Mistä on alkuaan lähtenyt kuvitelma, että kasvisruoka on se terveellisin
Kommentit (111)
Suurin osa maailman väestöstä syö vähän tai ei lainkaan lihaa. Ja hyvin pärjäävät. Terveyden kannalta pieni määrä eli 30 grammaa lihaa päivässä ei ole pahaksi. Eli ehkä kolmasosa grillimakkarasta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö kasvisruokailijat kertomaan vastauksen aloitukseen?
Historian valossa ihmiset ovat pärjänneet kasvisravinnolla oikein hyvin, ennen tehotuotantos ja markkinataloutta.
Tutkimusten mukaan joskus 1800-luvulla ihmiset söivät lihaa n. 50g vuodessa, vaikka tekivät raskasta ruumiillista työtä.
Minun lapsuudessa 50-luvulla lihaa syötiin max kerran viikossa sunnuntaina, silloin pienen lihamurun, koulussa ei sitäkään ja hyvin pärjättiin ja tehtiin ruumiillista raskasta työtä. Makkaraa oli vain jouluna.
Nyt lihaa syödään lähes 100kg ja lähes kaikki ylipainoisia ja sairaita. Miksiköhän?
Ja olen ollut kasvissyöjä 60-luvulta alkaen ja niin oli myös vanhempani ja molemmat elivät reilusti yli 90v ja suht. terveenä.
1800-luvulla ihmiset eivät eläneet missään luonnontilassa, vaan söivät runsaasti viljoja. Se ei ole ihmisen tyypillistä ravintoa, vaan on tullut mukaan vasta kohtalaisen hiljattain. Ihminen on kehittynyt metsästäjä-keräilijänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen lihaa ja maitotuoteita edes ollut saatavilla,.kun liha piti hakea metsästä ja lehmät oli ummessa talvet ja isoilla perheillä oli 2-3 lehmää.
Niissä olosuhteissa saatiin riistaa vähän ja lihaa syötiin todella vähän, kun perheet olivat isoja ja samassa talossa asui monta sukupolvea.
Ja mitenkä tämä kasvisruoka jaksaa kiinnostaa? Vegaaneja oli jo 40-luvulla ja ensiäiset kasvisravintolat tuli Suomeen 70-luvulla. Ja kauramaitoakin tehtiin jo ennen sotia.
Mun vanhemmat ovat olleet kasvissyöjiä aina ja pvat jo 85v .
Edelleen, tuo oli poikkeusaikaa, sillä ihminen on luonnostaan metsästäjä-keräilijä, ei viljelijä. Maanviljelyksen alkaessa ihmisistä tuli kitukasvuisempia ja sairaampia.
Olen vihreä. Siksi syön salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen lihaa ja maitotuoteita edes ollut saatavilla,.kun liha piti hakea metsästä ja lehmät oli ummessa talvet ja isoilla perheillä oli 2-3 lehmää.
Niissä olosuhteissa saatiin riistaa vähän ja lihaa syötiin todella vähän, kun perheet olivat isoja ja samassa talossa asui monta sukupolvea.
Ja mitenkä tämä kasvisruoka jaksaa kiinnostaa? Vegaaneja oli jo 40-luvulla ja ensiäiset kasvisravintolat tuli Suomeen 70-luvulla. Ja kauramaitoakin tehtiin jo ennen sotia.
Mun vanhemmat ovat olleet kasvissyöjiä aina ja pvat jo 85v .
Edelleen, tuo oli poikkeusaikaa, sillä ihminen on luonnostaan metsästäjä-keräilijä, ei viljelijä. Maanviljelyksen alkaessa ihmisistä tuli kitukasvuisempia ja sairaampia.
Ihminen on luonnostaan fruitaristi eli hedelmän ja pähkinän syöjä. Metsästäminen on ihan turhanpäiväistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kasvikset on terveellisiä. Kasvisruokahan ei sitä silti välttämättä ole.
Mitä perustetta sulla on kasvisten terveellisyydestä?
Lihassahan kuitenkin on kaikki ihmisen tarvitsema pienemmässä paketissa.
Terveellisyydestä en tiedä mutta pahaa ne ovat. Olen eri hotelleissa maistellut vuosien varrella karkeesti arvioituna 40-50 kertaa kasvis vaihto ehtoja enkä vielä ole tavannut yhtään, en ensimmäistäkään hyvän makuista tuotosta. Tarkoitan tuolla erilaisia pihvejä ja pyöryköitä Ainakaan sellaista jonka olisin hyväksynyt omaan ruokapöytääni. Hotelleissa on sentään ammatti kokit, enkä mielestäni ole mitenkään kranttu...päin vastoin!
Minäkään en pidä pääsääntöisesti kasvisresepteistä. Mutta omat keitokset maistuvat erinomaisesti. Kutsuisin niitä enemmänkin tällaisiksi noidan keitoksiksi kuin "vegaaniresepteiksi" vaikka vegaanisia ovatkin.
Olen ajottain pidempiä aikoja kasvissyöjä ja sitten taas muutaman viikon sekasyöjä jolloin lihaa muutaman kerran viikossa mutta silloinkin syön reilusti kasviksia. En osaa sanoa noiden kausien terveellisyyseroja mutta itselläni on 'kasviskautena' kevyempi ja parempi olo. Jaksan liikkua enemmän, hiukseni kiiltävät enemmän ja ruoka sulaa paremmin. Papuja ja herneitä en syö ollenkaan, koska ne eivät sula minulla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siitä, että punaista lihaa sisältävät jalosteet eivät ole terveellisiä. Ihminen kuitenkin tarvitsee sitä punaistakin lihaa välillä. Mielummin ei-jalostettuna. Toki hengissä pysyy kasvissyöjänäkin, mutta se ei ole terveellisin ruokavalio.
Olen ollut kasvissyöjä 40 vuotta ja olen terve kuin pukki. Ihanteelliset arvot, totesi lääkärikin kun kävin tarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mahdotonta, koska on todella monenlaisia kasvisruokavaliota noudattavia ihmisiä. Kahden kasvissyöjän ruokavaliota on miltein mahdotonta niputtaa yhdeksi ruokavalioksi. Esimerkiksi minä en missään nimessä tuhlaisi kasviksia ja hedelmiä huolimalla niistä vain mehulingossa puristettun mehun. Syön ne kokonaan. En juo mehua missään muualla kuin pakon edessä juhlissa ja kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa maailman väestöstä syö vähän tai ei lainkaan lihaa. Ja hyvin pärjäävät. Terveyden kannalta pieni määrä eli 30 grammaa lihaa päivässä ei ole pahaksi. Eli ehkä kolmasosa grillimakkarasta,
Ei pärjää hyvin. Suomessa on syöty tuhansia vuosia paljon lihaa talvella koska kasvikset eivät ole riittäneet talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mahdotonta, koska on todella monenlaisia kasvisruokavaliota noudattavia ihmisiä. Kahden kasvissyöjän ruokavaliota on miltein mahdotonta niputtaa yhdeksi ruokavalioksi. Esimerkiksi minä en missään nimessä tuhlaisi kasviksia ja hedelmiä huolimalla niistä vain mehulingossa puristettun mehun. Syön ne kokonaan. En juo mehua missään muualla kuin pakon edessä juhlissa ja kylässä.
Kasvisruoista tuli varoitus
Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.
Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.
Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää hyvin. Suomessa on syöty tuhansia vuosia paljon lihaa talvella koska kasvikset eivät ole riittäneet talveksi.
Kysymys: mistä suomalaiset joululaatikot on tehty? Vihje: ne ovat tehty NIISTÄ siksi, että NIITÄ oli ainakin melkein aina myös talvisin otettavaksi ja käytettäväksi ruoanlaitossa. Lihan kanssa oli sitten epävarmempaa ja sen vuoksi sitä juhlapöydän kruunua palvotaan vieläkin suomalaisessa joulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siitä, että punaista lihaa sisältävät jalosteet eivät ole terveellisiä. Ihminen kuitenkin tarvitsee sitä punaistakin lihaa välillä. Mielummin ei-jalostettuna. Toki hengissä pysyy kasvissyöjänäkin, mutta se ei ole terveellisin ruokavalio.
Olen ollut kasvissyöjä 40 vuotta ja olen terve kuin pukki. Ihanteelliset arvot, totesi lääkärikin kun kävin tarkastuksessa.
Te aikuiset syökää mitä syötte mutta antakaa lapsille lihaa ja kalaa, älkää tuhotko lasten aivoja idealisminne takia. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä.
Lapset rakastavat lihaa ja sylkevät porkkanat lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä 40 vuotta ja olen terve kuin pukki. Ihanteelliset arvot, totesi lääkärikin kun kävin tarkastuksessa.Te aikuiset syökää mitä syötte mutta antakaa lapsille lihaa ja kalaa, älkää tuhotko lasten aivoja idealisminne takia. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä.
Lapset rakastavat lihaa ja sylkevät porkkanat lattialle.
Omassa tuttavapiirissä ei onneksi ole tuollaisia lapsia.
Joku totesikin, että kasvisruokavalio ei kerro sitä, onko se terveellinen vai ei. Jos syö sipsejä ja juo kaljaa, niin onhan se kutakuinkin kasvisvoittoinen mutta ei terveellinen.
Olen ollut lakto-ovo-vegetaristi vuodesta -86 ja viimeiset 25 vuotta vegaanina. En syö sipsejä enkä juo kaljaa, en syö pastaa, riisiä enkä juurikaan karkkeja, limppareita yms. Veriarvot ovat ihanteelliset, ei ole ylipainoa ja voin hyvin. Ehkä ei ole kaikkein terveellisin, jos vertaa välimerelliseen ruokavalioon, mutta eettiset, ekologiset ja humanitääriset arvot painavat enemmän kuin pelkkä oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: mistä suomalaiset joululaatikot on tehty? Vihje: ne ovat tehty NIISTÄ siksi, että NIITÄ oli ainakin melkein aina myös talvisin otettavaksi ja käytettäväksi ruoanlaitossa. Lihan kanssa oli sitten epävarmempaa ja sen vuoksi sitä juhlapöydän kruunua palvotaan vieläkin suomalaisessa joulussa.
Joululaatikot on uusi asia. Minä puhun asioista tuhansien vuosien aikana ennen kristinuskon tuloa Suomeen.
Täällä on syöty talvella aina paljon lihaa ja aivan erityisesti ennen maanviljelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se kinkku on? Se on jouluruuan tärkein osa.
Haluan kyllä nähdä tämän tutkimuksen :D missähän päin tuolleen on ollut? Ei täällä ainakaan, kyllä viljan ja perunan lisäksi on sikaa ja muuta lihaa ollut tarjolla.