Miten pienellä rahalla tulette toimeen?
Olen totaalisen kyllästynyt työhöni ja tavallaan oikestaan aika pitkälti koko nykyiseen elämänmuotoon eli siihen, että suurin osa tehokkaasta ajasta menee töiden parissa ja vapaa-aikaa on aivan liian vähän. Meillä on "onneksi" työpaikalla alkamassa muutosneuvottelut ja olenkin harkinnut ilmoittautuvani vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Työpaikalta lienee luvassa jonkinlainen eropaketti jonka turvin selviän ainakin jonkin aikaa, mutta olen vakavasti harkinnut, että jäisin lorvimaan loppuelämäksi (ikää 52v).
Kiinteitä kuluja ei ole hirveästi, asuminen maksaa noin 400 e/kk, autoa minulla ei ole, en juo enkä polta. Tuohon sitten päälle itselle henkisesti ja fyysisesti välttämättömät eli kuntosalikortti 30e/kk ja Spotifyn kk-maksu 13 e/kk. Tähän mennessä en ole todellakaan miettinyt yhtään esim. kaupoissa tai ravintoloissa, että mitä joku asia maksaa koska rahat ovat riittäneet hyvin.
Niin oikeastaan se kysymys oli siis, että miten pienellä kk-budjetilla tulette toimeen? Paljonko menee yhdellä ihmisellä ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin jne olettaen siis, että eletään niukalla budjetilla?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1500 nettopalkalla voi elää.
No ei voi.
Loistavasti voisi jos noin paljon saisi. Itse kärvistelen 595 netolla.
Kärvistele ihan rauhassa vitunnn paska loinen.minä en kärvistele kun en tykkää slummi elämästä. pärjään just tällä 7000e käteen kuukaudessa.
Tein töitä yli 30 vuotta mutta nyt niitä ei vaan enää ole. Oletpa ilkeä ihminen!
Joo! jatka kärvistelyä mulkku.
Olen asumiskuluihin laskenut jo veden ja sähkön eli niihin menee yhteensä tuo noin 400 e/kk
Miten niihin voi mennä 400? Minulla on kaksi omakotitaloa ja niihin menee veteen ja sähköön yht. alle 200/kk
Matkustaa voi pienelläkin budjetilla varsinkin, jos aikataulut ovat täysin vapaat. Voit kytätä ja tarttua tarjouksiin alkaen 1 e bussimatkat, liftata, yöpyä teltassa, couchsurfing, kerätä pulloja, syödä eväitä. Taloudellinen niukkuus ja vapaa ajankäyttö yhdistettynä herättävät luovuuden! Inspiraatioksi esim. kirjat Miten elää ilman rahaa sekä Irti oravanpyörästä ja Youtubesta Matka maailman ympäri 0 e budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Moi. Jos unohdetaan asumismenot (tulet saamaan tuon kunnasta riippuen hyvin luultavasti kokonaan käteen asumistukena) niin ruokaan hygieniaan ja lemmikeihin/ satunnaisiin vieraisiin menee yksineläjällä 200-300 e/kk. Siihen päälle sitten puhelin, sähkö ja vesi. Tuo Spotify olisi itselleni ylellisyyttä; en ole ottanut mitään palveluja tai lehtiä tilaukseen, mutta sama kuntosalin tarve täälläkin on. Terveydestä en ota.
Kelan virallisten laskelmien mukaan 500 euroa on raja, jolla ihmisen pitää selvitä.
Asumistukea ei saa koko vuokraan, vaikka vuokra olisi kuinka pieni. Asumistukea saa korkeintaan 70% asumismenoista ja siitä miinustetaan lisäksi vielä 50% perusomavastuuta jokaista hyväksyttävien asumismenojen ylittävää euroa kohden.
Sellaisen asunnon löytäminen on äärimmäisen vaikeaa, jossa on niin pieni vuokra, ettei se ylittäisi kuntakohtaista rajaa. Jopa kaupunkien asunnoissa on yleensä korkeampi vuokra kuin mitä hyväksytty kuntakohtainen raja on.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti vuosien saatossa tulee yllättäviä kuluja, minulla on jonkin verran säästöjä (noin 30000 euroa), joita yritän pitää turvassa juuri kaikkea yllättäviä kuluja varten, sillä haluan, että minulla on toimiva puhelin, tietokone, pyykkikone yms. perustarpeet. Remonttitarpeitakin tullee ajan myötä, vaikka juuri nyt ei olekaan akuuttia tarvetta.
Mutta edelleen kiinnostaisi tietää tarkempia lukuja ihmisiltä, jotka elävät pienellä budjetilla. En todellakaan ole varma, että tulisinko onnellisemmaksi tällä suunnittelemallani elämäntyylillä. Mutta sen tiedän, että nykyisellä tyylillä en todellakaan ole onnellinen.
Ap
Tiedoilla joita olet antanut, sinun on pärjättävä 595€/kk, ellet saa ansiosidonnaista, niin silloin on pärjättävä sillä. Muita tukia et saa, jos sinulla on tilillä 30000€ ja asut omistusasunnossa. Vuokra asunnossakin tuollainen summa tilillä leikkaa asumistuesta 20%.
Tämä! Nuoreni oli työttömänä 6 kk ennen kuin pääsi opiskelemaan ja työkkärin toimintaa tuli itsekin seurattua siinä sivussa. Ei voi muuta sanoa kuin että ala-arvoista kyykyttämistähän se on. Pakkohaut työllistävät työnantajiakin, jotka valittavat hakemustulvaa. Joudut hakemaan paikkoja mihin ei ole koulutusta, mihin ei kulje julkinen liikenne, jossa on 1-5/h per viikko töitä (joka aiheuttaa itsellesi vain kuluja sekä byrokratian lisääntymisen eksponentiaalisesti) samalla kun te-tantat kyttäävät sometilejäsi ym.ettet vaan harjoittaisi yritystoimintaa! Kunpa tulisi yleistuki, ai että olisi nautinto kun te-väki saisi potkut. Kukaanhan ei heitä muualle palkkaa.