Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EK: Etätyöt hidastavat Suomen talouskasvua ja ankeuttavat keskustoja

Vierailija
06.10.2025 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000011534125.html

No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään. Lähityöpakolla tehokkuuteni laskee ja leikkaan kulutusta entisestään. 

Mistä näitä lähityötampioita sikiää?

Kommentit (322)

Vierailija
301/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä voi lounastauolla käydä vaikka ulkona lenkillä. Kansanterveys paranee etätöissä.

Lounas pitää joka tapauksessa syödä ja etätyöntekijä joutuu kokkaamaan itse eli aikaa kuluu puoli tai kokonainen ainakin kokkaamiseen ja toinen puoli tuntia syömiseen. 

Lounasravintolassa siirtymät jonotukset jne. vie ihan varmasti enemmän aikaa kuin valmiin ruuan ottaminen jääkaapista. Tänään vietin 3 min lounaan etäpalaverien välissä.

Työnsankarin mitalinko haluat? Kerro minulle rehellisesti paljonko palavereissa menee aikaa aivan turhanpäiväiseen höpinään? Mitä itse olen ollut mukana, niin palaverit voitaisiin käyttää huomattavasti tehokkaammin. 

Kerro myös ehditkö olla kaikissa palavereissa alusta loppuun

Ja miten se turhanpäiväinen höpinä taas liittyy siihen onko palaveri etänä vai ei?

Jos etänä on pienikin väli ennen palaveria, pystyn hakemaan jääkaapilta ruokaa, lämmittämään sen ja syömään sitä palaverin lomassa. Tietenkään sitä en voi tehdä, jos olen kokoajan äänessä, mutta sellaista on todella harvoin.

Lisäksi tulee aina mieleen joskus aikoinaan, kun matkattiin kollegan kanssa reilu puoli tuntia suuntaansa tunnin-puolentoista palaveriin jossa meillä ei ollut yhteensä kuin ehkä n. 5min aktiivista aikaa ja loppu aika oltiin siten, että kuunneltiin mitä muut puhuu. Nykyään samaan palaveriin menee lähtökohtaisesti vain puolet ajasta kun matkat jää pois. Lisäksi omalta työpisteeltä pystyy paremmin tarkastamaan eri asioita ja ottamaan niihin jo palaverin aikana kantaa, eikä niiden selvittämistä tarvitse lykätä tulevaisuuteen. Kokonaisuutena siis aikaa menee huomattavasti vähemmän.

Vierailija
302/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on muodostunut keinoksi, jolla Suomeen saadaan pikku hiljaa toteutumaan nelipäiväinen työviikko. Itse en harrasta etätöitä, vaan minulle sopii tehdä hommat toimistolla. Mutta voisin veikata, että yleisimmät etätyöpäivät ovat maanantai ja perjantai. Ja se etätyön tehokkuus nyt tiedetään ihan pelkällä elämänkokemuksella.

Joo, aika lapsellinen hölmö on jos kuvittelee ihmisten tekevän kotona niitä töitä täyspainoisesti.

Niin, toimistolla mä tätäkinketjua luen ja siemäailen sumppia. Työteveyshuolto puhui jostain mikrotauoista. Kotona vois tauolla  venyttää käsiä pyykkiä ripustaessa, toimistolla tulee lähinnä kaivettua nenää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä todellinen syy EK:n ulinaan. Gryndereille ja "ilmaisella" velkarahalla keinotelleille kiinteistösijoittajille jää mustapekka käteen ellei työssäkäyviä pakoteta avokonttorin hölinän keskelle istumaan pieneen pahvikarsinaan ANC-luurit 8h päässä että kykenee edes hetkittäin tekemään jotain keskittymistä vaativaa työtäkin.

https://www.verkkouutiset.fi/a/etatyon-jaljet-nakyvat-toimistot-ammotta…

"Pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistoalueilla oli syyskuun 2025 lopussa tyhjää toimistotilaa 750 000 neliömetriä. Keskimääräinen vajaakäyttöaste oli 17,1 prosenttia."

Vierailija
304/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä todellinen syy EK:n ulinaan. Gryndereille ja "ilmaisella" velkarahalla keinotelleille kiinteistösijoittajille jää mustapekka käteen ellei työssäkäyviä pakoteta avokonttorin hölinän keskelle istumaan pieneen pahvikarsinaan ANC-luurit 8h päässä että kykenee edes hetkittäin tekemään jotain keskittymistä vaativaa työtäkin.

"Pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistoalueilla oli syyskuun 2025 lopussa tyhjää toimistotilaa 750 000 neliömetriä. Keskimääräinen vajaakäyttöaste oli 17,1 prosenttia."

Toimistokiinteistön käyttöasteen pitää olla reilusti yli 90% että päästäisiin edes omilleen. Hyvä että institutionaaliset sijoittajat pakotetaan muihin sijoituksiin. Kiinteistö on matalan tuoton ja korkean riskin sijoitus.

Vierailija
305/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa muussa on vikaa, muttei siellä missä se vika oikeasti on...

Tässä oikein kielipitkällä odotellaan leikkausten jälkeen sitä työpaikkojen zunamia jota EK:n asiantuntijat kertoivat olevan tulossa. 

Nyt tosin taisi jo jossain olla juttua ettei se työttömyys niin paha ongelma olekkaan...

Suomalainen johtaja on kyvytön tukiaispelle ja näkeehän niistä että tyhmiä ne on😁

Vierailija
306/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin sitten asuntoja noista niin tulee vuokrat ja asuntojen hinnat alas.

Vierailija
307/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä voi lounastauolla käydä vaikka ulkona lenkillä. Kansanterveys paranee etätöissä.

Lounas pitää joka tapauksessa syödä ja etätyöntekijä joutuu kokkaamaan itse eli aikaa kuluu puoli tai kokonainen ainakin kokkaamiseen ja toinen puoli tuntia syömiseen. 

Huh huh, toivottavasti teillä ei ainakaan lapsia ole, kun ajankäytönhallinta ja ennakointi on tuolla tolalla! Varmaan alatte vasta funtsia, että tarttis tehdä jotakin, kun lapsi jo itkee nälkäänsä. 

Ette te oikeasti ole edes työelämässä!

Vierailija
308/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin sitten asuntoja noista niin tulee vuokrat ja asuntojen hinnat alas.

Ja porukkaa näihin "toimistoasuntoihin" etätöitä tekemään ja alakerran lounasravintolaan asiakkaiksi.

Vierailija
309/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kuitenkin ihan faktaa, että etätöissä olevat ihmiset eivät käytä palveluja niin paljoa kuin "normaalisti" työssä käyvät.

missä tämä fakta on kerrottu? 

käytän jopa enemmän kuin toimistotyössä. Wolt kaartaa pihaan ja hieronta-aika varattu kun sinne pääsee helposti kun aikaa ei tuhlaannu työmatkoihin ja iltaisin ei enää ehtisi/jaksaisi mennä. Kauppaan menee enemmän rahaa kun ei käytä keskustan lounasravintoloita, kivasti sellaisetkin rahat työllistää henkilökuntaa kauppaan.

Vierailija
310/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, toivottavasti teillä ei ainakaan lapsia ole, kun ajankäytönhallinta ja ennakointi on tuolla tolalla! Varmaan alatte vasta funtsia, että tarttis tehdä jotakin, kun lapsi jo itkee nälkäänsä. 

Se on uusavuton lähityöpelle joka käyttää 10h päivästä siihen minkä etätyöläinen tekee tunnissa.

Vierailija
311/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kuitenkin ihan faktaa, että etätöissä olevat ihmiset eivät käytä palveluja niin paljoa kuin "normaalisti" työssä käyvät.

käytän jopa enemmän kuin toimistotyössä. Wolt kaartaa pihaan ja hieronta-aika varattu kun sinne pääsee helposti kun aikaa ei tuhlaannu työmatkoihin ja iltaisin ei enää ehtisi/jaksaisi mennä. Kauppaan menee enemmän rahaa kun ei käytä keskustan lounasravintoloita, kivasti sellaisetkin rahat työllistää henkilökuntaa kauppaan.

Kyllä mä käyn kanssa hieronnassa pitkän toimistopäivän jälkeen kun alakerrassa on thaipaikka. Mukava istua ruuhkassa happy endin jälkeen.

Vierailija
312/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä käyn kanssa hieronnassa pitkän toimistopäivän jälkeen kun alakerrassa on thaipaikka. Mukava istua ruuhkassa happy endin jälkeen.

Sen tietää, että keskusteluun on jo kaikki sanottu, kun paikalle saapuu nämä alapäällään ajattelevat penat ja arskat näitä juttujaan jakamaan. Että räh hähhähhää, kylläpä onkin nyt hauskaa.

Vierailija
313/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoittajat ulisee kuka vuokraa järkky hinnalla toimisto tilaa. bulevarttien karvaranteet ja kahvilan pitäjät valittavat kun ei kukaan käy  MISSÄHÄN VIKA. NYT TAITAA KIPU KYNNYS LÄHESTYÄ. EI TODELLA OLE ETÄ TEKIJÖIDEN SYYTÄ.

Vierailija
314/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tietää, että keskusteluun on jo kaikki sanottu, kun paikalle saapuu nämä alapäällään ajattelevat penat ja arskat näitä juttujaan jakamaan. Että räh hähhähhää, kylläpä onkin nyt hauskaa.

Eikös EK halunnut että keskutan palveluja käytetään? Palveluja ne seksipalvelutkin on. Osa maksaa verotkin mutta kaikki niistä tekee lähitöitä.

Vierailija
315/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kävisi lounaalla vaikka olisin joka päivä toimistolla. En ehtisin toimistolta keskustaan ja takaisin ajoissa.

Lisäksi olemme muutenkin lopettaneet ravintoloissa käynnin myös vapaa-ajalla. Liian kallista ja laatu ei kohtaa korkean hinnan kanssa.

Hintalaatu nimenomaan kohtaa lounasbuffeteissa,noin 13,50 kustantaa.

Minä etätyöläinen jouduin tänään tyytymään medium-pihviin hintaan neljä euroa...

Vierailija
316/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli, silloin kun vielä olin työelämässä ja jouduin tekemään etätöitä, aikuinen lapsi sekä puoliso joka oli sairas, ja jolla piti olla erityisruokavalio. Jouduin kokkaamaan itse sapuskat koko porukalle. Tavallisesti laitoin jonkun lihakeiton tai vastaavan jo aamupäivällä kiehumaan, joskus paistoin porsaankyljyksiä tai jauhelihakastiketta. Aikuinen lapsi lähti sitten opiskelemaan muualle mutta korona ajan kun lukiokin toimi etäopetuksessa niin minä vastasin kokkaamisesta. Tunti ainakin meni siihen. Ei etätyössä säästänyt aikaa muutoin kuin että aamulla sai herätä puoli tuntia myöhemmin. Kaupassa jouduin joka tapauksessa käymään illalla joten siinä ei säästänyt mitään lähitöihin verrattuna. 

Vierailija
317/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla kun ne "vassarit" käyvät töissä ja kannattelevat maata, Elinkeinoelämän Keskusliiton pellet vaan valittavat kaikesta mahdollisesta.

Vierailija
318/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on muodostunut keinoksi, jolla Suomeen saadaan pikku hiljaa toteutumaan nelipäiväinen työviikko. Itse en harrasta etätöitä, vaan minulle sopii tehdä hommat toimistolla. Mutta voisin veikata, että yleisimmät etätyöpäivät ovat maanantai ja perjantai. Ja se etätyön tehokkuus nyt tiedetään ihan pelkällä elämänkokemuksella.

Joo, aika lapsellinen hölmö on jos kuvittelee ihmisten tekevän kotona niitä töitä täyspainoisesti.

Niin, toimistolla mä tätäkinketjua luen ja siemäailen sumppia. Työteveyshuolto puhui jostain mikrotauoista. Kotona vois tauolla  venyttää käsiä pyykkiä ripustaessa, toimistolla tulee lähinnä kaivettua nenää.

Tauot toimivat kotona paljon paremmin kuin toimistolla, kun on enemmän mahdollisuuksia. Jos väsyttää, voi heittää pitkäkseen sohvalle ja torkahtaa. Jos aivot jumittavat, kun pitäisi saada aikaan jotain luovaa, voi vaikka alkaa ripustaa niitä pyykkejä - aivoissa lähtee ihan eri vaihde päälle, kun tekee jotain fyysistä ja suht monotonista hommaa. 

Vierailija
319/322 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ihan kiva kun oma duuni on teollisuustyötä. 8 tuntia siellä ja seuraava vuoro jatkaa. Ei tarvitse olla "saavutettavissa" töiden jälkeen ja työn ja muun elämän välillä on selkeä raja - sopii minulle. Tiedän, että joiässain etähommissa alkaisin vain lusmuamaan sen minkä kerkiää.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mite uuvatti voi ihminen ollakaan? Tein etätöitä yli 12 vuotta enkä mä tietenkään lounastauolla kokkaillut. Kun työpäivä oli ohi, kokkailin itselleni päivällisen ja sen verran paljon, että sitä riitti seuraavaksi päiväöksi lounaallekin.. Hyvin usein 30 minuutin lounastauon käytin siihen, että lähdin koiran kanssa kävelylle. Oli tosi mukavaa varsinkin pimeään vuodenaikaan että sai edes tuon 30 minuuttia olla ulkona päivänvalossa. Edellisel päivän päivällisestä jäänyt annos sitten mikroon ja sen söin tietokoneen ääressä samalla, kun tein töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi