Kannatatko subjektiivista päivähoito-oikeutta?
Minä en!
Pari päiväkodissa työskentelevää ystävääni ovat kertoneet, miten oikeasti hoitopaikkaa tarvitsevia lapsia on jonossa kasapäin ja kotona olevat vanhemmat tuovat lapsensa hoitoon, jotta pääsevät helpolla. Raivostuttavaa!!!
Itse olin monta vuotta lasten kanssa kotona. Ei olisi tullut mieleenkään viedä isompia päiväkotiin, kun on vauvan kanssa kotona.
On sitä muitakin keinoja tarjota lapselle virikkeitä. Kerhoja on nykypäivänä joka lähtöön.
Onko olemassa jotakin adressia subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen puolesta?
Kommentit (192)
Meillä on ainakin kolmen lapsen kesken jaettu paikka, joista siis meillä on 2pvä/vko, toisilla perheillä 2 ja 1 pvä/vko. Ja nämä siis eri päivinä, eli yhteensä vievät kokonaisen yhden hoitopaikan. Ja kaikki perheet ovat tyytyväisiä. :)
Minä olen hoitanut täysin ilman tukiverkkoa 2 sairasta lasta kotona 3 vuotta. Tajusin vasta itse sairastuttuani, että lapseni tarvitsee ikäistään seuraa ja virikkeitä. Olen onnellinen, että silmäni avautuivat näkemään mikä on oikein ja järkevää. Pienempi on kotihoidossa ja isompikin suurimman osan ajasta.
Tiesittekö muuten, että päivähoitopaikka-ongelmat/saavutukset johtuvat pääsääntöisesti päiväkodin johtajasta. Hänellä on yllättävän paljon valtaa ja välineitä päättää paikkojen kohtalosta...
Lisäksi naiset on idiootteja. Viimeistään tämä keskustelu sen todistaa! Sairaita, kateellisia, itsekkäitä, tuomitsevia, tyhmiä ja omaan jalkaan ampujia. Häpeän olla nainen! :S
He vievät lapsensa hoitoon tarpeen mukaan, eivät minään sovittuina päivinä. Välillä lapsi on hoidossa enemmän, välillä vähemmän, hoitaja laskuttaa päivien mukaan. Perhepäivähoitajasta on kyse ja 1,5-vuotiaasta lapsesta, joka ei päässyt päiväkotiin, mutta tarvitsee hoitopaikkaa, kun äiti haluaa olla vauvan kanssa rauhassa häneltä.
Ja 110, sinun täytyy olla ylpeä itsestäsi, kun olet noin älykäs, suvaitsevainen, kaikkea. Muisk!
Vierailija:
Lisäksi naiset on idiootteja. Viimeistään tämä keskustelu sen todistaa! Sairaita, kateellisia, itsekkäitä, tuomitsevia, tyhmiä ja omaan jalkaan ampujia. Häpeän olla nainen! :S
PS Tiedän hoitopaikkoja jaetun myös sillä periaatteella, että yhden perheen lapsi on hoidossa klo 12 saakka ja toisen perheen lapsi klo 12 lähtien. Vaan jotkuthan tietävät tämänkin asian paremmin...
Vai mitähän oikein ajoit takaa...
Vierailija:
Vai mitähän oikein ajoit takaa...
Mutta logiikkasi on aika hatara. Vaikka sinä valitsetkin ehdokkaasi sukupuolen perusteella, ymmärtänet, että muita naisia voi kiinnostaa jopa ehdokkaiden ajamat asiat, ei se mitä heidän jalkojensa välissä roikkuu tai on roikkumatta.
Olet siis asiani ytimessä! :) Ja vastaus tuli myös edelliselle samaan rahaan.
Enkä nyt erityisemmin itseäni ja suvaitsevaisuuttani korosta, koska en ole sen tyyppinen. Häpeän myös tunnustaa, että ennen kiillottelin äitiyden kruunuani marttyyriudellani ja paheksuin lievästi hoitoon lapsiaan vieviä äitiyslomalaisia... Mutta onneksi elämällä on tapana näyttää kolikon kääntöpuoli sopivan paikan tullen. Itse olen ainakin nieleskellyt monet ja taas monet sanani tosipaikan tullen. Samaa toivon muillekin, avartaa sydäntä huomata välillä olevansa väärässä! :)
Ehkäpä 113 meinas sitä, että yleisesti miesten ajatellaan olevan fiksumpia esim. kansanedustajiksi. Miksi muuten nytkin eduskunnassa on selvästi enemmän miehiä kuin naisia..? Jos tiedostavat ihmiset äänestäisivät mielestään fiksua naista, voisi asiat Suomessakin hiemat muuttua! Siis, parempaan, jos joku ei ymmärtänyt...
- ei 113
Vierailija:
Mutta logiikkasi on aika hatara. Vaikka sinä valitsetkin ehdokkaasi sukupuolen perusteella, ymmärtänet, että muita naisia voi kiinnostaa jopa ehdokkaiden ajamat asiat, ei se mitä heidän jalkojensa välissä roikkuu tai on roikkumatta.
edustajan tehtävät killuttimet jalkojen väliin. -113-
kukaan ei varmaankaan sinun lastesi hoitoon vientiä kyseenalaistakaan, kerroithan, että sairastuit. Tässä keskustelussa suurin osa subjektiivisen hoito-oikeuden poistamista kannattavista on ollut sitä mieltä, että tarveharkinta olisi tarkoituksenmukaista. Ja silloinhan sinäkin olisit toki saanut paikat. Yritä nyt jo irrottaa siitä marttyyrin sädekehästä ja turhasta ylemmyydentunnosta.
Ja edelleen kiinnostaisi tietää, että miten se naisten enemmistö eduskunnassa saisi asiat muuttumaan parempaan? Kerrotko hieman täsmällisemmin? Naisillakin on erilaisia mielipiteitä, eikä sukupuolella ole mitään tekemistä niiden asioiden kanssa.
vaikkakaan itse en ole vienyt vanhempia lapsiani hoitoon kun vauva on tullut taloon. mutta se ei ole minulta pois jos joku muu lapsensa hoitoon vie.
Vierailija:
kukaan ei varmaankaan sinun lastesi hoitoon vientiä kyseenalaistakaan, kerroithan, että sairastuit. Tässä keskustelussa suurin osa subjektiivisen hoito-oikeuden poistamista kannattavista on ollut sitä mieltä, että tarveharkinta olisi tarkoituksenmukaista. Ja silloinhan sinäkin olisit toki saanut paikat.
Mitä jumalia te luulette lääkäreiden olevan?! Että joku oikeasti sanoisi, että juuei, et saa todistusta..? :D Väliinputoajiksi jäisivät vain ja ainoastaan reppanat, jotka eivät kykenisi sitä todistusta hakemaan!
Eli voi teitä ihmisiä, kun ette näe metsää puilta... Menkää riehumaan edustajillenne ja vaatimaan LISÄÄ PÄIVÄHOITOPAIKKOJA, sillä tämä ongelma ratkeaa, ei ainaisella toisen naisen ja äidin syyllistämisellä ja pampulla hakkaamisella! Tälläkin energialla kun joku keräisi addressia hoitopulan vähentämisen puolesta, niin vot...
Kun tämä kuulostaa olevan niin yleinen ongelma. Samoin kotiavun saamista tulisi helpottaa esim. vauvan ensimmäisen vuoden aikana. Tähänkin voisi löytyä resursseja päivähoito-oikeuden supistamisen myötä.
Siis kotihoidon tukeminen ei tule kysymykseen, ei niin millään. Ne lapset on saatava pois silmistä tai se on helvetti irti.
Vierailija:
Ja edelleen kiinnostaisi tietää, että miten se naisten enemmistö eduskunnassa saisi asiat muuttumaan parempaan? Kerrotko hieman täsmällisemmin? Naisillakin on erilaisia mielipiteitä, eikä sukupuolella ole mitään tekemistä niiden asioiden kanssa.
Naisia on kaikissa puolueissa ehdolla, joten siitäkään on turhaa urputtaa. Mies ei ikinä ymmärrä täysin naista ja hänen asemaansa, saati vapaaehtoisesti luovu vallastaan.
tämä on kai se yleisin ongelma, kun halutaan päästä helpolla... Tämän vuoksihan päiväkodeissa on myös sijaispula, kun ei aakkosten ekasta kirjaimesta löydy ihmisiä valmiina hommiin, niin juostaan vaan ympäri taloa voivottelemassa, ettei sitten sijaisia löytynyt... Ja mikä parasta; pyydetään vanhempia olemaan tuomatta virikelapsia hoitoon, kun ei ole hoitajia riittävästi! Mitenhän asia järjestyisi, jos ei virikelapsia olisi..?
joista monilla on mennyt aika överiksi tuo naisen asemasta vouhkaaminen. Suomessa naisilla asiat on hyvin, oikein naurattaa, kun täällä vokistaan miten miehillä on valta jne. Johtuiskohan tuo ihan vaan siitä, että nainen usein valitsee toisin, valitsee perheen ennen uraa? Vai kuinka moni teistä olisi valmis tekemään pitkää päivää ja omistautumaan uran luomiselle jättäen lapset kakkossijalle elämässä? Murto-osa!
Eli subjektiivista päivähoito-oikeutta tarvitaan, kun kaikilla on ongelmia, joihin se on ainoa mahdollinen apu.