Olen 62-vuotias, luin lääkärin käyntiyhteenvedosta seuraavaa
Hyväkuntoinen. Tulee vastaanotolle omin avuin ilman apuvälineitä. On asiallinen ja puhuu kokonaisin lausein.
Minusta outoa. Ei ole mitään vaikeuksia liikkua, eikä kipuja jaloissa eikä selässäkään. Miten sitten olisin puhunut?
Vatsavaivasta kävin vastaanotolla (ibs).
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Yksi autisminkirjon pahimmista piirteistä on juurikin tämä lähes jatkuva ahdistus ja paniikkitilassa oleminen eli keho on lähes jatkuvassa stressitilassa, johon liittyy keskeisesti erittäin korkea syke ja sen voimakkaasti tunteminen sydämessä ja ranteessa, tukehtumisen tunne ja lihasten täriseminen. Tämä ei tietenkään ole elimistölle hyväksi. Jo tämä itsessään kuormittaa. Autisminkirjon oireet pahenevat todellakin vanhetessa ja sen myös tiedostaa paremmin. Sekin tietysti kuormittaa. Se, että oppiiko tämän kanssa elämään onkin sitten asia erikseen. Tästä ei kuitenkaan parannuta.
Miten tämä tietoisku liittyi aloitukseen?
Onko sulla ap joku ikäkriisi menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi autisminkirjon pahimmista piirteistä on juurikin tämä lähes jatkuva ahdistus ja paniikkitilassa oleminen eli keho on lähes jatkuvassa stressitilassa, johon liittyy keskeisesti erittäin korkea syke ja sen voimakkaasti tunteminen sydämessä ja ranteessa, tukehtumisen tunne ja lihasten täriseminen. Tämä ei tietenkään ole elimistölle hyväksi. Jo tämä itsessään kuormittaa. Autisminkirjon oireet pahenevat todellakin vanhetessa ja sen myös tiedostaa paremmin. Sekin tietysti kuormittaa. Se, että oppiiko tämän kanssa elämään onkin sitten asia erikseen. Tästä ei kuitenkaan parannuta.
Halusin vastata toiselle aiheesta kirjoittaneelle, mutta pitkän viestiketjun lainaaminen ja siihen vastaaminen ei onnistunut.
Minä olen myös 62v ja saanut samanlaisen tekstin. Loukkaannuin. Eikö normaali olettama ole, että liikkuu ilman apuvälineitä? Eli kun menen seuraavan kerran lääkärille ja liikunkin kepin kanssa,lääkäri katsoo vanhat tekstit, joissa ei ole mitään mainintaa liikkumisesta tai apuvälineistä, se tarkoittaa, että edellisellä kerralla liikuin ilman apuvälineitä. So simple!
Tuo kirjaus on vähän sama kuin kirjoitettaisiin "hengittää itse".
Minulle lukee myös jossain epikriisissä "henkilöllä on kolme aikaista lasta" - mitä merkitystä? Ja luki nimenomaan "aikaista" - ei "aikuista"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt hieman outo kirjoitus. Eikö se ole ihan normi, että 62v kulkee ilman apuvälineitä. Ymmrtäisin tekstin, jos kyse olisi 80 vuotiaasta
Mikä tässä on outoa? Jestas, se tarkoittaa sitä, että ap:n vatsakipu ei ole niin kova, että tarvitsee apua liikkumiseen tai niin kova, ettei pysty puhumaan! Tilanne voi muuttua, joten hyvä tietää lähtötilanne!
Kaikesta te vedättekin ihmeellisiä johtopäätöksiä.
Ai niinkö, kun olen käynyt vaivasta useita vuosia sitten tutkimuksissa. Monta kuukautta jonotin lääkäriin. Ei kauhean kiireelliseksi katsottu tilannetta. Keväällä soittelin ensimmäisen kerran eli useita kuukausia odotin lääkäriin pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap joku ikäkriisi menossa?
Eikö niitä ole jatkuvasti elämässä. Ei kait ole mitään outoa.
Mitä ne apuvälineet olisivat olleet ibs:ssä?
Minulla lähes sama tilanne. Menin lääkäriin vatsakivun vuoksi. Ja teksti oli juuri tuo: "Tulee vastaanotolle ilman apuvälineitä. Asiallinen." Ja ehkä uusi villatakkini ja samalla viikolla leikatut hiukseni innostivat lääkäriä, koska siellä luki myös että "siisti".
Vierailija kirjoitti:
Noita tietoja voi lukea, kun sinussa jalat ja puhe pettävät. Muutokset helpompi huomata, jos vuosi sitten olit tässä kunnossa ja nyt palvelutaloa tarvitseva
Kun potilas tulee vastaanotolle, eikä omat jalat kanna tai puhe katkonaista, ihan varmasti lääkäri huomioi tämän, ja kysyy, onko tilanne jatkunut pitkäänkin.
Ottaa vaan päähän, että tämmöiset äärimmäiset "näissä ei vikaa" -asiat huomioidaan ja kirjataan, mutta se vaiva miksi tulit ei selviä eikä korjaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan suoraan, mutta et koskaan tiedä liikaa autismista, ja miten merkittävästi se vaikuttaa kaikkiin elämän asioihin. Myös siihen, miltä vaikutat terveydenhuollon näkökulmasta ja miten kehnosti autismia siellä tunnetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös 62v ja saanut samanlaisen tekstin. Loukkaannuin. Eikö normaali olettama ole, että liikkuu ilman apuvälineitä? Eli kun menen seuraavan kerran lääkärille ja liikunkin kepin kanssa,lääkäri katsoo vanhat tekstit, joissa ei ole mitään mainintaa liikkumisesta tai apuvälineistä, se tarkoittaa, että edellisellä kerralla liikuin ilman apuvälineitä. So simple!
Tuo kirjaus on vähän sama kuin kirjoitettaisiin "hengittää itse".
Minulle lukee myös jossain epikriisissä "henkilöllä on kolme aikaista lasta" - mitä merkitystä? Ja luki nimenomaan "aikaista" - ei "aikuista"
Tehnyt kirjoitusvirheen, ei sen kummempaa. Minullakin luki kallion sisäinen kasvain. Ei ollut vaikea päätellä, että tarkoitus oli ilmaisu "kallon sisäinen kasvain", koska oli pään sisällä.
En tehnyt valitusta🙂
Mulle kirjoitettiin kolmekymppisenä, että "liikkuu ilman apuvälineitä" ja vaiva oli sellainen,että vaikuttaa korkeintaan välillisesti kävelykykyyn, jos on todella paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 57 v ja kävin gynellä. Minua oli kuvattu vain kahdella sanalla: normaali ruumiinrakenne. Miksiköhän?
Miksi ei? Jos sinussa ei ollut mitään erityistä raportoitavaa? Kaikki ok.
Onko ruumiinrakenne gynen kannalta tärkeä huomio?Ilmeisesti on. Ainut lääkäri, joka on ruumiinrakenteestani maininnut, oli gyne. Hän kirjoitti, että potilas on hoikka (bmi 23 tuolloin). Vatsani oli kyllä litteä lukuun ottamatta valtavaa munasarjakystaa, joka pullotti selkeästi, kun tutkimuspöydällä makasin.
Luulisi jokaisen tajuavan, että on. Jos rasvaprosentti on kovin suuri tai todella matala vaikuttaa se todella paljon sinun hormonitasoihin! Itselläni juuri g
Minusta ruuminrakkenne ja rasvaprosentti eivät ole sama asia. Joko ihminen on hoikka tai lihava, tai sitten hänellä on linnunluut tai roteva ruumiinrakenne. Jälkimmäinen ei kai vaikuta hormoneihin?
Ei liity ikään millään lailla. Lääkäri tehnyt työtään.