Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi narsismiin ihmisissä suhtaudutaan niin, että narsisteja mollataan ja heidät halutaan sulkea ryhmän ulkopuolelle

Vierailija
08.10.2025 |

Minä koen vahvaa empatiaa myös narsisteja kohtaan siinä mielessä että heidän sisäinen minänsä on rikki ja haavoittunut. Se, miten he käyttäytyvät on seurausta siitä. Jos heitä kohtaa käyttäydytään pelkästään tylysti ja hylkäävästi, se vain vahvistaa heidän kokemustaan siitä että heidän täytyy jatkaa käytösmallia jonka he ovat valinneet. Ymmärrän, että tämän voi tulkita niin että kehottaisin ihmisiä olemaan suojautumatta narsistin haavoittavalta käytökseltä. En kehota siihen. Toivon, että jokainen voisi nähdä jokaisessa ihmisessä ihmisen. 

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa voi tuntea jos on tunteakseen. Sitä ei kuitenkaan kannata näyttää heille. He pyörittävät ihmisiä nimenomaan sen empatian kautta. Se pitää torpata aina, vaikka muita ihmisiä riittääkin uusiksi kohteiksi uudelleen ja uudelleen. 

Vierailija
62/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap itse ulkopuolelle suljettu narsisti vai niin yksinäinen ja epätoivoinen tapaus että vaikka narsistinen ja täysin sairaudentunnotonkin kelpaisi hypyttämään sekä kohtelemaan huonosti?.. Ei tuota jeesustelua ja sokerikuorruttamista muuten voi selittää..  

Huomionkipeä provoaja tuo on, en tajua miten jaksatte ruokkia näitä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisti tunnistaa narsisminsa ja hakee siihen apua niin samaa mieltä kanssasi, sairaudentunnoton tai narsismistaan ylpeä narsisti taas on itse piru

Minä tarkoitan myös niitä joita kutsut sairaudentunnottomiksi. Persoonallisuushäiriön kehittyminen alkaa lapsuudessa. En pidä ihmistä täysin syyntakeisena siihen että hänelle on kehittynyt tuollainen häiriö. Vaikka näkisimme, että ihminen rikkoo muita ja itseään käytöksellään, voisimme yrittää nähdä hänessä myös ihmisen, joka on syvästi haavoittunut.

Toisia ilman myötätuntoa tuhoamaan pyrkivän ihmisen haavojen parantaminen ei ole kenenkään muun asia eikä ongrlma. Narsisti on parantumaton ja hänet on usein rikottu lapsena. Se on suuri tragedia, mutta narsismi tekee ihmisestä hirviön, eikä kenenkään pidä tietenkään asettua tällaisen pelin

Ei edes terapeutin? Entä pitääkö hänet sinun mielestäsi sulkea pois kaiken inhimillisen kanssakäymisen ulkopuolelle kaikin keinoin? Millainen hänen ihmisarvonsa sinun mielstäsi on ja onko hänessä murustakaan hyvää sinun mielestäsi?

Vierailija
64/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista vain, että jos tästä nyt alkaa ihan hyvä keskustelu narsismista, niin ap luultavasti poistattaa koko ketjun tai ainakin alkaa poistaa viestejä, koska tuntee itsensä ulkopuoliseksi, kun muut eivät tee kuten hän haluaa. 

Vierailija
65/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka tekevät ihmisestä ja sosiaalisuudesta niin kovin epämiellyttävää ja tylsää. Tuskin mikään jaksaa enää kiinnostaa vähempää kuin ihmisyys. Tätä narsismihokemaa on nyt jatkunut viimeiset kymmenen vuotta, eikä se siitä miksikään muutu. 

Vierailija
66/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa voi tuntea jos on tunteakseen. Sitä ei kuitenkaan kannata näyttää heille. He pyörittävät ihmisiä nimenomaan sen empatian kautta. Se pitää torpata aina, vaikka muita ihmisiä riittääkin uusiksi kohteiksi uudelleen ja uudelleen. 

Empatian tunteminen narsistia kohtaa auttaa säilyttämään oman mielenterveytensä. Minä uskon niin. Olen samaa mieltä että empatiaa ei välttämättä kannata näyttää samalla tavalla kuin terveemmän persoonallisuuden omaaville ihmisille. Tässa tarvitaan paljon viisautta.

Vierailija
67/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista vain, että jos tästä nyt alkaa ihan hyvä keskustelu narsismista, niin ap luultavasti poistattaa koko ketjun tai ainakin alkaa poistaa viestejä, koska tuntee itsensä ulkopuoliseksi, kun muut eivät tee kuten hän haluaa. 

Minun puolestani keskustelu saa ajautua juuri niille raiteille kuin se on ajautuakseen. Kyllä kykenen samaistumaan kaikkien tunteisiin ja kirjoituksiin tässä ketjussa. Haluan vain laajentaa keskustelun perspektiiviä.

Vierailija
68/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tekemisissä muutaman selkeästi narsistisen ihmisen kanssa elämäni aikana. Mistä tunnistaa:

-tunnet, että sinua mitätöidään ja väheksytään

-narsisti esittää asiat aina niin, että on kaikessa parempi

-narsisti syyllistää aina ja iankaikkisesti samoista asioista

-narsisti piilovittuilee jatkuvasti. Jos ilmaiset loukkaantuneesi tosi ilkeistä kommenteista, olet huumorintajuton tai muuten puutteellinen

-narsisti kertoo sinulle, mitä sinä ajattelet ja tunnet

-narsisti pyrkii hallitsemaan sinua tavalla tai toisella. Usein syyllistämällä

- narsisti tekee sinusta ei niin kovin mairittelevia persoonallisuusanalyysejä

-narsisti mustamaalaa uhriaan mahdollisimman monelle

-narsisti kontrolloi, seuraa ja kyylää elämääsi. Etsii virheitä, jotka ei kuulu hänelle, mutta mistä pääsee haukkumaan

Vierailija
69/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka tekevät ihmisestä ja sosiaalisuudesta niin kovin epämiellyttävää ja tylsää. Tuskin mikään jaksaa enää kiinnostaa vähempää kuin ihmisyys. Tätä narsismihokemaa on nyt jatkunut viimeiset kymmenen vuotta, eikä se siitä miksikään muutu. 

Avaatko hieman lisää mitä tarkoitit tällä. En täysin ymmärtänyt.

Vierailija
70/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse ulkopuolelle suljettu narsisti vai niin yksinäinen ja epätoivoinen tapaus että vaikka narsistinen ja täysin sairaudentunnotonkin kelpaisi hypyttämään sekä kohtelemaan huonosti?.. Ei tuota jeesustelua ja sokerikuorruttamista muuten voi selittää..  

Eli tietyllä tavalla täyttää myös narsistin määritelmän hän.. Kyllähän jotkut provoistakin ihan onnistuneita keskustelun avaajia mutta näin itsestään selvässä asiassa kyse on joko narsistin omasta aloituksesta jolla pyrkii saamaan huomiota ja jonkinlaista oikeutusta ym. käytökselleen tai sitten pirun yksinäisestä ja epätoivoisesta, kenties jopa mt-ongelmaisesta yksilöstä joka seuraa saadakseen on valmis alistumaan vaikka narsistin tmv. sairaudentunnottoman sontiaisen kynnysmatoksi, vaikka menis henki.. 

Vierailija
71/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tietyllä tavalla täyttää myös narsistin määritelmän hän.. Kyllähän jotkut provoistakin ihan onnistuneita keskustelun avaajia mutta näin itsestään selvässä asiassa kyse on joko narsistin omasta aloituksesta jolla pyrkii saamaan huomiota ja jonkinlaista oikeutusta ym. käytökselleen tai sitten pirun yksinäisestä ja epätoivoisesta, kenties jopa mt-ongelmaisesta yksilöstä joka seuraa saadakseen on valmis alistumaan vaikka narsistin tmv. sairaudentunnottoman sontiaisen ky

Mielenkiintoista, että loit tällaisen mielikuvan mielessäsi.

Vierailija
72/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, toiset sitten täyttävät niillä jopa persoonallisuushäiriön kriteerit. Ei sen kummempaa. Narsismista _meuhkaaminen_ sen sijaan nousi trendiksi ehkä kymmenisen vuotta sitten, ja lopulta jokainen subjektiivisesti ikävä ihminen oli narsisti. Kriteereitä löytyi tasan yhtä monta kuin on persereikiä. Ihan sama on jokaisen muun asian kanssa - vaikkapa neurokirjon. Nyt ollaan neurotyyppejä laidasta laitaan. Ketä kiinnostaa? Kymmenen vuotta eteenpäin, ja kaikki tämä vouhkaus on vanhaa tietoa ja silkkaa scheissea. Henkilökohtaisesti mielestäni koko psykologia on sitä. En kertakaikkisesti ymmärrä sen vetovoimaa ja tenhoa. 

Vierailija
73/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te näitä narsisteja löydätte? Itse en ole diagnosoinut koskaan ketään, ja tuskin päästäisin kovin lähelle, jos joku ylettömän itserakas ihminen tulisi tekemään tuttavuutta.

Lika barn leka best. Tulee muistaa, että ihmiset, jotka syyttävät narsisteiksi milloin ketäkin, heillä se narsisti voi löytyä lähempää kuin luuleekaan eli omasta peilistä. Projisointi. Joku viisas sanoi, että aina kun ihminen puhuu toisista ihmisistä, hän puhuu jotakin itsestään.

Mä olin nuorempana oikea narsisti magneetti. Yhdellä oli oikea diagnoosi, mutta kyllä narsistin tunnistaa kun on tarpeeksi niitten kanssa viettänyt aikaa. Mulle tulee niitten kanssa aina heti tavatessa olo, kuin olisimme tunteneet aina ja hän ymmärtäisi minua paremmin kuin kukaan muu ikinä. Oli kyseessä mies tai nainen. Peruskusipään kanssa ei tuollaista maagiselta tuntuvaa oloa tule. 

Vierailija
74/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, toiset sitten täyttävät niillä jopa persoonallisuushäiriön kriteerit. Ei sen kummempaa. Narsismista _meuhkaaminen_ sen sijaan nousi trendiksi ehkä kymmenisen vuotta sitten, ja lopulta jokainen subjektiivisesti ikävä ihminen oli narsisti. Kriteereitä löytyi tasan yhtä monta kuin on persereikiä. Ihan sama on jokaisen muun asian kanssa - vaikkapa neurokirjon. Nyt ollaan neurotyyppejä laidasta laitaan. Ketä kiinn

Joo, ymmärrän että kun kuulee liikaa samaa asiaa niin se alkaa ärsyttää. 

Vierailija
75/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt narsistien kanssa. Useimmiten ihmisellä ei ole vain yhtä pers. häiriödiagnoosia, vaan useampi. Narsisti ei juuri koskaan puhu totta asioistaan ja menneisyydestään. Mutta sen huomaa vasta sitten kun on mahdollista tutustua dokumentteihin. 

Persoonallisuushäiriöt ovat osittain perinnöllisiä. Myös aivovammoilla on merkitystä. Neutraali suhtautuminen narsisteihin on helppoa, kun henk. koht. ei tunne, mutta yksityiselämässä heistä ei ole kuin harmia. Vanhemmitenkaan he eivät muutu, koska he eivät ota mistään opikseen.

Ehkä näkökulmani on turhankin synkkä. Mutta en ole vielä tavannut ketään, joka olisi poikennut kaavasta. Teot tekevät ja rakentavat ihmisen. Jos sitä ei usko, tulee helposti huijatuksi. On virhe kuvitella kaikkien ihmisten ajattelevan ja tuntevan samalla tavalla. Hyväntahtoiset ja naiivit ihmiset toimivat yleensä sen oletuksen pohjalta.

Vierailija
76/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, toiset sitten täyttävät niillä jopa persoonallisuushäiriön kriteerit. Ei sen kummempaa. Narsismista _meuhkaaminen_ sen sijaan nousi trendiksi ehkä kymmenisen vuotta sitten, ja lopulta jokainen subjektiivisesti ikävä ihminen oli narsisti. Kriteereitä löytyi tasan yhtä monta kuin on persereikiä. Ihan sama on jokaisen muun asian kanssa - vaikkapa neurokirjon. Nyt ollaan neurotyyppejä laidasta laitaan. Ketä kiinn

Mutta toisaalta niin voisi sanoa melkein mistä tahansa asiasta. Välttämättä muita ihmisiä ei kiinnosta muiden ihmisten asiat. Etenkin jos on väsynyt ja tekee töitä paljon ja on omakin elämä elettävänä. Toisaalta voi miettiä että voiko sellainen ärsyyntyminen joskus kertoa pienestä kyynistymisen poikasesta. Ehkä ei välttämättä, mutta joskus sekin voi olla mahdollista.

Vierailija
77/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen sinun mielestäsi on hyvä keskustelu?

Vierailija
78/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Loputon jauhaminen ja hokeminen tästä aihepiiristä on saanut minut allergisoitumaan. On projisointia, energiasyöppöyttä, tunnemagneettia - you name it. Keskustelen mieluummin vaikka polkupyörän sisäkumista perkele! 

Vierailija
79/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te näitä narsisteja löydätte? Itse en ole diagnosoinut koskaan ketään, ja tuskin päästäisin kovin lähelle, jos joku ylettömän itserakas ihminen tulisi tekemään tuttavuutta.

Lika barn leka best. Tulee muistaa, että ihmiset, jotka syyttävät narsisteiksi milloin ketäkin, heillä se narsisti voi löytyä lähempää kuin luuleekaan eli omasta peilistä. Projisointi. Joku viisas sanoi, että aina kun ihminen puhuu toisista ihmisistä, hän puhuu jotakin itsestään.

Mä olin nuorempana oikea narsisti magneetti. Yhdellä oli oikea diagnoosi, mutta kyllä narsistin tunnistaa kun on tarpeeksi niitten kanssa viettänyt aikaa. Mulle tulee niitten kanssa aina heti tavatessa olo, kuin olisimme tunteneet aina ja hän ymmärtäisi minua paremmin kuin kukaan muu ikinä. Oli kyseessä mies tai nainen. Peruskusipään kanssa ei tuollaista maagiselta tuntuvaa oloa tule. 

Minä en usko että lähipiirissäni olisi koskaan ollut kovin narsistisesti käyttäytynyttä ihmistä. Ehkä se johtuu siitä että koen luontaisesti vastenmieliseksi liehittelyn ja lipevän käytöksen. Uskon, että se kuitenkin vetoaa moniin sellaisiin ihmisiin, jotka haluavat tuntea itsensä tärkeiksi ja haluavat ihailua suhteen alussa.

Vierailija
80/117 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että vahvaa empatiaa. Kuule, kun se narsisti pystyy rääkkäämään toista niin pitkään, että toinen tekee itsemurhan. Tämä oli ihan yhden tuntemani narsistin ääneen lausuttu tavoite ja hän onnistui siinä.

Narsisti pystyy tappamaan toisen ihmisen, eikä kadu sitä. 

Kyllä se empatia lähtee hälvenemään kun itket naamasi tomaatiksi läheisen itsemurhan jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan