Ihmettelin erästä, jonka piti osata hyvin englantia: hän ei tiennyt, mitä ovat kuokka ja rullalaakeri englanniksi. Lisäksi hän ei osannut
kääntää sanaa grand staff. Miksi hän väitti osaavansa englantia?
Kommentit (26)
Tuo on tosi spesifiä sanastoa mikä ei kerro oikeasta kielen osaamisesta yhtään mitään. Kukaan ei osaa kaikkia sanoja täydellisesti edes äidinkielestään. Osaisiko joku mies vaikka nimetä suomeksi kaikki erilaiset meikit tai meikkisiveltimet tai puhua oopperasta asiantuntevin termein. Tai nainen jalkapallosta.. näin kärjistäen. Kielitaito on paljon laajempi käsite kuin jotkut yksittäiset sanat.
Juupa juu, googlasin, enkä olisi tiennyt käsitettä isoviivasto (esimerkiksi pianonuoteissa) omalla äidinkielelläni. Vaikka olen harrastanut pianonsoittoa.
Ap luulee olevansa parempi tuollaisella pelleilyllä. Älä nolaa itseäsi
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi spesifiä sanastoa mikä ei kerro oikeasta kielen osaamisesta yhtään mitään. Kukaan ei osaa kaikkia sanoja täydellisesti edes äidinkielestään. Osaisiko joku mies vaikka nimetä suomeksi kaikki erilaiset meikit tai meikkisiveltimet tai puhua oopperasta asiantuntevin termein. Tai nainen jalkapallosta.. näin kärjistäen. Kielitaito on paljon laajempi käsite kuin jotkut yksittäiset sanat.
Ei voi osata hyvin englantia, jos ei tiedä noita sanoja. Kuokkaa tarvitaan pellolla. Pellolta tulee ruokasi. Liukulaakerien käyttökohteet: Polttomoottorit (kampiakseli, kiertokanki, nokka-akseli), kaivinkoneiden nivelkohdat, nosturien puomien ja nivelten laakerointi, metsäkoneiden kahmarit ja nosturit, maatalouskoneiden nivelakselit, alusten potkuriakselit, teollisuusrobottien nivelet, työstökoneiden ohjaimet, raskaat saranat ja ovet, pumput, turbiinit, vaihteistot, liukuportaat, sulkuportit, vesivoimaloiden rakenteet. Tarvitsetkos sähköä? Silloin tarvitset liukulaakeita!
Ja jos ei osaa suomentaa grand staffia, on kyllä nolo.
AP
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu, googlasin, enkä olisi tiennyt käsitettä isoviivasto (esimerkiksi pianonuoteissa) omalla äidinkielelläni. Vaikka olen harrastanut pianonsoittoa.
No just tämä! Eikä kukaan silti varmaan epäile, ettetkö puhuisi täydellistä suomea :)
Vierailija kirjoitti:
Vaadin katetta sille, jos väittää osaavansa hyvin englantia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi osata hyvin englantia, jos ei tiedä noita sanoja. Kuokkaa tarvitaan pellolla. Pellolta tulee ruokasi. Liukulaakerien käyttökohteet: Polttomoottorit (kampiakseli, kiertokanki, nokka-akseli), kaivinkoneiden nivelkohdat, nosturien puomien ja nivelten laakerointi, metsäkoneiden kahmarit ja nosturit, maatalouskoneiden nivelakselit, alusten potkuriakselit, teollisuusrobottien nivelet, työstökoneiden ohjaimet, raskaat saranat ja ovet, pumput, turbiinit, vaihteistot, liukuportaat, sulkuportit, vesi
Valtava kukko
T. Huge cock
Vierailija kirjoitti:
Paskiainen nostaa itseään noin tyhmällä tavalla. kiipee toisten harteille kun omat saavutukset on niin vähäisiä ettei näy muuten
Kuokkaa ei tiedä enää suomalaiset nuoret aikuiset suomeksikaan. Itse olen asunut 22 vuotta saksankielisessä maassa, enkä tiedä kuokkaa saksaksi, vaikka väitän puhuvani tosi hyvin ja ymmärtäväni suurinpiirtein kaiken. Mutta mikä on kuokka? En tiedä.
Grand staff =vanhaa henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi osata hyvin englantia, jos ei tiedä noita sanoja. Kuokkaa tarvitaan pellolla. Pellolta tulee ruokasi. Liukulaakerien käyttökohteet: Polttomoottorit (kampiakseli, kiertokanki, nokka-akseli), kaivinkoneiden nivelkohdat, nosturien puomien ja nivelten laakerointi, metsäkoneiden kahmarit ja nosturit, maatalouskoneiden nivelakselit, alusten potkuriakselit, teollisuusrobottien nivelet, työstökoneiden ohjaimet, raskaat saranat ja ovet, pumput, turbiinit, vaihteistot, liukuportaat, sulkuportit, vesi
Tuskin kukaan osaisi nimetä liukulaakeria kuvan perusteella edes suomeksi... ikinä ennen kuullutkaan!
Mutta provohan tämä olikin :)
Vierailija kirjoitti:
Kuokkaa ei tiedä enää suomalaiset nuoret aikuiset suomeksikaan. Itse olen asunut 22 vuotta saksankielisessä maassa, enkä tiedä kuokkaa saksaksi, vaikka väitän puhuvani tosi hyvin ja ymmärtäväni suurinpiirtein kaiken. Mutta mikä on kuokka? En tiedä.
Voi hyvä luoja! Saksaksi kuokka on yleisimmin die Hacke (feminiini).
Muita mahdollisia käännöksiä riippuen kuokan tyypistä (esim. hakkukuokka) voivat olla:
die Kreuzhacke (raskas hakku tai mattock-tyyppinen kuokka)
die Haue (vanhahtava tai yleisnimitys)
AP
Vierailija kirjoitti:
Grand staff =vanhaa henkilökuntaa.
Kontekstista irroitettuna ensimmäisenä tulee mieleen joku ad&d tyylinen roolipeli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadin katetta sille, jos väittää osaavansa hyvin englantia.
AP
Riittääkö 25 vuoden ura ulkomailla englanniksi c-tasolla ;)
Liukulaakerista kuulen nyt ensimmäistä kertaa.
Hyvin ei ole sama kuin täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60vuotta! En ole koskaan tarvinnut moisia sanoja. Ei ole mitään tekemistä kuulalaakereitten tms kanssa.
Asiayhteydestä osaa ja ymmärtää mitä jokin sana tarkoittaa jos ei heti tiedä.
Jo toinen aloitus tänään kuokasta. Mihinkähän päästään iltaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja! Saksaksi kuokka on yleisimmin die Hacke (feminiini).
Muita mahdollisia käännöksiä riippuen kuokan tyypistä (esim. hakkukuokka) voivat olla:
die Kreuzhacke (raskas hakku tai mattock-tyyppinen kuokka)
die Haue (vanhahtava tai yleisnimitys)
AP
Niin, kun katsoit jostain, mutta tarkoitin että ilman googlea ym en tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Suo, kuokka ja Jussi. Eikö sano mitään alkuperäinen pellon raivausväline ja perunakuokka, jolla kuokitaan perunavaosta perunat esiin
Omituiset kriteerit sulla kielenosaamiselle. Mä oon asunut 11 vuotta englanninkielisessä maassa enkä ole kertaakaan tarvinnut yhtään noista sanoista.