Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pienellä rahalla tulette toimeen?

Vierailija
12.10.2025 |

Olen totaalisen kyllästynyt työhöni ja tavallaan oikestaan aika pitkälti koko nykyiseen elämänmuotoon eli siihen, että suurin osa tehokkaasta ajasta menee töiden parissa ja vapaa-aikaa on aivan liian vähän. Meillä on "onneksi" työpaikalla alkamassa muutosneuvottelut ja olenkin harkinnut ilmoittautuvani vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Työpaikalta lienee luvassa jonkinlainen eropaketti jonka turvin selviän ainakin jonkin aikaa, mutta olen vakavasti harkinnut, että jäisin lorvimaan loppuelämäksi (ikää 52v). 

Kiinteitä kuluja ei ole hirveästi, asuminen maksaa noin 400 e/kk, autoa minulla ei ole, en juo enkä polta. Tuohon sitten päälle itselle henkisesti ja fyysisesti välttämättömät eli kuntosalikortti 30e/kk ja Spotifyn kk-maksu 13 e/kk. Tähän mennessä en ole todellakaan miettinyt yhtään esim. kaupoissa tai ravintoloissa, että mitä joku asia maksaa koska rahat ovat riittäneet hyvin.

Niin oikeastaan se kysymys oli siis, että miten pienellä kk-budjetilla tulette toimeen? Paljonko menee yhdellä ihmisellä ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin jne olettaen siis, että eletään niukalla budjetilla?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen viikossa yksinasujalle on ihan siedettävä, jos on edullinen kauppa lähellä niin vähempikin riittää. Plus säästöt pähän päivän varalle. 

Vierailija
82/89 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menopuoli on yksilöllistä joten turha selostaa omiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downshiftaaminen on ajatuksena tosi hyvä, mutta vain jos oikeasti itse kustantaa elämisensä. On väärin, jos täysin työkykyinen päättää heittäytyä yhteiskunnan elätiksi, ja tämän vaihtoehdon ei pitäisi edes olla mahdollista. Ei voi ajatella niin, että olen tehnyt 30 vuotta töitä, ja viimeisen neljänneksen työllisen ajastani sluibailen. 

Ennen kuin yhteiskunta alkoi maksaa mitään sosiaalimaksuja, työtä tehtiin käytännössä hautaan saakka.

Jo nyt eläkeläiset ovat sen verran hyväkuntoisia, että yhteiskuntaa kuormittaa vuosikymmenten eläke- ja tukimaksut. Jos jokainen vielä omaehtoisesti jatkaa ennenaikaisesti toimettomuuttaan eli yhteiskunnan kuppaamista, valtiomme todellakin tulee kaatumaan jo meidän keski-ikäisten elinaikana.

Siis jos haluat omaehtoisesti jäädä työelämästä pois, tee se omalla kustannuksellasi.

Tämä .

Vierailija
84/89 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpäs jos kaikki tekisi niin kuin ap ???? Ideologisesti työtön . Eläköön omilla rahoillaan , ei yhteiskunnan varat ole tarkoitettu loisijoille !!!

Vierailija
85/89 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downshiftaaminen on ajatuksena tosi hyvä, mutta vain jos oikeasti itse kustantaa elämisensä. On väärin, jos täysin työkykyinen päättää heittäytyä yhteiskunnan elätiksi, ja tämän vaihtoehdon ei pitäisi edes olla mahdollista. Ei voi ajatella niin, että olen tehnyt 30 vuotta töitä, ja viimeisen neljänneksen työllisen ajastani sluibailen. 

Ennen kuin yhteiskunta alkoi maksaa mitään sosiaalimaksuja, työtä tehtiin käytännössä hautaan saakka.

Jo nyt eläkeläiset ovat sen verran hyväkuntoisia, että yhteiskuntaa kuormittaa vuosikymmenten eläke- ja tukimaksut. Jos jokainen vielä omaehtoisesti jatkaa ennenaikaisesti toimettomuuttaan eli yhteiskunnan kuppaamista, valtiomme todellakin tulee kaatumaan jo meidän keski-ikäisten elinaikana.

Siis jos haluat omaehtoisesti jäädä työelämästä pois, tee se omalla kustannuksellasi.

Tämä .

Vierailija
86/89 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä pointteja on tässä ketjussa tullut. Olisihan tämä todella iso elämänmuutos, siksi ajattelinkin että täältä saisi sellaisia negatiivisia pointteja, että miksi ei kannata tai onnistu.

Eläkekertymä minulla on jo noin 2200 e/kk eli sitten jos sinne asti selviän, niin kyllä tuolla rahalla pitäisi selvitä. Asuntoa en haluaisi myydä, koska sijaitsee niin hyvällä paikalla minun tarpeisiin nähden. Asunnon arvo on noin 100 000 euroa eli sen myymällä saisi helposti pelattua lisää aikaa.

Tänään kokeilin halvalla syömistä. Reilusti alle 10 eurolla tein aika ison määrän makkarakeittoa, josta syön varmaan 4 päivää.

No, jatkan asian pohdiskelua ja odottelen muutosneuvotteluiden alkamista. Sekin saattaa mennä ensi vuoteen, joten tässä on vielä hyvää aikaa pohtia palkkatyöläisenä.

Ap

Lake nyt ensin ne kalorit keitostasi. Yksi lenkkimakkara ei riitä päiväksikään.

Vierailija
87/89 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hävisi heti kun joku vihjasi ettei ole mahdollista... 

Vierailija
88/89 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki säästöt kannattaa nostaa käteisellä sukan varteen. Kun tilillä on säästöjä et ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mikäli sairastut vakavasti ja joudut esim. Kuukaudeksi sairaalaan saat sairaala laskut todennäköisesti osittain tai kokonaan toimeentulotuesta, samoin lääkkeet. Näihin voi mennä äkkiä kaikki säästöt. Omistusasunto ei ole tilanteessasi ihan optimaalisin ratkaisu, mutta saattaa toimia. 

Vierailija
89/89 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on aivan järjetön konsepti, eikä ihmekään, että ihmiset voi siellä huonosti, uupuu ja palaa loppuun. Jos on tehnyt töitä vaikka 20-30 vuotta ja sen jälkeen nostaa niitä minimitukia niin edelleen yhteiskunta jää tästä voiton puolelle. Mutta sehän ei riitä vaan jokaiselta täytyy repiä selkä nahasta viimeisetkin rippeet.

Vuorotteluvapaa poistettiin, joka olisi mahdollistanut työttömien töihin pääsyn ja vuosikymmeniä töitä tehneiden hetken hengähdyksen oravanpyörästä. En voi, kuin suositella jokaista huolehtimaan omasta jaksamisesta ja käyttämään tämän ainokaisen elämän niin hyvin, kuin se on mahdollista.