Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pienellä rahalla tulette toimeen?

Vierailija
12.10.2025 |

Olen totaalisen kyllästynyt työhöni ja tavallaan oikestaan aika pitkälti koko nykyiseen elämänmuotoon eli siihen, että suurin osa tehokkaasta ajasta menee töiden parissa ja vapaa-aikaa on aivan liian vähän. Meillä on "onneksi" työpaikalla alkamassa muutosneuvottelut ja olenkin harkinnut ilmoittautuvani vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Työpaikalta lienee luvassa jonkinlainen eropaketti jonka turvin selviän ainakin jonkin aikaa, mutta olen vakavasti harkinnut, että jäisin lorvimaan loppuelämäksi (ikää 52v). 

Kiinteitä kuluja ei ole hirveästi, asuminen maksaa noin 400 e/kk, autoa minulla ei ole, en juo enkä polta. Tuohon sitten päälle itselle henkisesti ja fyysisesti välttämättömät eli kuntosalikortti 30e/kk ja Spotifyn kk-maksu 13 e/kk. Tähän mennessä en ole todellakaan miettinyt yhtään esim. kaupoissa tai ravintoloissa, että mitä joku asia maksaa koska rahat ovat riittäneet hyvin.

Niin oikeastaan se kysymys oli siis, että miten pienellä kk-budjetilla tulette toimeen? Paljonko menee yhdellä ihmisellä ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin jne olettaen siis, että eletään niukalla budjetilla?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi pienet säännölliset kulut, yllätyslaskuihin kannattaa varautua aina puskurilla! Joku sairaalareissu, hammaslääkäri, kodinkoneen rikkoutuminen, remontti tms. niin olet pulassa jos ei ole mitään säästöjä ja tulot vain työmarkkinatuki.

Toimeentulotuki maksaa noista terveydenhuolloin 100% joten sitä riskiä ei ole. 

Vierailija
22/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi pienet säännölliset kulut, yllätyslaskuihin kannattaa varautua aina puskurilla! Joku sairaalareissu, hammaslääkäri, kodinkoneen rikkoutuminen, remontti tms. niin olet pulassa jos ei ole mitään säästöjä ja tulot vain työmarkkinatuki.

Ei maksa jos on omaisuutta ja säästöjä kuten ap:lla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi. Jos unohdetaan asumismenot (tulet saamaan tuon kunnasta riippuen hyvin luultavasti kokonaan käteen asumistukena) niin ruokaan hygieniaan ja lemmikeihin/ satunnaisiin vieraisiin menee yksineläjällä 200-300 e/kk. Siihen päälle sitten puhelin, sähkö ja vesi. Tuo Spotify olisi itselleni ylellisyyttä; en ole ottanut mitään palveluja tai lehtiä tilaukseen, mutta sama kuntosalin tarve täälläkin on. Terveydestä en ota.

Kelan virallisten laskelmien mukaan 500 euroa on raja, jolla ihmisen pitää selvitä.

Noin kuusisataa ja lasta kohden lisäksi 300-400. Tämä siis asumus- terveys- kotivakuutus- sähkö- ja lämmityskuluja jälkeen.

Vierailija
24/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa jos on omaisuutta ja säästöjä kuten ap:lla

No sittenhän ei ole huolta, maksaa ne säästöistä.

Vierailija
25/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vuosien saatossa tulee yllättäviä kuluja, minulla on jonkin verran säästöjä (noin 30000 euroa), joita yritän pitää turvassa juuri kaikkea yllättäviä kuluja varten, sillä haluan, että minulla on toimiva puhelin, tietokone, pyykkikone yms. perustarpeet. Remonttitarpeitakin tullee ajan myötä, vaikka juuri nyt ei olekaan akuuttia tarvetta.

Mutta edelleen kiinnostaisi tietää tarkempia lukuja ihmisiltä, jotka elävät pienellä budjetilla. En todellakaan ole varma, että tulisinko onnellisemmaksi tällä suunnittelemallani elämäntyylillä. Mutta sen tiedän, että nykyisellä tyylillä en todellakaan ole onnellinen.

Ap

Vierailija
26/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap; Juu. Vastain tossa yllä pitkästi. Tulin enää sanomaan, että tämä on sun elämäsi, ei kenenkään muun. Ihan hyvin tuut selviämään rahallisesti, ja jää vielä satku säästöönkin. Etkä joudu luopumaan kuntosalista :) Rohkeutta! Älä välitä ilkeistä kommenteista

Vierailija
27/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asumiskuluihin laskenut jo veden ja sähkön eli niihin menee yhteensä tuo noin 400 e/kk. Minulla on siis omistusasunto, joten asumistukia tms. en taida olla oikeutettu saamaan. Lisäksi minulla on jonkin verran säästöjä joka varmaan myöskin estää tukiaiset. Lemmikkejä ei ole ja ainoat "ylellisyydet" joita kaipaan ovat juurikin kuntosali, jossa käyn 3-4 kertaa viikossa sekä Spotify, koska kuuntelen todella paljon musiikkia.

Eli jos tuota kelan laskelmaa uskoo, että 400 e asumiseen ja 500 e/kk päälle, niin sillä pitäisi selvitä? 

Parille ystävälle olen tätä suunnitelmaa avannut, toinen oli aivan järkyttynyt ajatuksesta ja toinen taas suhtautui hyvinkin positiivisesti, mutta hän ei uskaltaisi/voisi tehdä samaa kun lapset asuvat vielä kotona. Itsellä vain 1 lapsi, joka on jo omillaan.

Ap

Ei Kelan mukaan tuolla pärjää, sillä toimeentulotuet perusosa on 595 eli se pitää jäädä käteen, mutta terveydenhuollon, vakuutuksen, lääkkeiden sähkön yms JÄLKEEN pitää jäädä tuo summa

Vierailija
28/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettopalkka 1800€/kk. Miehen nettotulot (opiskelija) 1200€/kk. Lapsilisät 500€/kk. Eli tulot yhteensä meidän 6hlö taloudessa 3500€/kk.

Näillä tuloilla lyhennetään asuntolainaa ja autolainaa, elätetään 4 lasta. Käyttöön ei siis paljoa jää, mutta vuoden päästä tilanne helpottuu jos mies työllistyy valmistumisen jälkeen.

Vierailija
29/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen pienet kulut AP:lla jo nyt, ei noin edullisia asumiskuluja juuri saa nykyään ja on kyllä poikkeuksellisen halpa kuntosalikin.

Vierailija
30/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen pienet kulut AP:lla jo nyt, ei noin edullisia asumiskuluja juuri saa nykyään ja on kyllä poikkeuksellisen halpa kuntosalikin.

esim. Kuntien salit on yleensä hyvin edullisia. Omassa kunnassa 40€/kk. Toki minulle ilmainen kun olen kunnalla töissä.

Vierailija
31/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esim. Kuntien salit on yleensä hyvin edullisia. Omassa kunnassa 40€/kk. Toki minulle ilmainen kun olen kunnalla töissä.

Piti laittaa 40€/4kk

Vierailija
32/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, ja joudun hakemaan toimeentulotukea. Olen laskenut, että 1700e/kk nettopalkalla eläisin leveästi tähän tilanteeseen verrattuna.

Vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset 700e/kk

Puhelin, netti, sekalaiset laskut/ ostokset 100e/kk

Apteekkituotteet, reseptilääkkeet, silmälasien osamaksu ym. 100e/kk

Ruoka 400e/kk

Kempparit, hygienia, kampaaja, viihde, ravintolat 50e/kk

Bussikortti 50e/kk

Kodinkoneet, tekniikka 100e/kk (säästöön hajoamisen varalta) 

Säästöön 200e/kk

Vierailija
33/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asumiskuluihin laskenut jo veden ja sähkön eli niihin menee yhteensä tuo noin 400 e/kk. Minulla on siis omistusasunto, joten asumistukia tms. en taida olla oikeutettu saamaan. Lisäksi minulla on jonkin verran säästöjä joka varmaan myöskin estää tukiaiset. Lemmikkejä ei ole ja ainoat "ylellisyydet" joita kaipaan ovat juurikin kuntosali, jossa käyn 3-4 kertaa viikossa sekä Spotify, koska kuuntelen todella paljon musiikkia.

Eli jos tuota kelan laskelmaa uskoo, että 400 e asumiseen ja 500 e/kk päälle, niin sillä pitäisi selvitä? 

Parille ystävälle olen tätä suunnitelmaa avannut, toinen oli aivan järkyttynyt ajatuksesta ja toinen taas suhtautui hyvinkin positiivisesti, mutta hän ei uskaltaisi/voisi tehdä samaa kun lapset asuvat vielä kotona. Itsellä vain 1 lapsi, joka on jo omillaan.

Ap

Ei Kelan mukaan tuolla pärjää, sillä

Oketko varma? Toimeentulotuen vai työmarkkinatues......?

Vierailija
34/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta omat asumiskuluni ovat aika normaalit. Minulla on kerrostalokaksio, jossa vastike (hoito+pääoma) on noin 290 e/kk. Tuohon päälle sähkö, vesi ja vakuutus niin noin 400 e/kk menee asumiseen. Kuntosalihan on suorastaan kallis kun maksaa 30 e/kk, vähän kauempana jos kävisi, niin tuostakin voisi tinkiä 10 e/kk kun GoGoExpress salille pääsisi 20 e/kk kuluilla. Mutta ehkä tuon verran voin hemmotella itseäni kun on tuttu sali lähellä.

Ap

Vierailija
35/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuntoon tulee putkiremppa, julkisivuremppa, hissiremppa ja mitä näitä nyt on, niin asumiskulut nousee hurjasti. Jos sairastuu niin kuluja. Vanhemmiten jotain palveluja ehkä joutuu käyttää, kun itse ei kykene enää esim siivoamaan. Kaikkeen ei kai tässä elämässä pysty varautumaan ja oma hyvinvointi ja terveys tärkeitä. Ehkä sinne töihinkin pääse takas jos tarve tulee. 

Vierailija
36/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuntoon tulee putkiremppa, julkisivuremppa, hissiremppa ja mitä näitä nyt on, niin asumiskulut nousee hurjasti. Jos sairastuu niin kuluja. Vanhemmiten jotain palveluja ehkä joutuu käyttää, kun itse ei kykene enää esim siivoamaan. Kaikkeen ei kai tässä elämässä pysty varautumaan ja oma hyvinvointi ja terveys tärkeitä. Ehkä sinne töihinkin pääse takas jos tarve tulee. 

Kiinntin vain huomiota, tuohon töihin palaamiseen, että sitä toivoo enemmän ja vöhemmä Suomessa useampi satatuhatta ihmistä, jotka ovat virallisesti työttömiä sekä heidän lisäkseen joukko opiskelijoita ja epämääräisemmässä välitilassa olevia, kutenn pitlkittyneellä sairauslomalla olevia. Tämä palsta siinä kiva, että täältä voi saada myös vertaistulea

On ollut mukava lukea Ap:n kommentteja hän vaikuttaa minusta tasapainoiselta ihmiseltä

Sen sijaan olen lopen kyllästynyt niihinnloouttomiin tällä palstalla työttömiä kohtaan osoitettuihin vihapuheisiin 

Vierailija
37/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi laskelmassa myös se, että ihmisten suhtautuminen ja asenne sinuun muuttuu kun et ole enää töissä.

Vierailija
38/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, ja joudun hakemaan toimeentulotukea. Olen laskenut, että 1700e/kk nettopalkalla eläisin leveästi tähän tilanteeseen verrattuna.

Vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset 700e/kk

Puhelin, netti, sekalaiset laskut/ ostokset 100e/kk

Apteekkituotteet, reseptilääkkeet, silmälasien osamaksu ym. 100e/kk

Ruoka 400e/kk

Kempparit, hygienia, kampaaja, viihde, ravintolat 50e/kk

Bussikortti 50e/kk

Kodinkoneet, tekniikka 100e/kk (säästöön hajoamisen varalta) 

Säästöön 200e/kk

Kiitos, just tällaisia laskelmia kaipailin! Näistä voin itse vähentää 300 e/kk asumisesta ja toistaiseksi ei ole mitään sairauksiakaan, mutta niihinkin pitää ikääntymisen myötä varautua. Bussikorttia en vielä tarvitse ja jos en "halua" pistää mitään säästöön, niin tämän sinun esimerkin pohjalta joku sellainen 1100 e/kk voisi riittää itselle.

Onhan tämä iso päätös jos uskallan tähän lähteä. Ei tämä ole mikään hetken mieliteko, vaan olen asiaa pohtinut jo pidempään. Mutta pelottaa silti, että muuttuuko se elämä tällaisesta onnellisemmaksi. Vielä ei ole muutosneuvottelut alkaneet, mutta firman johdon taholta on "luvattu" että tällainen ratkaisu on väistämättä edessä. Ehkä tässä pitää vaikka marraskuu koittaa kuluttaa selvästi vähemmän ja katsoa millaiseen kulutukseen pääsen. 

Ap

Vierailija
39/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lorviminen kannattaa aina. Hommaa se Kela Gold.

Tämä Kela Gold on urbaani legenda. Ei sellaista ole olemassakaan.

Oikeasti kelasta ei saa kuin sen mitä Kelan sivuilla kerrotaan. Jos ei annetut rahat riitä, niin sitten ollaan rahattomia seuraavaan tukien maksu päivään. Harkinnan varaista toimeentulotukeakaan ei saa kuin äärimmäisen välttämättömiin.

Hei, puhut nyt ammattilaisen kanssa jolla on todellinen Kela Gold.

Vierailija
40/66 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuntolaina olisi maksettu, niin minulle riittäisi:

100 eur kiinteistö/jäte/yms maksut

50 eur vakuutus

40 netti

20 vesi

120 sähkö+lämmitys

5 nuohooja

30 netflix+spotify

150 sairaskuluvakuutus

200 ruoka

100 hygienia/kuluvat asiat esim. vaatteet

40 eur kissan kulut+eläinlääkäri

Eli 855 euroa ihan vaan olemassaolemiseen, ilman että olisi ostanut mitään käteenjäävää. Joka tuutista on joku käsi lompakolle vetämään taas vähän lisää välistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän