EK: Etätyöt hidastavat Suomen talouskasvua ja ankeuttavat keskustoja
https://www.hs.fi/talous/art-2000011534125.html
No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään. Lähityöpakolla tehokkuuteni laskee ja leikkaan kulutusta entisestään.
Mistä näitä lähityötampioita sikiää?
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikissa firmoissa ei ole teams tai ei ollut ainakaan 5 vuotta sitten."
Teams tai Skype kuuluu jokaisen firman Microsoft-pakettiin, ja mikäli talo on sen verran teknologiapainotteinen että ihmiset käyttävät järjestään Linuxia, hoidetaan kaikki viestintä tekstipohjaisena ja takuulla etänä.
Lyhyesti siis: Puhut todistettavasti p* skaa
Kaikissa firmoissa Microsoft-paketit saatika mitkään älyvempaimet Teamseineen EIVÄT kuulu työntekijöiden työkaluvalikoimaan. Uskomatonta mutta totta, on olemassa töitä joita ei voi tehdä etänä tietokoneella.
Etätyöntekijät ovat suurimmaksi osaksi täysin pihalla miten suurin osa ihmisistä tekee töitä. Ei ole Teamsia eikä ole edes välttämättä tietokonetta käytössä. Ja jos on, niin ei ole mikrofonia.
Palaverik
Hankalaksi menee etätöiden teko, jos ei ole edes tietokonetta. Huom! Etätyöt eivät sovellu kaikkiiin työtehtäviin. Omaa työtäni en voisi tehdä ilman, että etäpalaverit ovat mahdollisia olinpa toimistolla tai kotona etätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teams tai Skype kuuluu jokaisen firman Microsoft-pakettiin, ja mikäli talo on sen verran teknologiapainotteinen että ihmiset käyttävät järjestään Linuxia, hoidetaan kaikki viestintä tekstipohjaisena ja takuulla etänä.
Kaikissa firmoissa Microsoft-paketit saatika mitkään älyvempaimet Teamseineen EIVÄT kuulu työntekijöiden työkaluvalikoimaan. Uskomatonta mutta totta, on olemassa töitä joita ei voi tehdä etänä tietokoneella.
Etätyöntekijät ovat suurimmaksi osaksi täysin pihalla miten suurin osa ihmisistä tekee töitä. Ei ole Teamsia eikä ole edes välttämättä tietokonetta käytössä. Ja
Entisenä sairaanhoitajana olen aina ajatellut, että se jos mikä on homma, jota ei voi tehdä etänä. Paitsi että osittain nykyisin voi. Kaverini on Helsingin kaupungilla kotihoidssa sairaanhoitajana ja ihmetteli, miten vähän Vantaa-Kerava hyvinvointialueella on kotihoidon etäpalvelut käytössä. Joten joutuihan sitä tässä ex-hoitsukin vähän raapimaan päätään, kun kuuli, miten etäpalvelut ovat naapurikaupungissa yleistyneet.
"Etätöitä purjeveneessä ja auton ratissa matkalla Lappiin"
Vierailija kirjoitti:
Näistä etäilijöistä ei tiedä edes tekevätkö töitä ja ovatko selvin päin. Parempi ottaa silmän alle toimistolla.
Tuommoinen silmän alla oleminen kuvastaa esiteollisen ajan johtamiskulttuuria. Eiköhän se tulos puhu puolestaan miten ne työt on tullut tehtyä.
"Höpö löpö. Hinnat on nousseet koska inflaatio. Ruuan hinta nousi pelkästään vuodesta 2021 vuoteen 2023 yli 20 prosenttia ja siihen kallistuneet sivukulut päälle."
Mielenkiintoinen päätelmä, että hinnat ovat nousseet, koska hinnat ovat nousseet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä todellinen syy EK:n ulinaan. Gryndereille ja "ilmaisella" velkarahalla keinotelleille kiinteistösijoittajille jää mustapekka käteen ellei työssäkäyviä pakoteta avokonttorin hölinän keskelle istumaan pieneen pahvikarsinaan ANC-luurit 8h päässä että kykenee edes hetkittäin tekemään jotain keskittymistä vaativaa työtäkin.
https://www.verkkouutiset.fi/a/etatyon-jaljet-nakyvat-toimistot-ammotta…
"Pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistoalueilla oli syyskuun 2025 lopussa tyhjää toimistotilaa 750 000 neliömetriä. Keskimääräinen vajaakäyttöaste oli 17,1 prosenttia."
Toimistokiinteistön käyttöasteen pitää olla reilusti yli 90% että päästäisiin edes omilleen. Hyvä että institutionaaliset sijoittajat pakotetaan muihin sijoituksiin. Kiinteistö on matalan tuoton ja korkean riskin sijoitus.
Mistä puheenollen:
"Myös niin sanottujen Grade A -toimistojen keskimääräinen vajaakäyttöaste on noin 9,8 prosenttia. Edelliseen kvartaaliin verrattuna vajaakäyttöaste kasvoi reilun prosenttiyksikön."
"ydinkeskustassa Grade A edustaa 44 prosenttia tilakannasta"
"Toimistotilan vajaakäytön taustalla on viime vuosina yleistynyt etätyö. Etätyön myötä osa yrityksistä on luopunut kokonaan toimitiloistaan tai vaihtanut tilansa pienemmiksi."
Todellisuudessa yritykset ovat jo aikoja sitten paenneet Helsingin ja monen muunkin kaupungin ydinkeskustasta järjettömän hintatason sekä keinotekoisesti täysin sietämättömäksi tukittujen liikenneyhteyksien takia. Suomessahan ei perinteisesti tarvitse parantaa ja nopeuttaa edes julkisen liikenteen yhteyksiä vaan ne voidaan päinvastoin kurjistaa aivan miten surkeiksi hyvänsä (lue: Espoon metro) kunhan autojen matka-aikaa ja keinotekoisia ruuhkia kasvatetaan vieläkin enemmän.
Sitten ollaan ulisemassa keskustan näivettymistä kun kaikki pääkonttorit ja valkokaulusduunit siirtyivät vuosituhannen vaihteen jälkeen ydinkeskustasta kehille, lentoaseman kylkeen ja parhaimmillaankin johonkin laitakaupungille kuten Ruoholahteen tai Pasilaan jonne yksityisautoilla liikkuvat avainhenkilöt ja koulutetut osaajat pääsevät sujuvasti suoraan pääväylältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäisitkö vielä omin sanoin mitä teet ketjussa jossa keskustellaan ainoastaan sellaisista työpaikoista joissa etätyöt ovat mahdollisia ja niitä myös tehdään?
Sarjassamme: pentti 67v tulee inttämään ketjuun jossa naiset vertailevat tamponimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa EK:n boomereita harmittaa kun työpaikalla ei ole nuoria, joille kehua omaa kesämökin aurinkopaneelijärjestelmää ja matkailuautohankintaa.
Tämä x 1000. Konttorilla kaikki keskustelut on tuota luokkaa, ja konttoripäivät siis vastaa lähinnä koko kuukauden kahvitaukoja (joita etänä ei tietenkään tule pidettyä, kun hörppii kahvia palaverin lomassa). Konttoripäivät on siis lähinnä sitä varten, että tutustuu lähemmin kollegoihinsa. Mitään töitä siellä ei tule tehtyä.
Miksi kukaan menisi konttorille ollakseen koko päivän Teams-palavereissa avokonttorissa muita häiriten? Ihan idioottomaista ja aiheuttaa stressiä sekä palaveeraajassa että vieruskavereissa. Ja ei, en voi sopia palavereja kasvotusten, koska ne ovat muualla asuvien (ulkomaalaisten) kanssa pääasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä voi lounastauolla käydä vaikka ulkona lenkillä. Kansanterveys paranee etätöissä.
Lounas pitää joka tapauksessa syödä ja etätyöntekijä joutuu kokkaamaan itse eli aikaa kuluu puoli tai kokonainen ainakin kokkaamiseen ja toinen puoli tuntia syömiseen.
Mitä hittoa? Kokkaatko myös työpaikalla vai syötkö itse etukäteen valmistamaasi ruokaa eväänä? Vai oletko ihan uusavuton ruokasuunnittelun suhteen?
En todellakaan kokkaile etätöissä
Vierailija kirjoitti:
Alan todella kaivata koronasulkuja. Silloin oli ihan ok teamssipaltsun keskellä laittaa kotona lasagne uuniin eikä kukaan vinkunut tehokkuudesta.
Jotenkin ihan naurettavaa, että konttorilla on ihan ok lämmitellä ruokaansa, mutta kotona se on jotenkin tehotonta, haha. Mistä lie kumpuaa tuokin ajattelu. Mitään todellista tehokkuusajattelua siinä ei ole taustalla, tai päin vastoin se, että käyttää sen 12,5min taukonsa pyykit ripustamalla on tehokkuutta lapsiperheessä vs. että se menisi potaskaa jauhaen jonkun työtutun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä voi lounastauolla käydä vaikka ulkona lenkillä. Kansanterveys paranee etätöissä.
Lounas pitää joka tapauksessa syödä ja etätyöntekijä joutuu kokkaamaan itse eli aikaa kuluu puoli tai kokonainen ainakin kokkaamiseen ja toinen puoli tuntia syömiseen.
Huh huh, toivottavasti teillä ei ainakaan lapsia ole, kun ajankäytönhallinta ja ennakointi on tuolla tolalla! Varmaan alatte vasta funtsia, että tarttis tehdä jotakin, kun lapsi jo itkee nälkäänsä.
Ette te oikeasti ole edes työelämässä!
Mulla oli, silloin kun vielä olin työelämässä ja jouduin tekemään etätöitä, aikuinen lapsi sekä puoliso joka oli sairas, ja jolla piti olla erityisruokavalio. Jouduin kokkaamaan itse sapuskat koko porukalle.
Ruo oli poikkeusaika. Nykyään ne lapset ovat koulussa.
Minulla menee kotona mikrossa eväiden lämmittämiseen sama kuin työpaikalla mikrossa eväiden lämmittämiseen. Jos lähtisin lounaalle, menisi matkoihin pelkästään 10 minuuttia/suunta lähimpään lounaspaikkaan, kävellen eikä autolla olisi paljon sen nopeampaa, pitäisi etsiä parkkipaikka ja maksaa parkkimaksut ensin. Monesti työpaikaltani keskustaan (1 km) pääsee kävellen nopeammin kuin autolla varsinkin lounasaikaan. Mutta puolessa tunnissa ei ehdi kumpaakaan. Kotipizza oli aiemmin 5 minuutin kävelymatkan päässä, mutta se lopetti eikä kukaan viitsi pizzaa jatkuvasti syödä, ei edes joka viikko, eikä niiden salaattejakaan. Kauppa on yhtä lähellä ja sieltä hakee sen salaatin jos ei eväitä ehdi tai muista tehdä.
Mitä enemmän EK kitisee, sitä vähemmän ostan. Minun osaltani ei väliä, elän säästöillä eläkeikään asti, nyt olen 61,5 vuotta.
Lisäys: Välttelen muutenkin monikansallisilta tai jättiyrityksiltä ostamista. Ostan mieluummin vähän suoraan tuottajilta ja pieniltä toimijoilta. Minulle on tärkeämpää että pienyrittäjällä on varaa ostaa leipää kuin se, että joku pomo haluaa lisää rahaa huviveneisiin ja luonnon saastuttamiseen. 333
Ei meidän alalla oke mitään järkeä pitää toimistoakaan keskustassa. Asiakkaita käy harvoin. Lounaalla käyn tyyliin viisi kertaa vuodessa ja näin olen tehnyt 80- luvulta saakka. Suunnitteluala.