Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi narsismiin ihmisissä suhtaudutaan niin, että narsisteja mollataan ja heidät halutaan sulkea ryhmän ulkopuolelle

Vierailija
08.10.2025 |

Minä koen vahvaa empatiaa myös narsisteja kohtaan siinä mielessä että heidän sisäinen minänsä on rikki ja haavoittunut. Se, miten he käyttäytyvät on seurausta siitä. Jos heitä kohtaa käyttäydytään pelkästään tylysti ja hylkäävästi, se vain vahvistaa heidän kokemustaan siitä että heidän täytyy jatkaa käytösmallia jonka he ovat valinneet. Ymmärrän, että tämän voi tulkita niin että kehottaisin ihmisiä olemaan suojautumatta narsistin haavoittavalta käytökseltä. En kehota siihen. Toivon, että jokainen voisi nähdä jokaisessa ihmisessä ihmisen. 

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on ihmisen kuori, jonka sisällä on pelkkää tyhjyyttä ja ilkeyttä. 

Mutta myös haavoittunut pikkulapsi, joka kaipaa rakkautta, huomiota ja hyväksyntää. Persoonallisuus, jonka kasvu aikuiseksi on jäänyt kesken. Persoonallisuus, joka ei ehkä koskaan kasva aikuiseksi, mutta suostun tuntemaan kipua hänen kanssaan siitä että hän kokee kipua. Tämä ei tarkoita etten suojelisi itseäni. Mutta ihmisenä minun pitää ajatella jokaista ihmistä tasa-arvoisena.

Sehän on nimenomaan surullista, että ihminen jää vaille myönteistä mitä itse voisi kokea ihmissuhteissa. Harvoin murhaajasta tulee lempeää ymmärtäjää tai alkoholistista raittiuden perikuvaa. Valintoja kaikki millaisia ihmisiä jaksaa lähellään. Rehellisyyttä on myös nähdä muut sellaisina kuin he on.

Vierailija
42/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vähän tässä siirtää maalitolppaa. Ensin esittää otsikossa kysymyksen, mutta pitkin keskustelua muuntaakin sen muotoon, että narsisteja pitäisi ymmärtää ja tuntea empatiaa. Heti jos joku vastaa kysymykseen, ap kirjoittelee, että väärässä olette, pitää tuntea empatiaa. Ei taida haluta vastauksia ollenkaan. Taitaa haluta vain jankata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisti tunnistaa narsisminsa ja hakee siihen apua niin samaa mieltä kanssasi, sairaudentunnoton tai narsismistaan ylpeä narsisti taas on itse piru

Minä tarkoitan myös niitä joita kutsut sairaudentunnottomiksi. Persoonallisuushäiriön kehittyminen alkaa lapsuudessa. En pidä ihmistä täysin syyntakeisena siihen että hänelle on kehittynyt tuollainen häiriö. Vaikka näkisimme, että ihminen rikkoo muita ja itseään käytöksellään, voisimme yrittää nähdä hänessä myös ihmisen, joka on syvästi haavoittunut.

Toisia ilman myötätuntoa tuhoamaan pyrkivän ihmisen haavojen parantaminen ei ole kenenkään muun asia eikä ongrlma. Narsisti on parantumaton ja hänet on usein rikottu lapsena. Se on suuri tragedia, mutta narsismi tekee ihmisestä hirviön, eikä kenenkään pidä tietenkään asettua tällaisen pelinappulaksi. VAIKKA NARSISTI YRITTÄÄKIN TERVEIDEN IHMISTEN MYÖTÄTUNTOON VEDOTA.

Vierailija
44/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen maine ja verkostot:

Uskottavuuden menettäminen voi vaikuttaa myös siihen, miten Helenaa suhtaudutaan hänen lähipiirissään ja julkisuudessa. Epäilyt valheista voivat johtaa siihen, että myös hänen ystävänsä ja tukijansa alkavat tarkastella hänen toimintaansa kriittisemmin.

Yhteenveto:

Mahdolliset valheet tai niiden epäilyt vaikuttavat Helena Koivun uskottavuuteen negatiivisesti, koska ne herättävät kysymyksiä hänen rehellisyydestään ja luotettavuudestaan. Tämä voi johtaa siihen, että häntä ei enää pidetä yhtä uskottavana lähteenä, ja hänen tarinoitaan aletaan kyseenalaistaa sekä julkisuudessa että hänen lähipiirissään.

Narsistit pyrkivät mustamaalaamaan kohteitaan ja vastareaktio taas ei ole narsismia, vaan reaktio pitkään jatkuneeseen väkivaltaan.

Narsisti nimenomaan mustamaalaa toista ja haluaa aina voittaa. Narsisti manipuloi syyllistämällä uhriaan loputtomiin. 

Vierailija
45/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin pointtisi ja olen kyllä valmis symppaamaan myös narsisteja jotka TIEDOSTAVAT persoonallisuushäiriönsä ja yrittävät hakeutua terapiaan korjaamaan asioita. Hoito vaan harvoin tehoaa ja se on toki traagista sen narsistinkin puolesta. Ihmisen kanssa joka ei tiedosta ongelmaansa ja vaan hajottaa ympäristöään on vaan valitettavasti sitten pakko toimia niin että yrittää rajata ihmistä pois elämästään. Se sisäisen lapsen rikkinäisyyden ymmärtämiselläkin on rajansa, se kuuluu pääosin terapeutin vastaanotolle, muissa konteksteissa ei oikein voi olla narsisti ilman että se on ongelma.

Vierailija
46/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti pyrkii luomaan toiselle sellaisen olon, että hän ei ole mitään. 

Vierailija
47/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit ovat toksisia ja vaaraksi muille. Heistä vain täytyy pysyä sopivan matkan päässä, jos haluaa elää onnellisena.

Vierailija
48/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska narsisti koukuttaa sinut itseensä ja alkaa rikkomaan sinua hitaasti mutta varmasti.

Rakkauspuolella tämä on erityisen satuttavaa jos toinen ihastuu ja narsisti alkaa leikkimään hänellä.

Vierailija
49/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka toisen eronneen keittiöpsykologin exä on narsisti.

Ajattelen, että ilmiössä on monesti kyse riitaisasta erosta. Ex heittäytyy tahallaan hankalaksi, koska asioita jäi hampaankoloon ja kostonhalu nostaa päätään.

Kuka tahansa osaa halutessaan olla todella veemäinen, ihan ilman diagnoosejakin. Joku näppärä keittiöpsykologi voi ajatella, että "nyt se paljasti todellisen karvansa", vaikka todennäköisesti se ex osaa elää ihmisiksi muiden kanssa ja se katkeruus kohdistuu lähinnä vain tähän entiseen puolisoon.

Vierailija
50/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole tekemisissä narsistien kanssa. Eli minulla ei ole ongelmaa. Jos jollain on niin se on joku muu kuin minä joten asia ei koske minua.

Onko sinulla muutenkin narsistisia luonteenpiirteitä kuin tuo itsekkyys ja omahyväisyys höystettynä minäminäminä asenteella?

Vierailija
51/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse ulkopuolelle suljettu narsisti vai niin yksinäinen ja epätoivoinen tapaus että vaikka narsistinen ja täysin sairaudentunnotonkin kelpaisi hypyttämään sekä kohtelemaan huonosti?.. Ei tuota jeesustelua ja sokerikuorruttamista muuten voi selittää..  

Vierailija
52/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te näitä narsisteja löydätte? Itse en ole diagnosoinut koskaan ketään, ja tuskin päästäisin kovin lähelle, jos joku ylettömän itserakas ihminen tulisi tekemään tuttavuutta.

Lika barn leka best. Tulee muistaa, että ihmiset, jotka syyttävät narsisteiksi milloin ketäkin, heillä se narsisti voi löytyä lähempää kuin luuleekaan eli omasta peilistä. Projisointi. Joku viisas sanoi, että aina kun ihminen puhuu toisista ihmisistä, hän puhuu jotakin itsestään.

Vierailija
53/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko me oikeista narsistista vai niistä naisten määrittelemistä jokaisesta ex miehestä joka ei tehnyt täsmälleen niin kuin nainen itsekkäästi ja omahyväisesti halusi ja vaati jonka jälkeen nainen alkoi syyttämään miestä narsistiksi? 

Minä puhun siitä rikkinäisyydestä, joka rikkoo muita ihmisiä. Niistä piirteistä jotka ovat vastenmielisiä, pelottavia ja vaarallisia. Piirteistä joiden takia meidän on pakko suojella itseämme. Mutta siitä huolimatta että suojelemme vahvasti itseämme, voimme nähdä rikkinäisen ihmisen ja puhua hänestä ihmisenä. Ihmisenä, joka on rikki, Ihmisenä joka on samaan aikaan sekä historiansa uhri että täysin vastuullinen teoistaan. 

Kuulostat läheisriippuvaiselta. Hyväksikäyttäjän uhriksi ei jää kukaan terve ihminen. Sinulla on oma elämäsi hoidettavana, elämä, josta narsisti ei piittaa paskaakaan, kunhan et vain uhkaa hänen egoaan olemassa jollakin tavalla parempi.

Oikeasti noin puhuu yleensä vain narsisti itse. Narsisti kaipaa sääliä ja ymmärrystä, etkö ymmärrä? Kuinka moni ihminen on kuollut uskottuaan noita puheita? 

Vierailija
54/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtää voi yrittää, mutta käytöstä ei tule missään nimessä hyväksyä tai sallia. Siinä hajoaa oma minuus pirstaleiksi ja narsku ei edes halua yrittää ymmärtää tehneensä jotain väärin. Vika kun on aina muissa.

Helpoimmalla ja vähimmillä vaurioilla pääsrr, kun ottaa jalat alle. Narsku voi etsiä kaverikseen toisen narskun.

T. Narskun lapsi

Vierailija
55/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka neljäs vuosi äänestetään 200 narsistia eduskuntaan ja kunnanvaltuustoon. Joka kuudes vuosi äänestetään narsisti presidentiksi. Joka viides vuosi äänestetään europarlamentiin narsisteja edustajiksi.

Vierailija
56/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on se ongelma, että heille on kulttuurillisesti varattu uhrin asema, ja mielellään itsensä sellaisena näkevätkin. Todellisuus ei useinkaan ole näin mustavalkoinen. 

Vierailija
57/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin narsistille kiltti, kun normaalistikin olen tosi kiltti ja empaattinen ihminen. Yritin ymmärtää, että hänen narsismi johtui hänen vanhemmistaan jotka myös narsisteja. Minun narsistimies oli ainoa lapsi joten hänellä ei ollut muuta kuin vanhempansa joten sikäli ymmärrän kyllä ettei hänellä ole ollut elämässä helppoa. Silti anteeksi nyt vain, mutta se mitä narsisti eksä teki mulle ja lapsillemme, sitä ei voi ymmärtää tai antaa ikinä anteeksi. Eksä oli paha ihminen ja mikään kiltteys ei häneen tehonnut. Päinvastoin mitä kiltimpi olin hänelle niin sitä ilkeämpi hän oli minulle ja lapsille.

Vierailija
58/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän narsisteilla ole mitään ongelmaa tuollaisissa asioissa, vaan pikemminkin päinvastoin. Narsistit paistattelevat kaveriporukan johtohahmona ja työelämässä etenevät esimiestehtäviin. Yleensä narsistit pystyvät itse säännöstelemään käytöstään niin, että pysyvät menossa mukana.

Jos on niin pahanlaatuinen narsisti, että se on tekojen myötä paljastunut muille, niin silloin sietääkin sulkea ulkopuolelle. En nyt tarkalleen tiedä syytä siihen, miksi ap tekee tällaisen aloituksen, mutta en usko että hän on oikeilla jäljillä. Oli läheinen narsisti tai ei, tuhoavaa käytöstä ei pidä palkita, vaan pitää poistaa itsensä sen vaikutuspiiristä välittömästi. 

Vierailija
59/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut monenlaisia narsisteja, joista osan työelämässä, osan ystäväpiireissä ja osan seurustelukumppaneina tai suvussa. Kuulun niihin, jotka houkuttelevat niitä erityisesti puoleensa. Hankalinta on alussa aina se kun olet eri mieltä ja sanot vastaan. Siitä seuraa niin totaalista ulosheittämistä, pilkkaamista ja todellisuudentajun horjuttamista, joskus suoranaista huutoa, mykkäkoulua, että suhteet ei koskaan oikein edes etene sellaiselle normaalin ihmissuhteen tasolle, jossa kaksi ihmistä tuntisi toisensa. Siinä voi vain yrittää esittää sitä mitä narsisti haluaa ja antaa mitä hän tarvitsee tai poistua. Jos valitset ensimmäisen vaihtoehdon, se ei tule koskaan riittämään, vaan vaatimukset kasvavat ja muuttuvat yhä järjettömämmiksi ja aina jossain kohtaa jo omaa terveyttä ja henkeä uhkaaviksi ja se jatkuu niin kauan että lähdet, sekoat tai kuolet. 

Siksi narsisteihin on pakko suhtautua joko kertomalla näistä odotettavissa olevista asioista tai sulkea heidät pois omista suhdeverkostoista.

Narsisti ei ole kanssaihminen vaan tyhjiö joka nielee jokaisen kanssakäymiseen suostuvan ihmisen.

Vierailija
60/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti pyrkii luomaan toiselle sellaisen olon, että hän ei ole mitään. 

Mitäs se Ap sanoikaan: 

"En tiedä, millaisia tunteita sinä koet tämän kirjoituksen seurauksena, mutta vilpitön motiivini on kutsu hyvin syvälliseen pohdintaan. Ymmärrän että pinnallisella tasolla tämä herättää voimakkaita tunteita, mutta en oikeastaan ole kiinnostunut niistä primääritunteista".

Hän se vaan keskustelee "syvällisellä tasolla" ja muut pinnallisella. Eli muut ei vaan osaa niin kuin hän ainoastaan. Vaikuttaa ihan.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan