Miten pienellä rahalla tulette toimeen?
Olen totaalisen kyllästynyt työhöni ja tavallaan oikestaan aika pitkälti koko nykyiseen elämänmuotoon eli siihen, että suurin osa tehokkaasta ajasta menee töiden parissa ja vapaa-aikaa on aivan liian vähän. Meillä on "onneksi" työpaikalla alkamassa muutosneuvottelut ja olenkin harkinnut ilmoittautuvani vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Työpaikalta lienee luvassa jonkinlainen eropaketti jonka turvin selviän ainakin jonkin aikaa, mutta olen vakavasti harkinnut, että jäisin lorvimaan loppuelämäksi (ikää 52v).
Kiinteitä kuluja ei ole hirveästi, asuminen maksaa noin 400 e/kk, autoa minulla ei ole, en juo enkä polta. Tuohon sitten päälle itselle henkisesti ja fyysisesti välttämättömät eli kuntosalikortti 30e/kk ja Spotifyn kk-maksu 13 e/kk. Tähän mennessä en ole todellakaan miettinyt yhtään esim. kaupoissa tai ravintoloissa, että mitä joku asia maksaa koska rahat ovat riittäneet hyvin.
Niin oikeastaan se kysymys oli siis, että miten pienellä kk-budjetilla tulette toimeen? Paljonko menee yhdellä ihmisellä ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin jne olettaen siis, että eletään niukalla budjetilla?
Kommentit (66)
Pienillä tuloilla oppii elämään kuin on pakko.
Vaikka olisi pienet säännölliset kulut, yllätyslaskuihin kannattaa varautua aina puskurilla! Joku sairaalareissu, hammaslääkäri, kodinkoneen rikkoutuminen, remontti tms. niin olet pulassa jos ei ole mitään säästöjä ja tulot vain työmarkkinatuki.
Lorviminen kannattaa aina. Hommaa se Kela Gold.
Kiinteät menoni ovat pienet, mutta olen käyttänyt muuten rahaa aivan huoletta kaikkeen, sekä turhaan että tarpeelliseen, miettimättä yhtään mitä asiat maksavat. Syönyt paljon ravintoloissa, kaupassa ostanut sen mitä mieli on tehnyt ja osa todellakin aivan turhia ostoksia. Lisäksi tällä hetkellä maksan sanomalehteä, Netflixiä, Disney+ eli asioita joista voin hyvin luopua jos uskallan jättäytyä pois työelämästä.
Siksi kiinnostaa sellaisten ihmisten kk-menot, jotka elävät suht vaatimattomasti.
Mä ostan hygieniatuotteet tarjouksista, en käytä meikkiä, teen ruuan itse ja suosin kausiruokaa. Käytän vähän sähköä ja vettä. En omista autoa. En harrasta kalliisti, käytän paljon kirjastoa, käyn kävelyllä ja näen ystäviä.
Moi. Jos unohdetaan asumismenot (tulet saamaan tuon kunnasta riippuen hyvin luultavasti kokonaan käteen asumistukena) niin ruokaan hygieniaan ja lemmikeihin/ satunnaisiin vieraisiin menee yksineläjällä 200-300 e/kk. Siihen päälle sitten puhelin, sähkö ja vesi. Tuo Spotify olisi itselleni ylellisyyttä; en ole ottanut mitään palveluja tai lehtiä tilaukseen, mutta sama kuntosalin tarve täälläkin on. Terveydestä en ota.
Kelan virallisten laskelmien mukaan 500 euroa on raja, jolla ihmisen pitää selvitä.
Olen asumiskuluihin laskenut jo veden ja sähkön eli niihin menee yhteensä tuo noin 400 e/kk. Minulla on siis omistusasunto, joten asumistukia tms. en taida olla oikeutettu saamaan. Lisäksi minulla on jonkin verran säästöjä joka varmaan myöskin estää tukiaiset. Lemmikkejä ei ole ja ainoat "ylellisyydet" joita kaipaan ovat juurikin kuntosali, jossa käyn 3-4 kertaa viikossa sekä Spotify, koska kuuntelen todella paljon musiikkia.
Eli jos tuota kelan laskelmaa uskoo, että 400 e asumiseen ja 500 e/kk päälle, niin sillä pitäisi selvitä?
Parille ystävälle olen tätä suunnitelmaa avannut, toinen oli aivan järkyttynyt ajatuksesta ja toinen taas suhtautui hyvinkin positiivisesti, mutta hän ei uskaltaisi/voisi tehdä samaa kun lapset asuvat vielä kotona. Itsellä vain 1 lapsi, joka on jo omillaan.
Ap
Jos raha ei ole standardien mukainen ei sillä tee oikein mitään. Niitähän luullaan silloin leikkirahoiksi eikä niillä silloin ole mitään arvoa
Seteleistä vitosella kun pienempää ei ole. Viitosen jälkeen alan käyttää kolikoita aina viimeiseen viisicenttiseen joka on vähäarvoisin.
Vaikka, myönnän, olipa minulla kerran kaksikymppinenkin ! Silloin kun moni muukin sai 2kymppisen kunlupautui äänestämään persua.
Tuloksesta päätellen moni pitikin lupauksensa.
Vaikkakin se raha on peritty takaisin moneen kerttaan Purran saksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi pienet säännölliset kulut, yllätyslaskuihin kannattaa varautua aina puskurilla! Joku sairaalareissu, hammaslääkäri, kodinkoneen rikkoutuminen, remontti tms. niin olet pulassa jos ei ole mitään säästöjä ja tulot vain työmarkkinatuki.
Sekin on hyvä, jos edes työmarkkinatuke kun eikö alin tuki ole toimeentulotuki, jolloin ei saa olla enää niitä säästöläkään. - Korjaa/ korjatkaa, jos olen väörässä.
Mitä Ap:n kysymykseen tulee, niin itse olen pärjännyt noin 1000€: (= työmarkkinatulki ja asumistuki) - Asumismenoni sis. vuokran, söhkön ja veden ovat olleet noin 720€/ kk:sa. - Ja enben kuin joku rääkäiseen, että miksi en muuta edullisempaan, niin vastaan että niin olen jo tehnyt. Sain vuoden sijaisuuden 6kk: koeajalla. (Koska vanhempainvapaa sijaisuys, niin tuskin saan jatkoa)
Mitään avustusta en saanut muuttooni, joka maksoi noin 1000€ + uuden asunnin takuuvuokrat (=1350€= 2kk vuokra).. Toki saan ed. Asunnostani todennäköisesti takuuvuokrani takaisin. Mutta työkuvioista ja muuton onnistunut toteuttaminen vaati myös sen, että jouduin maksamaan hetken 2 asunnosta samanaikaisest vuokraa.
Nyt sitten asun ennestään täysin vieraalla paikkakunnalla jännäten saanko olla töisdä edes koeaikaani loppuun. Kun sanassa talossa on jo alkanut muutosneuvotrelut...vsikkamääräaikaisena minun kai pitäisi olla suojatummassa asemassa...
Terveenä tässä nyt toivoisi pysyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
1500 nettopalkalla voi elää.
Mun eläke on jotain tuota luokkaa. JA menojen jälkeen mulle jää työmarkkinatuen verran rahaa.
Joo ja säästöäkin jää.
Ei ihminen tarvitse paljoa.
Joo ja muista varautua, säästä jo!
Olen siis itse tässä viime vuosien aikana todennut, etten tule onnelliseksi oikeastaan mistään materiasta. En kaipaa esimerkiksi autoa, koska asun sellaisessa paikassa, että palvelut ovat lähellä ja julkinen liikennekin toimii aika mukavasti. En tarvitse tai oikeastaan edes halua uutta laukkua, kenkiä, puhelinta tai mitään muutakaan. Taidan siis olla suuri rasite suomalaiselle yhteiskunnalle, koska en halua kuluttaa! Olen huomannut, että olen tyytyväinen kun saan harrastaa mieleisiä asioita ja jos uskallan jäädä pois töistä, niin näille asioille jää enemmän aikaa ja ehkä elämänlaatu paranee, vaikka tulot romahtaa. Suurin riski tässä on varmaan se, että totean, että tuo mahdollinen uusi elämä ei olekaan sellaista miksi sen kuvittelin ja tässä iässä uudelleentyöllistyminen lienee aika haastavaa vaikka työkokemusta ja osaamista onkin aika paljon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen asumiskuluihin laskenut jo veden ja sähkön eli niihin menee yhteensä tuo noin 400 e/kk. Minulla on siis omistusasunto, joten asumistukia tms. en taida olla oikeutettu saamaan. Lisäksi minulla on jonkin verran säästöjä joka varmaan myöskin estää tukiaiset. Lemmikkejä ei ole ja ainoat "ylellisyydet" joita kaipaan ovat juurikin kuntosali, jossa käyn 3-4 kertaa viikossa sekä Spotify, koska kuuntelen todella paljon musiikkia.
Eli jos tuota kelan laskelmaa uskoo, että 400 e asumiseen ja 500 e/kk päälle, niin sillä pitäisi selvitä?
Parille ystävälle olen tätä suunnitelmaa avannut, toinen oli aivan järkyttynyt ajatuksesta ja toinen taas suhtautui hyvinkin positiivisesti, mutta hän ei uskaltaisi/voisi tehdä samaa kun lapset asuvat vielä kotona. Itsellä vain 1 lapsi, joka on jo omillaan.
Ap
Ohis hienoa, että sinulla on ystäviä, joille olet voinut avata tilannettasi. Itselläni näet kaikkein vaikeinta on myöntää se että harvassa ovat ne, joiden kanssa saan tai voin avata tilannnettani, ainakaan niin, että voisimme nähdä/ viettää aukaa live:na. Eikä taloudellisesti haastava tilanteeni tee siitä muutoinkaan erityisen helppoa. - Ei haluaisi olla muiden varassa tai se, jiota katsotaan kysyvästi, että no onkos sulla varaa, edes tähän tai tuohon.
Vierailija kirjoitti:
1500 nettopalkalla voi elää.
Jopa leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Lorviminen kannattaa aina. Hommaa se Kela Gold.
Tämä Kela Gold on urbaani legenda. Ei sellaista ole olemassakaan.
Oikeasti kelasta ei saa kuin sen mitä Kelan sivuilla kerrotaan. Jos ei annetut rahat riitä, niin sitten ollaan rahattomia seuraavaan tukien maksu päivään. Harkinnan varaista toimeentulotukeakaan ei saa kuin äärimmäisen välttämättömiin.
No vaikia sanoa , koska itellä on oma auto, on aina ollut, ja tulee aina olemaan. Minäkin olen 52 v , rouvashenkilö, ja jos minulla ei olisi omaa autoa, elämäni olisi paljon vaikeampaa, ja huonompaakin.. n 1800€ käteen. Sillä pärjää vaikka olisi se autokin.
Eikö asumiskuluihisi tule ikinä mitään remppakuluja?
595 käteen tulojen jälkeen vuokran, sähkön, lääkkeiden ja sotelaskujen ja vakuutuksen jälkeen eli olen toimeentulotuella. Lapselle jää 300. Eli yhteensä 853 käteen. Päiväkotimaksu nollaantui.
Sinun menot vaikuttaa pieniltä jo nyt.