaja, mutta joskus olen lenkkeilyttänyt koiria ja pysähtyminen on tuntunut helpommalta joten olen usein tehnyt niin. Täytyy selvästi muuttaa toimintatapoja, jos vielä joskus tulee jotakin koiraa lenkitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, tästä ketjusta opin että on tosi hyvää käytöstä jäädä paikoilleen. 20 vuotta saanut yksin ottaa vastuun ohitustilanteista vaan enpä tee enää, jään minäkin paikoilleni siinä missä toinenkin. Siinä sitten jökötetään kuin tikut paskassa, toi mun laiskimus jaksaa kyllä istua.
Oma koirasi on tietenkin vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Ei koskaan vastaantulijan saati vastaantulijan koiran vastuulla.
Vastassa istujat kun vaan laittaa sen oman koiransa ohittajan vastuulle myös. Mutta en voi lukea sävystäsi että olet valmis keskustelemaan, tämä on jotain kinaamista ja itse en nauti tyhjän räksyttämisestä.
Miten musta tuntuu, että täällä porukka (tyypilliseen tapaan) ylitulkitsee asioita. Siitä, jos koira on paikoillaan, vedetään heti johtopäätös, että koira jotenkin "vaanii". Samalla tapaa kuin siitä, jos joku kaupassa ohimennen sattuu katsomaan sinua påin, vedetää johotopäätös, että se "tuijotti ja arvosteli". Tai jos joku kommentoi yleisellä tasolla vauvapalstalla. siitä vedetään johtopäätös, että kommentoija "hyökkäsi ja haukkui". jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittajalla on koira, jonka koulutus vasta aloitetaan koiran ollessa jo 35-kiloinen? Ihan pienestä pennusta lähtien pitää alkaa totuttaa koiraa ihmisiin ja toisiin koiriin, niin ettei se reagoi niihin voimakkaasti.
Toisilla on aikuisia kodinvaihtajia tai rescueita, joiden taustat ei ole aina kovin ruusuisia. Myös aikuisella koiralla on oikeus liikkua ulkona rauhassa.
Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa ymmärtää, että annetaan tilaa toisillemme, etenkin jos näkee, että toinen siirtyy kauemmaksi, eikä päästetä omia koiriamme kontaktiin vieraiden koirien kanssa kysymättä asiasta omistajalta?
Ja mieleen voisi tulla myös se, että joidenkin koirien kanssa, jopa aikuisten, vasta HARJOITELLAAN? Ei mulla ainakaan ole mikään pakko tunkea lähelle, jos näen, että joku treenaa koiraansa, vaan osaan
Silloin on keltainen huivi ja on saatavilla hihnoja ja hihnaan laitettavia tuubeja "jätä väli". Toisekseen ja kyllä moni nuori koira vasta opettelee tapoja, ei minua häiritse että ne istutaan omistajan viereen ja odottavat että mennään ohi.
Jaha. Nuo värikoodit ei ole mitenkään yleisesti tunnettuja. En ole ikinä nähnyt mitään huivia koirilla. Tai ehtinyt lukea lukeeko jonkun koiran hihnassa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma koirasi on tietenkin vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Ei koskaan vastaantulijan saati vastaantulijan koiran vastuulla.
Vastassa istujat kun vaan laittaa sen oman koiransa ohittajan vastuulle myös. Mutta en voi lukea sävystäsi että olet valmis keskustelemaan, tämä on jotain kinaamista ja itse en nauti tyhjän räksyttämisestä.
No eihän laita :D Ei ole millään tasolla sinun vastuu, jos minun koirani istuu odottamassa, että sinä ja koirasi pääsette meistä ohi. Minä olen sen sille koiralle opettanut. Minun vastuuni.
Kuulepas, kun sinä kuljetat koiraasi, tulee sinun pysähtyä ja odottaa, että ihminen on ohittanut teidät.
Vierailija kirjoitti:
Siis mehän kierretään toiset koirat aina, koska täällä ihmisillä on todella huonosti käyttäytyviä koiria. Joskus vaan tulee sellainen olo, etten jaksa aina olla se, joka väistää. Toisekseen tässä tilanteessa olin kolmikkoni kanssa ensin ylittämässä tietä, mutta pakitin takas kun tää ilmestyi tien reunaan aikeena myös ylittää tie, fifinsä kanssa. Olisi voinut tulla tien yli, mutta ei sitten halunnut. Tuijotetiin sitten toisiamme. Elämä on valintoja.
Todellakin on. Mutta kiva jos sait itsellesi voittajafiiliksen tuollaisesta lapsekkaasta nokittelusta. Tapa se on tuokin pönkiittää olematonta itsetuntoaan.
No en, mähän pakitin ja annoin niille tietä, urpo. Sehän se siinä jäi meitä tuijottamaan, kun me oltiin ensin tiellä ja menossa sen suuntaan, josta sitten pakitettiin. Musta se tilanne oli tosi koominen, itkeäkkö olisi pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
No luehan se tämän viestiketjun ensimmäinen viesti uudelleen hitaasti ja tule sitten vasta naiivisti ja mukatietävästi sanomaan tosi pelokkaaksi, jos sitä edelleen kuvittelet 🤦🏻. Siinä nimenomaan puhutaan MAKAAMISESTA. Ei mistään takaliston ylläpitämisestä, makaamisesta. Ymmärrät eron?
Omakin koirani lukee makaavat eli väijyvät koirat uhaksi ja vaaraksi, ja jähmettyy paikoilleen eikä haluaisi tällaisia ohittaa ollenkaan. Ei ole kyse vain minun "pelokkudestani" vaan ihan realistisesta tilanteen lukemisesta. Tuollaisessa tilanteessa ei voi luottaa yhtään siihen toiseen koiraan tai omistajaan.
Mä oon varmaan jotenkin ihan helvetin tyhmä, kun en lukuisista yrityksistä onnistu lukemaan siitä näitä maksamista ja vaanimisia ja tuijottamisia, vaan ihan vaan paikoilleen jähmettymistä.
"koirani käy maahan joskus makaamaan. "
Tuossa suora lainaus, ihan ensimmäinen lause. Ei siinä ole minkäänlaista viitettä olisi puoliksi makaavassa asennossa, vaan on ihan kokonaan makaamassa. Jos makaa maassa, niin silloin makaa maassa.
Ja jos sinä pystyt lukemaan siitä sen jähmettymisenkin, niin sehän on selvä yhtälö: makaaminen+jähmettyminen on yhtä kuin räjähtävä uhkatilanne, näin koirien kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olin ihan helvetin tyhmä ja en tajunnut, että tarkoitettiin lainausketjua. Anteeksi. 😂
Tässä on tätä koko viestiketjua lukiessa vaan siirtynyt jo maalitolpat niin moneen kertaan, kun yksi puhuu aidasta ja toinen seipäästä, että oon ihan kujalla. Olin siis ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mehän kierretään toiset koirat aina, koska täällä ihmisillä on todella huonosti käyttäytyviä koiria. Joskus vaan tulee sellainen olo, etten jaksa aina olla se, joka väistää. Toisekseen tässä tilanteessa olin kolmikkoni kanssa ensin ylittämässä tietä, mutta pakitin takas kun tää ilmestyi tien reunaan aikeena myös ylittää tie, fifinsä kanssa. Olisi voinut tulla tien yli, mutta ei sitten halunnut. Tuijotetiin sitten toisiamme. Elämä on valintoja.
Todellakin on. Mutta kiva jos sait itsellesi voittajafiiliksen tuollaisesta lapsekkaasta nokittelusta. Tapa se on tuokin pönkiittää olematonta itsetuntoaan.
No en, mähän pakitin ja annoin niille tietä, urpo. Sehän se siinä jäi meitä tuijottamaan, kun me oltiin ensin tiellä ja menossa sen suuntaan, josta sitten pakitettiin. Musta se tilanne oli tosi koominen, itkeäkkö olisi pitänyt?
Aiemmin kyllä sanoit, että se toinen pakitti, koska sinulla oli enemmän koiria tai jotain sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
Minun koirani käytös on ongelma, joten annan tilaa jotta siitä ei tule ongelmaa muille. Kelpaako?
Näinhän sen pitäisi mennä, kunhan sen myös annetaan ottaa sitä tilaa.
Mutta sitten meillä on tämmöisiäkin koiranomistajia:
Koira ja omistaja A, ja koira ja omistaja B lähestyvät 90 asteen kulmassa samaa risteystä. Siinä vaiheessa kun A:n on mahdollista huomata B, ollaan jo vähän liian lähellä. B on lähempänä risteystä. A:n ainoa vaihtoehto on siis kääntyä takaisin tulosuuntaan ja hän myös tekee näin. Mutta koira on jo huomannut ja alkanut valmiiksi puolustautua haukkumalla, joten omistaja yrittää päästä mahdollisimman pian pois tilanteesta, että voi saada reaktiivisen ja vieraita koiria pelkäävän nuoren koiran rauhoittumaan. Koira ei ole namitettavissa eikä mitään muutakaan, koska se on näissä tilanteissa liian kiihtynyt. Ainoa tapa selvittää nämä tilanteet on totutella niihin riittävän etäältä.
B sen sijaan voisi valita risteyksessä 4 eri suunnasta. Hän voisi kääntyä takaisin, jatkaa suoraan, jatkaa lenkkiä päinvastaiseen suuntaan, ja 2 näistä vaihtoehdoista ei käytännössä vaikuttaisi hänen lenkkinsä pituuteen. Mutta ei, kun on ihan pakko kääntyä juuri sinne, missä se nuori koira on, vaikka se on jo aloittanut räyhäämisen ja omistaja on kääntynyt poispäin. Jopa se paikoilleen pysähtyminen hetkeksi odottamaan olisi ollut tässä kohtaa paljon parempi vaihtoehto, kun silloin A saisi lisättyä välimatkaa. Mutta ehei, tämä B porskuttaa täyttä vauhtia suoraan kohti A:ta.
Jos A ei olisi lopulta päässyt "karkuun" tätä iholle tunkevaa ahdistelijaa, ja koira A olisi vaikkapa purrut B:n koiraa, niin B olisi tietysti syyttänyt A:ta. En tiedä onko tämmöinen B:n tyhmyyttä vai tahallista sabotointia. Ja kummasta vaihtoehdosta pitäisi olla enemmän huolissaan?
Eikä tämä B opi mitään, koska ihan aina vastaan tullessa sama homma: tilaa ei anneta, omaa suuntaa tai vauhtia ei missään tilanteessa muuteta. Opeta siinä sitten omaa koiraa ottamaan etäisyyttä ja tilaa riittävästi, kun tämä tunkee aina kohti. Samalla pitäisi pystyä pysymään rauhallisena ja osoittaa koiralle, ettei tarvi pelätä. Mutta koska on pakko päästä kauemmas ja tämä toll0 vain marssii kohti, niin koira A todennäköisesti tulkitsee, että B on pelottava, koska sitä pitää juosta karkuun. Koira B ei räyhää, mutta tuijottaa.
Aina on tässä huushollissa koirat koulutettu hyville tavoille ja niin koulutetaan tämäkin, mutta se vie nyt huomattavasti enemmän aikaa koiran luonteesta ja huonoista kokemuksista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa tietää, että liikenteessä on hirveä määrä ongelmakoiria, jotka eivät ole ulkoiluttajan hallinnassa. Ilmaisena vinkkinä: jättäkää koira ottamatta.
Kyllä, eikö olekin hyvä tietää, ettet voi päästää omaa koiraasi haistelemaan kaikkia vieraita koiria, koska ne voivat suhtautua siihen vihaisesti. Tuliko oikeasti yllätyksenä?
Oikeastaan tuli. Mulla on ollut koira viimeksi joskus muutama kymmenen vuotta sitten, eikä silloin kadulla kulkenut näin sekopäisiä koiria, joita olisi pitänyt varoa. Ei tule edes mieleen.
Miksi ihmiset ottavat koiria, joita eivät hallitse ja joille jokainen ulkoilutus on stressaava kokemus? Mitä iloa on sellaisen koiran elämässä? Ja miksi pitää sellaista!
No, mulle tuli eka koira -90 ja kyllä silloin oli ongelmakoiria, paljonkin. Kaverilla esimerkiksi oli belgianpaimenkoira ja siinä rodussa oli silloin paljon ongelmia, pelkopurijoita. Tämä nyt vaan yhtenä esimerkkinä.
Joo, sama kokemus! Meinasin kirjoittaa sen tuohon kommenttiin, mutta koska se oli niin harvinaista niin jätin pois. Mutta tosiaan, omaa ystävällistä koiraa puri aivan yllättäen belgi. Ja omistaja, kuinkas muutenkaan, syytti minua. Vähän samalta kuulostaa tämäkin keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon joskus tehnyt tälleen. Oli todella hilpeä tilanne. Meitä oli neljä, heitä kaksi, joten varmaan siksi päättivät palata sinne, mistä tulivatkin😆
Kyllä itsekin tekisin saman ratkaisun vaikka on vain yksi koira mulla. Ei herätä luottamusta, jos näyttää yhtään siltä, että toinen on haalinut niin monta koiraa kerrallaan hyppysiinsä, ettei pysty niitä hallitsemaan.
Aa, se että mä pakitin ahtaassa paikassa takaisin ja annoin toiselle tietä, mihin se ei tarttunut, onkin nyt yhtäkkiä etten hallitse koiriani. Okei, kädessä toki oli 50 kiloa lihaa, mutta ihan rauhallisia ne kaikki oli. Se kääpiösnautseri kyllä oli takajaloillaan ja huusi tien toisella puolella. Sekin varmaan mun vika, eikö?
Jaha. Nuo värikoodit ei ole mitenkään yleisesti tunnettuja. En ole ikinä nähnyt mitään huivia koirilla. Tai ehtinyt lukea lukeeko jonkun koiran hihnassa jotain.
Näinpä. Plus että ihan naurettavaa koko koodaaminen, koska perusoletuksen pitäisi kaikilla ihan oikeasti olla, että väliä jätetään ilman ihmisten suusanallista sopimusta. Yhtään koiraa ei lähesty ihmiset eikä koirat iholle asti ilman hihnan pitelijän lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Minulla on ollut useampia koiria, mutta yksikään niistä ei ole aloittaunut rähjäämistä, jos toinen koira on maannut maassa paikoillaan. Miksi olet opettanut koirasi riehumaan tuollaisissa tilanteissa?