K-kauppias väittää lukeneensa ja katsoneensa 800 hakemusta muiden töidensä ohella
Aika helppoa se kauppiaan työ kun on tommoiseen aikaa.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen omille nuorille opettanut, ettei puhelimessa suullisesti tehdä minkäänlaisia sopimuksia. Huijareita ja hyväksikäyttäjiä on maailma väärällään.
Asialliset työpaikat löytyi kesäksi. Niistä on osattu lähettää sähköpostia ja kertoa jatkoyhteydenpidosta.
Kyllä tämänkin kauppiaan tulisi ymmärtää, että työsuhdeasiat ovat nuorille uusia eikä niitä hoideta pikaistuksissa jossain huonossa mutkassa. Itatöitähän tässä oli tyrkyllä ja niitä on haastavaa aikatauluttaa muutenkin.
Toisekseen nuorten elämässä tapahtuu syksyisin suuriakin käännekohtia ja ei kai kukaan niin tyhmä ole, että olettaa heidän siksi soittelevan hakemustensa perään.
Itse urheiluvälineiden suurkuluttajana ja keski-ikäisenä arvostaisin palvelua muiltakin kuin nuorilta myyjiltä.
Sähköpostitse
Missä oppilaitoksessa näin on?
Kun kävin amkn ja yliopiston, niin tottakai siellä sai mennä käytävään puhumaan puhelimeen, jos koki että nyt on tärkeä puhelu tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton tyyppi. Miksi pitää soitella, kun voisi vain laittaa viestin? Luuleeko täti, että kaikki päivystävät 24/7 puhelintaan? Olen kohta 50v enkä todellakaan pidä puhelimessa ääniä päällä tai vastaa/ soita takaisin tuntemattomiin numeroihin.
Uskomaton työnhakija. Savumerkeilläkö sut saa kiinni? Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se olisi yksityisyrittäjälle tärkeämpää kuin osaavan henkilökunnan saaminen ja sen pitäminen? 800 hakemusta menee ammattilaiselta 3-4 tunnissa.
Niin, eiköhän ne pistä AI:n tekemään alkuraakkauksen. Eli tehtävän vaatimukset on tässä ja tällaisista asioista haluataan pisteytykset ja mitä asioita arvostetaan. Ja AI ruksuttaa ja sen jälkeen sinulle on pisteytettynä kaikki ja sitten vain otetaan esim. 10 korkeimman pisteytyksen saanutta hakemusta tarkempaan tarkasteluun.
Vierailija kirjoitti:
Kauppias on hakenut nuoria myyjiä, mutta julkaissut ilmoituksen 2 viikkoa ennen kuin yhteishaun tulokset julkaistiin. Mikä järki?
Todennäköisesti nuoret, joita ei tavoiteta ovat saaneet opiskelupaikan syksyksi. Eipä silloin nollasopparia tarjoillut kauppias ole takaisinsoiton arvoinen.
Opiskelijalle tuollainen nollasoppari on mainio, vaikka annatkin sen ymmärtää olevan jotenkin huono juttu.
Kukapa sitä nyt voisi opiskelujen ohessa painaa 40 tunnin viikkoa. Olen minäkin ollut opiskelijana ns. nollasopparilla (0-40h) töissä ja työviikkojen pituus vaihteli minun ja työnantajan tarpeiden mukaan 0-72 tunnin välissä.
Koittakaa ymmärtää vaikka on puhelin niin siihen ei koko aikaa olla vastaamassa, vaikka olet töitä hakenut. Minä en vastaa auton ratissa, minä en vastaa vessassa koska puhelin ei ole mukana, enkä vastaa välttämättä lenkillä jos en halua, saatan jättää puhelimen myös kotiin kun lähden. Jos on oikeasti ollut asiaa, soittaa uudestaan tai laittaa viestin. Ja kyllä yleensä ehdotetaan jotain aikaa työhaastattelulle, ei sanella milloin pitää tulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se olisi yksityisyrittäjälle tärkeämpää kuin osaavan henkilökunnan saaminen ja sen pitäminen? 800 hakemusta menee ammattilaiselta 3-4 tunnissa.
Niin, eiköhän ne pistä AI:n tekemään alkuraakkauksen. Eli tehtävän vaatimukset on tässä ja tällaisista asioista haluataan pisteytykset ja mitä asioita arvostetaan. Ja AI ruksuttaa ja sen jälkeen sinulle on pisteytettynä kaikki ja sitten vain otetaan esim. 10 korkeimman pisteytyksen saanutta hakemusta tarkempaan tarkasteluun.
Kauppiaat, jotka elävät vielä puhelinasioinnin aikakautta, saavuttavat tekoälyn aikakauden myöhemmin. Ehkä.
Mitkähän kriteerit siinä sitten on ketkä pääsee jatkoon ja ketkä ei?
Mä en pääse millään haastatteluun vaikka teen vain hyviä hakemuksia sinne mihin haluun, cv on kunnossa ja suosittelijoitakin löytyy. Silti hakemukset vaan katoaa jonnekin mustaan aukkoon ja työnantajat valittaa hesarissa ja vauvalla miten hyviä työntekijöitä on mahdotonta löytää. Mä olisin hyvä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysi kuitenkin niistä kahdeksastasadasta haluamansa työntekijät!
Mitä valittaa?
Ja intersport-kauppias tuo on...
Kummallista valitusta... sitä paitsi jos oli niin äärettömän halukas palkkaamaan tai tutustumaan paremmin just johonkuhun hakijaan, niin olis laittanut tekstiviestin, että soitapa mulle sinä ja sinä aikana niin sovitaan haastattelu.. Ai niin mut sitte siihen tekstariin ei tietty olis tullut vastausta...
Valivalivali...
LÖYSI HAKEMUKSISTA TYÖNTEKIJÄT KUITENKIN!
Mutta nuorten haukkuminen lehdissä on nyt median aloittama trendi niin miksipä tämäkin ei osallistuisi. Ehkäpä pitää laittaa kyseinen pulju boikottiin.
En muista nyt tarkkaan sitä lehden tekstiä, vaikka luinkin. Mutta saattaahan olla, että ne nuoret ovat esim. koulussa ta
"Mutta mitä ihmettä tuo valittaa, kun löysi ne työntekijät kuitenkin.... Oli valinnanvaraa 800:n henkilön verran!"
Minusta oli enemmän kuin aiheellista kertoa julkisuuteen millä asenteella erityisesti nuoret, tai ainakin suuri osa nuorista suhtautuu työpaikanhakuun. Täällä av:lläkin kirjoitetaan miten töihin olisi kova hinku, mutta vapaita työpaikkoja ei ole eikä pääse edes haastatteluun. Totuus on kovin toisenlainen. Haastatteluun ei pääse kun ei vastaa työnantajan yhteydenottoon tai kirjoittaa vain yhden lauseen hakemuksen tyyliin "moi mä olen jere voisin tulla töihin jos vaan sovitaan liksasta ja työajoista".
Osa meistä on nopeita lukijoita, aloittaja ei ilmeisesti kuulu heihin.
Hakijoiden käytös oli erittäin noloa.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa ymmärtää vaikka on puhelin niin siihen ei koko aikaa olla vastaamassa, vaikka olet töitä hakenut. Minä en vastaa auton ratissa, minä en vastaa vessassa koska puhelin ei ole mukana, enkä vastaa välttämättä lenkillä jos en halua, saatan jättää puhelimen myös kotiin kun lähden. Jos on oikeasti ollut asiaa, soittaa uudestaan tai laittaa viestin. Ja kyllä yleensä ehdotetaan jotain aikaa työhaastattelulle, ei sanella milloin pitää tulla
Osaat kai itsekin soittaa takaisin kun olet päässyt auton ratista tai vessasta?
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton tyyppi. Miksi pitää soitella, kun voisi vain laittaa viestin? Luuleeko täti, että kaikki päivystävät 24/7 puhelintaan? Olen kohta 50v enkä todellakaan pidä puhelimessa ääniä päällä tai vastaa/ soita takaisin tuntemattomiin numeroihin.
Minä pitäisi, jos hakisin työpaikkaa tai odottaisin muuten yhteydenottoa.
Ja kuinka paljon niitä puheluita tuntemattomista numeroista oikein tulee? Tarkistin puheluhistoriasta ja minulle sellainen tuli viimeksi huhtikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias on hakenut nuoria myyjiä, mutta julkaissut ilmoituksen 2 viikkoa ennen kuin yhteishaun tulokset julkaistiin. Mikä järki?
Todennäköisesti nuoret, joita ei tavoiteta ovat saaneet opiskelupaikan syksyksi. Eipä silloin nollasopparia tarjoillut kauppias ole takaisinsoiton arvoinen.
Opiskelijalle tuollainen nollasoppari on mainio, vaikka annatkin sen ymmärtää olevan jotenkin huono juttu.
Kukapa sitä nyt voisi opiskelujen ohessa painaa 40 tunnin viikkoa. Olen minäkin ollut opiskelijana ns. nollasopparilla (0-40h) töissä ja työviikkojen pituus vaihteli minun ja työnantajan tarpeiden mukaan 0-72 tunnin välissä.
Joo, mutta ei se opiskelupaikka suurella todennäköisyydellä ole Tammiston nurkalla, jonne ehtisi iltaisin. Tässä on mennyt täydellisen perseelleen ilmoituksen julkaisun ajankohta.
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tarvitse ihmetellä, jos sitä työpaikkaa ei löydy. Tai voihan se toki noinkin löytyä, mutta todennäköisyys pienenee.
Kyllä minä ainakin (jos siis olisin hakenut töitä) selvittäisin joka ikisen puhelun soittajan jos en pystyisi vastaamaan. Jos soittaja olisi potentiaalinen työnantaja, soittaisin takaisin.
Ehkä tämän palstan työttömille tulee yllätyksenä, että töissä ihmisillä on usein paljon hommia jotka roikkuu. Tulee paljon keskeytyksiä jne. Voi olla, että yhteydenottoyritys jää vain siihen yhteen kertaan jos hakijoita on runsaasti ja sieltä et ole jotenkin erityisen hyvin erottunut eduksesi. Jos siis et koskaan soita takaisin, niin työpaikka voi jäädä saamatta.
Kannattaa miettiä mikä on sulle tärkeää ja mikä rekrytoijalle. Sulle sä oot aikalailla elämäsi päähenkilö, mutta rekrytoijalle vain yksi 800 hakijasta. Tai ehkä yksi 50 potentiaalisesta. Siksi sun pitää itse olla aktiivinen, sitä ei kukaan muu tee sun puolesta.
"Ja kyllä yleensä ehdotetaan jotain aikaa työhaastattelulle, ei sanella milloin pitää tulla " ja sehän se koko puhelun pointti on, tiedustella, että vieläkö haku on päällä ja milloin sopii haastattelu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pääse millään haastatteluun vaikka teen vain hyviä hakemuksia sinne mihin haluun, cv on kunnossa ja suosittelijoitakin löytyy. Silti hakemukset vaan katoaa jonnekin mustaan aukkoon ja työnantajat valittaa hesarissa ja vauvalla miten hyviä työntekijöitä on mahdotonta löytää. Mä olisin hyvä!!
Otatko koskaan yhteyttä siihen rekrytoijaan? Suuressa osassa työpaikkailmoituksista on lopussa se Lisätietoja työstä antaa: , ja rekrytoijan sähköposti tai puhelinnumero.
Jos on sen 800 hakijaa joista 775 laittaa pelkän tekstimuotoisen hakemuksen ja 25 näistä oikeasti motivoituneen oloista hakijaa soittaa perään. Hei täällä Merja Meikäläinen näin työpaikkailmoituksesi ja olen aidosti kiinnostunut, sovitaanko vaikka heti työhaastattelu.
Ketkä 25 veikkaat olevan niitä ensimmäiseksi haastatteluun kutsuttavia?
Tällain saattaa saada myös jalkaa ovenväliin niiden hiljaisessa haussa oleviin työpaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei laita viestiä että soitan sinulle kello 10 - 12 vastaathan tuntemattomasta numerosta tulevaan soittoon.
Mikä ihme siinä tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun vastaamisessa oikein pelottaa? Vai pelottaako nykynuoria puhelimessa (tai yleensä missään) ihmisten kanssa puhuminen?
Edelleen työelämässä pärjätäkseen pitää pystyä keskustelemaan luontevasti muiden, myös tuntemattomien ihmisten kanssa, vastaamaan puheluihin, soittamaan puheluita, puhumaan ääneen palavereissa niin etänä kuin paikan päällä, esiintymään omalla naamalla ja äänellä muiden edessä. Jos ei sitten halua viettää koko työikäänsä Wolt-kuskina tai jossain muussa alustatalouden hanttihommassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pitäisi, jos hakisin työpaikkaa tai odottaisin muuten yhteydenottoa.
Ja kuinka paljon niitä puheluita tuntemattomista numeroista oikein tulee? Tarkistin puheluhistoriasta ja minulle sellainen tuli viimeksi huhtikuussa.
Joillekin ilmeisesti niitä tulee oikein roppakaupalla. Mihin lie numeroitaan laittavat. Mulle ei tule edes joka viikko ja perstuntumalla sanoisin, että välissä on yli kuukauden mittaisiakin pätkiä.
Jos pyytää hakemuksen sähköpostilla on myös kohteliasta laittaa sähköposti, jossa ehdottaa mahdollisia teams-haastatteluaikoja. Tai sitten laittaa viestin, että soitan päivänä x kello y-z välillä haastattelun sopimiseksi. Esimerkiksi itselläni on monena päivänä viikossa sellaista ohjelmaa, että pidän puhelimen äänettömällä, jos en tiedä odottaa puhelua. Helppoa haukkua toinen osapuoli, kun tietää, että on myös omaa toimintaa voisi kehittää, muttei halua. No tietääpä, ettei kannata hakea tuonne töihin...
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä testi. Jos työntekijä ei vastaa omaa työtään koskevaan puheluun tuskin vastaa töissäkään. Kertoo ihmisen luonteesta paljon. Nykyään niin paljon sosiaalisesti rajoittuneita
Kylläpä kyllä. Olin kesän myymälässä töissä ja hain uutta työtä kun tiesin et tuo työ loppuu. Olisiko pitänyt kesken asiakkaan palvelemisen tai trukilla ajelemisen keskeyttää kaikki muu ja vastata puhelimeen? Mä valitsin jatkaa kesken olevaa työtä ja soitin sitten myöhemmin rekryfirman tyypille. En tosin siitäkään mitään kostunut, työnantaja halusi luonnollisesti sen kokeneen miehen töihin.
Nyt oon työttömänä kotona eikä kukaan soittele vaikka hyvin voisin vastata. Välillä treenaan kellarisalilla, siellä ei oikein onnistu vastaaminen kun kenttä huono, mut eipähän tuota kukaan ole soitellutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko koskaan yhteyttä siihen rekrytoijaan? Suuressa osassa työpaikkailmoituksista on lopussa se Lisätietoja työstä antaa: , ja rekrytoijan sähköposti tai puhelinnumero.
Jos on sen 800 hakijaa joista 775 laittaa pelkän tekstimuotoisen hakemuksen ja 25 näistä oikeasti motivoituneen oloista hakijaa soittaa perään. Hei täällä Merja Meikäläinen näin työpaikkailmoituksesi ja olen aidosti kiinnostunut, sovitaanko vaikka heti työhaastattelu.
<
Kyllä otan yhteyttä ja kysyn asiallisia kysymyksiä.