Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 62-vuotias, luin lääkärin käyntiyhteenvedosta seuraavaa

Vierailija
12.10.2025 |

Hyväkuntoinen. Tulee vastaanotolle omin avuin ilman apuvälineitä. On asiallinen ja puhuu kokonaisin lausein.

Minusta outoa. Ei ole mitään vaikeuksia liikkua, eikä kipuja jaloissa eikä selässäkään.  Miten sitten olisin puhunut?

Vatsavaivasta kävin vastaanotolla (ibs). 

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on tuo nyt vähän hassusti kirjoitettu, kieltämättä. Oliko kovinkin nuori lääkäri kyseessä? 

Nuo sanonnat ovat yleisiä. Puhuu kokonaisin lausein tai tulee vastaanotolle ilman apuvälineitä. Oli lääkäri nuori tai vanhempi.

Noh, olen 71-vuotias ja koskaan ei ole mitään tuon kaltaista kirjoitettu. 

Teksti on kuin ysikymppisestä.

Vierailija
62/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos työikäinen potilas tulee ibs takia vastaanotolle on yksinkertaisesti tyhmää kirjoittaa kuin kyseessä olisi 90 vuotias vanhus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin 40-vuotiaana voimakkaan vatsakivun vuoksi päivystykseen. Lääkäri oli kirjoittanut, että tulen omin avuin ja kävellen vastaanotolle. Tuolla viitattiin sen hetkiseen vointiin. Pystyin kivuista huolimatta kävelemään eikä minua esim tuotu paareilla tai pyörätuolilla.

Juuri tätä tuossa aloituksessakin on ollut takana, mutta tämä lääkärin vastaanotolla kävijä ei ole tajunnut asiaa. 

Vierailija
64/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 57 v ja kävin gynellä. Minua oli kuvattu vain kahdella sanalla: normaali ruumiinrakenne. Miksiköhän?

Miksi ei? Jos sinussa ei ollut mitään erityistä raportoitavaa? Kaikki ok.

Onko ruumiinrakenne gynen kannalta tärkeä huomio?

Vierailija
65/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on lukenut, että ruumiinrakenteeltaan normaali, olen siis kuitenkin oikeasti lihava, asiallisesti käyttäytyvä, mutta erikoisen vaikutelman itsestään antava. Diagnoosini on siis autisminkirjo niin tuo varmasti vaikuttaa. Kaksikin eri lääkäriä on kirjoittanut tuon saman, että asiallisesti käyttäytyvä, mutta erikoisen vaikutelman itsestään antava.

MInusta tuo on nöyryyttävää että kirjoitellaan noin jos menee tyyliin ihottuman tai yskän takia. Ovatko lääkärit sadisteja vai mikä tuo juttu on.

Noh, tuon kirjoittanut oli psykiatri, joka diagnosoi tuon autisminkirjon diagnoosin ja eristäytyvän persoonallisuuden piirteet. Nämä diagnoosit olivat järkytys kun noita ei oltu koskaan aikaisemmin epäilty. Luulin itse kärsiväni ns. vain ahdistuksesta, masennuksesta ja paniikista, mutta kummaa kun noista en ole diagnooseja saanut, vaikka on täysin selvää, että kärsin molemmista ja ovat pahentuneetkin paljon. Kaipa nuo sitten ovat niin yleisiä autisminkirjolla olevilla, että niitä ei tarvitse erikseen diagnosoida. Toisaalta tämä on myös tuhoisaa kun ei pelkällä autisminkirjon diagnoosilla saikulle tai eläkkeelle pääse, mutta noilla muilla liitännäisvaivoilla voi päästäkin. Niin ja haluaisin diagnoosit näistä muistakin elämää helpottamaan. Mitään lääkkeitä en tosin kaipaa. 

Vierailija
66/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjestas kuinka herkkähipiäisiä olette. Nuo eivät mitenkään kuvaa teitä henkilökohtaisesti, vaan ne kirjataan Kantaan, jotta saadaan hyvä kokonaiskuva terveydestä. Lääkäreillä ja hoitajilla on yhteisesti sovitut kirjauskriteerit, vaikka muotoilu voi kuulostaa omituiselta, se ei meinaa mitään sen syvällisempää kuin esimerkiksi "murtuma jalassa". Terveys on kokonaisuus ja kaikki otetaan huomioon. Tässä myös toteutetaan ns. seurantaa, johon voi palata jos jotakin ilmenee. 

Tulee vastaanotolle ilman apuvälinettä -> ei siis liikkumisen kanssa ongelmaa

Puhuu kokonaisia lauseita -> esim. keuhkosairauksissa voi olla vaikeaa tuottaa kokonaisia lauseita, kun happi ei riitä.

Jos vaikka seuraavalla kerralla menisit vatsanväänteiden takia lääkäriin ja happi ei tuntuisi kulkevan, voi lääkäri katsoa, että ahaa vielä kuitenkin lokakuussa pystyi puhumaan kokonaisia lauseita. 

67/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä käytiin, ja käyntiyhteenvedosta sai sitten lukea minun vain lauseenvastikkeilla puhuneen. Haluan valittaa.

Vierailija
68/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti on aivan tyypillinen, tuo löytyy minultakin potilasteksteistä useaan kertaan. Vaikka sinulla olikin nyt selkeä syy lääkärikäynnille, olisihan tilanne voinut olla että olet niin kivuissasi ettet pysty kävelemään itse tai keskustelemaan normaalisti ongelmasta. Tältäkin näkökannalta tuo vakiolääkärilause on aivan validi ja todella tärkeä.

Vierailija
69/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yhteenvediossani luki: Kyseessä 72-vuotias hyväkuntoinen mies..jne! Olen ollut siis nainen kaikki nuo vuodet enkä tiennyt että yhdessä yössä voi lääkäri tehdä naisesta miehen. Ihmeiden aika ei ole ohi. Tein valituksen väärästä sanasta,asiaa jo käsitelty jossakin mutta laitettu jatkokäsittelyyn seuraavaan paikkaan. Mielenkiinnolla seuraan millainen juttu tästä vielä kehittyykään, pitääköhän minun mennä vakuudeksi näyttämään että olen ihan oikea nainen..!

Vierailija
70/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne noita lauseita itse kirjoittele? Ruksivat jostain listasta ja  tekoäly kirjoittaa tekstin?

Mulla oli tismalleen tuo sama kävelee omin avuin, ja olin 55 kun kävin vastaanotolla. Lääkäri on aasialainen ja itse tuottamansa teksti  surkeaa suomea. Joukosta erottuu kyllä nämä täydellisellä suomella kirjoitetut automaattitekstit.

Vierailija
71/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on tuo nyt vähän hassusti kirjoitettu, kieltämättä. Oliko kovinkin nuori lääkäri kyseessä? 

Niin, kuulostaa siltä kuin lääkäri olisi käyttänyt jotain määriteltyä (väärää?) vastaanottosabloonaa, joka tarkoitettu vanhusten tai vammaisten kanssa asiointiin. 

"Nämä asiat syytä huomioida: liikkuminen ja puhekyky"

Vierailija
72/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisistä ei ehkei ihan noin pitäisi kirjoittaa, jos ei ole aiempia liikuntarajoitteita.

Osoittaa taas yhden lääkärin arvostelukyvyn puutetta.

Vierailija
73/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on lukenut, että ruumiinrakenteeltaan normaali, olen siis kuitenkin oikeasti lihava, asiallisesti käyttäytyvä, mutta erikoisen vaikutelman itsestään antava. Diagnoosini on siis autisminkirjo niin tuo varmasti vaikuttaa. Kaksikin eri lääkäriä on kirjoittanut tuon saman, että asiallisesti käyttäytyvä, mutta erikoisen vaikutelman itsestään antava.

MInusta tuo on nöyryyttävää että kirjoitellaan noin jos menee tyyliin ihottuman tai yskän takia. Ovatko lääkärit sadisteja vai mikä tuo juttu on.

Noh, tuon kirjoittanut oli psykiatri, joka diagnosoi tuon autisminkirjon diagnoosin ja eristäytyvän persoonallisuuden piirteet. Nämä diagnoosit olivat järkytys kun noita ei oltu koskaan aikaisemmin epäilty. Luulin itse kärsiväni ns. vain ahdistuksesta, masennuksesta ja paniikista, mutta

Saatko nukutuksi? Multa meni unenlahjat, kun ikää tuli. Aspergerina edelleen, ei muuta (paitsi se tyypillinen ahdistelu & masentelu, kun elää väärällää planeetalla)

Vierailija
74/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 57 v ja kävin gynellä. Minua oli kuvattu vain kahdella sanalla: normaali ruumiinrakenne. Miksiköhän?

Mielestäsi olisi siis pitänyt  kirjoittaa epänormaali ruumiinrakenne, vai?

Mitä ihmeen tekemistä potilaan ruumiinrakenteella on jonkin tutkimuksen takia? Vai oliko kyse ylipainosta? T. Eri. 

Tieto on seuraavaa lääkäriä varten, jos tilanne muuttuu. Turposin syöpähoitojen yhteydessä saamani kortisonin vuoksi 20 kiloa parissa kuukaudessa.

Vierailija
75/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun yhteenvediossani luki: Kyseessä 72-vuotias hyväkuntoinen mies..jne! Olen ollut siis nainen kaikki nuo vuodet enkä tiennyt että yhdessä yössä voi lääkäri tehdä naisesta miehen. Ihmeiden aika ei ole ohi. Tein valituksen väärästä sanasta,asiaa jo käsitelty jossakin mutta laitettu jatkokäsittelyyn seuraavaan paikkaan. Mielenkiinnolla seuraan millainen juttu tästä vielä kehittyykään, pitääköhän minun mennä vakuudeksi näyttämään että eolen ihan oikea nainen..!

Onneksi et ole mies, he lähettäisivät heti saman kuvan, jolla ahdistelevat tyttöjä ja naisia. Toisinaan myös miespuolisia.

Vierailija
76/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tuon kirjoittanut oli psykiatri, joka diagnosoi tuon autisminkirjon diagnoosin ja eristäytyvän persoonallisuuden piirteet. Nämä diagnoosit olivat järkytys kun noita ei oltu koskaan aikaisemmin epäilty. Luulin itse kärsiväni ns. vai

Nukkuminen on vaihtelevaa. Nyt on ilmestynyt päälle jo myös vaihdevuosioireet, jotka heikentävät jo itsessään nukkumista.

Vierailija
77/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos työikäinen potilas tulee ibs takia vastaanotolle on yksinkertaisesti tyhmää kirjoittaa kuin kyseessä olisi 90 vuotias vanhus.

Jonakin päivänä potilas ei välttämättä tule vastaanotolle omin avuin. On hyvä olla historiaa, josta näkee, että tilanne on muuttunut.

Vierailija
78/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tuon kirjoittanut oli psykiatri, joka diagnosoi tuon autisminkirjon diagnoosin ja eristäytyvän persoonallisuuden piirteet. Nämä diagnoosit olivat järkytys kun noita ei oltu koskaan a

Niinpä, semmoista se on.  Autistisuus tuntuu lisääntyvän vanhemmiten.  Ja vanhenemista on vaikea hyväksyä, kun en osaa prosessoida sitä päässäni, joka on sama kuin nuorena.

Vierailija
79/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että lääkärit viitsivät itse kirjoittaa mielipiteitä kävijöistä, poimivat koneelta sopivan lauseen ja ruksaavat. Tuo, puhuu pitkiä lauseita kai viestittää aina minusta etten ole ihan seinähullu vielä. Ulkoinen habitus kuvataan myös tarkkaan, piiloviestein.

Vierailija
80/105 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin iloinen, jos musta lukisi siellä noinkin positiivisesti ja asiallisesti. :D

Voin kyllä olla iloinen, mutta silti ihmettelen, kun ei ole ollut vielä koskaan vaikeuksia kävellä omin avuin. Onko tosiaan niin, että monella tuon ikäisellä asiat ovat toisin. Silti kaikkien pitää olla töissä vielä tämän ikäisinä useitakin vuosia. 

Lääkäri on tarkoittanut, että mahakipusi ei estä sinua kävelemästä omin avuin jne. Mitähän ihmeen vouhotusta nyt tämäkin on?

Meinasin juuri tulla kirjoittamaan samaa. Minä luen tuon niin, että vatsakipusi ei ollut niin kova, ettet pysty kävelemään tai puhumaan. Aika todella tärkeä tieto. En ymmärrä nyt minäkään sitä, miksi tämä kirjaus nyt niin kummallinen oli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän