Mistä on alkuaan lähtenyt kuvitelma, että kasvisruoka on se terveellisin
Kommentit (22)
Ehkä siitä, että punaista lihaa sisältävät jalosteet eivät ole terveellisiä. Ihminen kuitenkin tarvitsee sitä punaistakin lihaa välillä. Mielummin ei-jalostettuna. Toki hengissä pysyy kasvissyöjänäkin, mutta se ei ole terveellisin ruokavalio.
Olen kasvissyöjä, koska en tykkää lihasta. En kyllä pidä ruokavalitoani terveellisenä. On ne sipsit ja kalja myös kasvisruokaa.
Oikeasti syön tavallista ruokaa, mutta liha vain on jäänyt pois. En tykkää lihan korveikkeistakaan, joten ruokani ei ole terveellistä. Pääasiassa pastaa.
ihminen on kehittynyt ihmiseksi lihaa syömällä.
Pystyykö kasvisruokailijat kertomaan vastauksen aloitukseen?
No9, olen lapsesta asti kaihtanut punaista lihaa.
Se ei vaan sovi vatsalleni, kovettui sinne eikä sulanut.
Syön toki kalaa ja kanaa, en ole vegaani.
Eli joo, voin paremmin kun syön kasvisruokaa. Kalaa kerran kahdessa viikossa, kanaa kerran viikossa.
Nii joo, juustoja en syö, ne nostaa kolesteroliani, on huomattu mittauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ja viljoja
Koska kasvikset on terveellisiä. Kasvisruokahan ei sitä silti välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä perustetta sulla on kasvisten terveellisyydestä?
Lihassahan kuitenkin on kaikki ihmisen tarvitsema pienemmässä paketissa.
Mun kasvissyöjä kaveri ei syö kasviksia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ja viljoja
Höpö höpö. Viljoja on alettu syödä noin 100 000 vuotta sitten, homo sapiens on ollut olemassa noin 300 000 vuotta. Ja viljely on aloitettu vasta noin 10 000 vuotta sitten.
Missä niin on väitetty? Välillä voi syödä kasvisruokaa lihan, kalan ja kanan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Historian valossa ihmiset ovat pärjänneet kasvisravinnolla oikein hyvin, ennen tehotuotantos ja markkinataloutta.
Tutkimusten mukaan joskus 1800-luvulla ihmiset söivät lihaa n. 50g vuodessa, vaikka tekivät raskasta ruumiillista työtä.
Minun lapsuudessa 50-luvulla lihaa syötiin max kerran viikossa sunnuntaina, silloin pienen lihamurun, koulussa ei sitäkään ja hyvin pärjättiin ja tehtiin ruumiillista raskasta työtä. Makkaraa oli vain jouluna.
Nyt lihaa syödään lähes 100kg ja lähes kaikki ylipainoisia ja sairaita. Miksiköhän?
Ja olen ollut kasvissyöjä 60-luvulta alkaen ja niin oli myös vanhempani ja molemmat elivät reilusti yli 90v ja suht. terveenä.
Joskus oli tutkimuksia että kasvissyöjät elää pisimpään ja terveempinä. Liha ja voi, eläinrasvat nostaa kolesterolia ja tukkii suonet yms. Miinuspuolia kasvisruuassa oli b12 vitamiinin puutos ja hampaiden eroosio. Näin on kerrottu.
Ei ennen lihaa ja maitotuoteita edes ollut saatavilla,.kun liha piti hakea metsästä ja lehmät oli ummessa talvet ja isoilla perheillä oli 2-3 lehmää.
Niissä olosuhteissa saatiin riistaa vähän ja lihaa syötiin todella vähän, kun perheet olivat isoja ja samassa talossa asui monta sukupolvea.
Ja mitenkä tämä kasvisruoka jaksaa kiinnostaa? Vegaaneja oli jo 40-luvulla ja ensiäiset kasvisravintolat tuli Suomeen 70-luvulla. Ja kauramaitoakin tehtiin jo ennen sotia.
Mun vanhemmat ovat olleet kasvissyöjiä aina ja pvat jo 85v .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisyydestä en tiedä mutta pahaa ne ovat. Olen eri hotelleissa maistellut vuosien varrella karkeesti arvioituna 40-50 kertaa kasvis vaihto ehtoja enkä vielä ole tavannut yhtään, en ensimmäistäkään hyvän makuista tuotosta. Tarkoitan tuolla erilaisia pihvejä ja pyöryköitä Ainakaan sellaista jonka olisin hyväksynyt omaan ruokapöytääni. Hotelleissa on sentään ammatti kokit, enkä mielestäni ole mitenkään kranttu...päin vastoin!
No varmaan siitä että kasviksia ei syödä tarpeeksi. Kun ei ole lihaa käytettävissä on pakko syödä jotain muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole, kuka on sinulle noin väittänyt? Laita pelkkää lihaa laskuriin sopiva kalorimäärä niin näet ettet saa kaikkia ravintoaineita riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historian valossa ihmiset ovat pärjänneet kasvisravinnolla oikein hyvin, ennen tehotuotantos ja markkinataloutta.
Tutkimusten mukaan joskus 1800-luvulla ihmiset söivät lihaa n. 50g vuodessa, vaikka tekivät raskasta ruumiillista työtä.
Minun lapsuudessa 50-luvulla lihaa syötiin max kerran viikossa sunnuntaina, silloin pienen lihamurun, koulussa ei sitäkään ja hyvin pärjättiin ja tehtiin ruumiillista raskasta työtä. Makkaraa oli vain jouluna.
Nyt lihaa syödään lähes 100kg ja lähes kaikki ylipainoisia ja sairaita. Miksiköhän?
Ja olen ollut kasvissyöjä 60-luvulta alkaen ja niin oli myös vanhempani ja molemmat elivät reilusti yli 90v ja suht. terveenä.
Ja erään tutkimuksen mukaan ihmiskunnan aivo kapasiteetti kasvoi 75 prosenttia kun siirryttiin liha proteiineihin kasvisten sijaan
Moni idelogiansa mukaan elävä liittää siihen usein katteettomiakin positiivisia määreitä.