Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen
Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.
Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.
Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.
Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.
Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Etsikää Käypä hoito-suosituksista kohta lihavuus. Sieltä kohta lihavuuden hoidossa ja ehkäisyssä huomioitavat muut lääkkeet.
Listalta löytyvät seuraavat lääkkeet: mirtatsapiini, paroksetiini, amitriptyliini, olantsapiini, sertindoli, ketiapiini, klotsapiini, paliperidoni, risperidoni, karbamatsepiini, valproiinihappo.
Esimerkiksi tavallinen krooniseen migreeniin määrätty lääke Klotriptyl Mite lihottaa useimpia käyttäjiä. Se sisältää amitripyliiniä (Triptyl), joka tuplaa dementian riskin yli kolmen vuoden käytössä. Erityisen varovainen pitäisi olla ryhmän lääkkeitä yli 50-vuotiaille määrätessä.
Ymmärsin että ap:lle on kokeiltu muita lääkkeitä mutta tämä sivuoireita aiheuttava on ainoa joka toimii. Silti hän on reippaasti onnistunut pudottamaan painoa, vaikka tuo lääke lyö kapuloita rattaisiin. Eli jos sairautta voisi yhtä hyvin lääkitä jollain muulla lääkkeellä se olisi taatusti jo vaihdettu.
Sairauden hoito tepsivällä lääkityksellä on tässä tilanteessa ihan taatusti ykkösasia, laihtuminen voi olla vähän hitaampaa ja hankalampaa kuin keskivertolaihduttajalla mutta se on kuitenkin näistä se pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka kirjoitti laihduttavansa VLCD-tuotteilla. Mulla on ihan vissi, ei-ulkonäöllinen syy miksi haluan painon äkkiä alas: sairastin äskettäin hormonipositiivisen rintasyövän, joka on nyt remissiossa. Elimistön rasvakudos tuottaa estrogeenia, joka pahentaa uusiutumisriskiä (oma uusiutumisriski on muutenkin korkea, koska kyse oli aggressiivisesta muodosta). Eli mä todellakin haluan nyt eikä huomenna rasvaprosenttini lukemaan joka omalla pituudella (170 cm) toteutuu noin 58 kilossa. Tämä on itselleni optimaalinen lukema uusiutumisen ehkäisemisen kannalta.
Tiedän myös että jatkossa tuo on se paino, jossa tulen pysymään: motivaatio on niin kova. Jos syyt olisivat pelkästään esteettisiä, silloin minullakin saattaisi olla malttia pudotella painoa rauhassa: nyt VLCD on ainut riittävän nopea tapa edetä. Ja kohdallani ON kyse elämäntapamuutoksesta koska en voi tämmöisen laihduttamisen jälkeen
Alle BMI30-ihmisen ei kannata laihduttaa VLCD:llä siksi, että siinä lähtee liikaa lihasmassaa. Paino voi lähteä, mutta kehon rasvaprosentti kasvaa. Aiemmin käytettiin tuosta kuvaavaa nimeä: laihaläski. Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio, jossa saa riittävästi proteiinia muusta kuin soijasta ja tarvittaessa ruokavalion kevennys hevi-ryhmän tuotteita lisäten etenkin vähäkuituisten hiilihydraattipitoisten lisäkkeiden tilalle on parempi strategia kuin VLCD.
Vierailija kirjoitti:
Edit ylempään Andrew Huberman. Tiedemies YouTubessa.
En halua loukata ketään, mutta tiedättekö miten ravintoaineineiden kaloripitoisuus mitataan?
Kalorimetrillä. Sen toimintaperiaate on sellainen, että kalorimetrissä poltetaan jotain ravintoainetta ja sen palamisprosessin tuottama energiamäärä mitataan. Näin saadaan ravintoaineen energiapitoisuus kaloreina selville.
On tietysti aivan selvää, että ihmisen ruoansulatuskanva toimii aivan eri tavalla, joten pitää suhtautua varauksella eri ravintoaineiden kalorimääriin ja opiskella enemmän ravitsemuksesta, että tietää mitä ihminen oikeasti tarvitsee. Ja huom. kaikki ruoan sisältämät kalorit eivät välttämättä imeydy elimistöön.
Vaihtelee ihmisten suoliston mikrobistosta, kuinka paljon heidän ruoansulatuselimistönsä hyödyntää syödyn ruoan energiaa. Siten Lailan syömässä porkkanakilossa ei olekaan yhtä paljoa energiaa kuin Leilan syömässä porkkanakilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin Chat gpt:ltä kun kiinnosti ja näköjään tuo olantsapiini vaikuttaa ihan tosi moneen painonsäätelyn osa-alueeseen. Lisää ruokahalua, vähentää kylläisyyttä, hidastaa aineenvaihduntaa, vaikuttaa insuliiniherkkyyteen JA nostaa veren rasva-arvoja. Eli ei tosiaan ole kyse vaan siitä että sitä söisi enemmän kohonneen ruokahalua vuoksi vaan vaikka söisi kuin pikkulintu kroppa tarraa niihin kaloreihin normaalia tarmokkaammin kiinni. Sulla tarvii olla kyllä todella rautainen tahdonvoima jos oot tuon lääkityksen kanssa pystynyt pudottamaan painoa: mad respect!
Oon itse aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut AuHD eli autismi+ADHD jo vuosikymmeniä sitten diagnosoituna. Oon huomannut että ADHD-lääkkeet aiheuttavat mulla ruokahalua vähenemistä niinä päivinä joina niitä käytän. En voi laskea noiden päivien vähempää syömistä yhtään enemmän "omaksi ansiokseni" kuin sun pitäis laskea ol
Pistämiseen tottuu. Afta suussa on paljon pahempi asia kuin kerran viikossa pistäminen, jossa menee alle minuutti aikaa. Ozempic on kyllä hyvä lääke, eikä sen käyttäjillä laske tavallisesti verensokeri liian alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeteslääkityksen saamisella olisi se hyvä puoli että reseptillä Ozempic on vain neljäkymppiä kuussa, muuten sen noin 170e. Eli vaikka diagnoosia ei muuten olisi niin mukava saada niin olisihan siinä tuo yksi hopeareunuskin. :)
Piikittäminen on toki köpöä mutta olen opetellut antamaan itselleni yhden toisenlaisen kuukausittaisen lääkepiikin. Kyllä siitä pian tulee jo ihan rutiinia.
Eikä tarvii välittää syömisistä :)
Väärin syödessä tulee Ozempicin käyttäjällä paha olo. Sen vuoksi kannattaa todellakin välittää syömisistä, jos ei ole masokisti tai muuten vain vihaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen päättänyt välittää syömisistä. Siksi on hullunkurista, että syön terveellisemmin ja liikun enemmän (painokin putoaa) ja silti paastosokeri kohoaa. Kai se on hyväksyttävä että diabeteslääke tulee kaikkien muiden pillereiden jatkoksi. Onko muilla kokemusta 2-tyypin diabeteksestä?
Syötkö iltapalaksi vain pelkkää proteiinia? Älä syö niin. Syö pitkäketjuisia hiilihydraatteja sen lisäksi. Vaikkapa pähkinöitä tai pitkäketjuisia hiilihydraatteja sisältävää kauralesepuuroa tai palan täysjyväleipää.
Kiitos kommentistasi! Tuosta VLCD:stä: tiedän kyllä ettei tämä ole fiksuin laihdutustapa mutta seuraan kyllä viikottain rasvaprosentin laskua ja sitä, ettei lihasmassa katoa. Painonpudotuksessa tarkkailenkin enemmän rasvaprosenttia kuin kiloja sillä on olemassa tietty rasvaprosentti jossa hormonipositiivinen rintasyöpä ei niin todennäköisesti uusiudu: se on tavoitteeni. Syömissäni VLCD-tuotteissa on 37% proteiinia eli sitä saa ihan hyvin kuitenkin päivässä. Olen myös kahvakuulaillut kotona lihasmassan ylläpitämiseksi.
Kunhan nyt pääsen (toivottavasti ihan pian) tavoitteeseen niin sitten järkeistän kyllä syömistä, kunhan ei rasva-% lähde taas nousuun. Nyt vaan on vähän pelko persiissä ja siksi kiirus, näin ollen ei ole malttia pudotella rasvaprosenttia fiksummin...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentistasi! Tuosta VLCD:stä: tiedän kyllä ettei tämä ole fiksuin laihdutustapa mutta seuraan kyllä viikottain rasvaprosentin laskua ja sitä, ettei lihasmassa katoa. Painonpudotuksessa tarkkailenkin enemmän rasvaprosenttia kuin kiloja sillä on olemassa tietty rasvaprosentti jossa hormonipositiivinen rintasyöpä ei niin todennäköisesti uusiudu: se on tavoitteeni. Syömissäni VLCD-tuotteissa on 37% proteiinia eli sitä saa ihan hyvin kuitenkin päivässä. Olen myös kahvakuulaillut kotona lihasmassan ylläpitämiseksi.
Kunhan nyt pääsen (toivottavasti ihan pian) tavoitteeseen niin sitten järkeistän kyllä syömistä, kunhan ei rasva-% lähde taas nousuun. Nyt vaan on vähän pelko persiissä ja siksi kiirus, näin ollen ei ole malttia pudotella rasvaprosenttia fiksummin...
Minkä merkin tuotteita syöt? Nutrilettin pohjana ovat soijaproteiinijauheet. Soija on fytoestrogeeni. Älä syö soijaa, jos olet sairastanut rintasyövän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkin tuotteita syöt? Nutrilettin pohjana ovat soijaproteiini
Allevon Apple & Cinnamon -puuroja joissa on soijaproteiinia. Mä olen tuosta soijaproteiinin käytöstä kysynyt Syöpäkeskuksen onkologilta ja hän sanoi ettei ole mitään vaaraa joten: gulp! Pitääpä perehtyä tarkemmin itse asiaan. Suurkiitos sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edit ylempään Andrew Huberman. Tiedemies YouTubessa.
En halua loukata ketään, mutta tiedättekö miten ravintoaineineiden kaloripitoisuus mitataan?
Kalorimetrillä. Sen toimintaperiaate on sellainen, että kalorimetrissä poltetaan jotain ravintoainetta ja sen palamisprosessin tuottama energiamäärä mitataan. Näin saadaan ravintoaineen energiapitoisuus kaloreina selville.
On tietysti aivan selvää, että ihmisen ruoansulatuskanva toimii aivan eri tavalla, joten pitää suhtautua varauksella eri ravintoaineiden kalorimääriin ja opiskella enemmän ravitsemuksesta, että tietää mitä ihminen oikeasti tarvitsee. Ja huom. kaikki ruoan sisältämät kalorit eivät välttämättä imeydy elimistöön.
Vaihtelee ihmisten suoliston mikrobistosta, kuinka paljon heidän ruoansulatuselimistönsä hyödyntää syödyn ruoan energiaa. Siten Lailan syömässä porkkanakilo
Tästä on jo sanottu,että mitä väliä sillä on, jos Laila ja Leila käyttävät kalorilaskentaa apuvälineenä ja laihtuvat? Ja muutenkin terveys heillä on paremmalla mallilla kuin että vain söisivät mitä mieleen tulee?
Osta hyvä ihminen ihan rahkaa, raejuustoa tai vaikka heraproteiinijauhetta, jos haluat juoda maitoon tehtyjä marjasmoothieita. Saat kauraa halvalla kaupasta. Osa tekee yön yli pehmeäksi haudutettua kaurapuuroa, jossa on mukana omenalohkoja. Kuitupitoinen puuro pitää nälkää pitkään. Kaurassa on veren kolesteroliarvoille suostuisaa beetaglukaania ja kaurakin toimii myös saman GLP-1:n kautta kuten Ozempic.
Onhan sillä väliä, jos Laila ja Leila haluavat olla yhtä painavia, mutta toinen joutuu syömään vähemmän ja elämään mineraali- ja vitamiinipuutostilassa. Eikä elämä nälissään ole normaalille ihmiselle palkitsevaa eikä etenkään onnellista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä väliä, jos Laila ja Leila haluavat olla yhtä painavia, mutta toinen joutuu syömään vähemmän ja elämään mineraali- ja vitamiinipuutostilassa. Eikä elämä nälissään ole normaalille ihmiselle palkitsevaa eikä etenkään onnellista.
No nyt siirrettiin maalitolppia. Kun kysyttiin tilanteesta, jossa homma toimii molemmilla hyvään suuntaansekä terveyden että laihtumisen kannalta, vaikkei tietenkään ihan juuri samalla tavalla, yksilöitä kun ollaan? Eli miksi pitäisi tietää, minkä energiavaikutuksen se porkkanaraaste TÄSMÄLLEEN tuottaa, kuten aikaisempi kirjoittaja väitti?
Luulin että keskustelu loppui, mutta tännehän on tullut paljon viestejä. Kiitos niistä! Löysin Omakannasta sokerirasituksen tulokset. Nyt paastosokeri oli 6,5 kun edellisellä kerralla se oli 7,8. 2h arvo oli hyvä. En siis saanut diabetes-diagnoosia. Hyvä niin.
Olen saanut nyt nukuttuakin paremmin. Herään edelleen alkuyöstä pari kertaa, mutta nukahdan uudelleen. Televisio auttaa nukahtamiseen. Ei tule samanlaista ahdistusta siitä, ettei uni tulisi kuin jos makaa vaan paikoillaan ja odottaa unta.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että keskustelu loppui, mutta tännehän on tullut paljon viestejä. Kiitos niistä! Löysin Omakannasta sokerirasituksen tulokset. Nyt paastosokeri oli 6,5 kun edellisellä kerralla se oli 7,8. 2h arvo oli hyvä. En siis saanut diabetes-diagnoosia. Hyvä niin.
Olen saanut nyt nukuttuakin paremmin. Herään edelleen alkuyöstä pari kertaa, mutta nukahdan uudelleen. Televisio auttaa nukahtamiseen. Ei tule samanlaista ahdistusta siitä, ettei uni tulisi kuin jos makaa vaan paikoillaan ja odottaa unta.
Tosi hyviä uutisia, sekä paastosokerista että unensaannista! Elämäntaparempallasi on ollut selvästi positiivisia vaikutuksia terveyteesi, hieno juttu!
Kuuntelen itse myös unettavaänisten ihmisten podcasteja jotta nukahdan tai laitan Areenasta jonkun Prisma- tai luontodokkarin pyörimään. Näin saa kiinnitettyä ajatukset johonkin neutraaliin asiaan ennen nukahtamista.
Millainen tilanne muilla on?
Mulla paino tippuu pikkuhiljaa. -1,1 kg /kk. Pt ehdotti, että aloitettaisiin hiilihydraattien syklitys.
Eli normaalitilanne on 1700 kcal, josta hiilarit 50%, proteiinit 30% ja rasvat 20%.
Uutena tulee se, että viitenä päivänä viikossa energia on 1300 kcal, josta hiilarit 107g (normaali 207g) sekä proteiinit (134g) ja rasvat (37g) ennallaan. Kahtena päivänä sitten tuo normaali 1700.
Tosin tällä hetkellä olen syönyt 40% / 30% / 30% eli rasvaa pitää vielä vähentää.
Hieno juttu että ap olet edistynyt! Itse olen tuo aikaisempi Yatzion käyttäjä jo toista vuotta ja tilanne on ennallaan, syön useimpina päivinä max. n. 1700 kcal ja sitten on välipäiviä sosiaalisista syistä, jolloin yleensä tulee ylitys, joskus reilukin. Paino vaihtelee sen verran (taitaa olla jotain hormonitoimintaa vielä) enkä ole laskenut keskiarvoja/liukuvia keskiarvoja etten pysty muutamaltakaan viikolta varmasti sanomaan tilannetta, ehkä kutakuinkin samoissa ollut tässä viime viikot mutta aika näyttää. Varsinaista kiirettä ei nyt ole, muuta kuin että ei ole montaa kiloa sellaiseen eräänlaiseen tavoitepainoon ja sitten voisi ottaa tavallaan hiukan eri kulmaa painonhallintaan.
Sinulla on aika tiukka ruokavalio nyt omasta näkökulmastani, jos on tuo 1400 kcal keskimäärin päivässä. Mielenkiintoista kuulla, miten se vaikuttaa, varmaan luulisi pudotusta painoon tulevan. Itse kiinnitän huomiota lähinnä kokonaisenergian ja proteiinin saantiin, hyviin rasvoihin ja kasviksiin, hedelmiin ja kuituun enkä ole niin tarkkaan miettinyt hiilihydraatteja tai rasvoja suhteessa kokonaisenergiaan. Yatziossa on jokin oletusjakauma ja siinä menee enemmän rasvan puolelle kuin heidän ehdotuksensa.
Itsekin harkitsin huvin ja vaihtelun vuoksi tuollaista syklittävää dieettiä, vaikka en ole mikään dieettien kokeilija. Tosin se oli nimetty aineenvaihduntaa buustaavaksi eikä syklittäväksi, mutta en ostanut niitä perusteluita, vaikutti vain mielenkiintoiselta tavalta leikata vähän energiansaantia tilapäisesti. Ruokavalion tekijän tyyli vaan ärsytti sen verran + muutenkin ehkä satsaan mielelläni perusruokaan ja kotimaisiin juureksiin jne, että asia on vielä hautumassa.
Mä olen syönyt nyt kolme päivää 1300kcal. Tämä viikko menee varmaan harjoitellessa. Syön täysjyväviljaa, paljon juureksia ja kasviksia, maitorahkaa ja raejuustoa. Kerran päivässä laitan lihaa ja teen jauheesta heraproteiinijuoman. Kaloreihin saa syödä kyllä ihan riittävästi, jos syö järkevästi. Ja on jotain mitä odottaa, kun on ne kaksi ns. tankkauspäivää.
Mentiin miesystävän kanssa kihloihin lokakuussa 2021 ollessani laihimmillaan. Tänään kokeilin niin meni kihlasormus sormeen vuosien tauon jälkeen. Vielä muutama kilo ja voidaan mennä kihloihin uudelleen. :D
Toivottavasti ketju pysyy asiallisena! Nyt en ehdi kirjoitella omia kokemuksia, mutta palaan asiaan tuonnempana. Tsemppiä kaikille!
Testosteronin muodostumiseen riittävän rasvamäärän saa yhden pähkinän syömällä. Oma elimistö tuottaa yllin kyllin kolesterolia aivojen ja testosteronin tuotannon tarpeiksi.
Unettomuuteen kannattaa pyytää lääkäriltä doksepiini-resepti. Se on vanha lääke, jota on käytetty ahdistusta sisältäneeseen masennukseen. Sellaiseen, jossa herää nukahtamisen jälkeen jossain vaiheessa aamuyötä ahdistukseen. Unenlaadun parantamiseen ja unettomuuteen ei määrätä lähestulkoonkaan niin suurta annosta kuin masennukseen. Yleensä kirjoitet ajan ensin 3mg-resepti, jota itse kokeillen sitten huomaa auttaako 3, 4,6 vaiko 6mg. Vaikka lihominen on mainittu sivuvaikutuksissa, ei doksepiini aiheuta kovinkaan monella samanlaista hallitsematonta napostelua kuin ketiapiini. Doksepiinin patentti on vanhentunut ja sen vuoksi sitä ei markkinoida missään ja on nykyään monelle tuntematon lääke. Doksepiini on turvallinen myös vanhuksille ja se ei aiheuta kognition muutoksia heillekään.