Asunnot ei käy kaupaksi koska laatu ei ole sitä mitä halutaan.
Rumia asuinalueita. Rumia rakennuksia. Huonot pohjat. Huonot säilytysratkaisut. Rakennusvirheitä. Halpoja materiaaleja ja halvan näköistä. Tästäkö pitäis maksaa kysyttyjä hintoja. Ei. Tämän takia Suomessa ei asuntokauppa käy. Hyvät yksilöt menee kaupaksi aina!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Rakennuttajat ovat ahneuksissaan pilanneet asunnot. Ennen 62,5 m2 oli kaksio, jossa oli kolme kunnollisen kokoista huonetilaa, joissa oli ovet eri sai rajattua tilaa tarvittaessa rauhallisemmaksi.
Tässä taas esimerkki henkilöstä, joka ei tiedä moittimastaan asiasta faktoja. Rakennuttajia syytetään ahneudesta ja silti yrityksiä kaatuu konkursseissa. Jo ennen rakennusalan lamaa oli kate rakennusurakoista 5-6% luokkaa, nyt alle 3%. Tuollaisilla katteilla ei pysty varautumaan kustannusten muutoksiin. Ei rakennuttajan ahneus ole syynä, vaan kasvaneet rakentamiskulut ja samaan aikaan pankkien tiukentuneet lainaehdot. Ei edes rakennuttaja voi myydä alle kustannusten kiinteistöjään.
kajamolla jo 3000 asuntoa puolt tyhjinä nuoriso säätiöllä 1500 niistäkin puolet tyhjinä.rakentajat hehkuttavat hgin asunto pulaa. valtio valtio huudetaan apuun rahoittamaan tulevia tyhjiä. persaukiset valittavat asunnon puutetta. vihdoinkin suomessa hallitus joka toimii.
En omista asuntoa, enkä myy asuntoa, vaan asun vuokralla. Mutta tulevaisuuden haaveeni on ostaa asunto, yksiö, jos siinä ostovaiheessa näyttää siltä että tulen muuttamaan yksin. Jos kuitenkin päädyn parisuhteeseen, sitten kaksio, tai jos minä ja hyvä ystävä päätetään alkaa kämppiksiks, sitten vähintää kolmio.
Mutta yksiö tulee olee se toden-näköisin ostos (itsellä menisi n.24 vuotta, nykyisillä tuloillani, jos aikoisin säästämällä saada rahat kasaa asunnon ostoa varten), joten mitä vaadin/toivon siltä.
Toivon että asunto sijaitsee ensimmäisessä kerroksessa tai p/katutaso kerroksessa, toivon että se on yli 33 neliötä, ja hissi olisi plussaa, mutta ei välttämätön. Lisäksi jos lähellä (alle 1 kilometri) asuntoa ei ole elintarvikekauppaa, on lähellä oltava bussipysäkki jonka ohi kulkee bussi päivittäin usein.
Sitten viimeiset vaatimukset on että, asunto ei saa olla huonos kunnos, ei saa haista pahalle, jne. mutta mua ei kiinnosta onko kerrostalon ulkoseinät rumia vai onko talon ympärillä liian vähän metsää. Mua kiinnostaa ennemmin se asunto talon sisällä, ja mitä palveluja löytyy lähistöltä.
War. War never changes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennuttajat ovat ahneuksissaan pilanneet asunnot. Ennen 62,5 m2 oli kaksio, jossa oli kolme kunnollisen kokoista huonetilaa, joissa oli ovet eri sai rajattua tilaa tarvittaessa rauhallisemmaksi.
Mä oon asunut tollasessa kaksiossa, joka oli rakennettu -01, se oli kiva kun oli erillinen keittiö ja sen jatkeena vielä parveke. Kyllä niitä voitaisiin rakentaa, mutta ei kun tungetaan vaatekomeron kokoisia huoneita 60 neliötä täyteen ja keittiö eteisen seinälle.
Minusta suomalainen uudisrakentamisen on itseasiassa aika laadukasta, etenkin kun olen asunut muutamassa muussa maassa jossa taso on ollut selvästi huonompi. Isoin ongelma Suomessa on säästöjen hakeminen tekemällä avoin pohja jossa keittiö ja olohuone ovat yhtä tilaa ja keittiö on aina sijoitettu kylpyhuoneen toiselle puolelle jotta putkia voi vetää mahdollisimman vähän.
Mutta mitä materiaaleihin tulee, laatu on Suomessa ihan hyvä vaikka et ostaisikaan mitään miljoonakämppää. Sitten taas jo Ruotsissa 90% uudistuotannosta on sama keltaiseen taittava koivuparketti ja halvimmat mahdolliset valkoiset keittiönkääpit, samat laatat joka asunnossa ja putket usein pintavetona. Oli ihan koomista käydä asuntoesittelyissä kun ilmeisesti jokainen rakennusfirma näytti käyttävän tismalleen samaa tavarantoimittajaa. Sitten taas olen asunut Suomessa ihan Lumon vuokrakämpässä jossa oli persoonallisempia keittiöitä ja pintamateriaaleja. Ruotsissa jollei kyseessä ole luksus-asunto, kaikki oli sitä samaa mitä näkee Suomessa ASO-kämpissä. Ja halpoja ne asunnot eivät silti olleet.
Toki sitten rahalla saa missä vaan yksilöllisempiä ratkaisuja mutta jos on vähän perspektiiviä, ei suomalainen taso ole pahimmasta päästä.