Miten pienellä rahalla tulette toimeen?
Olen totaalisen kyllästynyt työhöni ja tavallaan oikestaan aika pitkälti koko nykyiseen elämänmuotoon eli siihen, että suurin osa tehokkaasta ajasta menee töiden parissa ja vapaa-aikaa on aivan liian vähän. Meillä on "onneksi" työpaikalla alkamassa muutosneuvottelut ja olenkin harkinnut ilmoittautuvani vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Työpaikalta lienee luvassa jonkinlainen eropaketti jonka turvin selviän ainakin jonkin aikaa, mutta olen vakavasti harkinnut, että jäisin lorvimaan loppuelämäksi (ikää 52v).
Kiinteitä kuluja ei ole hirveästi, asuminen maksaa noin 400 e/kk, autoa minulla ei ole, en juo enkä polta. Tuohon sitten päälle itselle henkisesti ja fyysisesti välttämättömät eli kuntosalikortti 30e/kk ja Spotifyn kk-maksu 13 e/kk. Tähän mennessä en ole todellakaan miettinyt yhtään esim. kaupoissa tai ravintoloissa, että mitä joku asia maksaa koska rahat ovat riittäneet hyvin.
Niin oikeastaan se kysymys oli siis, että miten pienellä kk-budjetilla tulette toimeen? Paljonko menee yhdellä ihmisellä ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin jne olettaen siis, että eletään niukalla budjetilla?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
1500 nettopalkalla voi elää.
No ei voi.
Täytynee kokeilla marraskuun ajan elää normaalia niukempaa elämää ja seurata, että millaisella summalla pärjään yhden kuukauden ja millaiselta tällainen elämä tuntuu. Kuukausi on kyllä lyhyt aika tehdä isoja johtopäätöksiä loppuelämän suhteen. Ehkä suurin muutos on, että työporukan lounaat jäisivät väliin ja veisin sen sijaan eväät töihin. Herättänee ihmetystä työyhteisössä, sillä nykyään käyn käytännössä päivittäin työkavereiden kanssa lounaalla. Pitänee kehittää joku tarina terveellisemmistä elämäntavoista, keventämisestä tms ettei herätä niin paljon ihmetystä.
Ap
En tiedä onko joku jo laittanut, mutta Takuusäätiön sivuilla on viitebudjetit, joista saa hyvää arviota kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Huomioi laskelmassa myös se, että ihmisten suhtautuminen ja asenne sinuun muuttuu kun et ole enää töissä.
Ehkä jollain seniilillä vanhuksella, joka ei ymmärrä miten suuri työttömyys nykyään on. Miten jonkun höppänän vanhuksen asenne vaikuttaa AP:n laskelmiin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä jonkin aikaa tulee toimeen hyvin pienelläkin rahamäärällä, jos on koti ja siihen liittyvät tavarat hankittuna, vaatteet ym. Mutta haluatko elää loppuelämäsi niin, ettet käy esimerkiksi missään matkoilla tai reissuissa? Kulttuuritapahtumissa, elokuvissa, konserteissa, ulkona syömässä? Erilaisissa harrastuksissa?
Jos olet aidosti askeetikko etkä kaipaa juuri mitään oman kodin ulkopuolista aktiviteettia niin muutama satanen riittää varmasti pakollisiin menoihin kuukaudessa.
Matkailu on oikeastaan asia mistä luopuminen tuntuu pahalta tässä elämäntyylissä. En nyt mikään himoreissaaja ole ollut, mutta silloin tällöin on ollut kiva käydä jossain ulkomailla tai kotimaassa vähän irtautumassa arjesta. Harrastuksia minulla ei oikeastaan ole muuta kuin kuntosali ja siitä en todellakaan ole luopumassa missään tapauksessa. Se on henkisesti ja fyysisesti niin tärkeää minulle. Elokuvissa en ole käynyt pitkiin aikoihin, joissain konserteissa ehkä muutaman vuodessa ja niistä luopuminen toki tuntuu tylsältä, mutta toisaalta jos sitten taas muut yli 300 päivää on parempia kuin tällä hetkellä, niin ehkä niistäkin pystyy luopumaan. Ravintosyömistä olen harrastanut paljonkin ja siitä luopiminen kieltämättä kirpaisisi aika pahasti.
Nyt täytyy lähteä sinne salille, kiitos kaikille kommenteista ja lisääkin luen mielelläni myöhemmin kun taas palaan tietoverkon äärelle!
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko joku jo laittanut, mutta Takuusäätiön sivuilla on viitebudjetit, joista saa hyvää arviota kuluista.
Kiitos, tämä oli uusi paikka minulle. Täytyy tutustua. Nyt sinne salille :)
Ap
Täällä nyt heti oletetaan, että ap jää tukien varaan, mutta miten on, ap? Onko sulla hyvät säästöt vai millä ajattelit elää? Olet 5 v vanhempi kuin minä ja mulla eläkeikä on 69v, ei sulla varmaan ole paljon vähempää? Eli jos tukien varaan ajattelit jäädä, niin miten ajattelit onnistua siinä 15 v? Tuo vaatii jo jonkun kunnon mt-diagnoosin, että pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Muuten se on pelkkää työkkärin kanssa vempuilua, kestääkö kantti? Itse olin 7 kk työtön pari vuotta sitten ja jo tuo oli henkisesti niin perseestä, kun työkkäri niskassa puheluillaan kuukausittain + pakkohaut työpaikkoihin, joihin ei ikinä olisi halunnut mennä, jos olisi sattunut pääsemään. Onneksi lopulta löytyi oman alan työtä, jota haluan tehdä, mutta jonne on harvoin paikkoja auki. Ei ikinä enää työkkäriä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi.
Loistavasti voisi jos noin paljon saisi. Itse kärvistelen 595 netolla.
Mikä on eläkekertymäsi? Pystytkö elämään peruspäivärahalla eläkkeelle saakka sen jälkeen, kun ansiosidonnainen päättyy?
Mikäli tuleva eläkkeesi on n. 1700-1900/kk ja säästöiillä (peruspäivärahan lisäksi) pärjäät sinne saakka, niin anna palaa jos se on se, mitä haluat.
Entisenä köyhänä on kyllä pakko todeta, että pennin venytys on pidemmän päälle todella raskasta ja homma kusee KUN tulee ylläripylläreitä vastaan. Kokemusta on. T. Nyt 5000/kk brutto
1000 e mutta tuossa ei sitten ole yhtään ylimääräistä. 1200 e ois ehkä turvallisempi minimi.
Hyvä aloitus ap.
Olen sinkku, vakiotyö. Minua alkoi risomaan hintojen nousu ja ruoka on helppo säästökohde. Laitoin säästökuurin päälle ja olen päässyt alle 200€/kk. Työnantaja tarjoaa ruokailun eli nuo siis kotisyömisiä.
30000e ei vielä ole kovin suuri pesämuna, jos siis ajatellaan että vuosia vietät työelämän ulkopuolella. Sinuna panisin armottoman säästökuurin päälle ja keräisin kaiken ylimääräisen tuohon pesämunaan. Jos teillä yt töissä niin tuskin tarvitsee pahemmin selitellä työpaikka lounaasta luopumisesta, järkevää varautumista.
Minulla samoja haaveita kuin sinulla, ehkä joskus vielä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi pienet säännölliset kulut, yllätyslaskuihin kannattaa varautua aina puskurilla! Joku sairaalareissu, hammaslääkäri, kodinkoneen rikkoutuminen, remontti tms. niin olet pulassa jos ei ole mitään säästöjä ja tulot vain työmarkkinatuki.
Toimeentulotuki maksaa noista terveydenhuolloin 100% joten sitä riskiä ei ole.
Maksaa mutta vain täysin varattomille ja yksin asujille.
Minimissään ja jos missään ei käy tai mitään ylimääräistä (maksullista) tee; vastike 225€, lainanlyhennys 250€, puhelin 20€, sähkö 35€, ruokaan, siivous,puhdistusaineet,yms. 150€...sanotaan, että 700€/kk pitäisi pärjätä....nimenomaa pärjätä, ei elo kummoista olisi tuolla budjetilla, selviytymistä päivästä ja viikosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi.
Minä olen elänyt.
Downshiftaaminen on ajatuksena tosi hyvä, mutta vain jos oikeasti itse kustantaa elämisensä. On väärin, jos täysin työkykyinen päättää heittäytyä yhteiskunnan elätiksi, ja tämän vaihtoehdon ei pitäisi edes olla mahdollista. Ei voi ajatella niin, että olen tehnyt 30 vuotta töitä, ja viimeisen neljänneksen työllisen ajastani sluibailen.
Ennen kuin yhteiskunta alkoi maksaa mitään sosiaalimaksuja, työtä tehtiin käytännössä hautaan saakka.
Jo nyt eläkeläiset ovat sen verran hyväkuntoisia, että yhteiskuntaa kuormittaa vuosikymmenten eläke- ja tukimaksut. Jos jokainen vielä omaehtoisesti jatkaa ennenaikaisesti toimettomuuttaan eli yhteiskunnan kuppaamista, valtiomme todellakin tulee kaatumaan jo meidän keski-ikäisten elinaikana.
Siis jos haluat omaehtoisesti jäädä työelämästä pois, tee se omalla kustannuksellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi.
Kärvistele ihan rauhassa vitunnn paska loinen.minä en kärvistele kun en tykkää slummi elämästä. pärjään just tällä 7000e käteen kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asumiskuluihin laskenut jo veden ja sähkön eli niihin menee yhteensä tuo noin 400 e/kk. Minulla on siis omistusasunto, joten asumistukia tms. en taida olla oikeutettu saamaan. Lisäksi minulla on jonkin verran säästöjä joka varmaan myöskin estää tukiaiset. Lemmikkejä ei ole ja ainoat "ylellisyydet" joita kaipaan ovat juurikin kuntosali, jossa käyn 3-4 kertaa viikossa sekä Spotify, koska kuuntelen todella paljon musiikkia.
Eli jos tuota kelan laskelmaa uskoo, että 400 e asumiseen ja 500 e/kk päälle, niin sillä pitäisi selvitä?
Parille ystävälle olen tätä suunnitelmaa avannut, toinen oli aivan järkyttynyt ajatuksesta ja toinen taas suhtautui hyvinkin positiivisesti, mutta hän ei uskaltaisi/voisi tehdä samaa kun lapset asuvat vielä kotona. Itsellä vain 1 lapsi, joka on jo omillaan.
Ap
Paljonkohan asunnosta saa jos päättää myydä sen ja siirtyä johonkin halvan vuokratason (n. 300 e/kk) kuntaan? Olisi sitten puskuria sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi.
Kärvistele ihan rauhassa vitunnn paska loinen.minä en kärvistele kun en tykkää slummi elämästä. pärjään just tällä 7000e käteen kuukaudessa.
Tein töitä yli 30 vuotta mutta nyt niitä ei vaan enää ole. Oletpa ilkeä ihminen!
Joku kivahko osa-aikatyö, tuuraajiahan aina tarvitaan? Ne rahat säästöön.
Kyllähän sitä jonkin aikaa tulee toimeen hyvin pienelläkin rahamäärällä, jos on koti ja siihen liittyvät tavarat hankittuna, vaatteet ym. Mutta haluatko elää loppuelämäsi niin, ettet käy esimerkiksi missään matkoilla tai reissuissa? Kulttuuritapahtumissa, elokuvissa, konserteissa, ulkona syömässä? Erilaisissa harrastuksissa?
Jos olet aidosti askeetikko etkä kaipaa juuri mitään oman kodin ulkopuolista aktiviteettia niin muutama satanen riittää varmasti pakollisiin menoihin kuukaudessa.