Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (390)

Vierailija
221/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä alkaa aina jotkut helkkarin soidinmenot kahden ylisveetin välillä? 

Vierailija
222/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi "jäätyvät" kun näkevät ongelmakoirasi eivätkä tiedä käykö se kimppuun. Ovat valmiita pakenemaan.

Voi, mun ongelmalapsen yksi ongelmista oli juuri se, että se on niin söpö ja kiltin näköinen. Harmi vaan, että edellinen omistaja oli piessyt kiltteyden siitä pihalle. Kelpo koira siitä tuli, mutta aikaa se otti, uuden luottamuksen maailman rakentaminen. 

Hienoa, että koirasi palautti luottamuksensa ihmisiin, mutta ei mikään tuossa ollut kenenkään toisen koiran tai koiranomistajan vika. Mulla on itsellänikin Pietarin kaduilta löytynyt isokokoinen, mutta kiltin näköinen rescuerekku. Tuli mulle 12 vuotta sitten "tilapäiseen" hoitoon, kun uusi omistaja ei pärjännytkään sen kanssa. Pitovaikeuksien takia koiralle piti etsiä joku uusi koti. En ikinä enkä koskaan ole ajatellut, että alueen m

Mitä sä horiset? Minähän sen uudelleenkoulutin, eikä kukaan muu. En siis työntänyt vastuuta kenellekään muulle.

Mutta siitä olen eri mieltä, etteikö edellisessä omistajassa olisi ollut mitään vikaa. Olisitpa nähnyt, miten koira lyö maihin, kun nostit kätesi ovea avataksesi. Lisäksi se pelkäsi kuollakseen humalaisia ihmisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa tietää, että liikenteessä on hirveä määrä ongelmakoiria, jotka eivät ole ulkoiluttajan hallinnassa. Ilmaisena vinkkinä: jättäkää koira ottamatta.

Kyllä, eikö olekin hyvä tietää, ettet voi päästää omaa koiraasi haistelemaan kaikkia vieraita koiria, koska ne voivat suhtautua siihen vihaisesti. Tuliko oikeasti yllätyksenä? 

Oikeastaan tuli. Mulla on ollut koira viimeksi joskus muutama kymmenen vuotta sitten, eikä silloin kadulla kulkenut näin sekopäisiä koiria, joita olisi pitänyt varoa. Ei tule edes mieleen.

Miksi ihmiset ottavat koiria, joita eivät hallitse ja joille jokainen ulkoilutus on stressaava kokemus? Mitä iloa on sellaisen koiran elämässä? Ja miksi pitää sellaista!

Vierailija
224/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, kylläpä jollakulla meni tunteisiin 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Joo, kieltämättä kuulostat 68-vuotiaalta vihaiselta tädiltä 🥰 Varmaan kukaan uskalla tulla sun lähelle 🤗😄

Voi voi, olen eri täti, mutta oletpa oikeasti todella lapsellinen. Onko ikä mielestäsi joku vamma tai ongelma? Kannattaa sinun keskittyä nyt ihan oman pääsi sisäisiin ongelmiin, ehkä. Koirat ei muuten sovi ollenkaan tuollaisista ongelmista kärsiville. 

Vierailija
225/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhat kertaa tämä! Nyt kaikki jähmettyjät, vaanijat ja koiranne istuttajat: herätkää!

Herää ihan itse vaan ja opeta se koirasi tavoille. Et sinä lastakaan voi päästää hyökkäämään muiden kimppuun vain siksi, että nämä istuvat paikallaan. Sama pätee koiriin. 

Ymmärrätkö, että lapset ja koirat kuuluvat eri lajeihin? Koiralla tuijotus on uhkaava ele ja haaste. Ei ole reilua vastaantulijoille, että annat koirasi tuijottaa niitä liikkumatta. Kiltille ja tottelevaisellekin koiralle se on hyvin epämukavaa.

Olet siis sitä mieltä, että koiraa ei tarvise opettaa tavoille, koska se on eri lajia kuin ihmislapsi? Normaalille koiralle se ei ole minkäänlainen uhka tai haaste, että vieras koira on paikallaan ja katselee. Normaali ko

Koira ei ole kokemuksille immuuni tahdoton muovailuväline. Valitettavasti joillain koirilla on esim huonoja kokemuksia toisista koirista, ja ne aiemmat kokemukset ovat voineet pehmeämpää koiraa traumatisoida niin, että vaikka kuinka yrittäisi opettaa, niin koira saattaa pelätä tai kokea tilanteen uhkaavaksi, ja se voi näkyä esim rähjäyksenä. Aina ei voi omistaja suojella omaansa ikäviltä kokemuksilta. Tai toiset, varsinkin pienet koirat, voivat muuten vain kokea isot tai innokkaat koirat pelottaviksi jo ihan vain kokonsa vuoksi. Omistajakaan kun ei ole mikään Jumala, että voisi kaiken opettaa pois tai muovata mieleisekseen. Sitten vain pitää toimia niin, että selviydytään parhaalla mahdollisella tavalla. 

Vierailija
226/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö porukka ihan oikeasti tajua, että jatkuvasti toisten kimpussa oleva koira ei ole terve? Ei ole koiralle ollenkaan luontaista käytöstä olla jatkuvasti sotajalalla. Varsinkaan, jos vastapuoli ei osoita mitään halua tapella. 

Vierailija
227/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 koiraa. Jos olen kaikkien kanssa lenkillä, ei toimi mikään muu käsky kuin: odota. Koirat pysyvät yleensä paikoillaan. Jos olen yhden koiran kanssa, silloin toimii käsky: seuraa. Koira kulkee vasemman jalan vieressä. Kolmen koiran tai edes kahden kanssa seuraaminen ei vain onnistu. Törmäilevät toisiinsa, sotkevat itsensä hihnoihin ja hermostuvat siitä. Jos annan käskyn: odota, yleensä eivät edes hauku. Minua ei oikeastaan jaksa kiinnostaa, mitä sinä tai joku muu vieras ihminen ajattelee.

Kuulostaa tutulta. Nykyisin kolmen koirani kanssa muiden ohittaminen on vähän omanlaisensa show, koska yksi on senioriköpöttelijä, yksi pelokas ja yksi innokas. Seniori ei mene kovaa, pelokas (on traumatisoitunut ja vielä harjoittelee ohitustilanteita) haukkuu jos vieras menee läheltä, ja innokas olisi menossa tutustumaan. Erikseen ulkoillessa ei jähmetytä, vaan ohitetaan. Mutta jos mulla on kaikki kolme, jähmetymme ehkä sekunniksi ja arvioin tilanteen, ja väistän näiden kanssa jonnekin syrjempään tai vaihdan suuntaa, jotta ohitsemme pääsee helpommin tai koko ohitus voidaan väistää. Ja koska tiedän tuon pelokkaan kanssa, että ohitus kolmistaan on todella vaikeaa, ihan sama mitä muut ajattelee. Pääasia, että se muutama sekunti hoituu jotenkuten ja 99,9% lenkistä menee taas ihan mukavasti häntä heiluen. Yksittäislenkillä harjoitellaan paljonkin ohitusta ja hyvällä menestyksellä. Jos muuten jollakulla on vinkkejä, miten saisin tuon pelokkaan kanssa onnistumaan noi kolmistaan ohitukset, niin kaikki vinkit otan vastaan.

Vierailija
228/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en jähmety mutta koirani käy maahan joskus makaamaan. Usein yritän jutella sen vastaantulijan kanssa. Tilanne on todella koominen. Koirani on maassa valmiina leikkiin  minä juttelen ystävällisesti ja vastaatulija on hiljaa kuin jälkeenjäänyt.

Se maassa makaavan koira on kaikista pahin! Niistä oikein näkee miten jännittyneitä ne ovat ja tietää satavarmasti, että sen sieltä ponnahtaa kuin vieteri päin. NOSTA SE KOIRASI SIELTÄ MAASTA vaikka hihnasta vetämällä. Ja kyllä, sen todellakin saa sieltä ylös. Tuollaisten omistajien kanssa itse en todellakaan juttele yhtään mitään, koska tuo tilanne sille toiselle koirakolle on kuin suoraan helvetistä. Ikinä ei tiedä pääseekö se äkkiliikkeitä tek

Olet kyllä tosi pelokas ihminen.

Koira

Tuota kutsutaan vaanimiseksi/väijymiseksi, ja sitä usein tekevät tekevät ne, jotka käyvät kimppuun. Se ei tarkoita läheskään kaikilla koirilla kivaa leikkiin kutsua. Ihan todellisessa elämässä tämän on saanut jo montaa kertaa nähdä. Ja valitettavasti on joutunut sitäkin kokemaan, että se koira omistajaltaan pääsee, hyökkii omaani päin. Siitä on leikki ja huumori kaukana. 

Olet tosi typerä ja tietämätön, kun kuvittelet naiivisti tuollaisen käytöksen olevan vain jokin kiva leikki. 

Kyllä tuo, että koiralla on rinta maahan painettuna ja takapuoli ylhäällä on tyypillisesti viesti leikkisyydestä. Vaaniva koira taas makaa kokonaan maata vasten sitten, että koira pitää myös päätä hyvin matalalla ellei maata vasten sitäkin, silmissä on keskittynyt ilme ja korvat ova eteen päin suunnatut. Koko koirasta näkee, että se on kuin viritetty vieteri valmiina singahtamaan liikkeelle. Pää ylhäällä, korvat sivuille ja katsetta välttelevä koira taas usein on arka ja pyrkii olemuksellaan viestittämään vastaantulijoille, ettei muodosta uhkaa.

Koiran maassa makaaminen voi siis tarkoittaa lukuisia eri asioita ja osa koirista näyttää näitä nyansseja hyvinkin vähäeleisesti tai sitten niillä on sellaisia jalostuksellisia ulkonäköominaisuuksia, että niitä on sen takia vaikea tulkita. Tästä syystä onkin aina paras ja turvallinen vaihtoehto, että vieraat koirat ohittavat toisensa tervehtimättä siten että ovat hihnoissa. 

Vierailija
229/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira saattaa pelätä tai kokea tilanteen uhkaavaksi, ja se voi näkyä esim rähjäyksenä. 

Tässä tullaan sen omistajan rooliin. Omistajan tehtävä on toistojen kautta opettaa koira pois tuollaisesta käytöksestä rauhoittelemalla ja osoittamalal sille, että paikallaan oleva koira ei ole uhka. 

Vierailija
230/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdeppäs nyt vihainen täti viemään ne pikkukoirasi iltapissalle ja haukkaat samalla vähän happea. Sitten yölääkkeet ja nukkumaan koirat kainalossa 🥰

mmärrän toki, että kiinnostuksesi minua kohtaan on niin suurta, että se pelottaa sinua ja yrität suojella itseäsi käsekemällä minut pois. Kieltäminen ei kuitenkaan poista tunnettasi. Ole siis vain rohekasti minun faninini äläkä yritä estellä sitä. Meillä on vielä yli kaksi tuntia aikaa nauttia toisistamme. 

Sä oot niiiiiin boooooring, Esteri 🥱🥱🥱

Vierailija
231/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tästä ketjusta opin että on tosi hyvää käytöstä jäädä paikoilleen. 20 vuotta saanut yksin ottaa vastuun ohitustilanteista vaan enpä tee enää, jään minäkin paikoilleni siinä missä toinenkin. Siinä sitten jökötetään kuin tikut paskassa, toi mun laiskimus jaksaa kyllä istua.

Vierailija
232/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kieltämättä kuulostat 68-vuotiaalta vihaiselta tädiltä 🥰 Varmaan kukaan uskalla tulla sun lähelle 🤗😄

Voi voi, olen eri täti, mutta oletpa oikeasti todella lapsellinen. Onko ikä mielestäsi joku vamma tai ongelma? Kannattaa sinun keskittyä nyt ihan oman pääsi sisäisiin ongelmiin, ehkä. Koirat ei muuten sovi ollenkaan tuollaisista ongelmista kärsiville. 

Olen eri, mutta itsehän tuo toinen aloitti ikänokittelun jos käyt lukemassa. 

Vierailija
233/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdeppäs nyt vihainen täti viemään ne pikkukoirasi iltapissalle ja haukkaat samalla vähän happea. Sitten yölääkkeet ja nukkumaan koirat kainalossa 🥰

mmärrän toki, että kiinnostuksesi minua kohtaan on niin suurta, että se pelottaa sinua ja yrität suojella itseäsi käsekemällä minut pois. Kieltäminen ei kuitenkaan poista tunnettasi. Ole siis vain rohekasti minun faninini äläkä yritä estellä sitä. Meillä on vielä yli kaksi tuntia aikaa nauttia toisistamme. 

Sä oot niiiiiin boooooring, Esteri 🥱🥱🥱

Selkeästi en ole, kun et vieläkään osaa päästää irti, vaan olet edelleen minusssa kiiinni kuin vaaniva koira. 

Vierailija
234/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä vtun pakko sellaiseen on lähteä mukaan? Normaali ihminen osaa ohittaa tuollaisen ilman tarvetta jankuttaa takaisin. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 222: "Mitä sä horiset? Minähän sen uudelleenkoulutin, eikä kukaan muu. En siis työntänyt vastuuta kenellekään muulle.

Mutta siitä olen eri mieltä, etteikö edellisessä omistajassa olisi ollut mitään vikaa. Olisitpa nähnyt, miten koira lyö maihin, kun nostit kätesi ovea avataksesi. Lisäksi se pelkäsi kuollakseen humalaisia ihmisiä. "

Näköjään sekoitin sut johonkin toiseen kommentoijaan. Et siis ollutkaan se, jonka mielestä muiden olisi pitänyt huomioida hänen ongelmakoiransa. Mutta jep... jos ottaa ongelmakoiran, niin se on vain ja ainoastaan sen koiranomistajan vastuulla, että koirasta tulee hyvin käyttäytyvä koira, Ei naapureiden eikä kenenkään muunkaan.

Vierailija
236/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minkä ikäinen olet? Kuulostat ihan 5-vuotiaalta lapselta. "toi alotti, mä en tehnyt mitään" 

Vierailija
237/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa tietää, että liikenteessä on hirveä määrä ongelmakoiria, jotka eivät ole ulkoiluttajan hallinnassa. Ilmaisena vinkkinä: jättäkää koira ottamatta.

Kyllä, eikö olekin hyvä tietää, ettet voi päästää omaa koiraasi haistelemaan kaikkia vieraita koiria, koska ne voivat suhtautua siihen vihaisesti. Tuliko oikeasti yllätyksenä? 

Oikeastaan tuli. Mulla on ollut koira viimeksi joskus muutama kymmenen vuotta sitten, eikä silloin kadulla kulkenut näin sekopäisiä koiria, joita olisi pitänyt varoa. Ei tule edes mieleen.

Miksi ihmiset ottavat koiria, joita eivät hallitse ja joille jokainen ulkoilutus on stressaava kokemus? Mitä iloa on sellaisen koiran elämässä? Ja miksi pitää sellaista!

No, mulle tuli eka koira -90 ja kyllä silloin oli ongelmakoiria, paljonkin. Kaverilla esimerkiksi oli belgianpaimenkoira ja siinä rodussa oli silloin paljon ongelmia, pelkopurijoita. Tämä nyt vaan yhtenä esimerkkinä. 

Vierailija
238/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta persoonaa mahtuu yhteen tätiin 🤔

Vierailija
239/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta persoonaa mahtuu yhteen tätiin 🤔

Ei puoleksikaan niin monta kuin hymiölapseen, joka täällä kommentoi "olen eri, mutta toi alotti" jne. jne. 

Vierailija
240/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä alkaa aina jotkut helkkarin soidinmenot kahden ylisveetin välillä? 

Pojat ei uskalla olla aidosti yhdessä, joten tämä on heille ainut paikka nauttia toisistaan. Pippelit tanassa miekkailevat kunnes äiti laittaa koneen kiinni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän