Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen
Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.
Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.
Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.
Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.
Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.
Kommentit (108)
En tiedä ruokahalun lisääntymisen syitä tiettyjä lääkkeitä käytettäessä, en ole sitä selvittänyt. Mutta ei se voi olla vain ihmisestä itsestään, kun lähes kaikki lihoo. Aikoinaan sain olanzapinin tilalle toisen lääkkeen, kun sanoin lääkärille että olen ylipainoinen ja paino vaan nousee. Lääkäri ei ollut huomannut painoni nousua, kun olen hartialinjaltani siro ja paino kertyy alakroppaan (näissä painoissa kyllä mahaankin). Ei meinannut millään uskoa että painoindeksini oli 27. Lääkitys tosiaan vaihdettiin ja paino tippui 84 -> 66. Lääkityksen teho loppui ja jouduttiin palaamaan aiempaan. Siitä paino nousi 2,5 vuodessa 90 kiloon ja painon nousun kumakerroin oli aika kova. Jos en olisi tehnyt mitään, niin painaisin varmaan nyt 110 kiloa.
Ajattelisin että ketiapiini ja mirtatsapiini ovat esimerkiksi sellaisia lääkäreille helppoja lääkkeitä määrätä kenelle vaan unettomuuteen. Ne ilmeisesti useimmiten auttaa siihen ongelmaan. Ja nukkuahan ihmisen pitää. Haittavaikutukset jää sitten vain ihmisten kestettäväksi. Masennusta esim. ei ainakaan paranna, että painoa tulee lisää ja peilikuva ei miellytä. Eikä lääkkeiden pitäisi edes olla ensisijainen hoito, jos keskustelusta tai muusta olisi apua. Tutkitaanko edes unettomuuden syitä. Mulla itselläni on ollut onnea, että olen saanut hyvän avun sen jälkeen kun aikoinani avun piiriin pääsin (se oli hankalaa).
Jos mun tämän hetkiset uniongelmat ei parane, niin aion selvitellä et onko mulla ehkä alkanut jo esivaihdevuodet. Haluaisin kokeilla hormonikorvaushoitoa, jos se toisi avun ennemmin kuin joutuisin aloittamaan entistä rajumman psyykelääkkeen.
Kysyin Chat gpt:ltä kun kiinnosti ja näköjään tuo olantsapiini vaikuttaa ihan tosi moneen painonsäätelyn osa-alueeseen. Lisää ruokahalua, vähentää kylläisyyttä, hidastaa aineenvaihduntaa, vaikuttaa insuliiniherkkyyteen JA nostaa veren rasva-arvoja. Eli ei tosiaan ole kyse vaan siitä että sitä söisi enemmän kohonneen ruokahalua vuoksi vaan vaikka söisi kuin pikkulintu kroppa tarraa niihin kaloreihin normaalia tarmokkaammin kiinni. Sulla tarvii olla kyllä todella rautainen tahdonvoima jos oot tuon lääkityksen kanssa pystynyt pudottamaan painoa: mad respect!
Oon itse aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut AuHD eli autismi+ADHD jo vuosikymmeniä sitten diagnosoituna. Oon huomannut että ADHD-lääkkeet aiheuttavat mulla ruokahalua vähenemistä niinä päivinä joina niitä käytän. En voi laskea noiden päivien vähempää syömistä yhtään enemmän "omaksi ansiokseni" kuin sun pitäis laskea olantsapiini-päivien ylimääräistä syömistä "omaksi viaksesi": lääkkeillä on niin jäätävä vaikutus meidän aineenvaihduntaan ja ruokahaluun. Oon tosiaan vaikuttunut että olet pystynyt yhtään pudottamaan painoa tuolla lääkityksellä: onnittelut!!! Ja hyvää jatkoa
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että ketiapiini ja mirtatsapiini ovat esimerkiksi sellaisia lääkäreille helppoja lääkkeitä määrätä kenelle vaan unettomuuteen. Ne ilmeisesti useimmiten auttaa siihen ongelmaan. Ja nukkuahan ihmisen pitää. Haittavaikutukset jää sitten vain ihmisten kestettäväksi. Masennusta esim. ei ainakaan paranna, että painoa tulee lisää ja peilikuva ei miellytä. Eikä lääkkeiden pitäisi edes olla ensisijainen hoito, jos keskustelusta tai muusta olisi apua. Tutkitaanko edes unettomuuden syitä. Mulla itselläni on ollut onnea, että olen saanut hyvän avun sen jälkeen kun aikoinani avun piiriin pääsin (se oli hankalaa).
Jos mun tämän hetkiset uniongelmat ei parane, niin aion selvitellä et onko mulla ehkä alkanut jo esivaihdevuodet. Haluaisin kokeilla hormonikorvaushoitoa, jos se toisi avun ennemmin kuin joutuisin aloittamaan entistä rajumman psyykelääkkeen.
Selvitä ihmeessä! Siskoni sai juuri vaihdevuosiin lääkitystä ja nyt hän nukkuu hyvin ensimmäistä kertaa vuosiin. Myös häntä vaivannut niveljäykkyys katosi lääkityksen myötä. Kannattaa kysyä gyneltä tai ihan yleislääkäriltä asiasta ja kokeilla jos sinäkin saisit tuosta vaihdevuosilääkityksestä apua.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin Chat gpt:ltä kun kiinnosti ja näköjään tuo olantsapiini vaikuttaa ihan tosi moneen painonsäätelyn osa-alueeseen. Lisää ruokahalua, vähentää kylläisyyttä, hidastaa aineenvaihduntaa, vaikuttaa insuliiniherkkyyteen JA nostaa veren rasva-arvoja. Eli ei tosiaan ole kyse vaan siitä että sitä söisi enemmän kohonneen ruokahalua vuoksi vaan vaikka söisi kuin pikkulintu kroppa tarraa niihin kaloreihin normaalia tarmokkaammin kiinni. Sulla tarvii olla kyllä todella rautainen tahdonvoima jos oot tuon lääkityksen kanssa pystynyt pudottamaan painoa: mad respect!
Oon itse aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut AuHD eli autismi+ADHD jo vuosikymmeniä sitten diagnosoituna. Oon huomannut että ADHD-lääkkeet aiheuttavat mulla ruokahalua vähenemistä niinä päivinä joina niitä käytän. En voi laskea noiden päivien vähempää syömistä yhtään enemmän "omaksi ansiokseni" kuin sun pitäis laskea olantsapiini-päivien ylimääräistä syömistä "oma
Kiitos selvitystyöstä ja kaikkea hyvää sinullekin!
Enpä olisi uskonut, että vaikeuksia on noin monenlaisia. Kävin vasta sokerirasituksessa. Tuloksia en ole kuullut, mut paastosokeri on ollut koholla. Tosi mieltä ylentävää, että painoa olen saanut pois yli kymmenen kiloa ja sokeriarvot vaan huononee. Eikö sen pitänyt olla toisin päin.
Olen miettinyt sitä että jos diabeteslääkitys tulee, niin olisiko sitten se Ozempic varteenotettava vaihtoehto. Toki pudotettavaa painoa on enää se 13 kiloa. Ja pistäminen hirvittää. Ja hintakin.
Diabeteslääkityksen saamisella olisi se hyvä puoli että reseptillä Ozempic on vain neljäkymppiä kuussa, muuten sen noin 170e. Eli vaikka diagnoosia ei muuten olisi niin mukava saada niin olisihan siinä tuo yksi hopeareunuskin. :)
Piikittäminen on toki köpöä mutta olen opetellut antamaan itselleni yhden toisenlaisen kuukausittaisen lääkepiikin. Kyllä siitä pian tulee jo ihan rutiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon itse aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut AuHD eli autismi+ADHD jo vuosikymmeniä sitten diagnosoituna. Oon huomannut että ADHD-lääkkeet aiheuttavat mulla ruokahalua vähenemistä niinä päivinä joina niitä käytän. En voi laskea noiden päivien vähempää syömistä yhtään enemmän "omaksi ansiokseni" kuin sun pitäis laskea ol
Sokeriarvot ei riipu painosta, vaan syödystä ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Diabeteslääkityksen saamisella olisi se hyvä puoli että reseptillä Ozempic on vain neljäkymppiä kuussa, muuten sen noin 170e. Eli vaikka diagnoosia ei muuten olisi niin mukava saada niin olisihan siinä tuo yksi hopeareunuskin. :)
Piikittäminen on toki köpöä mutta olen opetellut antamaan itselleni yhden toisenlaisen kuukausittaisen lääkepiikin. Kyllä siitä pian tulee jo ihan rutiinia.
Eikä tarvii välittää syömisistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon itse aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut AuHD eli autismi+ADHD jo vuosikymmeniä sitten diagnosoituna. Oon huomannut että ADHD-lääkkeet aiheuttavat mulla ruokahalua vähenemistä niinä päivinä joina niitä käytän. En voi laskea noiden päivien vähempää syömistä yhtään ene
Pienempi paino = terveellisempi ravinto + lisää liikuntaa
Mä olen päättänyt välittää syömisistä. Siksi on hullunkurista, että syön terveellisemmin ja liikun enemmän (painokin putoaa) ja silti paastosokeri kohoaa. Kai se on hyväksyttävä että diabeteslääke tulee kaikkien muiden pillereiden jatkoksi. Onko muilla kokemusta 2-tyypin diabeteksestä?
Vierailija kirjoitti:
Ozempicin erityiskorvattavuuden taitaa saada diabeteksen hoitoonkin vain jos muut lääkkeet eivät tuota hoitovastetta.
Ja BMI:n pitää olla yli 30. Sitä kriteeriä en täytä.
PT:ni otti vähän tarkemmin selvää Olanzapinista ja kirjoitti näin:
" Erittäin yleisiä (esiintyvyys 10%) haittavaikutuksia on mm. painonnousu, uneliaisuus/väsymys ja ruokahalun lisääntyminen. Yleisiä haittavaikutuksia (esiintyvyys 1-10%) on sokeriaineenvaihdunnan häiriöt, kolesteroli- ja triglyseridiarvojen nousu, turvotus ja univaikeudet.
Hyvä on kuitenkin huomata, että kaikkia näitä haittavaikutuksia ei esiinny jokaisella ja voi olla henkilöitä, joilla ei ole haittavaikutuksia ollenkaan. Paino itsessään pelkän lääkkeen vuoksi ei lähde nousemaan vaan siihen vaikuttaa se, miten lääke vaikuttaa aivojen säätelyjärjestelmään:
HISTAMIINI: Hillitsee normaalisti ruokahalua ja lisää energiankulutusta. Olantsapiini estää normaalia histamiinin eritystä, minkä seurauksena ruokahalu kasvaa ja energiankulutus vähenee.
SEROTONIINI: Normaalisti vähentää syömistä ja lisää kylläisyydentunnetta. Olantsapiini estää normaalia serotoniinin eritystä, mikä voi lisätä makeanhimoa ja ruokahalua.
DOPAMIINI: Normaalisti liittyy palkkiojärjestelmään ja ruokamielihyvään. Olantsapiini estää normaalia dopamiinin eritystä, jolloin dopamiinin lähtötaso on todella korkealla, eikä normaalisti mielihyvää tuottavat aineet ja asiat palkitse -> mielihyvää haetaan helposti ruuasta ja herkuista.
Olantsapiini siis hidastaa monilla aineenvaihduntaa ja lisää ruokahalua, joten painonnousu on yleinen ilmiö. Se ei siis suoraan estä painonpudotusta, mutta tekee siitä paljon vaikeampaa. Lääkkeestä huolimatta painonpudotus onnistuu, jos vain onnistuu energiankulutuksessa (= liikunta, fiksu ravitsemus, riittävä uni ja sen laatu). "
Kävin tänään kehonkoostumusmittauksessa. Tulos oli surkea. Paino oli tippunut 2kk kilon ja siinä se ainut positiivinen asia olikin. Mietin sitäkin että onkohan se mittari kalibroitu milloin viimeksi tai pidinkö sitä kapulaa väärin kädessä.
On jo aloitettukin seuraamaan proteiinin saannin lisäksi hiilarien ja rasvan suhdetta. Kuukauden päästä ehkä sitten taas uusi mittaus.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään kehonkoostumusmittauksessa. Tulos oli surkea. Paino oli tippunut 2kk kilon ja siinä se ainut positiivinen asia olikin. Mietin sitäkin että onkohan se mittari kalibroitu milloin viimeksi tai pidinkö sitä kapulaa väärin kädessä.
On jo aloitettukin seuraamaan proteiinin saannin lisäksi hiilarien ja rasvan suhdetta. Kuukauden päästä ehkä sitten taas uusi mittaus.
Mitä tarkoitat "surkealla": oliko rasvaprosentti kuitenkin laskenut viime mittauksesta ja lihasmassa kasvanut? Nämä ovat painonpudotusta parempia mittareita kun kuitenkin jaksat ahkerasti käydä salillakin.
Mikä tahansa painonpudotuskin on kyllä todella hyvä suoritus sinun lääkitykselläsi, kiitä toki itseäsi siitä. Itselläkin paino jumittaa joskus pitkäksi aikaa paikoilleen ("plateau") mutta kyllä se sieltä sitten notkahtaa liikkeelle alaspäin kun vaan malttaa olla sinnikäs.
No voihan kurjuus ap:lle. Vaikka sinällään kuulostaa varmasti omiin korviin pieneltä, niin kilo kahdessa kuukaudessa, jos on oikeaa painonpudotusta, niin ei kuitenkaan ole vähän, kun paino on jo kuitenkin pudonnut reilusti aloituslukemista. Ihan vaikka ei olisikaan tuollaista ongelmallista lääkitystä. Ja sanoithan aikaisemmin, että harjoittelu salillakin on mennyt hyvin.
Jos asut Helsingissä, niin ainakin täällä on parilla terveysasemalla myös itsemittauspisteitä, joissa on mahdollista ilmaiseksi mitata kehonkoostumusta. Tosin se, missä itse kävin, ottaa jonkin lukeman toisesta olkavarresta, mutta ainakin jotain vertailua saa. Muistaakseni se arvioi rasvaprosentin tuolla mittauksella, ei ainakaan viskeraalirasvaa tai lihasmassaa. Jos on treenatut käsivarret, niin luulisi, että rohkaisevampi lukema tulee siitä :). t. aikaisempi Yatzion käyttäjä
Kiitos teile tsemppauksesta. Kunpa olisikin lähtenyt rasvasta se kilo mutta kun lähti lihaksia yli kilo. En tajua miten se voi olla edes mahdollista. Mut nyt sit vaan tarkempi syyni makroihin. Ongelma mulle on, että rasvaa tulee helposti yli tavoitteen ja rasvassa on paljon kaloreita, niin kokonaiskaloritkin tulee helposti täyteen. Hiilareita on jotenkin hankalampi saada. Kasvikset tietty ja viljat, mut ei meinaa siltikään upota tarpeeksi. Tai rasvaa tarpeeksi vähän.
On kyllä tosi hyvä että sinulla on osaava pt tukenasi. Hän perehtyi tuohon lääkeasiaan kunnioitettavan hyvin ja osaa taatusti myös tukea sinua ruokavalioasioissa.
Mitä painon laskuun tulee: olen se vain tuhat kaloria päivässä syövä ja ei munkaan paino silti tippunut viime viikolla kuin surkeat 50 grammaa. Aina välillä vaan painon lasku tasaantuu aloilleen ja voi kestää pitkäänkin ennen kuin se nytkähtää taas liikkeelle. Tärkeintä on että se pienikin liike on oikeaan suuntaan, se on jo saavutus!
Meissä on niin paljon nestettä että pelkkä nestetasapainon muutos sekä lisänä vaikka ummetus voi lisätä helposti parikin kiloa painoa. Olet saanut tosi hyvin painoa tippumaan pitkällä aikavälillä, lyhyen aikavälin lukemilla ei ole niin väliäkään koska niihin vaikuttaa tosiaan niin moni random asia.
Tsemppiä sinulle uuteen viikkoon!
Etsikää Käypä hoito-suosituksista kohta lihavuus. Sieltä kohta lihavuuden hoidossa ja ehkäisyssä huomioitavat muut lääkkeet.
Listalta löytyvät seuraavat lääkkeet: mirtatsapiini, paroksetiini, amitriptyliini, olantsapiini, sertindoli, ketiapiini, klotsapiini, paliperidoni, risperidoni, karbamatsepiini, valproiinihappo.
Esimerkiksi tavallinen krooniseen migreeniin määrätty lääke Klotriptyl Mite lihottaa useimpia käyttäjiä. Se sisältää amitripyliiniä (Triptyl), joka tuplaa dementian riskin yli kolmen vuoden käytössä. Erityisen varovainen pitäisi olla ryhmän lääkkeitä yli 50-vuotiaille määrätessä.
Vähän ohiksena kysyn että onko kenellekään lääkäri selittänyt miksi vaikka ketiapiini tai mirtatsapiini lisää ruokahalua? Olisiko jossain ollut jotain sokeriaineenvaihdunnasta, että riski sairastua diabetekseen kasvaa? Varmaan löytyy jotain tietoa kuukkeloimalla mutta kysyn silti. Kun aika moni säännöllisellä lääkityksellä oleva kamppailee painon kanssa.
Tuli vaan mieleen että jos se on joku selittämätön myytti ja kun uskotaan että lääke lisää ruokahalua niin ihminen vaan syö enemmän. En syyllistä potilaita, olen potilas itsekin, mutta ajattelin asiaa joitakin päiviä sitten kun minua painostettiin aloittamaan lääkitys joka on aiemmin katsottu toissijaiseksi. Hoitopaikassa on kiire lisääntynyt, keskusteluajat hoitajan kanssa kortilla. Niin jos potilaat alkaa murehtimaan painoa niin ne oikeat asiat jäävät hoitamatta. Helpompi on lykätä potilaalle ruokaympyrä tai mikä kolmio nyt onkaan vallalla ja käskeä lähtemään lenkille.
Kokemuksia?