Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi narsismiin ihmisissä suhtaudutaan niin, että narsisteja mollataan ja heidät halutaan sulkea ryhmän ulkopuolelle

Vierailija
08.10.2025 |

Minä koen vahvaa empatiaa myös narsisteja kohtaan siinä mielessä että heidän sisäinen minänsä on rikki ja haavoittunut. Se, miten he käyttäytyvät on seurausta siitä. Jos heitä kohtaa käyttäydytään pelkästään tylysti ja hylkäävästi, se vain vahvistaa heidän kokemustaan siitä että heidän täytyy jatkaa käytösmallia jonka he ovat valinneet. Ymmärrän, että tämän voi tulkita niin että kehottaisin ihmisiä olemaan suojautumatta narsistin haavoittavalta käytökseltä. En kehota siihen. Toivon, että jokainen voisi nähdä jokaisessa ihmisessä ihmisen. 

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni keskustelisin myös polkupyörän sisäkumista. Se on kieltämättä kiinnostavampi aihe kuin tämä avaukseni.

t. ap

Vierailija
82/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se narsisti ole enää ihminen siinä mielessä, miten normaali ihminen mielletään. Se on kylmä, laskelmoiva, manipuloiva, erittäin väkivaltainen kone.  Ei siellä ole enää ketään kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteissa on se erikoinen piirre, että ne on tosiaan aika lailla samanlaisia kaikki persoonan rakenteeltaan. Ei pelkästään tuo jonkun mainitsema maaginen tunne alussa, että tämä ihminen ymmärtää sinua täydellisesti, vaan ihan ne kaikki psykologiset reaktiot, maneerit, jos olet ollut useamman kanssa tekemisissä, niin osaat jo arvata minkä kohdan itsestäsi he nappaavat "kipukohdaksi". Variaatiot on lähinnä siinä, että onko seksiaddikti, onko perhekulissi tärkeintä, onko uskonnollinen tai matalasti koulutettu vanhoillinen vai liberaali kulttuuri-ihminen, mutta nekin on käytännössä vain sitä toimintaympäristön vaihtelua samoilla impulsseilla vähän sovellettuna sen mukaan, minkä narsisti uskoo ympäristöön uppoavan. Eli käytännössä se on kuin olisit tekemisissä saman ihmisen kanssa koko ajan, tutustuminen on turhaa, kun ei ole mitään tutustuttavaa. On vain sitä resurssien vaihtoa, jota narsisti itsekin vain ajattelee.

Vierailija
84/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se narsisti ole enää ihminen siinä mielessä, miten normaali ihminen mielletään. Se on kylmä, laskelmoiva, manipuloiva, erittäin väkivaltainen kone.  Ei siellä ole enää ketään kotona. 

Jeesus on kuollut ristillä jokaisen ihmisen syntien tähden. Aivan jokaisen. Tätä mahdollisuutta armoon me emme voi ottaa pois keneltäkään.

Vierailija
85/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse ulkopuolelle suljettu narsisti vai niin yksinäinen ja epätoivoinen tapaus että vaikka narsistinen ja täysin sairaudentunnotonkin kelpaisi hypyttämään sekä kohtelemaan huonosti?.. Ei tuota jeesustelua ja sokerikuorruttamista muuten voi selittää..  

Huomionkipeä provoaja tuo on, en tajua miten jaksatte ruokkia näitä. :D

Oletukseni on, että jokainen keskustelija täällä olettaa, että joku lukee juuri hänen kommenttinsa. Siitä näkökulmasta me kaikki olemme huomionkipeitä. Ihminen on sosiaalinen olento, ja tämäkin nettifoorumi on yksi osoitus siitä.

Vierailija
86/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus on kuollut ristillä jokaisen ihmisen syntien tähden. Aivan jokaisen. Tätä mahdollisuutta armoon me emme voi ottaa pois keneltäkään.

Tämähän se on. Ihminen on hengellinen olento ja jumalan tahdon vastaanotin - jos niin haluaa. Valinta. Siihen ei vaikuta yhdenkään toisen ihmisen lausuma tai tuomio. 

Vierailija
87/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ap ei saanut kauheasti kiinnostunutta ja ärtynyttä vastaanottoa avauksella, tuli arvonkieltämisen defenssi, että puhuu mielummin vaikka polkupyöristä. Sitten kun sekään ei lähtenyt mihinkään, kukaan ei taputellutkaan päähän että olipa hienosti itsereflektoitu tai nolouduttu, tuli suurusfantasiadefenssi, Jumala minua kuitenkin ymmärtää. Maneerit.

Vierailija
88/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Ihminen on hengellinen olento ja jumalan tahdon vastaanotin - jos niin haluaa. Valinta. Siihen ei vaikuta yhdenkään toisen ihmisen lausuma tai tuomio. 

Sikäli mikäli se on vapaa valinta. Minä en tiedä, onko se vapaa valinta. En tiedä tietääkö kukaan ihminen.

Vierailija
89/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli mikäli se on vapaa valinta. Minä en tiedä, onko se vapaa valinta. En tiedä tietääkö kukaan ihminen.

Raamatun mukaan se on valinta. Elää maailmassa - ei maailmasta. 

Vierailija
90/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ap ei saanut kauheasti kiinnostunutta ja ärtynyttä vastaanottoa avauksella, tuli arvonkieltämisen defenssi, että puhuu mielummin vaikka polkupyöristä. Sitten kun sekään ei lähtenyt mihinkään, kukaan ei taputellutkaan päähän että olipa hienosti itsereflektoitu tai nolouduttu, tuli suurusfantasiadefenssi, Jumala minua kuitenkin ymmärtää. Maneerit.

Olen tuo jumalasta kirjoittanut, ja se on eka viestini koko ketjuun. Rehellisesti en oikeasti vaivautunut edes lukemaan ketjua kokonaan. Onko sulla kaikki hyvin?

Vierailija
91/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä siinä nyt yritätkään sanoa. Ei narsistinen ihminen OLE normaali.  Ei siellä ole mitään aitoa, empaattista, rakastavaa jäljellä.  Niin se vain on. Kylmä tuuli puhaltaa sisällä.

Mitään tuomiota en ole kellekään antanut, ei ihmisillä ole sellaisia supervoimia, ei sinullakaan.

Narsisti on sisältä T Y H J Ä 

Vierailija
92/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johdonmukainen arvoni on jokaisen ihmisen täydellinen tasa-arvo Jumalan edessä ja myös ihmisenä. Minun tulisi kyseenalaistaa joka hetki motiivejani ja siten miten ajattelen muista ihmisistä. En minä saa päästää itseäni vähällä.

Vierailija
93/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yhden narsistin kanssa niitä sen aivoituksia koitin käydä läpi, mutta se oli ihan todella erikoista. Normaalisti jos ihmiset puhuu keskenään ja toinen sanoo, että ootko ajatellut näin, se toinen on että hmm joo tai hmm ei varmaan ole noin. Mutta tämä oli silleen että tule pois mun päästä, mitä sä teet, manipuloit mua, istutat mun päähän ajatuksia ja samaan aikaan sillä oli sellainen ilme, kun se olisi jäänyt kiinni jostain ja asia oli just niinkuin sanoin. Kaiken sen huomionkipeyden keskellä ei missään nimessä kelvannut, että toinen yritti oikeasti kohdata. No, olihan se siellä hänen päässään myös aika saa tanan synkkää, kieroutunutta ja vallanhaluista.

Vierailija
94/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä siinä nyt yritätkään sanoa. Ei narsistinen ihminen OLE normaali.  Ei siellä ole mitään aitoa, empaattista, rakastavaa jäljellä.  Niin se vain on. Kylmä tuuli puhaltaa sisällä.

Mitään tuomiota en ole kellekään antanut, ei ihmisillä ole sellaisia supervoimia, ei sinullakaan.

Narsisti on sisältä T Y H J Ä 

Jumala ei tee diagnooseja. Jumala kutsuu jokaista nimellä. Jokaiselle, joka elää, kaikki on vielä mahdollista.

Vierailija
95/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutti aika lailla tätä apn touhua.

Vierailija
96/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan se on valinta. Elää ma

Kristikunnassa on eriäviä näkemyksiä tahdonvapaudesta. Mikä on totuus, sitä en pysty sen takia sanomaan.

Vierailija
97/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ihan lähiaikoina erään papin hyvän kirjoituksen, jossa hän muisteli kuinka häntä oli syytelty narsismista. Lopulta _kaikki_ hänen tekemänsä asiat viittasivat narsismiin ko ihmisten mielestä. Edes hänen kuvistaan ei somessa voinut tykätä, koska narsismi. Tämä on juuri sitä sairasta trendiä johon on lähdetty mukaan. Kuvottavaa.

Vierailija
98/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikka tuollainen ikävä narsistimies, niin voi kai hän sitten olla vain niiden miesten kanssa, joiden mielestä on ihan kiva kun ei vaan heille ala. Sujuu varmaan jollain lailla.

Vierailija
99/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin uhri on se joka suljetaan yhteisön ulkopuolelle. Parisuhteessa puoliso eristetään vähitellen läheisistään, lapsistaan ja ystävistään... Työelämässä, harrastuksissa, koulussa jne. hienovaraisesti kiusaamalla ja mustamaalamalla. Ja narsisti itse on tietysti mistään tietämätön charmikas ja pidetty, laajat verkostot omaava hyväntekijä, suuri empaattinen auttaja ja kaikkien kaveri. Hovi sokeana toistaa narsistin juttuja tai jopa toimii hänen puolestaan.

Vierailija
100/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin uhri on se joka suljetaan yhteisön ulkopuolelle. Parisuhteessa puoliso eristetään vähitellen läheisistään, lapsistaan ja ystävistään... Työelämässä, harrastuksissa, koulussa jne. hienovaraisesti kiusaamalla ja mustamaalamalla. Ja narsisti itse on tietysti mistään tietämätön charmikas ja pidetty, laajat verkostot omaava hyväntekijä, suuri empaattinen auttaja ja kaikkien kaveri. Hovi sokeana toistaa narsistin juttuja tai jopa toimii hänen puolestaan.

Se on just näin! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi