Kannatatko subjektiivista päivähoito-oikeutta?
Minä en!
Pari päiväkodissa työskentelevää ystävääni ovat kertoneet, miten oikeasti hoitopaikkaa tarvitsevia lapsia on jonossa kasapäin ja kotona olevat vanhemmat tuovat lapsensa hoitoon, jotta pääsevät helpolla. Raivostuttavaa!!!
Itse olin monta vuotta lasten kanssa kotona. Ei olisi tullut mieleenkään viedä isompia päiväkotiin, kun on vauvan kanssa kotona.
On sitä muitakin keinoja tarjota lapselle virikkeitä. Kerhoja on nykypäivänä joka lähtöön.
Onko olemassa jotakin adressia subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen puolesta?
Kommentit (192)
Vierailija:
tuskin saisit sinäkään, jos sattuisitkin itse väsymään tai masentumaan. Eihän se ole riittävä syy toisen lapsen päivähoitoon teidänkään mielestä.Vierailija:
Kun siinä olisi edelleen se tarveharkintaisuus, niin uskon, että jos minä sitä tarvitsisin niin sen saisinkin sitten.
eli tarveharkintaisuudella saavutettaisiin siis suurempi kontrolli sen suhteen, ettei järjestelmää kuormitettaisi ylimääräisillä virikelapsilla, jotka käyvät hoidossa vaan " tapaamassa kavereita" tai " saamassa laadukasta varhaiskasvatusta" . Jokainen tarvitseva saisi päivähoitopaikan edelleen. Eli miksipä te olisitte huolissanne, teillähän jokaisella on ollut omien sanojenne mukaan masennusta jne. jotka olisivat edelleen hyviä syitä.
kun resurssit eivät kerta kaikkiaan riitä. Kärsijöinä ovat sitten lapset, jotka ylisuurissa ryhmissä sinnittelevät sairastellen, kun äiti haluaa levätä.
kyse on edusta, jota ei VOI muuttaa toiseksi. Voi vain luopua.
Vai miten sinä ajattelit sen tapahtuvan?
Vierailija:
Jokainen tarvitseva saisi päivähoitopaikan edelleen. Eli miksipä te olisitte huolissanne, teillähän jokaisella on ollut omien sanojenne mukaan masennusta jne. jotka olisivat edelleen hyviä syitä.
Tiedoksi, että minulla ei ole koskaan ollut masennusta, enkä ole koskaan käyttänyt subjektiivista päivähoito-oikeutta, olen aina hoitanut toisetkin lapset kotona äitiyslomien ajan. Mutta puolustan tässä heitä joille tämä on tarpeellinen asia. Lähipiirissä olen nähnyt oikeuden tarpeellisuuden. Katsos jotkut täälä ajattelevat asiaa toistenkin ihmisten eikä vaan itsensä kannalta. Me kaikki emme ole niin itsekeskeisiä että ajattelisimme asiaa vain omaksi parhaaksemme.
t. 154
Vierailija:
Kärsijöinä ovat sitten lapset, jotka ylisuurissa ryhmissä sinnittelevät sairastellen, kun äiti haluaa levätä.
Vierailija:
Eli et ole nyt ainoa hyvis, vaikka haluaisitkin niin kovasti uskoa.
kun hoitopaikan tarvitsevat lapset ovat vähentyneet, niin on vähennetty hoitajiakin samalla. Ja sitten kun taas hoitopaikkaa tarvivat lapset lisääntyvät niin onkin suurempi kynnys ottaa taas takaisin lisää hoitajia kun ei ole määrärahoja yms. Ja taas on ryhmäkoot suuria jossain vaiheessa vaikka ei olisikaan näitä virikelapsia, hekin kun sitten tarvivat oikeasti hoitopaikkaa sitten kun vanhemmat lähevät töihin.
Vierailija:
Ja päiväkoteja pistettäisiin sileäksi? No, meillä on sitten hyvin erilaiset visiot. Kyllä ne varmaan tarvitsee sen sinunkin Nico-Petterin siellä virikepaikallaan, kun muuten asiat ois vielä paljon huonommin.
sitä hakea, kun pelottaisi " itsensä puolustaminen" ... Enkä minäkään hakisi, vaikka sairas olenkin. Purisin hammasta perkele.
Hei,jos noin viisaita asioita yrität suustas laskea,niin yritä vähän parempaa
koituvat kustannukset. Surullista mutta totta. Itse en vaan haluaisi tuollaista tukea, vaan satsaisin mieluummin kotihoitoon.
Vierailija:
Eli et ole nyt ainoa hyvis, vaikka haluaisitkin niin kovasti uskoa.
Vaan sitä että tilanne säilyisi tällaisenaan. Miksi ihmeessä hyvät äidit te olette noin innokkaita luopumaan saavutetusta edusta. Tämän jälkeen sitä ei ikinä takaisin anneta vaikka kuinka itkettäisiin myöhemmin sen perään. Kai te kohta alatte puhumaan sen puolesta, että lapsilisät maksetaan tarveharkintaisesti niille jotka sitä oikeasti tarvivat tai jotain muuta yhtä fiksua. Sama kodinhoitotukea, eihän sitä varakkaat perheet oikeasti edes tarvi, heillähän on muutenkin varaa hoitaa lapset kotona, laitetaan sekin tarveharkintaiseksi. voi voi tätä elämää.
Jos jättäisit hakematta sen takia, että virikelapset eivät paikkoja saisi.
Aivan järkyttävää! Ei kukaan KUKAAN virikelapsen vanhempi varmasti vie lasta hoitoon, jos siitä on edes pienintä haittaa lapselle! Järkyttävää edes ajatella...
vähänkään useamman päivän. Työnantaja ei nimittäin sitä hyvällä katsele.
Sen sijaan joka ainoa tuntemani äiti, jolla on lapsi päiväkodissa ja hän itse syystä tai toisesta kotona, ottaa sairaana olevan lapsensa kotihoitoon tarvittaviksi päiviksi.
Ihmisillä nyt vaan sattuu olemaan erilaisia näkemyksiä siitä kuinka pitkälle tämä hyvinvointivaltio voi laajeta. Johonkin kohtaan on laitettava rajoja, se on kuitenkin selvää. Itselläni tulee raja vastaan siinä, kun kyse on enää mukavuudenhalusta, ei todellisesta tarpeesta.
Itse kannattaisin sellaista, että päivähoidon henkilökunta keskustelisi asiasta vanhempien kanssa ja punnittaisiin yhdessä mikä olisi paras ratkaisu perheelle. Mikäli siis olisi masennusta tms. En siis ole ehdottanut lääkärin lausuntojen vaatimista.