Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen

Vierailija
13.10.2025 |

Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.

Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.

Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.

Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.

Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirjannut maanantaiaamun painon ylös sieltä 2018 vuoden alusta asti. Askartelin niistä kuvaajan, jossa näkyy aika hyvin se lääkityksen vaikutus. Se on ollut käytössä -> paino nousee. Sitten on ollut käytössä joku muu lääke -> paino laskee. Olen tosi tyytyväinen että olen saanut kierteen katkaistua, vaikka paino hitaasti laskeekin.

Vierailija
22/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla "10" on lähtenyt lyhyessä ajassa ihan jäätävän paljon painoa. Hieno saavutus! Mulla on nyt tavoite saada pt:n ohjeesta huolimatta tiputettua kalorit 1600kcal:iin. Onnistuukin todennäköisesti helposti, kun tarkoitus on jättää jatkossa karkit ja suklaat kauppaan. 

Millä seuraat kalorienkulutusta? Mulla on käytössä Yazio. Syön neljä kertaa päivässä noin 400kcal kerralla. Napostelu on ongelmani, mutta olen toistaiseksi sallinut sen. Otan silloin lanttua tai karpaloita. Ei tuo hirveästi lisää kaloreita.

Kiitos! Syön VLCD-annospusseja ja lisäksi purkin kikherneitä ja 500g kirsikkatomaatteja päivittäin: koska syön joka päivä samat jutut on kalorien seuranta helppoa. Olen autismin kirjolla joten mulle on ihan tyypillistä jumittaa joihinkin ruokiin niin että syön niitä kuukausikaupalla putkeen kyllästymättä - jotain hyötyä sentään siitäkin 😀

<

Saako noista vlcd-pusseista tarpeeksi proteiinia, että lihakset säilyvät? Voi syödä enemmän silloin, jos kroppaan tulee lihasta läskin tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen luonnostaan hoikka. Sain lapsia ja raskauskilot suli itsestään pois. Aina olen pystyn syömään mitä sattuu. Sitten täytin 30v ja otin hormonikierukan. Painoa kertynyt 2 vuodessa 16kg lisää!!! Nyt on se hetki kun viimeistään täytyy jotain tehdä. 

Kaiken sokerin jätin ruokavaliosta pois 2 viikkoa sitten. Nyt jätän leivän ja pastan lisäksi myös pois.

Vierailija
24/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yazion perusasetuksissa makrojen suhteet on 40% hiilareita 30% proteiinia ja 30% rasvaa. Aiemmin en seurannut kuin proteiinin saantia. Tämä johti siihen, että hiilareiden määrä oli pienempi ja rasvan määrä suurempi. Treenaan salilla ja käyn lenkillä muina päivinä, niin koen, että hiilarit ovat yhtä tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota kuin proteiinit ja rasvatkin.

Vierailija
25/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ennen luonnostaan hoikka. Sain lapsia ja raskauskilot suli itsestään pois. Aina olen pystyn syömään mitä sattuu. Sitten täytin 30v ja otin hormonikierukan. Painoa kertynyt 2 vuodessa 16kg lisää!!! Nyt on se hetki kun viimeistään täytyy jotain tehdä. 

Kaiken sokerin jätin ruokavaliosta pois 2 viikkoa sitten. Nyt jätän leivän ja pastan lisäksi myös pois.

Joku mainitsikin, että ne valehtelee, jotka sanovat, etteivät syö sokeria.

Vierailija
26/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän tarkoittaa lisättyä sokeria. 

Vierailija
27/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän tarkoittaa lisättyä sokeria. 

Jos tarkoitti, niin valehtelee siinäkin tapauksessa, koska sanoi jättäneensä kaiken sokerin.

Vierailija
28/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle ja muillekin! Minäkin olen pudottanut painoa kesästä 2024. Painoa on/oli kertynyt herkuttelun myötä pääasiallisesti, koska olen varsin perso makeille herkuille ja ei tule raja helposti vastaan niissä. Lisäksi olen kova valvomaan ja aamulla on kuitenkin herättävä ja näin iän myötä uni on muutenkin heikompaa.

Painon lisäksi harmitti tuo herkkujen syönti. Vaikka kyllä nautinkin niistä eikä syöminen mitään ahmimistakaan ollut, niin kumminkin toleranssi tuppaa tosiaan olemaan turhan iso ja se ei oikein tuntunut mukavalta. Helpompi varata vaikka mökkireissulle ruokia, kun ei tarvitse ajatella, että pitää olla kaikenlaista herkkua myös. En ole suklaita ja muita ollenkaan kokonaan hylännyt, mutta vähentänyt.

En halunnut edes punnita itseäni silloin kesällä vaan vasta noin vuosi sitten, kun painoa oli jo karissut jonkin verran. Silloin sitä oli vähän yli 80 kg ja se tuntui jo semmoiselta, että kyllä tämä tästä. Painoni heiluu aika paljon, juuri nyt olen noin 68 kilossa ja haluaisin mielellään muutaman kilon pois, mutta tämäkin menettelee. Välillä olen ollut pitkiä aikoja aika samassa painossa poislukien tuo heilunta. Onneksi ei etukäteen tiennyt, miten pitkä tie tämä pudotusvaihekin on, mutta varsinaista kiirettähän ei ole.

Käytän myös apuna Yaziota, jota olin käyttänyt kerran ennenkin ja jota välillä kiittelen ja välillä kiroan (ilmaisversio ja Temu-mainokset). 

Vierailija
29/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapamuutos on tosiaan oikea sana eikä laihduttaminen. Oma painoni on pudonnut kesäkuun alusta alkaen 15 kg (79 -> 64 kg) mutta olen tietoinen siitä etten voi palata "normaaliin" syömiseen tämän jälkeenkään. On kehitettävä uusi normaali: lisättävä vähän kerrallaan ruokaa nykyiseen laihdutusruokavalioon ja käytävä puntarilla kerran viikossa loppuelämä. Kunhan siis olen tavoitepainossani johon on vielä kuusi kiloa matkaa.

Uskalsin muuten juuri ostaa XS/S-kokoisen vintage-takin myymälästä ja hain sen tänään postista: mahtui!!! Tällaiset hetket tekevät kaikesta nälän näkemisestä sen arvoista. Olen siis kesäkuun alusta alkaen syönyt tuhat kaloria päivässä, poislukien poikkeuspäivät kuten juhannus, synttärini jne. 

Kovasti tsemppiä omaan elämänmuutokseesi! Mainitsemasi hidas tahti on juuri hyvä: oma suht nopea pudotustahtini on johtanut mm siihen että käsivarsien iho roikkuu. Kun malttaa pudotella painoa hi

Hyvin oot pudottanut. Kilo per viikko on hyvä normaali tahti joten et ainakaan liian nopeaa hoikistunut

Vierailija
30/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla "30" on kans lähtenyt ihan kivasti painoa. 12 kiloa vuodessa, jos oikein laskin. Mulla lähti syyskuussa säälittävät 100g. Mutta miinuksella kuitenkin, jos jotain positiivista yrittää löytää. Aiemmin jo laitoinkin, että yritän taas kerran jättää herkuttelun vähemmälle. Saa nähdä miten onnistuu. Jos yrittää pysyä siinä 1600kcal tasossa, niin oikeaa ruokaa siihen saa syödä ihan valtavasti, jos valitsee matalan energiatiheyden ruokia - kasviksia esim. Ei pitäisi nähdä nälkää vaikka mun kroppa kyllä huutaa, et ruokaa ruokaa. Ja ne Yazion mainokset on kyllä ärsyttäviä. Mulla on tainnut nyt vähän muuttua, mut pitkään oli vaan joku King-peli. Kato nyt sitä samaa mainosta päivästä toiseen. Mut kiva että on tälläinen ilmainen ohjelma.

Vierailija
31/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla "30" on kans lähtenyt ihan kivasti painoa. 12 kiloa vuodessa, jos oikein laskin. Mulla lähti syyskuussa säälittävät 100g. Mutta miinuksella kuitenkin, jos jotain positiivista yrittää löytää. Aiemmin jo laitoinkin, että yritän taas kerran jättää herkuttelun vähemmälle. Saa nähdä miten onnistuu. Jos yrittää pysyä siinä 1600kcal tasossa, niin oikeaa ruokaa siihen saa syödä ihan valtavasti, jos valitsee matalan energiatiheyden ruokia - kasviksia esim. Ei pitäisi nähdä nälkää vaikka mun kroppa kyllä huutaa, et ruokaa ruokaa. Ja ne Yazion mainokset on kyllä ärsyttäviä. Mulla on tainnut nyt vähän muuttua, mut pitkään oli vaan joku King-peli. Kato nyt sitä samaa mainosta päivästä toiseen. Mut kiva että on tälläinen ilmainen ohjelma.

Jos mua tuossa hiukan ylempänä tarkoitit, niin kiitos. Välillä tosiaan oon tasapainoillut pitkäänkin, vaikka toiveena olis ollut pudottaa painoa, mutta kun on ollut sitten liikaa sellaisia välipäiviä terveelliselle syömiselle, lounasbuffetteja ja muuta herkuttelua (ei niitä hirveän montaa tarvitse olla kuussa, että nollaavat maltillisen vajeen muilta päiviltä). Mutta toisaalta ei tosiaan varsinaisesti tarvii olla nälässä tai kärvistelläkään vaan sitä terveellistä ruokaa voi kohtuudella syödä ja jonkin keksinkin jne. jälkkäriksi jos haluaa. Olen oikeastaan koko ajan syönyt vähintään 1600 kcal päivässä ja enemmänkin, jos olen liikkunut paljon. Eli en olisi huolissani tuosta 100 gramman kuusta, jossain kuussa sitten taas enemmän.

Vierailija
32/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis "29":lle oli toi edellinen. Kuinka paljon liikut? Mikä sulla on määritetty aktiivisuustasoksi Yazioon? Mua hämää se että vaihtoehdot on kohtalainen ja korkea. Mä elän lenkkeilyn ja salilla käyntien lisäksi aika passiivista elämää, mutta olen valinnut sen korkean. Kysyin pt:ltä että olisiko mahdollista päästä kehuonkoostumusmittaukseen jo tässä kuussa, kun se on ajateltu ensi kuulle. Olisi kiva tietää tapahtuuko junnaavan painoni takana jotain.

Vierailija
33/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitettiin samaan aikaan. 

Kyllästyin vanhaan ns. älyvaakaan. Se heitteli mittaustuloksia välillä ihan hatusta. Nyt sain viime viikolla "ilmaisen" 0,4 kilon painonpudotuksen, kun uusi vaaka näyttää sen verran vähemmän. Olen sen kyllä dokumentoinut mittaustuloksiin.

Mä tykkään exceleistä. Kirjaan päivittäin Yaziosta kalorit ja makrot taulukkoon ja piirrän niistä pylväsdiagrammit kuukaudelle. Niihin pistän vielä tavoitteen viivana, niin näkee yhdellä silmäyksellä, et miten niitä kaloreita on tullut ja miten makrot on jakautuneet. Aloitin tavan sen jälkeen, kun Yaziosta hävisi ne tilastot.

Vierailija
34/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä (edellä kirjoittanut) käytän Yaziota oikeastaan vain sellaisena työkaluna tai päiväkirjana, kiinnostaa kokonaisenergia päivälle ja proteiinin määrä, siis näistä mitä ilmaiseksi näkee. En muista aktiivisuustasoa, mutta joskus jos olen liikkunut paljon ja haluan syödä vähän enemmän menemättä punaiselle, niin laitan sitten vaikka ajan jonka olen kävellyt tai pyöräillyt sen päivän päiväkirjaan. Yleensä olen silloin mitannut rannemittarilla myös sen matkan ja mittarin arvioiman kulutuksen, niin etten ainakaan yläkanttiin niitä laita.

Olen hyötyliikkuja, joten saatan pyöräillä parikymppiä jotain asiointimatkaa, kävellä kauppaan jne. Kesällä kohotin kuntoa  kävelemällä kympin lenkkejä päivittäinkin jonkin jakson ajan, tämä oli aika hyvä myös painonpudotukselle, joka silloin aktivoituikin. Myös vikalla lomaviikolla tuli tehtyä päiväpatikointeja 100+ km viikon aikana vaihtelevassa maastossa, ja jos oma pyörä olisi kunnossa niin olisin tehnyt jonkin pyörämatkailureissun myös. 

Vierailija
35/108 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Yazion asetuksissa, että kaloritavoite säilyy aina samana ja liikunnan kalorit on esitetty erikseen. 

Nyt kun en ole syönyt suklaata tänään, niin "joudun" syömään ylimääräisenä esimerkiksi raejuustoa ja pari kananmunaa. 

Vierailija
36/108 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana on taas huonosti nukuttu yö ja yösyömistä. Aamupalan kaloreiksi tuli nyt noin 600kcal, kun siinä on huomioitu yön syömiset. No lounaaksi salin jälkeen puuroa ja heraproteiinijuoma, niin kalorit on yhteensä noin 900kcal ja loppupäiväksi jää vielä 800kcal.

Vierailija
37/108 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi salitreeni takana. Se oli nousujohteinen. Yleensä sitä pystyy vähän lisäämään painoja tai toistoja. Käyttekö te muut salilla?

Vierailija
38/108 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas uusi aamu ja huonosti nukuttu yö takana. Nyt sorruin syömään suolapähkinöitä ja karpaloita. Aamupalapuuron ja raejuuston kanssa kalorit tulee olemaan 640kcal. Olen suunnitellut loppupäivän, että lounas olisi 305kcal, päivällinen 335kcal ja iltapala 370kcal. Siitä tulisi noin 1650kcal yhteensä. Onnistuin jo jossain kohtaa saamaan yösyömisen jo pois mutta nyt se taas on iso ongelma.

Vierailija
39/108 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella kunnioituksella, eikös tämän pitänyt olla elämäntapamuutokseen tsemppaava ketju? Siitä kiinnostuin itsekin mutta nyt näyttää olevan yösyömisiä ja kalorilaskentaa? Ei se voi olla pysyvä tapa voida hyvin. Alkuun täytyy tietysti vähän opiskella mitä ravintoa missäkin syötävässä on mutta ei antaa sille pääroolia. Ja toki uni, ravinto, aktiivisuus ja lepo on hyvä saada tasapainoon pitkällä aikavälillä. 

Enemmän ajattelen että elämäntapamuutos on pieniä, pysyviä ja riittävän lempeitä askelia kohti terveellisempää elämää. Tietysti päihteet ja vaikka ahmiminen tai syömättömyys on hyvä laittaa tiukasti poikki mutta suhtautua lempeästi takapakkeihinkin. Yksi hyvä keino torjua tuota yösyömistä on tehdä jääkaapista sellainen että se ei houkuttele rasva- tai hiilaripommeihin, laittaa vaikka kippoihin pilkottuna kurkkua, porkkanaa, omenaa joista ei tule paljon kaloreita. Juomaksi rasvatonta piimää tai jotain kasvijuomaa. Leivät voi laittaa pakkaseen. 

Itse kamppailen toisenlaisten haasteiden kanssa mutta kannustan nyt kaikkia, myös sinua ap, hengittämään raikasta syysilmaa, ottamaan muutaman ylimääräisen askeleen tai ihan urheillakin jos siltä tuntuu sekä valitsemaan lautaselle jotain värikästä. Porkkana, kaali, punajuuret, omenat ja banaanit ovat ainakin meillä nyt halpoja, noin 1e/kilo joten onnistuu pienituloiseltakin. Valoa päivään :)

Vierailija
40/108 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentistasi. Tiedostan että yösyöminen on ihan opeteltu tapa, josta poisoppiminen on hankalaa. Olen vaihtanut suurimmaksi osaksi herkut lanttutikkuihin (olen allerginen porkkanalle), kurkkuun ja karpaloihin. Nyt olen sitten joutunut kolme iltaa/yötä käyttämään isommalla annoksella sitä lääkettä joka minut lihotti. Se lisää mielitekoja.

Olen itselleni armollinen. Muutos on pitkä ja hidas. Huomenna pääsen kehonkoostumusmittaukseen. Toivon, että rasvaa olisi lähtenyt enemmän kuin mitä vaaka näyttää (tilalle lihasta).

Mitä tulee keskustelun sisältöön, niin olen yrittänyt nostaa keskustelua aina välillä etusivulle. Yksin on hankala tsempata itseään, joten keskustelu on ollut toki yksipuolista,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi