Miksi narsismiin ihmisissä suhtaudutaan niin, että narsisteja mollataan ja heidät halutaan sulkea ryhmän ulkopuolelle
Minä koen vahvaa empatiaa myös narsisteja kohtaan siinä mielessä että heidän sisäinen minänsä on rikki ja haavoittunut. Se, miten he käyttäytyvät on seurausta siitä. Jos heitä kohtaa käyttäydytään pelkästään tylysti ja hylkäävästi, se vain vahvistaa heidän kokemustaan siitä että heidän täytyy jatkaa käytösmallia jonka he ovat valinneet. Ymmärrän, että tämän voi tulkita niin että kehottaisin ihmisiä olemaan suojautumatta narsistin haavoittavalta käytökseltä. En kehota siihen. Toivon, että jokainen voisi nähdä jokaisessa ihmisessä ihmisen.
Kommentit (134)
"Oletko koskaan miettinyt kuinka raakileisia ihmiset noin ylipäätään ovat. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa rysyköiden raiskisarmeijat. Siellä joukkovoimin harjoitetaan seksuaalista väkivaltaa vauvasta vaariin koska *vihollinen*. Sairasta, eikä totta? En siltikään usko, että koko komppanja on pershäröjä, vaan käytös yksinkertaisesti ns tarttuu, ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Voisin alkaa tässä jeesustelemaan kuin hirveän sairas ja häiriintynyt on yksilö, joka ko tekoihin kykenee, ja ihmetellä millainen apu häneen mahtaisi tehota. Sen sijaan tyydyn toteamaan, että ihmisyys on syvästi varjoista, ja tietyissä olosuhteissa jopa demonista."
Ketjussa oli kyse narsisteista, ja ei, "ihmiset ylipäätään" eivät ole yhtä raakileisia, saati yhtä sairaita kuin raiskaaja-kiduttaja-murhaajat. Täydellisiä emme ole todellakaan kukaan, mutta luojan kiitos moni saa kuitenkin kehittyä terveemmin/tarpeen vaatiessa ymmärtää työstää kehittymättömyyttään myöhemmin elämässään, kun siihen on mahdollisuus.
"On mahdollista selviytyä hirveästä lapsuudesta esim hyväksikäyttö, ilman että kostaa muille. Narsistit ovat täysin tietoisia miten valitsevat käyttäytyä. Mikään ei oikeuta vahingoittamaan muita."
Selviytyminen riippuu ihmisen luontaisista ominaisuuksista ja valmiuksista, iästä, jolloin traumatisoitui, sekä siitä, saako oikea-aikaista ja oikeanlaista tukea sekä korjaavia kokemuksia. Eri mieltä olen siitä, että mieleltään järkkynyt pystyy tekemään tietoisia valintoja samalla tavalla kuin terve ihminen. Samaa mieltä, että oikeutta vahingoittaa muita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
"Oletko koskaan miettinyt kuinka raakileisia ihmiset noin ylipäätään ovat. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa rysyköiden raiskisarmeijat. Siellä joukkovoimin harjoitetaan seksuaalista väkivaltaa vauvasta vaariin koska *vihollinen*. Sairasta, eikä totta? En siltikään usko, että koko komppanja on pershäröjä, vaan käytös yksinkertaisesti ns tarttuu, ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Voisin alkaa tässä jeesustelemaan kuin hirveän sairas ja häiriintynyt on yksilö, joka ko tekoihin kykenee, ja ihmetellä millainen apu häneen mahtaisi tehota. Sen sijaan tyydyn toteamaan, että ihmisyys on syvästi varjoista, ja tietyissä olosuhteissa jopa demonista."
Ketjussa oli kyse narsisteista, ja ei, "ihmiset ylipäätään" eivät ole yhtä raakileisia, saati yhtä sairaita kuin raiskaaja-kiduttaja-murhaajat. Täydellisiä emme ole todellakaan kukaan, mutta luojan kiitos moni saa kuitenkin kehittyä terveemmin/tarpeen vaatiessa ymmärtää työstää kehitty
AI kertoo:
Sota paljastaa, ei luo, ihmisen kapasiteetin pahaan
Filosofi Hannah Arendt puhui pahan banaaliudesta: suuri osa pahuudesta ei tule hirviöiltä, vaan tavallisilta ihmisiltä, jotka eivät ajattele tekojensa seurauksia tai toimivat koneiston osina.
Sota ei tee ihmisestä pahaa se vain tuo esiin sen, mitä meissä jo on mahdollista tietyissä olosuhteissa.
Ei ole mitään raiskaaja-kiduttaja-murhaajia, on vain _ihmisiä_ tietyissä olosuhteissa. Minua ei huvita viedä ajatusta niin pitkälle, että miettisin millaisissa olosuhteissa kenenkin moraalikoodisto murtuu, ja elukkaluonne paljastuu.
Höpö höpö, nyt on niin huonoa ja metsään menevää Arendtin tulkintaa, että oksat pois. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti tunnistaa narsisminsa ja hakee siihen apua niin samaa mieltä kanssasi, sairaudentunnoton tai narsismistaan ylpeä narsisti taas on itse piru
Minä tarkoitan myös niitä joita kutsut sairaudentunnottomiksi. Persoonallisuushäiriön kehittyminen alkaa lapsuudessa. En pidä ihmistä täysin syyntakeisena siihen että hänelle on kehittynyt tuollainen häiriö. Vaikka näkisimme, että ihminen rikkoo muita ja itseään käytöksellään, voisimme yrittää nähdä hänessä myös ihmisen, joka on syvästi haavoittunut.
Olet narsistisen ihmisen unelma.
Periaatteessa olet oikeassa. Narsisti etsii vahvoja ja empaattisia ihmisiä. Tämä ymmärrys ei kuitenkaan sulje pois sitä, että narsistille laittaa rajat. Se, että tajuaa tuon
Ihan sama kuinka paljon rajoja laitat, narsisti ei kunnioita yhtäkään niistä. Ihan sama kuinka paljon empatiaa annat, se vain vahvistaa narsistin käsitystä omasta erinomaisuudestaan. Mun isä on narsisti ja voin sanoa että hän ei osaa rakastaa ketään muuta kuin itseään. Mun sisarus on myös narsisti ja rakastaa ainoastaan itseään. Ihan sama kuinka paljon antaa sitä on vain ihmissäkki josta voi hyötyä. Ei olla sisaruksen kanssa tekemisissä koska se että hän varasti minun rahani ja en tehnyt niinkuin hän sanoo on minun vikani, minä olen syyllinen ja pilannut kaiken ja minun täytyy pyytää anteeksi. Ei ole olemassa mitään rajoja, ei tule anteeksi pyyntöjä eikä tule mitään tukea ja turvaa narsistilta. Hienoa että joku kokee myötätuntoa ja haluaa olla tälläisten ihmisten kanssa. Itse ymmärrän täysin narsistin synnyn ja toimintatavat mutta en koe tippakaan sääliä, empatiaa tai sympatiaa ihmisille joilla on psykopatian piirteitä. Verisukulaisuus pakottaa olemaan tiettyyn pisteeseen asti tekemisissä olemaan eikä yhtäkään rajaa koko elämän aikana olla kunnioitettu että turha kuvitella että voi asettaa rajoja. Ei ole olemassa kuin narsistin rajat, mutta hieno ajatus että asettaisi rajat. Ehkä jos narsisti haluaisi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, nyt on niin huonoa ja metsään menevää Arendtin tulkintaa, että oksat pois. Häpeäisit.
Kerro se AI:lle.
Empatiaa voin kokea etäältä, mutta en menisi lähelle yhtäkään narsistia. Se on vähän kuin söisi vapaaehtoisesti ulostetta.
Vähän sellaista se on jo tässä, kun ap yrittää väittää, että jokainen meistä sodan oloissa tekisi samaa, mitä hän tekee nyt aikansa kuluksi rauhan aikana. Mitään järkeähän tässä ei ole vaan päinvastoin tutkimukset ovat osoittaneet, että sodan aikana ihmisten välinen solidaarisuus lisääntyy ja rintamakarkuruus on todella yleistä, koska ihmiset eivät halua toisilleen pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Baiting, kalastelu, jossa narsisti yrittää ohjata keskustelua haluamaansa suuntaan asettamalla keskusteluun syöttejä, joihin toivoo toisen keskustelijan tarttuvan. Näiden tarkoitus voi olla vaihtaa puheenaihetta mieluisaan suuntaan tai sitten ne voivat olls ns. rage baiting -kalastelua, jossa pyritään saamaan aikaan toisessa keskustelijassa voimakkaita tunteita erilaisilla provokaatioilla.
Oliko tämä sellainen baiting-viesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti tunnistaa narsisminsa ja hakee siihen apua niin samaa mieltä kanssasi, sairaudentunnoton tai narsismistaan ylpeä narsisti taas on itse piru
Minä tarkoitan myös niitä joita kutsut sairaudentunnottomiksi. Persoonallisuushäiriön kehittyminen alkaa lapsuudessa. En pidä ihmistä täysin syyntakeisena siihen että hänelle on kehittynyt tuollainen häiriö. Vaikka näkisimme, että ihminen rikkoo muita ja itseään käytöksellään, voisimme yrittää nähdä hänessä myös ihmisen, joka on syvästi haavoittunut.
Ei. Narsisti aiheuttaa tuhoa ympärilleen nämä narsistit ja muut pershöiriöiset voisivat operoida ihan keskenään, ja jättää ei pershäiriöiset rauhaan.
Eikö se ole vähän hurja ajatus, kun kuitenkin määrällisesti narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit täyttäviä ihmisiä on niin paljon. Ei kai heitä voi sulkea yhteiskunnan ulkopuolellekaan. Toki ne, jotka ovat esim vankiloissa, ovat jossain määrin yhteiskunnan ulkopuolella, mutta eivät täysin hekään.
Anteeksi vain, mutta minulle on oma mielenrauha ja mielenterveys tärkeämpää kuin narsistien hyvinvointi. En halua heitä sotkemaan elämääni, kiehukoot omissä liemissään ja hakekoot itse apua jos tilansa tiedostavat,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Narsisti aiheuttaa tuhoa ympärilleen nämä narsistit ja muut pershöiriöiset voisivat operoida ihan keskenään, ja jättää ei pershäiriöiset rauhaan.
Eikö se ole vähän hurja ajatus, kun kuitenkin määrällise
Ja ihan todella harvalla on diagnoosi, koska meidän yhteiskuntammehan suorastaan usuttaa tällaiseen käytökseen - etenkin työelämässä. Myös kaikki muut B-klusterin persoonallisuushäiriöt ovat aika pitkälti narsismipohjaisia; tulisiko heitäkin vältellä/laittaa keskenään aidattuun tilaan?
Tässä keskustelussa on nyt se ongelma, että ihmiset vastaavat otsikon kysymykseen. Ap taas haluaakin keskustella siitä, ovatko ihmiset tietoisia narsismin syntymekanismeista ja voiko sitä ymmärtää.
Olen aika varma, että jokainen narsistin uhri on hyvinkin kartalla narsismin määritelmistä ja on läpikäynyt kaikki tunteiden variaatiot sitä empatiaa myöten, ja vastaavat nyt sen kokemuksen pohjalta otsikon kysymykseen.
Ja oma vastaukseni otsikon kysymykseen on, että narsistit kerjäävät empatiaa, suorastaan sääliä, mutta kun empatiaa heille osoittaa, he hyökkäävät. Logiikka? En todellakaan tiedä.
Terv. narsistin kasvattama
Ne luulee olevansa ainutlaatuisen erikoisia ja ihmeellisiä, mutta ovat keskenään hämmästyttävän samanlaisia.