Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isoäidiksi 40-vuotiaana

Vierailija
21.02.2023 |

Lapseni ilmoitti, että minusta on tulossa isoäiti. Miten tähän pystyy järkevästi suhtautumaan, kun lapsella on vielä tutkinto keskeneräinen ja tulot heikot. Itsekin sain lapseni nuorena, joten minulla on omakohtaista kokemusta siitä, miten rankkaa opiskelun, vanhemmuuden ja työn yhdistäminen on. Olisin toivonut hänelle vapaampaa ja helpompaa nuoruutta. Miten tähän pitäisi järkevästi suhtautua?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi homma. Olisi sairasta, jos sinä olisit raskaana.

Vierailija
2/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi vain iloita uudesta elämästä? Minulla oli sama tilanne ja kaikki on mennyt hienosti. Anna lapsesi elää omaa elämäänsä rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina panikoidaan tuloista? Nykyään saa tukia ihan riittävästi (en todellakaan kuitenkaan tarkoita sitä, että rahaa tulisi ovista ja ikkunoista).

Vierailija
4/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hienoa. Ehkä ehdit ennen eläkettä vielä isoisoäidiksikin. Hyvä, että lapsia syntyy.

Vierailija
5/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa 30 vuotiaita isoäitejä on olemassa.

Vierailija
6/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin tuli mummo 40v ikäisenä, ei se kovin harvinaista ole.

7/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihanaa!

On varmaan sinusta ihanaa päästö hoitamaan vauvaa.

Mun työkaverista tuli ukki 34-vuotiaana.

Vierailija
8/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaeliittimme suosikkien keskuudessa voi olla esim. alle 3 kymppisiä mummoja.

Vierailija
9/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä mikä on ongelma. Tukia on suomi väärällään ja edullisempaa se opiskelu on kotihoidontuella kuin opintorahalla, kun ei ole lainan otto velvoitetta, on etäopintoja ja kaikkea saa kotona tehtyä ja opiskeltua toisin kuin 20 vuotta sitten.

Vierailija
10/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina panikoidaan tuloista? Nykyään saa tukia ihan riittävästi (en todellakaan kuitenkaan tarkoita sitä, että rahaa tulisi ovista ja ikkunoista).

Niin, tottahan se on, että ei ketään Suomessa jätetä heitteille. Tosiasia kuitenkin on, että elätämme edelleen 20-vuotiasta lastamme ja olemme sopineet, että teemme niin ihan mielellämme niin kauan kuin hän yliopistossa opiskelee. Nyt toki opiskeluaika todennäköisesti pitenee ja rahan tarve kasvaa entisestään. En kuitenkaan panikoi, rahapuolesta selvitään kyllä.

Ap

11/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se melko harvinaista.

Vierailija
12/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tottahan se on, että ei ketään Suomessa jätetä heitteille. Tosiasia kuitenkin on, että elätämme edelleen 20-vuotiasta lastamme ja olemme sopineet, että teemme niin ihan mielellämme niin kauan kuin hän yliopistossa opiskelee. Nyt toki opiskeluaika todennäköisesti pitenee ja rahan tarve kasvaa entisestään. En kuitenkaan panikoi, rahapuolesta selvitään kyllä.

Ap

Ei sinun tarvitse millään tavalla lähteä elättämään. Meillä on yhteiskunta joka huolehtii elatuksesta

Vierailija
14/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sinun tarvitse millään tavalla lähteä elättämään. Meillä on yhteiskunta joka huolehtii elatuksesta

Meillä on sen verran hyvä taloudellinen tilanne, että mielellämme tuemme lasta ja tarpeen mukaan lapsenlastakin taloudellisesti. Huoleni koskee enemmän sitä, että lapseni ei taatusti osaa kuvitella kuinka haastavaa lapsen kasvattaminen noin nuorena on. Pelkään, että hän jättää omia unelmiaan toteuttamatta eikä saavuta kaikkea sitä, mihin hän pystyisi ja mitä hän on suunnitellut.

Ap

Vierailija
15/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässynlässynläpätiläää.

Anna sen penskasi olla ja hanki elämä, selviää siinä missä sinäkin selvisit vastaavassa tilanteessa ja jos ei niin voivoi, olisit kasvattanut hänet niin ettei vahinkoraskaaksi päädy.

Vierailija
16/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti.

Vierailija
17/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini olisi tullut mummoksi 34v iässä, jos olisin hänen esimerkkiään noudattanut.

Mutta tein toisin ja tein hänestä mummon ollessaan 43v (itse olin pari viikkoa aiemmin täyttänyt 26v).

Vierailija
18/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se melko harvinaista.

No ei se muuten oo!!!!!

Vierailija
19/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs suunnilleen samanikäiset ovatkin eri tilanteissa elämässään. Itsekin nelikymppisenä joudun asumaan vanhempani luona, enkä ole koskaan päässyt muuttamaan omilleni. En ole koskaan edes seurustellut ja ajatus jostain lapsesta tai vakavasta suhteesta ahdistaa todella kovasti. Ihan vela ja sinkku olen elämäni loppuun asti ja hyvä niin. Todellakin kauhistuttaa, että jostakin ikäisestäni on tulossa jo isoäiti ja on jo täysi-ikäisen, parikymppisen äiti. Kun itse olin parikymppinen ei olisi tullut kuuloonkaan, että lapsen saisin, vaan nimenomaan oletettiin itsestäänselvyytenä, että olen ns. kunnollinen ja aikuisten asiat oli ehdottamasti kielletty. Ihan lapsena pidettiin. Erityisesti äidilleni oli suuri kriisi kun tulin täysi-ikäiseksi, eikä koskaan alkanut kohtelemaan aikuisena, vaan nimenomaan jonakin teininä, jolta on aikuisten asiat vielä kielletty.

Vierailija
20/36 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut myös esikoiseni 20-vuotiaana enkä juuri hyvän kokemuksen vuoksi olisi kauhuissani jos 40-vuotiaana olisin isoäidiksi tulossa. Eri juttuhan se varmaan on jos vaikka kokee nuoruutensa menneen pilalle, mutta näin kokijathan on pääsääntöisesti niitä 10 v vanhempia kahvilamammoja, jotka ei niin ole valinneet. Tietysti homma pitää suunnitella ja siihen suhtautua vakavasti, mutta jos 20 v ei kykene ottamaan vastuuta omasta lapsestaan niin ei se tilanne paljon parane iän myötä.